Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Securatul și ÎnaltPrimSecretarul

„Un pas în urma serafimilor”

„Un pas în urma serafimilor”, în regia lui Daniel Sandu, a câștigat Premiul pentru cel mai bun film și alte 8 statuete la Gala 2018 a Premiilor Gopo.

După Gabriel Achim, cu Ultima zi, încă un regizor aflat la începuturi în lungmetraj își alege religia ca temă. Dacă Achim era preocupat de relația directă a oamenilor cu Dumnezeu, Daniel Sandu își îndreaptă atenția asupra intermediarilor. Un pas în urma serafimilor spune povestea unor tineri seminariști care urmează să devină preoți. Ortodocși, firește, religie majoritară la noi în țară.

Modul de a povesti cinematografic este, așazicând, un aspect pozitiv al filmului. Se recuperează stilul clasic, cu cap, mijloc și coadă în această ordine, cu personaje conturate clar, a căror imagine morală evoluează. Ceea ce, după ani de contorsiuni narative, mai mult sau mai puțin justificate, în cinemaul românesc, mi se pare de salutat.

Scenariul, însă, nu păcătuiește prin originalitate: omul lui Dumnezeu se dovedește o deghizare a Diavolului, băieții răi sunt, de fapt, buni, „îngeri cu fețe murdare”, dar și viceversa, curajoșii sunt lași, iar turnător e cine te aștepți mai puțin.

Dacă există turnători, avem și un securist. Părintele Ivan, jucat de Vlad Ivanov în maniera sa consacrată, aparențe blânde până la tandrețe, cald-umane, prevenitoare, mascând o structură demonică, e construit ca un înalt preacucernic al Sfintei Securități. El desfășoară asupra tinerilor vulnerabili tot arsenalul ofițerului recrutor: amăgirea, șantajul, diversiunea, amenințarea. „Pactul cu Diavolul”, foaia de hârtie cu denunțul scris de mână și semnat, e prezent chiar în exces. Părintele Ivan ștampilează toate ticăloșiile cu câte un mieros „Doamne-ajută”, o marcă verbală inspirată – imediat după Revoluție, foștii securiști rosteau regulat „Doamne-ajută”, chiar și după ce le dădeai să-și aprindă țigara de la țigară.

Niciun păcat lumesc, băutură, țigări, sex, cămătărie etc., nu lipsește din lăcașul de credință în care cresc viitorii trimiși ai lui Dumnezeu pe pământ. În schimb, cel care lipsește până aproape de final este Dumnezeu însuși. Aspiranții la serviciul divin nu au vreo discuție teologică, nici măcar rudimentară, despre misiunea lor, credință, căi către Dumnezeu și oameni. Cei mai mulți sunt niște obișnuiți băieți de cartier, pe care veșmântul religios stă ridicol.

Protagonistul Gabi (Ștefan Iancu, un adolescent care, probabil, i-ar fi fost pe plac lui Truffaut) nu are nimic dumnezeiesc în el, în ciuda unei secvențe demonstrativiste, în care se arată impresionat de accesoriile de cult. Suferă o serie de șocuri morale, în urma cărora se schimbă și ajunge la revoltă împotriva celui Rău și Viclean, întruchipat de Ivan.

Acțiunea este plasată în anii `90, dacă e să judecăm după telefoanele publice cu cartelă și absența celularelor. O școală de popi este un loc cât se poate de izolat; totuși, prezența societății exterioare se simte prea vag, regizorul mizând pe o anume spațialitate neprecizată și atemporalitate care să „internaționalizeze” filmul pentru festivaluri.

Deznodământul însă, vine, spre uimirea subsemnatului, de dinainte de `89. Suntem mai întâi aduși să credem că Securatul a învins și că cei doi rivali, Gabi și Tudor, înfrățiți în lupta împotriva lui, vor fi dați afară din seminar. Când, ce să vezi?

Înconjurat de un halou metafizic, un înaltstătător al Bisericii, drapat în negru, își face apariția. Ascultă neclintit depozițiile tuturor părților implicate în conflict și, înainte de verdict, îi pune o singură întrebare lui Gabi, numindu-l cu numele întreg, de arhanghel, ceea ce stârnește, în fine, o boare de Dumnezeu în cadru.

Apoi, ne mai rămâne să-l vedem pe părintele Ivan cum își azvârle catrafusele în portbagaj. Izgonit din funcție, înainte să-și ia tălpășița, Securatul le mai aruncă, dintr-un contre-jour sumbru, o ultimă privire malignă celor doi băieți...

Tovarășul prim-secretar a făcut dreptate.

Căci capul bisericesc este substitutul perfect al activistului PCR cu funcție mare. În filmele de propagandă grosiere, făcute în comunism, acesta rezolva, deus ex machina, toate strâmbătățile comise de tovarăși neprincipiali și descompuși. Salvând, astfel, imaginea Partidului, care, până la urmă, nu putea să greșească – aidoma BOR.

Dacă ar fi să găsesc cuvântul definitoriu pentru Un pas în urma serafimilor, acesta ar fi curat. Un film nu inovator, dar curat, curgător, ca story, imagine, coloană sonoră, partituri actoricești. Cu atât mai regretabil pentru un regizor încă tânăr, cum e Daniel Sandu, finalul demn de Sezonul pescărușilor sau Probleme personale...

(Film, revista Uniunii Cineaștilor din România)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult