Foto: Sergei Zubkov/ Alamy/ Profimedia
Înainte de Revoluție, pentru a-ți lua permisul de conducere, trebuia să dai un examen psihologic care includea testarea reflexelor, făceai lecții în poligon, apoi dădeai examen lecții în poligon, făceai lecții de condus de noapte și dădeai examen pentru conducerea de noapte, iar participarea la orele de teorie era obligatorie, spune fostul pilot de raliuri Titi Aur, specializat în condusul defensiv. De atunci, tehnologia a evoluat, iar mașinile dispun de numeroase funcții care să îi țină pe șoferi și pasageri în siguranță. Însă candidații care își doresc un permis auto învață în școala de șoferi foarte puțin despre aceste lucruri.
„A scăzut foarte mult nivelul școlii de șoferi în România. Mai mult, eu spun peste tot că, datorită evoluției sociale, dar și a tehnicii, ar fi trebuit să intre în programa școlii de șoferi capitole noi despre tot ce înseamnă evoluție tehnică, pentru ca să înțeleagă șoferul ce fac sistemele active. În ultimii 30, 40 de ani, automobilul a trecut printr-o evoluție spectaculoasă, dar și eficientă a sistemelor de siguranță (...) Șoferul când pleacă din școala de șoferi nu știe aceste lucruri. Școala de șoferi este mai jos decât în anii `80 și oricum nu este adaptată la zilele noastre”, a spus fostul pilot de raliuri în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
În plus, atrage atenția Titi Aur, elevii școlilor de șoferi nu învață să conducă în afara localității și, după ce au circulat în oraș doar cu 30km/h la oră, riscă să facă accidente pe autostradă, unde se merge cu 130 km/h.
„Ești bun de șofer, primești permisul de conducere. În școala de șoferi se merge cu 30 la oră, după cum vedem toate mașinile școală, dacă vedeți o mașină de școală cu 40 la oră deja are o viteză foarte mare. Iei permisul de conducere. Se urcă tânărul șofer sau proaspătul șofer - poate să fie și la 40 de ani, dar este proaspăt șofer - și pleacă pe autostradă la mare că a obținut permisul. Își ia familia sau prietenii că i-a luat tata mașină bună și pleacă la mare. Ce se întâmplă când merge cu 130 la oră? Când vrea să oprească în prima benzinărie, demolează benzinăria. Am avut mai multe cazuri de tinere șoferițe care au demolat benzinăria. Și vine întrebarea: de ce au demolat benzinăria? Pentru că au mers doar cu 30 la oră și când ridicau piciorul de pe accelerație se oprea mașina. Tinerii sau cei care vor să ia permis de conducere nu sunt scoși nici măcar o oră în afara localității, au interzis să meargă mașina de școală de șoferi pe drumuri naționale sau pe autostradă”, a explicat Titi Aur.
Acesta a precizat că sunt și școli care le propun cursanților ca, după obținerea permisului, să urmeze un program în care să conducă alături de instructor în afara localității sau pe autostradă ca să își crească gradul de pregătire. Însă astfel de situații sunt foarte puține. „Din păcate, majoritatea școlilor de șoferi acceptă compromisul și eu am avut discuții cu proprietari de școală de șoferi, oameni foarte bine intenționați, care mi-au spus așa: Vin cursanții la mine, depun dosarul și când îi oblig să vină la orele de teorie își retrag dosarul. - De ce? - Mă duc la altul, la concurentul tău. - De ce, e mai ieftin? - Nu-i mai ieftin, dar el îmi permite să nu vin la orele de teorie. Și sunt într-o mare dilemă: dacă fac așa mă simt vinovat, și dacă nu fac mor de foame, că pleacă la alții, pentru că vânează cum să ia permisul de conducere mai ușor”, a povestit spus Titi Aur.
El a criticat și practica de a-i sfătui pe tineri să facă multe chestionare online pentru a trece de examenul scris, întrucât un astfel de demers nu asigură cu adevărat pregătirea teoretică a candidaților. „Eu aș face un pariu că dacă ieșim acum din studio și oprim niște tineri și întrebăm repede: -Ce înseamnă semnul ăla?, avem mari șanse să ne spună că indicatorul ăla este indicatorul de la întrebarea 46, unde e punctul B, pentru că el așa a învățat el, că dacă ajunge la întrebarea, nu știu care trebuie să pună punctul B. Nu înțelege exact despre ce e vorba. Poate exagerez un pic cu asta, dar generic vorbind, cam acolo suntem ,în loc să se facă o pregătire cu adevărat despre cum să conduci, cum să înțelegi fenomenul, să înțelegi la ce te expui, pentru că cea mai mare problemă a șoferului român este că nu conștientizează pericolul. Nu crede că lui i se poate întâmpla și atunci își asumă riscuri, pe de-o parte pentru că nu știe lucruri”, crede Titi Aur.
Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Așa cum toate se fac pe repede-înainte (ca să nu spun “de mântuială”), și școala de șoferi din ziua de azi se pare că a pierdut mult atât din calitate cât și din acoperirea tuturor categoriilor de cunoștințe necesare unui conducător auto. Toate acestea, combinate cu teribilismul/subevaluarea riscurilor, conducerea sub influența alcoolului/drogurilor se traduc în cea mai neagră statistică din Europa referitoare la accidentele rutiere soldate cu urmări grave sau cu decese.
Alta constatare e despre intrebarile la proba teoretică. 10% din intrebari au o exprimare mediocră din care trebuie mai mult să intuiesti raspunsul.
Întrebările sunt pentru a pica examenul dacă nu ai trecut de cel putin 5 ori prin ele si le-ai învățat pe de rost.
Cei care au memorie buna si putin talent vor lua fără probleme examenul. Dar marea majoritate sunt antitalent la condus.
Lectiile care se tin in școala de șoferi te învață cum să treci un examen. PARTEA TRAGICĂ E CĂ NU TE ÎNVAȚĂ SA JUDECI PE LOGICĂ.
Povestea cu școala e simplă: învățarea mecanică. Apare încă din școală și continuă pe parcursul vieții.