Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Serile Filmului Românesc 2025 la Iași. Cinci zile în care orașul a devenit capitala culturală a României

Serile Filmului Românesc 2025

Facebook Serile Filmului Românesc

Mult timp n-am crezut-o, dar am simțit pe pielea mea că există un adevăr nerostit despre a fi moldovean: nu contează unde mergi, cineva va găsi un motiv să te privească puțin pe sub sprâncene, cu o doză de amuzament. Poate pentru că vorbim prea repede, prea aprig, prea nepotrivit, fără accentul poleit de capitală. Sau poate pentru că, undeva, s-a transmis de generații ideea că „provincial” e sinonim cu „patetic”. Și cu cât te apropii mai mult de București, cu atât privirea aceea devine mai condescendentă.

Și totuși, în fiecare vară, Iașiul revendică șiret, oarecum pe furiș, un rol de capitală, cel puțin unul de capitală culturală. Anul acesta, cele cinci zile ale Serilor Filmului Românesc, ediția a 16-a (6–10 august 2025), au transformat orașul într-un far al cinematografiei românești, cu proiecții în aer liber care au devenit romantice rampe de lansare ale poveștilor autentice pe care încă mai avem gură să le spunem, dar și urechi să le auzim. Serile Filmului Românesc au transformat orașul într-o capitală cu acte în regulă — nu doar pentru Moldova, ci pentru toți cei care încă mai cred că poveștile spuse bine pot schimba ceva în felul în care ne privim unii pe alții.

A fost ceva de vis în aerul fierbinte al serilor ieșene – un amestec de miros de asfalt încă fierbinte, aerul teraselor pline pe bulevard și foșnetul nerăbdător al oamenilor care se adunau în Piața Unirii. Iașiul nu s-a umplut doar de film. S-a umplut de artă, în toate formele ei, cu firescul unui personaj din alte vremuri, obișnuit să trăiască în preajma culturii. Fie că au fost scurtmetrajele din Grădina de Vară „Vert”, unde râsete și oftaturi s-au împletit la unison, fie documentarele spinoase de la Ateneu care au deschis ochii și au tulburat conștiințe, sau conferințele cu artiștii prezenți la această ediție, precum Cristian Tudor Popescu, Emilia Dobrin sau Irina Margareta Nistor – totul a funcționat ca un lanț viu al emoției și al ideilor.

Conturat și prezentat sub motto-ul „La feminin”, festivalul a răspuns în acest an, elegant și subtil, clișeului despre femeia fragilă și vulnerabilă pe care o bună parte a societății încearcă să-l recicleze în discursul public. A arătat că sensibilitatea nu exclude forța, ci e din aceeași fibră cu ea, că nicio femeie nu-i o poveste simplă și existența ei n-are nimic banal în ea; începând de la personajele fictive care se caută ca într-un deziderat de supraviețuire și până la femeile reale, în carne și oase, care au devenit repere ale industriei artistice românești, „la feminin” nu e despre gen, ci, în continuare, despre trăire. 

Festivalul a fost cuprins, ca într-o strofă cu rimă îmbrățișată, de muzica a două generații: vocea caldă și discretă a Taniei Turtureanu și ritmurile legendare ale lui Ovidiu Lipan Țăndărică, care au adus împreună trecutul și prezentul, tradiția și modernitatea într-un dans al armoniei. Această încheiere muzicală a fost dovada clară că arta – fie că e film, muzică sau cuvânt – este cea care ne ține uniți, ne dă sens și ne pune în mișcare mai departe. 

Trecutul și prezentul au stat la aceeași masă. Duios Anastasia trecea și Moartea domnului Lăzărescu au dialogat deschis cu Pădurea de molizi al lui Tudor Giurgiu și Kontinental 25 al lui Radu Jude. Filme care scot la iveală ce nu vedem în rutina zilnică: drame ascunse sub politețe, absurdități care au devenit normalitate. Fiecare a vorbit despre ceea ce poate nu se mai vede în molozul zilelor sau ceea ce poate am obosit să vedem; despre lucruri pe care le-am auzit, dar nu știm ce să facem cu ele; despre direcțiile pe care simțim că trebuie să mergem, dar nu știm să pășim.

Iașiul a devenit, pentru câteva zile, locul unde microfonul a ajuns la voci veritabile – acei oameni rari, autentici, care merită ascultați mai mult ca oricând, într-o lume saturată de zgomot și superficialitate; sunt scăparea busolei noastre de valori umane, sunt oameni care mai cred că noblețea obligă.

Într-un an electoral obositor, în care am vorbit mai mult despre sondaje decât despre visuri, despre candidați decât despre prieteni, am uitat cum e să fim împreună și atât. Serile Filmului Românesc au fost, preț de cinci zile, un antidot împotriva alienării. Într-o seară caldă de august, un ecran uriaș a adunat în Piața Unirii oameni care nu se cunoșteau, dar care au râs la aceeași replică, au oftat în același timp, au tăcut în fața aceleiași imagini tulburătoare.

La final, mi s-a confirmat ceea ce, poate, nu știm să ne spunem destul: mai avem pentru ce trăi. Mai avem de unde să creștem suficient cât să fim astăzi mai buni decât am fost ieri, deși pare greu, deși suntem incomodați, deși se simte de parcă asta n-ar mai conta nicăieri și niciodată. Cultura ne emancipează în mod onest. N-ar trebui tratată ca un hobby de weekend și nici ca un podium pentru ținute de gală scoase din naftalină o dată pe an. E antidot împotriva uitării, împotriva grobianismului, împotriva lipsei de culoare. Din când în când, e bine să ne amintim – și nouă, și altora – cine suntem. Dacă un oraș poate fi capitală culturală timp de cinci zile, poate fi oricând.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon