Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Șocul unor instructori auto englezi ajunși într-un taxi în România: „Nu se poate așa ceva, ne-am simțit în pericol”

Taxi - Profimedia

Foto: Lucian Alecu/ Shutterstock Editorial/ Profimedia

Doi instructori englezi au avut un șoc atunci când au dat piept cu realitatea de pe șoselele din România. Vreme de două săptămâni, ei au ținut cursuri pentru instructorii de la școala de condus defensiv a lui Titi Aur, iar într-o zi au luat taxiul din Otopeni, unde erau cazați, spre București. „Au venit a doua zi, luni dimineață, cu părul drept în cap deși erau tunși zero și au făcut aproape scandal. Nu se poate așa ceva, ne-am simțit în pericol, taximetristul mergea cu geamul deschis, fuma în mașină, mergea prin Otopeni cu 80-90 la oră, ne-am simțit într-un real pericol. Cine îi instruiește pe taximetriștii voștri? Bineînțeles că noi am zâmbit și am spus: Nimeni. 

Păi cum?! În Anglia, un șofer de taxi face 3 ani de școală dacă se mută dintr-un oraș în altul mai face 6 luni de pregătire”, a povestit fostul pilot de raliuri în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

Un alt șoc al celor doi instructori a fost să vadă cum conduc șoferii de cisterne în România. 

„Făceam partea de commentary driving, când mergi și trebuie să-i explici celui de la volan tu, în calitate de instructor, cum se face. Și mergeam prin localități din jurul Bucureștiului, pe la Buftea, pe la Mogoșoaia, pe unde eram. Mergeam normal, regulamentar și venea camionul în spate, care era și transport petrolier, și te claxona, te împingea. Și instructorul se întreba: - Cum e posibil așa ceva, cine îi atestează pe aia? - Nimeni! - Păi și cum merge cu camionul cu combustibil fără să aibă la 6 luni pregătire, cum de nu respectă regulile cu camionul și nu îl „împușcă” nimeni? Nu împușcat la propriu... Așa e la noi, merge cu cisterna prin sat cu 90 la oră și pe nimeni nu interesează așa ceva. Pentru ei a fost dezastru, noi suntem într-o junglă aici. Și suntem într-o junglă în care noi ne-am obișnuit așa, dar, când te duci afară, vezi că se poate altfel.

Și iar vine întrebarea: Bine, bine și românul, cum de respectă afară regulile? Toată lumea respectă și, dacă tu nu respecți, ești oaia neagră. Nu se poate ca toată lumea să meargă cu 50- 60 și tu să mergi cu 80-90, că ești singurul și se vede. Când te vede camera, vin amenzi”, a declarat Titi Aur.

Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Degeaba se fac atestate peste atestate pentru ca una e sa inveti ceva si sa repeti la cerere si alta este sa si aplici. Multi stiu foarte bine ca gresesc dar nu persista.
    • Like 1
  • Acelasi sofer care in Romania incalca regulile de circulatie, le urmareste cu sfintenie atunci cand iese din Romania.
    Una din probleme este si faptul ca se permite plata amenzii la jumatate daca o platesti in 48 de ore.
    Si in strainatate se merge la limita legilor (sau se incalca, mai ales la viteza), dar cand te prinde te altoieste cu niste amenzi de te potolesti pana iti refaci contul din banca...
    • Like 2
  • Finlandezul si sălbaticii (aka taximetriștii)

    Vara lui 2007, un vizitator din ținuturile înghețate ale nordului european își face curaj să iasă în căldura toridă care-i arde pielea blondă-rozalie. Finlandezul, venit în vizită la familia soției din România urcă într-un taxi și a începe o aventură care-i pune la încercare nervii.

    Ar mai fi de amintit că Finlanda e o țară cu o tradiție solidă în motorsport, unde viteza și precizia sunt un fel de moștenire națională, fac parte din AND, iar nume ca Hakkinen, Raikkonen, Kankkunen, Makkinen și mulți alții sunt legende vii pentru fanii motorsportului. Dar tot finlandezul stie că motorsportul se practică pe circuite dedicate, închise circulației publice, într-un mediu controlat, în care piloții își pot demonstra abilitățile și pot concura în condiții de siguranță atât pentru ei, cât și pentru ceilalți participanți.

    Pe străzile din Constanta, finlandezul a trăit în taxi ceva mai apropiat de motorsport decât de transport public: accelerări bruște, frânări violente și o atmosferă generală de haos, de slalom permanent pe străzi aglomerate. A fost pentru el un adevărat șoc cultural. Iar experiența se repeta zilnic, indiferent câte taxiuri și câți șoferi schimba.

    La un moment dat, finlandezul meu - tăcut și rezervat de felul lui - a dat de un șofer care mai rupea ceva pe engleză și n-a mai putut să tacă: “WHY DO YOU DRIVE LIKE THIS?”. Pentru el, stilul de condus agresiv și riscant nu avea niciun sens. Nu avea un tren de prins sau un avion de ajuns la timp, așa că de ce risca viața și confortul pasagerilor săi pentru o simplă cursă de taxi? În plus, a întrebat dacă mașina era a șoferului, dacă era independent sau lucra pentru o companie - ca și cum asta ar mai fi scuzat din violența cu care erau tratate mașinile.

    Realitatea dureroasă este că, pentru mulți șoferi români, în special pentru cei din taxiuri, ideea de a fi primul pe șosea, de a pleca primul de la semafor, de a obține "glorie", este mai importantă decât siguranța și confortul pasagerilor.

    N-a găsit finlandezul meu niciun șofer care să înțeleagă că el este acolo pentru un serviciu dar și pentru o afacere care-i asigura traiul și în care trebuie să fie atent la venituri și cheltuieli.
    A fost uimit că în goana după "glorie sportivă", taximetriștii nu se gândesc deloc la costurile suplimentare generate de stilul lor de condus - de la consumul ridicat de combustibil până la costurile cu întreținerea mașinii: frâne, ambreiaj, anvelope etc.
    Și mai uimit a fost că taxigiștii nu se gândesc nici măcar la bacșiș! Un client dat cu capul de pereți n-o să lase nici un ban în plus față de costul cursei.

    Am fost și eu prost, am condus “sportiv” în tinerețe cu sloganul “primul pe șosea” și mi-a trebuit ceva timp să-mi dau seama că minutele alea câștigate și recordurile “tu cât faci pâna la București?” nu ajută la nimic. Consumi cu 50-100lei în plus și prea puțini dintre noi produc banii ăștia în cele 10 minute cu care ajung mai devreme la destinație.


    Circulația pe străzi nu este despre curse, ci despre siguranță și respect pentru ceilalți participanți la trafic.
    • Like 5
  • mhm check icon
    În Anglia, un șofer de taxi face 3 ani de școală dacă se mută dintr-un oraș în altul mai face 6 luni de pregătire.. Asta înainte de Uber.
    • Like 3
    • @ mhm
      Soferii de la BlackCab dadeau examen fara GPS si aveau obligatia sa stie cel mai bun traseu din ziua respectiva luând in calcul si eventualele lucrari de pe strazile Londrei pentru a eficientiza la maximum timpul de deplasare
      • Like 2
    • @ mhm
      Mihai check icon
      Da dar prin urmare au si costuri ca sa recupereze anii respectivi. Apoi mai e si intrebarea daca si aplica ce au invatat.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult