Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Şi dacă măsura plăţii TVA-ului într-un cont distinct va avea succes? Ce vor mai spune consultanţii fiscali care acum prevăd apocalipsa?

responsabilitate fiscală

(Foto: Guliver/Getty Images)

Șoc și groază! Firmele vor plăti TVA-ul de pe factură într-un cont diferit! 

Acest lucru va falimenta mii de firme! Investitorii vor fugi! Sute de contabili se vor sinucide! Cam așa sună articolele din ultimele zile.

Se aruncă în stânga și dreapta cu avalanșe de efecte negative care sigur se vor întâmpla dacă această lege se va aplica.

Sunt reale amenințările invocate? Ar putea avea efecte pozitive această lege?

Nu vi se pare ciudat că există atâta opoziție pentru o măsură care are rolul de a diminua evaziunea fiscală?

Ce faci să oprești evazioniștii și cei care vor să dea țepe? Încerci ca aceștia să nu mai aibă acces la banii din TVA. Este o măsură logică.

Nu întâmplător Italia, o țară care raporta evaziune mărită pe TVA, a avut succes cu această măsură.

Inițial Italia a introdus în 2015 split-ul de TVA doar pentru tranzacțiile aferente companiilor de stat. Deoarece s-a constatat o scădere însemnată a evaziunii din TVA, italienii au introdus în 2017 această regulă și pentru companiile private.

În primul rând trebuie să înțelegem că TVA-ul nu reprezintă cash-ul companiei. Multe companii au intrat în insolvență finanțându-și afacerile cu ajutorul TVA-ului.

Când nu mai ai acces la banii care nu sunt ai tăi, vei fi obligat să înveți să te finanțezi doar cu ajutorul cash-ului propriu.

În articolul de azi voi analiza impactul acestei legi.

La sfârșitul articolului voi explica cum a apărut noțiunea de TVA și de ce unele state nu au vrut să implementeze această taxă (exemplul SUA).

De asemenea voi explica de ce consultanții fiscali se vor opune mereu la orice simplificare fiscală.

Se poate implementa această lege începând cu 1 octombrie?

Termenul de implementare pentru 1 octombrie este nerealist.

În comparație, introducerea în anul 2016 a noului model pentru declarația 394 a avut termen de implementare de 6 luni.

Cât vor plăti companiile pentru implementarea defalcării plăților de TVA?

IMM-urile care folosesc softuri contabile nu vor avea costuri de implementare. Acestea trebuie să aștepte modificările făcute de dezvoltatorii de soft.

Companiile mari care au sisteme complexe (ERP-uri ) vor trebui să-și facă singure aceste modificări.

Monitorizarea și plata TVA-ului într-un cont bancar diferit sunt operațiuni care pot fi comparate ca și complexitate cu implementarea declarației 394 din anul 2016.

Va îngreuna operațiunile companiilor?

Sistemele informatice au evoluat foarte mult în ultimii 10 ani.

Majoritatea sistemelor contabile permit exportul de fișiere cu OP-uri de plată către bănci și importul extraselor de cont.

Creșterea numărului de tranzacții bancare, prin faptul că TVA-ul se va plăti într-un cont separat, nu va crește volumul de muncă pentru companiile care au aceste procese automatizate.

Vor crește comisioanele bancare?

ANAF ar trebui să suporte costurile suplimentare generate de numărul mai mare de tranzacții bancare, astfel încât băncile să nu comisioneze firmele pentru tranzacțiile făcute prin conturile de TVA.

Va scădea evaziunea de TVA

Evaziunea de TVA va scădea, deoarece companiile care fac evaziune nu vor mai avea acces la acești bani.

Și acum istoricul TVA-ului și cine nu dorește simplificarea.

Cine a inventat această taxa (TVA)

TVA-ul este o taxă inventată de francezi în 1954.

Pentru că aveau nevoie de bani pentru a se reface economic după Al Doilea Război Mondial, guvernul francez a fost nevoit să găsească noi forme de taxare.

Și cum încasezi cel mai ușor bani la buget? Ai ghicit, de la persoanele fizice.

Așa că francezii au inventat o taxă care era plătită de către companii, dar de fapt era suportată de către persoanele fizice.

În 10 ani TVA-ul a devenit cea mai importantă sursă de venit pentru guvernul francez.

Toate celelalte state din Europa s-au grăbit să implementeze invenția francezilor.

Sunt țări care nu au TVA. Exemplul SUA.

Sunt țări care au refuzat implementarea. Cea mai importantă țară care nu are TVA este SUA.

Americanii au justificat refuzul prin faptul că este o taxă care are un risc mare de evaziune.

Și au avut dreptate.

De ce Europa nu vrea să renunțe la TVA

Evaziunea pe TVA este cea mai importantă formă de evaziune pentru țările care au implementat TVA-ul.

Se pot găsi forme mai simple de taxare? Cu siguranță da. Americanii au o taxă pe volumul de vânzări care este foarte ușor de monitorizat, calculat, iar evaziunea este inexistentă.

De ce nu se renunță la TVA?

În Europa sunt probabil sute de mii de inspectori fiscali care fac controale pe TVA.

De asemenea sunt la fel de mulți consultanți care oferă sfaturi legate de TVA.

Dacă ar dispărea TVA-ul probabil veniturile unei firme de consultanță fiscală vor scădea cu peste 50%.

Ce vor face inspectorii fiscali dacă TVA-ul nu ar mai exista?

În concluzie, această lege ar fi benefică pentru mediul de afaceri din România, dar probabil nu va fi aplicată deoarece sunt multe părți care nu doresc simplificarea mecanismului de funcționare aferent TVA-ului.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Intrebarea este: Daca NU va avea succes? Cine va plati toata aceasta cheltuiala inutila? Finantele? Guvernul? NU, vom plati noi!!! adica noi cei care suntem corecti.
    Daca va avea succes foarte bine, insa daca NU va avea succes atunci ce facem? Platiti dvs. aceste cheltuieli? ca statul sigur nu le plateste.
    Daca cititi comentariile de mai jos o sa va dati seama ca multe elemente din articolul dvs. sunt slab documentate si concluziile pornesc de la premize gresite.
    • Like 0
  • zoe check icon
    Aici sunt doua aspecte care nu pot avea o singura evaluare ! Un aspect este masura pe care si-o asuma guvernul spunand ca urmareste cresterea incasarilor la tva , diminuarea evaziunii. Celalalt este modul de aplicare (timpul acordat implementarii, cine aplica, in care modalitate, ce sanctiuni se aplica etc...).Pentru modul de aplicare nota mea este zero ! Cel mai devreme se putea aplica de la 01.01.2018 si numai pentru relationarea cu statul si eventual contribuabilii mari.(cum naiba sa sanctionezi cu 50% din suma de tva transferata cu intarziere -mai mare de trei zile- sau a transferat in alt cont de trezorerie pe ametitul care a apasat gresit pe un buton ?) In acest context evaluarea masurii porneste de la nota 5. Declaratiile guvernantilor vizau incasarile mai mici la tva (mai ales la combustibil) fata de ce au prognozat ei, fata de nivelul vanzarilor....Ma intreb, nu ar fi fost mult mai simplu pentru toti ca splitarea sa aiba loc la orice plata si sa se faca de catre banca ? Pe op trece toata lumea in plus cota de tva pentru ce plateste si conturile de tva ar trebui sa fie unice pe judete? Sigur nu le-ar place caci tot statul e cel care plateste cu intarziere sau nu plateste...Asta ar fi un fel de tva la incasare. Faptul ca dnul Georgescu nu intelege efectul negativ al masurii la toate firmele mici si mijlocii si nu numai asupra evazionistilor de profesie pune in discutie caracterul "economic"sau "fiscal"al consultantului....
    • Like 0
  • Prima dată ar trebui modificată Legea insolventei la stadiul dinainte de a o face praf guvernul Boc. După asta trebuie aplicat CODUL PENAL ! Asteptam un an și apoi luăm măsuri. Mi se pare mai simplu. Cred că asta ar deranja pe multi "sfinți" din această țară. Totodată trebuie inlocuit termenul de "om de afaceri" la cei certați cu legea. Dacă dai tunuri EȘTI om de afaceri ? Hoti sunt oameni de afaceri?
    • Like 0
  • acciza check icon
    O indoiala cu privire la succesul acestei schimbari se transmite si din titlul articolului dvs ; acel "si daca ... " nu are ce cauta intr-o abordare profesionala a chestiunii si aici nu ma refer la textul dvs ci la abordarea pe care a avut-o legiuitorul .Cred ca asa s-a gandit, judecand dupa modul in care s-a argumentat necesitatea tva split : si daca o sa dam legea ? ; ati citit ce este scris in nota de fundamentare la "impactul asupra intreprinderilor mici si mijlocii "? Va spun eu : "nu e cazul" . Asa scrie .Ati continuat cu panica ! panica ! si cu apocalipsa - usor in deradere as zice si nu inteleg de ce . Sa nu imi spuneti ca pentru dvs totul este clar , citind doar proiectul , ca nu va cred. O astfel de masura a creat , in mod unanim , o stare de stres din cauza faptului ca este incompleta : trebuia sa fie insotita de un pachet complet si complex si modificari : si normele contabile trebuie schimbate; ia faceti un exercitiu si transpuneti in note contabile, cu conturile de acum, acest tva split si vedeti ce va iese ...
    In schimb , apar acele enorme sanctiuni , care merg pana la 50 % din suma nevirata . 50% !?! Acum mai bine de 1 an se implementa "noua 394" , in care se declara toate achizitiile , toate livrarile pana si cele cu bonuri fiscale etc. Complicata declaratie , dar lumea s-a conformat . Urma ca aceste date sa serveasca analizei de risc- cei "buni" sa-si incaseze tva-ul mai repede, cei "rai" sa fie prinsi ; urma ca firmele sa aiba posibilitatea sa se "puncteze " intre ele si sa -si regleze declaratia , daca este cazul . Informatile pe care cei corecti le declara sunt mai mult decat suficiente , pentru a se face analize de risc la leu , aproape. Dar doar pentru cei care declara . Iar acestia sunt majoritatea si sunt contribuabili onesti . Cei care nu declara nu reprezinta o majoritate. Pentru aceasta minoritate se inventeaza acest tva split , care tot pe acei contribuaili onesti ii va chinui. Si , pe final, va mai intreb ceva : cand ati mers ultima data la o Trezorerie ? Sa stiti ca acolo e ca acum 25 de ani : la un ghiseu primesti chitanta si la alt ghiseu faci plata ... Credeti ca pana la 1 septembrie se poate trece la tva split si la ei ? Si daca vom/vor lucra in week-end, oare va fi un succes?
    • Like 1
  • v_sile check icon
    Imi pare rau, dar mi se pare ca pozitiile de Managing Partner la CFO Network sau de membru în bordul director pentru firme din diverse industrii va fac sa fiti prea departe de ce se intampla la "firul ierbii". Altfel nu imi explic atatea inexactitati, ca sa ma exprim eufemistic.

    1. "IMM-urile care folosesc softuri contabile nu vor avea costuri de implementare. Acestea trebuie să aștepte modificările făcute de dezvoltatorii de soft"

    Ghiciti, ce. Eu sunt acel dezvoltator de software. Dupa TVA la incasare si minunata D394, vine si aceasta chestie, unde exista zvonuri horror cum ca mi s-ar da 30 de zile pentru implementare. De la 1 ianuarie 2018 o sa maresc pretul la support tehnic cu 25%. Nu, nu glumesc, asta o sa fac.

    2. "Majoritatea sistemelor contabile permit exportul de fișiere cu OP-uri de plată către bănci și importul extraselor de cont."

    Really? Ia cautati pe net despre solutia de referinta a celor mici.mijlocii, adica CIEL. Cautati despre import extras Transilvania sau ING. O sa gasiti numai franturi de discutii cam nervoase prin forumurile de discutie CIEL din 2016, toate terminate in coada de peste.

    Ia cautati o solutie similara, si bine dezvoltata, adica WinMentor. Se importa doar formatul MT940 si acolo e o treaba semi-manuala, ca asta scrie in documentatie: "Pe baza informatiilor completate automat in campul “Observatii” operatorul trebuie sa indentifice si sa completeze restul datelor: partenerii si documentele stinse."

    Saga, solutia populara, brutala si foarte ieftina a firmelor mici - cautati prin forum: nu se poate.

    Eu insumi am creat o procedura particularizata pentru importul din extrase CEC pentru un client. La fiecare doi ani, ceva se schimba si imi pun creierii pe bigudiuri ca sa inteleg ce au schimbat cei de la CEC si de ce. Si ma gandesc serios sa intrerup acest contract de support.

    Probabil dumneavoastra va invartiti in cadrul firmelor mari, cu resurse. Se schimba ceva, nu bate ceva, echipa de dezvoltare trece imediat la ajustari. Se importa mii de extrase, discutam de bani multi. Cei mici si mijlocii nu prea isi permit luxul asta, or sa fie loviti puternic pa modul de operare si la actualizarile programelor de gestiune. Ca sa nu mai vorbim de cei foarte mici, care opereaza contabilitatea cvasi-manual.

    3. "Creșterea numărului de tranzacții bancare, prin faptul că TVA-ul se va plăti într-un cont separat, nu va crește volumul de muncă pentru companiile care au aceste procese automatizate."

    Minunat. Aveti idee cam cate companii din cele 300.000 inregistrate in scopuri de TVA au asa ceva sau resurse sa implementeze rapid asa ceva, adica proceseaza automat tranzactiile bancare?

    4. "ANAF ar trebui să suporte costurile suplimentare generate de numărul mai mare de tranzacții bancare, astfel încât băncile să nu comisioneze firmele pentru tranzacțiile făcute prin conturile de TVA. "

    As vrea sa vad si eu minunea asta, ca ANAF-ul sa imi platesca mie comisioanele bancare. O sa dau de baut la tot carterul cand se va intampla asa. Si sunt curios cum se va implementa chestia asta. O sa discute direct ANAF-ul cu bancile ca sa le dea banii sau o sa fac eu tona de documente de trimis la ANAF pe modelul "returnare de TVA"? Dar nu-i problema, o sa se explice mai clar in niste norme de aplicare, care or sa fie publicate in 2020.

    5. "Evaziunea de TVA va scădea, deoarece companiile care fac evaziune nu vor mai avea acces la acești bani. "

    Cred ca va scapa ceva. Aia care fac evaziunea adevarata sunt cei care lucreaza la negru. Vanzare la negru, fara documente.

    Dumneavoastra va referiti la nefericitii care de fapt sunt corecti si depun decontul de TVA, adica aia care recunosc in fata statului ca au sa dea 1000 de lei la TVA si nu il dau. Adica tot in calul care trage se da cu biciul: ai spus ca ne dai 1000 de lei pana pe 25, da-ne banii, talharule! Lasa ca avem noi grija sa iti luam banii.

    Chiar in situatia asta am fost eu acum 3 ani, cand am facut incurcat conturile trezoreriei. Mi s-au blocat toate conturile intr-o luna (fara nicio avertizare) si am muncit 2 saptamani sa le pot debloca, mergnad eu peste tot cu acte, dovezi de plata si celelalte (mi s-a spus ca exista o firma prin Valcea care se ocupa cu asta, dar, daca ii las pe ei, dureaza si mai mult). Desi suma restanta reprezenta cam 1% din ce platesc anual ca TVA.

    Acum constat ca modul asta de lucru "prietenos" nu e suficient, mai trebuie si alte lovituri de bici in carca mea si a nefericitilor care chiar declara TVA-ul de platit.

    Ce e adevarat: da, probabil ca firmele ar trebui sa nu se mai gandeasca la TVA-ul incasat ca la banii lor si sa nu isi mai bazeaza cashflow-ul pe chestia asta. Si, da, rata de colectare fata de ce se declara o sa creasca.

    Dar sa spui ca firmele nu or sa sufere, ca nu or sa fie costuri, ca oricum extrasele se importa automat si ca ANAF-ul o sa plateasca comisioanele bancare, pare deja literature SF.
    • Like 5
    • @ v_sile
      acciza check icon
      Sa stiti ca si eu v-am dat "like".
      • Like 0
    • @ v_sile
      Stiu ca Radu Georgescu e un om ocupat, dar am speranta ca poate citeste si el comentariul dvs. Ca sa mai intelegeaga si el care mai e treaba prin romania.
      • Like 0
  • "Va curge miere si lapte si lapte si miere"...dar ca de obicei, nu pentru cei cu viziune contra statului ci pentru aceia care pupa bine intr-o singura directie, acestea le consider legi cu dedicatie si asa si sunt. Acesta este trendul actual in Romania din pacate si show-ul la care asistam zilnic ! Mai urmeaza sa se vinda legi ca la piata : "Cucoana, cu cat dai legea ?...cu 5 lei nasule !" (penibil)
    • Like 1
  • nobody check icon
    În mod convenabil dl Georgescu a uitat să ne spună că in Italia "split-payment-ul" se aplică doar vânzărilor către administraţia publică. Mă întreb de ce nu s-a implementat şi în Italia în modul în care vor să implementeze şi heirupiştii autohtoni.

    "The new so-called “split payment” mechanism applies to supplies of goods and services carried out from 1 January 2015. It applies only to domestic transactions carried out by suppliers for sales to eligible Italian public administrations.

    According to the new provision, while the supplier is still required to issue invoices showing the relevant VAT due, the public administration purchaser is required to pay the VAT directly to the Italian Treasury and not to the supplier. Basically, the public administration has to “split” the payment by paying the consideration for the transaction to the suppliers and transferring the VAT due directly to the Italian Treasury."

    http://29952.ey-vx.com/archive/archive-articles/italy-introduces-split-payment-mechanism-for-vat.aspx
    • Like 5
  • check icon
    Si daca va avea succes ce?Voi nu v-ati saturat de nenumaratele rateuri ale acestui guvern de impostori?Iau masuri aplicate undeva in lumea asta si vor sa le transpuna la noi.Uita/nu stiu ca noi nu suntem finlandezi ,sau nemti sau japonezi....In fond nu fac nimic decat scandal si multa mizerie(sau cum altfel poti numi noua lege a salarizarii unitare)?Nu-i treaba mea ce vor spune consultantii fiscali daca se inseala,treaba mea e ce va face guvernul daca se inseala(si implicit ne inseala pe toti din postura de administrator).Cum il atarnam in streang?
    • Like 1
  • Înlocuirea ICM cu TVA a constituit un pas înainte, dar a creat şi o nouă formă de evaziune fiscală precum şi o nouă formă de căpuşare a bugetului de stat prin returnări ilegale de TVA. Este firesc şi necesar ca statul să nu se lase înşelat, dar tot atât de firesc şi necesar este ca statul să-şi respecte contribuabilii. Din moment ce TVA este a statului, toate cheltuielile ocazionate de colectare şi evidenţă a contribuabililor să fie suportate de stat. La urma urmei se poate concepe şi realiza un soft prin care ANAF să ţină automat evidenţa plătitorilor de TVA, cu TVA încasat, TVA plătit, după care, lunar, să se facă regularizarea.
    • Like 2
  • Articol concluziv foarte bun.Va felicit dle.Georgescu!
    • Like 0


Îți recomandăm

Tinu Boșinceanu

„Plecarea în străinătate nu trebuie să fie un angajament pe viață, ca o căsătorie - eu sunt român în România sau eu am plecat și nu mă mai întorc înapoi. Societatea a devenit oricum mult mai fluidă și trebuie să privești obiectiv. Mi se pare că asta ar ajuta la întoarcerea mai multor oameni, care or să facă lucrurile mai bune. Și poveștile lor or să inspire”, crede Tinu Bosînceanu.

Citește mai mult

Mara Popescu

Mara Popescu este singura studentă româncă la medicină la King’s College din Londra, o pestigioasă instituție de învățământ. Este frumoasă, are 18 ani, e matură și echilibrată, este logică și structurată, ca și cum vârsta ei ar fi scrisă doar pe hârtie.

Citește mai mult