Foto: Lucian Alecu/ Shutterstock Editorial/ Profimedia
Doi instructori englezi au avut un șoc atunci când au dat piept cu realitatea de pe șoselele din România. Vreme de două săptămâni, ei au ținut cursuri pentru instructorii de la școala de condus defensiv a lui Titi Aur, iar într-o zi au luat taxiul din Otopeni, unde erau cazați, spre București. „Au venit a doua zi, luni dimineață, cu părul drept în cap deși erau tunși zero și au făcut aproape scandal. Nu se poate așa ceva, ne-am simțit în pericol, taximetristul mergea cu geamul deschis, fuma în mașină, mergea prin Otopeni cu 80-90 la oră, ne-am simțit într-un real pericol. Cine îi instruiește pe taximetriștii voștri? Bineînțeles că noi am zâmbit și am spus: Nimeni.
Păi cum?! În Anglia, un șofer de taxi face 3 ani de școală dacă se mută dintr-un oraș în altul mai face 6 luni de pregătire”, a povestit fostul pilot de raliuri în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
Un alt șoc al celor doi instructori a fost să vadă cum conduc șoferii de cisterne în România.
„Făceam partea de commentary driving, când mergi și trebuie să-i explici celui de la volan tu, în calitate de instructor, cum se face. Și mergeam prin localități din jurul Bucureștiului, pe la Buftea, pe la Mogoșoaia, pe unde eram. Mergeam normal, regulamentar și venea camionul în spate, care era și transport petrolier, și te claxona, te împingea. Și instructorul se întreba: - Cum e posibil așa ceva, cine îi atestează pe aia? - Nimeni! - Păi și cum merge cu camionul cu combustibil fără să aibă la 6 luni pregătire, cum de nu respectă regulile cu camionul și nu îl „împușcă” nimeni? Nu împușcat la propriu... Așa e la noi, merge cu cisterna prin sat cu 90 la oră și pe nimeni nu interesează așa ceva. Pentru ei a fost dezastru, noi suntem într-o junglă aici. Și suntem într-o junglă în care noi ne-am obișnuit așa, dar, când te duci afară, vezi că se poate altfel.
Și iar vine întrebarea: Bine, bine și românul, cum de respectă afară regulile? Toată lumea respectă și, dacă tu nu respecți, ești oaia neagră. Nu se poate ca toată lumea să meargă cu 50- 60 și tu să mergi cu 80-90, că ești singurul și se vede. Când te vede camera, vin amenzi”, a declarat Titi Aur.
Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Una din probleme este si faptul ca se permite plata amenzii la jumatate daca o platesti in 48 de ore.
Si in strainatate se merge la limita legilor (sau se incalca, mai ales la viteza), dar cand te prinde te altoieste cu niste amenzi de te potolesti pana iti refaci contul din banca...
Vara lui 2007, un vizitator din ținuturile înghețate ale nordului european își face curaj să iasă în căldura toridă care-i arde pielea blondă-rozalie. Finlandezul, venit în vizită la familia soției din România urcă într-un taxi și a începe o aventură care-i pune la încercare nervii.
Ar mai fi de amintit că Finlanda e o țară cu o tradiție solidă în motorsport, unde viteza și precizia sunt un fel de moștenire națională, fac parte din AND, iar nume ca Hakkinen, Raikkonen, Kankkunen, Makkinen și mulți alții sunt legende vii pentru fanii motorsportului. Dar tot finlandezul stie că motorsportul se practică pe circuite dedicate, închise circulației publice, într-un mediu controlat, în care piloții își pot demonstra abilitățile și pot concura în condiții de siguranță atât pentru ei, cât și pentru ceilalți participanți.
Pe străzile din Constanta, finlandezul a trăit în taxi ceva mai apropiat de motorsport decât de transport public: accelerări bruște, frânări violente și o atmosferă generală de haos, de slalom permanent pe străzi aglomerate. A fost pentru el un adevărat șoc cultural. Iar experiența se repeta zilnic, indiferent câte taxiuri și câți șoferi schimba.
La un moment dat, finlandezul meu - tăcut și rezervat de felul lui - a dat de un șofer care mai rupea ceva pe engleză și n-a mai putut să tacă: “WHY DO YOU DRIVE LIKE THIS?”. Pentru el, stilul de condus agresiv și riscant nu avea niciun sens. Nu avea un tren de prins sau un avion de ajuns la timp, așa că de ce risca viața și confortul pasagerilor săi pentru o simplă cursă de taxi? În plus, a întrebat dacă mașina era a șoferului, dacă era independent sau lucra pentru o companie - ca și cum asta ar mai fi scuzat din violența cu care erau tratate mașinile.
Realitatea dureroasă este că, pentru mulți șoferi români, în special pentru cei din taxiuri, ideea de a fi primul pe șosea, de a pleca primul de la semafor, de a obține "glorie", este mai importantă decât siguranța și confortul pasagerilor.
N-a găsit finlandezul meu niciun șofer care să înțeleagă că el este acolo pentru un serviciu dar și pentru o afacere care-i asigura traiul și în care trebuie să fie atent la venituri și cheltuieli.
A fost uimit că în goana după "glorie sportivă", taximetriștii nu se gândesc deloc la costurile suplimentare generate de stilul lor de condus - de la consumul ridicat de combustibil până la costurile cu întreținerea mașinii: frâne, ambreiaj, anvelope etc.
Și mai uimit a fost că taxigiștii nu se gândesc nici măcar la bacșiș! Un client dat cu capul de pereți n-o să lase nici un ban în plus față de costul cursei.
Am fost și eu prost, am condus “sportiv” în tinerețe cu sloganul “primul pe șosea” și mi-a trebuit ceva timp să-mi dau seama că minutele alea câștigate și recordurile “tu cât faci pâna la București?” nu ajută la nimic. Consumi cu 50-100lei în plus și prea puțini dintre noi produc banii ăștia în cele 10 minute cu care ajung mai devreme la destinație.
Circulația pe străzi nu este despre curse, ci despre siguranță și respect pentru ceilalți participanți la trafic.