Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Scrisoare către Gabriel Liiceanu. Fac apel la dumneavoastră pentru a corecta o nedreptate literară colosală

I.D. Sârbu

Foto: I.D. Sârbu (Pressone.ro)

În primul rând, mă adresez dumneavoastră în calitățile pe care le aveți, cea de scriitor și de director al grupului Humanitas. În al doilea rând, mă adresez unui confrate lăzărist, purtător (cred eu) al unui spirit liber și, bunăoară, critic.

Poziția dumneavoastră în cadrul editurii Humanitas, cât și puterea temporală și spirituală pe care o dețineți în spațiul intelectual românesc vă abilitează să soluționați o nedreptate literară colosală, corolar al „obsedantelor patru decenii” de comunism, ale căror abuzuri le-ați semnalat în faimosul dumneavoastră manifest, „Apel către lichele”.

Împlinindu-se 35 de ani de la Revoluție, problematica comunismului (sau pentru claritate filosofică, socialismului) rămâne mai degrabă, consternant, o notă de subsol a istoriei noastre, un marasm anistoric, o greșeală de tipar. Dovadă vie a acestei uitări și omisiuni colective rămâne scriitorul–filosof-disident-miner-ocnaș Ion D. Sârbu al țării carpato-danubiano-pontice. 

Un scurt breviar biografic este necesar situației date, pentru salvgardarea imaginii unui om care a fost, pe bună dreptate, îndrăgostit de principiile sale. Provenind dintr-o familie de mineri, absolvent de Filosofie și discipol al lui Blaga, ajuns ocnaș pentru că nu și-a denunțat maestrul, toate pârghiile necesare actului de creație i-au fost tăiate. Pentru că nu s-a prostituat intelectual, ca mulți alții din epocă, n-a primit niciodată catedra de Filosofie pe care a râvnit-o, ci a ajuns, ca zenit al carierei sale, un biet secretar literar la teatrul din Craiova (sau Isarlâk, cum numea el orașul), permanent urmărit de Securitate. Pentru o imagine mai clară, protagonistul Petrini din „Cel mai iubit dintre pământeni” surprinde grosso modo imaginea vieții lui Sârbu, după care s-a inspirat Preda. Sintetizând, o viață tragică și obligatoriu absurdă prin excelență, viață unei umbre a unei umbre.

Scrierile sale, cum ar fi „Lupul și Catedrala” sau jurnalul său, nu numai că relevă realitățile epocii sale crude, realist-socialiste, dar reprezintă și punctul de plecare în analiza noastră ontică postdecembristă. Cu precădere în al său jurnalul fatidic, scris fără speranța vederii tiparului (și, ca ultimă „poantă” a sorții, autorul a murit cu câteva luni înainte de revoluție), prezintă realități și idei încă aplicabile prezențelor timpuri. Totuși, ceea ce consider mai important decât disidența vădit exprimată este caracterul profetic al acestuia. Anunță, pe larg, moartea evenimențialității istoriei, bagatelizarea și comercializarea ieftină a culturii, răsturnarea valorilor, regresul omului spre maimuță, toate pe fondul celui de-Al Doilea Război Mondial. Pe scurt, instaurarea dictaturii majorității și, implicit, a mediocrității. Aceleași idei le-a expus și Mario Vargas Llosa în cartea sa „Civilizația spectacolului” (publicată chiar la editura dvs), doar că 40 de ani mai târziu.

În acest context, cum de poate fi un autor într-atât de vizionar și, raportat la cultura română, cu nimic mai prejos decât alți disidenți ai epocii, cum ar fi Nicolae Steinhardt (al cărui jurnal este disponibil pe piața de carte din România), Virgil Ierunca, Paul Goma sau Monica Lovinescu, repet, deci, cum poate un astfel de scriitor să fie inexistent în librării, că să nu mai zic în curricula școlară? Mai mult de atât, este o raritate și pentru anticari să pună mâna pe o carte de a sa, de parcă operele sale încă ar fi în samizdat.

Astfel, fac apel la dumneavoastră pentru a corecta această nedreptate istorică, prevăzută chiar de cel despre care vorbesc. O republicare a cărților sale în cadrul editurii dumneavoastră ar fi un act salutar în cel mai înalt grad atât pentru memoria sa, cât și pentru reamintirea colectivă a violurilor intelectuale comise în istoria recentă. Trebuie mereu să ne reamintim ce am câștigat la Revoluție, iar momentul de față, ce marchează 35 de ani de la căderea comunismului, este prielnic pentru un „cincinal” al memoriei. Ajutați-l, deci, să devină mai mult decât umbra unei umbre, dezmințindu-i vorbele, aici citate, din „Jurnalul unui jurnalist fără jurnal”: „Rămân suspendat într-o generație care vrea să mă uite și alta care n-are nici un interes să ia act că m-am născut”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "Rămân suspendat într-o generație care vrea să mă uite și alta care n-are nici un interes să ia act că m-am născut" , geniala cugetare care arata destinul tragic , al multor oameni buni intre comunism si post-comunista molima a mediocritatii.
    • Like 3


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult