Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Sindicatul într-o companie aeriană: nerecomandat pentru 18+1

Avion pe pistă

Foto: Guliver Getty Images

Mircea Constantin avea în 2014 o experiență de 11 ani în industria aeronautică, peste 10.000 de ore de zbor la activ, iar în ultimii 7 ani fusese instructor de zbor pentru piloții companiei Wizz Air. Teoretic totul părea să fie în regulă, lucrurile mergeau bine, toată lumea părea mulțumită. Asta până când, practic, în toamna lui 2014, Mircea s-a hotărât să înființeze un sindicat al angajaților din cadrul companiei Wizz Air. A găsit alți 18 colegi dispuși să participe și să-l ajute să înregistreze sindicatul – pentru înființarea unui sindicat este nevoie de un anumit număr de persoane. A demarat procedurile legale și apoi a anunțat compania în mod oficial despre înființarea sindicatului. Iar din acest moment lucrurile au degenerat.

Dreptul omului de a face parte dintr-un sindicat a speriat o firmă întreagă

La doar câteva zile de la notificarea companiei în legătură cu sindicatul, Wizz Air a decis să facă restructurări și cu un drum, din cei 400 de angajați pe care-i avea compania în acel moment, conducerea îi disponibilizează doar pe cei 19 angajați care făceau parte din sindicatul nou-născut - Aerolimit Professional. Coincidența era prea mare așa că cei disponibilizați au acționat compania în judecată. De altfel, din dosarul care a ajuns și la CNCD aflăm că în spatele concedierii se aflau de fapt niște postări pe Facebook care făceau referire la sindicat și care, atenție, au fost considerate de către conducerea Wizz Air – o încălcare a regulamentului intern care interzice comentariile negative la adresa companiei. 

Deși conducerea Wizz Air a susținut că a recurs la concedierea celor 19 pentru că era nevoie de o restructurare de personal, în realitate, în cadrul companiei, se aflau în probe alți oameni, începători, pe care firma nu i-a luat în calcul pentru restructurare. După 8 luni, cei 19 angajați au obținut anularea deciziilor de concediere printr-o altă decizie care aparține Tribunalului Ilfov. Doar că lucrurile nu s-au oprit aici.

Întâlnirile cu CEO-ul firmei au arătat clar care este și poziția acestuia față de sindicat și faptul că vrea desființarea acestuia. Din dosarul depus la Tribunalul Ilfov aflăm că s-au făcut și presiuni asupra personalului de la baza Otopeni în vederea dizolvării sindicatului. 

Presiunile, plus concedierile chiar și-au făcut treaba: doi dintre angajații firmei s-au adresat societății reclamate cerînd să nu li se desfacă contactul de muncă deoarece ei nu sunt membri ai sindicatului. Practic, toți angajații au perceput întreaga activitate de desfacere a contractelor de muncă ca fiind represalii la adresa membrilor sindicatului. Frica pentru pierderea locului de muncă în cazul unei solidarizări a fost inoculată cu succes.

Unde-i lege nu-i tocmeală. Nici măcar în România

Compania a introdus apoi acțiune în instanță în vederea desființării Sindicatului Aerolimit Professional. În 18 decembrie 2015, un angajat al bazei Otopeni a depus o chemare în judecată la Judecătoria Giurgiu – el susținea că avuseseră loc concedieri recente și că Sindicatul nu mai întrunește condițiile de constituire, astfel că trebuie dizolvat. Judecătoria Giurgiu a respins cererea. În tot acest timp, Mircea devine în ochii Wizz Air nedisciplinat, periculos pentru siguranța zborului și i se refuză dreptul la muncă cu toate că sentința judecătorească era de partea lui. Firma pretinde că alți colegi (nu dintre cei care se aflau deja în postura de membri ai sindicatului) trimit scrisori firmei cerând ca Mircea Constantin să nu participe la zboruri alături de ei deoarece ar putea periclita siguranța acestora. Nu i se returnează legitimația de serviciu, uniforma, nu are dreptul la acces la sistemul informatic, nici la zboruri sau instruire – așa cum e trecut în fișa postului. În schimb, i se oferă salariul de bază – salariu care în lipsa celor de mai sus este cea mai mică parte din care este compusă întreaga sumă cu care ar fi în mod normal plătit lunar. Nu i se mai acordă nici biletele gratuite care se oferă oricărui angajat.

După multe procese și înfățișări, în noiembrie anul trecut Sindicatul Aerolimit Professional, din cadrul companiei Wizz Air, a primit o decizie favorabilă din partea Tribunalului Ilfov în privinţa drepturilor salariale şi a sporurilor specifice din domeniul aviaţiei, potrivit unor informaţii trimise de reprezentanţii Sindicatului Aerolimit Professional.

Tribunalul Ilfov obligă societatea Wizz Air la plata unor sume în medie de 5000 de euro/an pentru fiecare salariat sau fost salariat reclamant. În procesul câştigat recent, au existat 19 reclamanţi, iar valoarea sumei pe care Wizz Air o are de platit angajatilor ajunge la 100.000 de euro. De asemenea, CNCD a decis că faptele Wizz Air au reprezentat discriminare directă care a avut ca scop stoparea mișcării sindicale – o faptă extrem de gravă. În februarie 2017, instanța s-a pronunțat si în al doilea dosar de concediere prin care au trecut membri SAP, hotărând anularea deciziilor de concediere, reintegrarea salariaților în funcțiile și posturile deținute anterior concedierii și plata către reclamanți a unei despăgubiri egale cu drepturile salariale indexate, majorate şi actualizate şi cu celelalte drepturi ce s-ar fi cuvenit reclamanţilor.

În loc de epilog…

Situația de mai sus nu este cea mai fericită, însă chiar și așa, dacă presupunem că angajatul ar fi făcut vreo remarcă în care să nu-și laude locul de muncă sau să se plângă de condițiile în care se lucrează iar conducerea companiei ar fi aflat, în lipsa unui sindicat, el ar fi fost dat afară urgent și fără explicații. Așa, lucrurile s-au complicat puțin și pentru conducerea companiei iar Mircea Constantin și colegii săi și-au recăpătat job-ul. La începutul procesului reprezentanţii companiei au declarat că refuză să comenteze astfel de cazuri: „Wizz Air confirmă că a luat cunoştinţă de o decizie a Tribunalului Ilfov, referitoare la o situaţie de personal. Avem o politică de lungă durată de a nu comenta despre cazurile individuale, cum este acesta”. Oficialii Wizz Air susţineau atunci, potrivit Business Magazin, că disponibilizările se leagă de scăderea cererii pe piaţa de la Bucureşti, şi nu din cauza apartenenţei la un sindicat, poziţie contrazisă de către instanţa de judecată care a confirmat decizia abuzivă de concediere.

Deși uneori e greu să faci parte dintr-un sindicat, deși uneori ai senzația că nu merită sau pare imposibil, lucrurile se pot rezolva mult mai ușor când te solidarizezi cu colegii. E dreptul tău să găsești cea mai bună metodă de negociere iar sindicatele asta sunt, un instrument de negociere între angajați și întreprindere sau companie. În plus, și angajatorii au de câștigat de pe urma organizațiilor sindicale, deoarece acestea reprezintă un factor important pentru buna organizare a muncii, pentru stabilitate, pentru satisfacția profesională și pentru creșterea nivelului de pregătire al angajaților. Pentru mai multe informații dă un click aici - http://serviciusor.ro/implica-te/cum-te-poate-sustine-un-sindicat/

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sindicatul inseamna in termeni simpli o gasca de oameni care muncesc in acelasi loc si care,printre alta indatoriri,nu-i lasa pe patronii porci si pupincuristii lor sa-si faca de cap.Cu cat mai multi in sindicat cu atat mai bine pentru individ. Doar inchipuiti-va ce inseamna o greva pentru un stapan nesatul care se vede deodata in postura de a nu avea cu cine face bani! Nu ma refer la grevele de la metrourile din Londra-underground si overground, care de fiecare data sunt scurte dar catastrofale.Ma refer la orice intreprindere,mare,mica, al caror stapani sunt abuzivi. Concluzie: formati sindicate legale,cu avocati si consilieri care sa va sprijine.
    • Like 4
  • check icon
    Foarte bun exemplul și lăudabilă lupta celor care au cerut să li se recunoască un drept (de liberă asociere sindicală), prevăzut de Convenția Organizației Internaționale a Muncii Nr. 87, de Constituția României și de legislația pertinentă.
    Solidaritatea tinerilor membri de sindicat a fost exemplară și mă bucur pentru succesul lor. Solidaritatea trebuie să continue mai abitir, acum când urmează a fi aplicate ad literam, hotărârile instanțelor. Spre știința celor interesați, neaplicarea unei hotărâri judecătorești definitive constituie infracțiune, iar urmărirea penală se declanșează în baza plângerii formulate de către partea vătămată. Oamenii nu trebuie să uite că în materie există și Inspecția Muncii care merită a fi sesizată.
    Dacă cineva va fi interesat, pot da cel puțin un exemplu despre cum pot sindicaliștii să folosească o gama mai largă de instrumente juridice în scopul apărării drepturilor și libertăților lor.
    Iar în loc de final aș da ca exemplu de solidaritate sindicală și de bune practici, doar trei nume cunoscute în zona transportului aerian internațional: Air France, British Airways și Lufthansa.
    S-auzim numai de bine.
    • Like 1
  • Mizeriile de la liniile aeriene sunt omniprezente, nu doar aici. Sunt și la case mai mari care au probleme, dar acolo taci și inghiți pentru ca nu ești pe teritoriul României .
    • Like 1
    • @ Radu Andrei Malica
      andrei andrei check icon
      Adică în tarile democratice trebuie sa taci si sa înghiti, dar în România unde totul e greșit să ai drepturi? De ce tari vorbești? Rusia? Coreea de Nord? Cuba?
      • Like 2
    • @ andrei
      Nu, au fost niste probleme la una din cele mai mari companii din lume cu baza in middle east, dar din cauza managerilor englezi, cred ca gasesti pe net bloguri cu fosti angajati care scriu acolo ce si cum. Si da, taci si inghiti pentru ca esti expat si daca esti terminated iti iei bagajul si te intorci acasa.
      • Like 0
    • @ Radu Andrei Malica
      andrei andrei check icon
      Pai asta e ideea unui sindicat, sa oprească astfel de abuzuri. În România nu există deloc o astfel de educație. Ori lucrezi cu frica ca dacă dai like fb lui Nicușor Dan şi seful e cu PSD te-ai ars. Ori nu lucrezi deloc si iti bagi picioarele în tot.
      • Like 1
    • @ andrei
      Categoric, sunt de acord, ceea ce voiam sa spun este ca practica asta este la multe companii aeriene care profita de unele situatii ca sa-si bata joc de angajati, in lipsa unor legi/drepturi.
      • Like 1
    • @ Radu Andrei Malica
      andrei andrei check icon
      Şi nu doar de angajări, dar si clienți, cazul united airlines
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult