Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Un IT-ist, un artist și un contabil și-au făcut un startup, l-au vândut pe milioane și s-au mutat pe o insulă exotică. Poveste de adormit antreprenorii

Povestea este simplă. O auzi mereu.

Trei prieteni încep o afacere în garajul părinților unuia dintre ei.

Primul este tipul geek. Este ciudatul care stă tot timpul cu nasul în calculator. El tot timpul programează. Nu-l interesează fotbalul și nici ieșirile în oraș cu băieții. Ceilalți doi l-au luat în echipă pentru că vor să dezvolte un soft pe care să-l vândă în toată lumea.

Al doilea este artistul. Este sufletul petrecerilor. Se pricepe foarte bine să atragă atenția. Are ultimile gadgeturi și este pasionat de tot ce este nou. Într-o zi îi vine o idee. Ce-ar fi să facă un soft care ar putea fi folosit și de alții ca el?

Ultimul este contabilul. Este tipul care are grijă ca artistul să nu cheltuiască toți banii în cluburi, iar geek-ul să nu cumpere cele mai scumpe și inutile servere. Este singurul care poate discuta concret planul afacerii lor.

Cei trei strâng 3.000 euro de la părinții lor și împart bugetul în două. Jumătate va merge în servere, iar jumătate în marketing/PR.

Fac planul că într-un an vor lansa softul.

Se vor certa foarte des. IT-istul întârzie tot timpul finalizarea modulelor. De cele mai multe ori are dreptate. Nimeni nu-i explică în detaliu ce trebuie făcut. Artistul îl presează mereu pe IT-ist pentru că vrea să aibă mai repede produsul. Contabilul se va certa mereu cu artistul pentru că acesta cheltuie foarte repede bugetul de marketing. În special pe întâlniri de networking.  

Bugetul se va epuiza rapid. Vor apela din nou la cei trei p: părinți, prieteni și proști.

După trei ani de muncă lansează aplicația.

Investitorii cumpără afacerea lor cu milioane de euro.

Tinerii devin milionari, își cumpără cele mai scumpe mașini și cele mai luxoase case.

Se retrag pe o insulă exotică.

Și acum cum se întâmplă în realitate cu un startup

Povestea clasică a startup-ului de mai sus prezintă o imagine falsă a ce înseamnă să intri în jungla antreprenoriatului.

Vei avea succes de la început?

Nu. La început trebuie să te împrietenești cu eșecul. Vei avea foarte multe.

Vei fi primit cu bucurie și pus la masa invitaților?

Cu siguranță nu. Puțină lume te va susține. Ești o nouă companie care se va bate pe resurse cu cei care sunt deja acolo.

Vei fi în luminile reflectoarelor?

Puțin probabil. La început vei fi ignorat. De clienți, furnizori, bănci, media. Nici măcar concurența nu te va baga în seamă. Ești prea mic pentru a fi atacat.

Ce trebuie să faci la început?

Este perioada de liniște dinaintea furtunilor. Ai timp să-ți construiești strategia business-ului. Trebuie să dezvolți un sistem de marketing, vânzări, livrări, finanțare, care va funcționa și când vei crește.

Pot să fac greșeli?

Este chiar indicat. Este perioada în care poți să faci greșeli. O companie tânără are o mare capacitate de regenerare.

Trebuie să treci cât mai repede prin bolile copilăriei. Principalele se referă la lipsa unui sistem de monitorizare a performanței, decizii luate fără nicio analiză preliminară, supraaprecierea resurselor disponibile.

De evitat cea mai gravă greșeală. Lipsa gestionării cash-ului.

Cu cine te vei lupta?

Indicat este să eviți concurența directă cu firmele puternice. Când ești startup, este foarte greu să te bați cu elefanții.

Cel mai eficient este să alegi nișe de piață, unde elefanții nu sunt interesați să ajungă. Încă.

Ești pregătit să fii antreprenor?

Nimeni nu este pregătit să fie antreprenor. Sunt foarte puțini cei care visează de mici să dezvolte firme. Majoritatea încep o afacere în zona lor tehnică.

Dacă ești contabil, îți faci firmă de contabilitate, dacă ești dentist îți faci cabinet stomatologic, dacă ești IT-ist începi o firmă de software.

Este de ajuns să fii foarte bun profesionist?

Într-un startup calitatea de a fi foarte bun într-o zonă tehnică poate deveni un handicap. Pentru că pe lângă produsul în sine, trebuie să te ocupi și de celelalte activități: marketing, vânzări, contabilitate, juridic, relații clienți.

Ce se întâmplă când nu mai poți și vrei să renunți?

Am lucrat cu peste 200 de antreprenori. Poveștile lor sunt fascinante. Majoritatea au trecut prin experiențe care ar fi determinat majoritatea oamenilor să renunțe. Sunt momente în care ești jos și singura soluție logică ar fi să renunți.

Ce te face să te ridici și să lupți în continuare?

Singurul lucru care te va face să lupți în continuare este pasiunea.

Pasiunea este sentimentul care te va ridica de jos și îți va da energia să lupți.

Când ești jos, nu te mai gândești la câți bani ai pierdut. Că puteai să stai liniștit la job. Că ai alocat ani din viața ta. Singurul lucru pe care îl vei simți este că trebuie să te ridici și o iei de la capăt. Pentru că tu de fapt nu ai vrut să faci o afacere pe care să o vinzi cu milioane. Tu doar ți-ai auzit inima cântând și ți-ai urmat pasiunea.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • 3000 euro investiti in servere suna musai a poveste de succes. In servere de Counter Strike, banuiesc ca vrea sa sugereze autorul.
    • Like 0
  • chestia e ca , dupa cum spunea un intelept avem doua variante: ne construim visele noastre sau muncim toata viata ca sa construim visele altora
    • Like 2
  • check icon
    Merge si un banc despre povestile antreprenoriale (revista Capital are obiceiul astade fapt mkt mascat). Bancul zice asa:
    Intervievat despre reusita lui in afaceri, un.multimilionar zice: mda, in primul an am mers pe crestere - luam peste din port cu 1 dolar/kg. si-l vindeam unui restaurant din prejma cu 1.5. In al doilea an m-am extins- mi-am luat un minivan si livram deja la 3 restaurante...
    In al treilea...
    Reporterul ii taie vorba: ati facut o dezvoltare investind.banii si crescand.profitul prin marirea volumului.distribuit, asa-i?
    -nu, raspunse milionarul- mi-a murit o matusa miliardara si mi-a lasat afacerile ei din Monaco...
    • Like 1
  • Povestea de la inceput e foarte buna exact pentru cei trei "p"; schema ei generala o auzim inca din ' 89 din gura marilor "antreprenori" romani, dar si din istoriile "antreprenorilor" mai modesti (unii popularizati si pe platforma "Republica") : cei trei "p" finanteaza, "afacerea" prinde contur(in garaj, garsoniera ,la telefon etc.) si ..., de aici incolo textul devine schematic, general si fara raportare in realitate.
    Pentru ca , da, exista uneori si succes de la inceput, "jungla" nu e neaparat un spatiul exclusiv antreprenorial,nu se poate nega calitatea unora de a avea talent /instinct antreprenorial, si nu neaparat "pasiunea" te face sa mergi mai departe (ce intelege autorul prin "pasiune"?).
    Totdeauna te gandesti la cati bani ai pierdut, ceea ce poate fi un ferment pentru "a te ridica de jos".
    • Like 1


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon elevi-

Educatori, învățători, profesori, cu toții sunt obosiți și fără chef. Dacă nu se urlă pe un etaj dintr-o școala, sigur se vorbește printre dinți. Dacă nu merg manipulările fine, sigur merg metode care sfredelesc sufletele celor mici cu replici grele. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult