Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Securatul și ÎnaltPrimSecretarul

„Un pas în urma serafimilor”

„Un pas în urma serafimilor”, în regia lui Daniel Sandu, a câștigat Premiul pentru cel mai bun film și alte 8 statuete la Gala 2018 a Premiilor Gopo.

După Gabriel Achim, cu Ultima zi, încă un regizor aflat la începuturi în lungmetraj își alege religia ca temă. Dacă Achim era preocupat de relația directă a oamenilor cu Dumnezeu, Daniel Sandu își îndreaptă atenția asupra intermediarilor. Un pas în urma serafimilor spune povestea unor tineri seminariști care urmează să devină preoți. Ortodocși, firește, religie majoritară la noi în țară.

Modul de a povesti cinematografic este, așazicând, un aspect pozitiv al filmului. Se recuperează stilul clasic, cu cap, mijloc și coadă în această ordine, cu personaje conturate clar, a căror imagine morală evoluează. Ceea ce, după ani de contorsiuni narative, mai mult sau mai puțin justificate, în cinemaul românesc, mi se pare de salutat.

Scenariul, însă, nu păcătuiește prin originalitate: omul lui Dumnezeu se dovedește o deghizare a Diavolului, băieții răi sunt, de fapt, buni, „îngeri cu fețe murdare”, dar și viceversa, curajoșii sunt lași, iar turnător e cine te aștepți mai puțin.

Dacă există turnători, avem și un securist. Părintele Ivan, jucat de Vlad Ivanov în maniera sa consacrată, aparențe blânde până la tandrețe, cald-umane, prevenitoare, mascând o structură demonică, e construit ca un înalt preacucernic al Sfintei Securități. El desfășoară asupra tinerilor vulnerabili tot arsenalul ofițerului recrutor: amăgirea, șantajul, diversiunea, amenințarea. „Pactul cu Diavolul”, foaia de hârtie cu denunțul scris de mână și semnat, e prezent chiar în exces. Părintele Ivan ștampilează toate ticăloșiile cu câte un mieros „Doamne-ajută”, o marcă verbală inspirată – imediat după Revoluție, foștii securiști rosteau regulat „Doamne-ajută”, chiar și după ce le dădeai să-și aprindă țigara de la țigară.

Niciun păcat lumesc, băutură, țigări, sex, cămătărie etc., nu lipsește din lăcașul de credință în care cresc viitorii trimiși ai lui Dumnezeu pe pământ. În schimb, cel care lipsește până aproape de final este Dumnezeu însuși. Aspiranții la serviciul divin nu au vreo discuție teologică, nici măcar rudimentară, despre misiunea lor, credință, căi către Dumnezeu și oameni. Cei mai mulți sunt niște obișnuiți băieți de cartier, pe care veșmântul religios stă ridicol.

Protagonistul Gabi (Ștefan Iancu, un adolescent care, probabil, i-ar fi fost pe plac lui Truffaut) nu are nimic dumnezeiesc în el, în ciuda unei secvențe demonstrativiste, în care se arată impresionat de accesoriile de cult. Suferă o serie de șocuri morale, în urma cărora se schimbă și ajunge la revoltă împotriva celui Rău și Viclean, întruchipat de Ivan.

Acțiunea este plasată în anii `90, dacă e să judecăm după telefoanele publice cu cartelă și absența celularelor. O școală de popi este un loc cât se poate de izolat; totuși, prezența societății exterioare se simte prea vag, regizorul mizând pe o anume spațialitate neprecizată și atemporalitate care să „internaționalizeze” filmul pentru festivaluri.

Deznodământul însă, vine, spre uimirea subsemnatului, de dinainte de `89. Suntem mai întâi aduși să credem că Securatul a învins și că cei doi rivali, Gabi și Tudor, înfrățiți în lupta împotriva lui, vor fi dați afară din seminar. Când, ce să vezi?

Înconjurat de un halou metafizic, un înaltstătător al Bisericii, drapat în negru, își face apariția. Ascultă neclintit depozițiile tuturor părților implicate în conflict și, înainte de verdict, îi pune o singură întrebare lui Gabi, numindu-l cu numele întreg, de arhanghel, ceea ce stârnește, în fine, o boare de Dumnezeu în cadru.

Apoi, ne mai rămâne să-l vedem pe părintele Ivan cum își azvârle catrafusele în portbagaj. Izgonit din funcție, înainte să-și ia tălpășița, Securatul le mai aruncă, dintr-un contre-jour sumbru, o ultimă privire malignă celor doi băieți...

Tovarășul prim-secretar a făcut dreptate.

Căci capul bisericesc este substitutul perfect al activistului PCR cu funcție mare. În filmele de propagandă grosiere, făcute în comunism, acesta rezolva, deus ex machina, toate strâmbătățile comise de tovarăși neprincipiali și descompuși. Salvând, astfel, imaginea Partidului, care, până la urmă, nu putea să greșească – aidoma BOR.

Dacă ar fi să găsesc cuvântul definitoriu pentru Un pas în urma serafimilor, acesta ar fi curat. Un film nu inovator, dar curat, curgător, ca story, imagine, coloană sonoră, partituri actoricești. Cu atât mai regretabil pentru un regizor încă tânăr, cum e Daniel Sandu, finalul demn de Sezonul pescărușilor sau Probleme personale...

(Film, revista Uniunii Cineaștilor din România)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult