Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Star Wars – Apare și Moare

George Lucas, inventatorul Star Wars, a văzut și el ultima producțiune din serie, Star Wars: Rogue One. Auzind de Republica.ro și considerându-ne adversari ai Imperiului, Mr. Lucas mi-a trimis acest text spre publicare, în interesul tuturor fanilor din România ai Războiului Stelelor. Drept care l-am tradus și vi-l transmit.

Star Wars – Apare și Moare

Călugărul spațial se uită îndelung la panoul pe care se află maneta ce odată trasă va trimite planurile Stelei Morții flotei rebele. Între el și obiectiv zboară diverse salve roșii ucigătoare. Sprijinindu-se în tech-toiagul său începe și recită “Sunt una cu Forța, Forța este cu mine”. Universul înduioșat îi permite shaolinului spațial să își facă pelerinajul scurt prin câmpul de luptă pană ce trage de manetă, fiind spulberat imediat după aceea de o bombă mult întârziată. Prietenul-mitralieră al călugărul se uită fermecat la miracol, după care face suta de metri sprint și ascultă vorbele muribundului. Se poate presupune că era momentul pentru pauza de masă la imperialiști având în vedere că Mitralieră parcurge același drum care a necesitat intervenție paranormală cu 10 secunde în urmă, fără să fie împușcat. Forța este cu toată lumea, mai puțin cu scenariștii.

Un coridor împânzit de umbre, niște rebeli speriați și o cameră ce se mișcă încet spre întuneric. Deodată, se aude respiratul mecanic, iconic și dominator, urmat de aprinderea sabiei-laser. Toți trag, țipă și mor. Rebelii scapă pe o navă ce se detașează de coridor în ultimul moment, Darth Vader, prefăcut în măcelar, Jason Vorhees gen, uitându-se la evadare cu un aer amenințător. Există două tipuri de filme ce vizează aproape exclusiv simțurile: horror și porno. Nu se știe unde se incadrează scena de mai sus. Nu există tensiune, pondere narativă sau pathos. Știm ce se va întâmpla și nici unul dintre rebeli nu este un personaj principal sau secundar de care să ne pese. Astfel de scene există în filme precum “Friday the 13th”, în care Jason Vorhees vine cu masca de hochei și maceta să ia beregata la niște fraieri. Cu cât este mai spectaculoasă moartea fraierilor, cu atât audiența aplaudă mai tare. Transplantarea lui Vader într-o astfel de situație, spre masturbarea audienței, nu este doar insultătoare în prezent, dar reușește să mânjească personajul retroactiv. Lucru ce pare să fie ocupația principală a francizei Star Wars după preluarea Disney. 

Aceste două scene ar trebui să va lămurească în legătură cu calitatea filmului Star Wars: Rogue One.

Force Awakens nu a fost un film bun, Rogue One și mai puțin. De ce? Ambele au niște greșeli de scenariu și montaj suprinzatoare, având în vedere producția și banii investiți. Dar Force Awakens avea măcar o premiza ofertantă, deși prost executată: o nouă generație Star Wars. Rogue One este greșit din primul moment în care a fost pus pe hârtie sau monitor.

O fostă femeie terorist, cu un trecut dur, un securist rebel care își omoară sursele, un lider extremist ce tortureaza pe oricine afiliat cu Imperiul, chiar și dezertori. Aceste personaje nu au ce căuta în fantezia pe care o vinde Star Wars. Orice moment de duritate “realistă” din Rogue One este învins de amintirea băieților hazlii, care fac glumițe în navele lor X-Wing sau creaturilor păroase de pe luna Endor, luptănd cu bețe și pietre (A New Hope și Return of Jedi). Povestea de război rudimentară din ultimul (nici gând) Star Wars nu rezistă încrederii în sine, în prieteni și în Bine, cu care Luke Skywalker învingea Imperiul...

Iar Imperiul nu este rău pentru că a naționalizat industria galactică sau a mărit taxa pe praf de stele, este rău fiindcă are o armă numită “Steaua Mortii”. În Return of Jedi, Darth Vader este iertat imediat de către fiul său; dacă scena apărea în Rogue One, Luke ar fi trebuit să îi spună: “Băi, tată, Forța ca Forța, dar ai fost la conducearea unui regim care a omorât zeci de miliarde de ființe. Mai vedem cu scuzele”.

Sau:

Frumoasa Adormită se trezește și întreabă cine sunt piticii. Unul pune piciorul în față și grăiește “Eu sunt Marxy și noi suntem pitici ce trăim într-o comunitate anarho-comunistă, departe de sistemul feudal imperialist al Reginei”.

Cam aceasta e experiența Star Wars: Rogue One pentru cine știe câteva despre franciză.

Dar să zicem că acesta este primul film Star Wars pe care îl vedem. Atunci rămânem cu un film de acțiune convulsiv si confuz, constant presat de scenariu. Disney a încercat să scoată apă din piatră seacă cu acest film menit să fie direct urmat de “A New Hope”. Acțiunea se mișcă într-un ritm rapid și prost deoarece sunt introduse vreo 10 personaje care trebuie rezolvate la fel de repede, întrucât nu pot apărea în următoarele filme. Actorii cunoscuți ca Forest Whitaker sau Mads Mikkelsen apar ca să dispară, precum Max von Sydow în “The Force Awakens”. Același tratament este aplicat cofrajului CGI ce trece drept Peter Cushing, un om mort de mai mult de 20 de ani. Arată bine, în orice caz mai bine decât starea curentă a originalului, dar nu pot să neg că m-a străbătut un fior existențial văzând un actor reconstruit digital printr-o muncă titanică, doar fiindcă scenariul cerea să fie și el prin peisaj.

În rest, este vorba despre o bandă de camarazi, cu poante și tipare fumate, care trebuie să execute un plan sinucigaș. Dacă firul asta narativ va mai excită și a suta oară, atunci va felicit, sunt invidios. 

Desigur, fiindcă suntem în 2016 și Hollywood-ul este Mecca progresivismului, avem un veritabil ansamblu antropologic pe partea rebelilor. Personajul feminin alb conduce o gașcă multicolor etnică, în timp ce Imperiul este în totalitate alb, bărbat și, deci, rău. Nu este greu să vezi imagistica nazistă din care s-a inspirat Lucas pentru Imperiu, dar sau nu uitam un aspect: Hitler, Hirohito și Mussolini au fost învinși și de niște bărbați albi, ba chiar de foarte mulți. Problema este că un casting divers e văzut ca un atu cinematografic și ceva ce face filmul demn de văzut. Din păcate (sau din fericire) camera nu discriminează, în special în ceea ce privește calitatea.

Rogue One nu s-a născut din vreun un impuls creativ sau măcar unul de profesionalite comercială, trebuie să facă cineva și filmele bune cu explozii nu? S-a născut din faptul că Disney a obținut licența universului celebru și trebuie să nu ruginească, săraca. În ritmul acesta, franciza o să ajungă să scoată filme care apar, mor și nu fac nimic altceva. La fel că filmele cu Jason Vorhees, care au avut prestigiul să ajungă și mai departe de “Jason X”. Să vedem cât pot înghiți cei care stau cu sufletul la gură pentru promisiunea sunetului unei săbii-laser. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Primele trei filme, in ordinea aparitiei, raman etalonul pentru Star Wars. Al patrulea iar nu este rau, are probabil cele mai interesante lupte cu sabia. Pe masura ce a trecut timpul, noile aparitii, desi au beneficiat de o tehnica mai avansata, au ratat spiritul filmelor initiale, au pierdut tensiunea si emotia care au dat farmecul acestui sf. Practic, ultimele doua sunt rasuflate, nu mai au niciun fel de densitate, de surpriza sau de mister.
    • Like 1
  • Modelul ăsta îmbrățișat și sprijinit de corectitudinea politică este ca și aceasta din urmă: profund fals.
    Mă întreb când o să scăpăm de el și o lăsăm să se întâmple naturalul?
    Beatrix Kiddo din Kill Bill, Django din Django, eroina asta din Star Wars, animațiile pentru copii, toate promovează falsuri din astea penibile și potențial periculoase.
    Nu mai există eroi, există doar eroine. Modelul nou de băiat arată ca o fată, modelul nou de fată, la cum arată, s-ar putea să-l bată...
    Consecința pe termen lung a acestei falsități va fi că nu vor fi fericite nici femeile care se identifică cu eroinele, dar nici bărbații care s-ar putea identifica cu eroii masculini de tip papă-lapte.
    Bate un vânt sinistru și la fabrica de iluzii de la Hollywood, și nu cred că se datorează doar scăderii încasărilor...
    • Like 0
  • Ati criticat acest film ca un om care are 100 de ani. Copilul din dvs. a murit de mult.
    • Like 2
  • check icon
    Sa consideri ca filmele originale nu sunt realiste inseamna sa iti scape esentialul. Este ca si cum ai spune ca manuscrisul Kellis este slab deparece ilustratiile sunt puerile, nu ca in evangheliutiele yehoviste moderne. Sa consideri ca filmele noi au voie sa sara peste logica pentru ca si cele vechi au facut-o inseamna sa fi de acord ca intr un episod 2016 de Tom si jerry, realizat CGI cu pretentii de stiinta balisticii si realis criminalistic sa vezi totusi cum sarmanul soricel isi ia un vatrai in cap imprimandu-i conturul sau. Star Wars este mort datorita faptului ca STAR WARS nu este Star Wars, iar odata cu tranzactia, Jar Jar Abrams si succesorul sau, nu au reusit sa cumpere decat Star Wars. STAR WARS era emergent din munca unor oameni ai micii Renasteri din acei ani, interdisciplinari, care vedeau si aratau dincolo de panza ecranului.
    • Like 2
  • Omule, ești ridicol :). Pur și simplu nu înțelegi faze simple. Călugărul NU era cavaler Jedi, NU AVEA ACCES LA FORȚĂ... incantația lui era ca rugăciunea unui creștin, care crede cu tot sufletul în Dumnezeu, dar totuși Dumnezeu nu i se arată niciodată. Nu are rost să te contrez, fiecare afirmație făcută de tine în articolul ăsta sarcastic este numa bună de ignorat. Nu ești fan Star Wars, ești rasist (o ții gaia mațu că Star Wars e politically corect, nu e cazul) etc etc. Un articol inutil.
    • Like 0
    • @ Ion Popescu
      Na, ce să facem nea CTP, există niște instituții de presă gigantice pe lumea asta, sper că nici măcar matale nu poți fi bănuit că disprețuiești The Washington Post, sau The New York Times...
      ia de-acilea niște review-uri
      https://goo.gl/f5LvSP
      http://www.businessinsider.com/rogue-one-darth-vader-scenes-2016-12
      Nu trebuie să te conving de nimic, trebuie pur și simplu să îți arăt că ești ridicol, pentru că matale, ca un non-fan al seriei, ne dai nouă, fanilor, sfaturi despre cum ar trebui să nu ne placă Rogue One. Și dai aceste sfaturi neînțelegând chestiuni simple din film, de zici că ești maică-mea :))).
      Of, bătrânețe, haine grele
      • Like 1
    • @ Ion Popescu
      De ce citiți articolele scrise de către domnul Popescu?
      • Like 0
    • @ Ștefan Fox Cociodar
      pentru că e un articol public? .. care mi-a apărut în fluxul de pe facebook? ..despre un subiect care mă interesează? Înțeleg din întrebarea matale că dacă mi se pare ridicol un articol, trebuia cu necesitate să nu îl fi citit. Problema e că am aflat că e ridicol CÂND l-am citit, nu știam dinainte :))))
      • Like 1
    • @ Ion Popescu
      Uite nenea CTP, descrierea OFICIALĂ a preotului Imrut - îi lipsește abilitatea de a folosi Forța (și nici nu este Jedi, ceea ce e un noroc, pentru că dacă ar fi fost Jedi ar fi fost mort cu 19 ani în urmă, dar deja vorbesc chineza pentru matale). As a side note, nici prin cap nu mi-ar fi trecut să caut descrierea oficială, pentru că sincer nu aș fi crezut că există vreo persoană care să vadă filmul și să creadă că Imrut folosește Forța. http://www.starwars.com/databank/chirrut-imwe -
      • Like 0
    • @ Ion Popescu
      Am înțeles. Crăciun fericit! (În cazul în care sărbătoriți.)
      • Like 0
    • @ Ion Popescu
      Incep prin a ma pozitiona in discutie, sunt un fan starwars, nu un fanboy.

      De ce ar fi mai pertinenta parerea unei domnisoare ce lucreaza la businessinsider, cinefila (departe totusi de a fi o institutie gigantica de presa) fata de cea a unui cinefil din Romania? Doar pentru ca rezonezi cu parerea ei?

      Nu am vazut filmul, vreau sa il vad urmand apoi sa imi fac si eu o parere, dar extremismul pe care il afisati nu prea isi are rostul pe aici. Poate in alte zone, mai mereu aproape...
      • Like 0
  • Personal salut filmele cu eroine, cred ca suntem datori sa invatam noile generatii de fete sa nu astepte feti frumosi sa le salveze. Prefer de o mie de ori sa-i pun fiica-mii Frozen, sau Brave, decat sa-i citesc basmele cu aventurile printului in cautarea printesei. Si imi pare rau ca ati căzut in paranoia bărbatului alb atacat saracutul din toate partile. Mai ales ca Star Wars chiar nu duce lipsa de barbati albi eroi, Luke, Solo, Obi-wan, Poe Dameron. Sa nu mai spun ca Darth Vader era the big black man with a "negro voice", cum l-a descris actorul care l-a jucat fizic sub masca, dar cu vocea unui actor negru.
    • Like 0
  • Vad ca in ultimii ani la Hollywood se promoveaza femeia ca erou,personaj principal sau factor de decizie.Acest lucru nu este de condamnat dar,in acelasi timp vad femeia alba si frumoasa care se indragosteste de un animal (Hellboy),de un gnom (Thorin Oakenshield),de negri sau asiatici.Ce or vrea sa spuna?
    • Like 1
  • check icon
    În războiul modern un avion lansează racheta către țintă de la o distanță de 160 de kilometri, după care face cale întoarsă pentru a reveni la bază intactă, pe când în filmele SF luptele aeriene parcă sunt desprinse din duelurile așilor aerului din primul război mondial. Iar confruntările dintre crucișătoarele spațiale parcă sunt din Corsarul Negru, cu Errol Flynn. Înțeleg, fantezie, space-opera, dar un pic de rigoare științifică nu cred c-ar dăuna, mai ales publicului tânăr. Stimularea imaginației prin prisma provocărilor științei ar fi mult mai interesantă, pentru că basmele pur și simplu ar trebui dedicate altui segment de vârstă.
    • Like 2
  • Exact aceleasi idei principale (bineinteles cu alte cuvinte, mai putin mestesugite ca ale maestrului CTP) le dezbateam cu fiul meu de 16 ani!!
    El a fost fascinat de Rogue One, eu un pic dezamagit! Poate ca varsta si experienta isi spun cuvantul!! Ideea este ca am vazut si filme bune recent!
    • Like 0
  • Se vede ca nu va place (asa cum imi place mie) saga asta.
    Saga asta este, cel putin pentru mine, ceea ce era un basm cu spiridusi, zmei si feti frumosi pentru un copil (hai si un om mare) la inceputul secolului trecut. Cand te duci sa vezi o parte din ea, e ca si cum te-ai baga sub plapuma asteptand ca bunicul sa inceapa povestea. Care va sa zica esti dispus sa conlucrezi punand botul.....admitand ca e posibil ca cineva sa ia pe altcineva in brate si sa-l bage in pamant pana la brau, gat....China. Daca esti pus pe gasit greseli esti un golan sau cel putin un strengar care nu merita povesti/basme ci merita sa adoarma cu sughituri.
    Mie mi-a placut. M-am dus cu mintea deschisa sa-mi reintalnesc eroii, sa descopar iar pildele simple, pe intelesul tuturor, care cred eu, m-au facut un om mai bun.
    Am apreciat absenta situatiilor de un comic corporatist, cand doi storm trooperi se intorc pe hol din cauza ca seful face urat si da cu laseru in aparatura scumpa fara sa se gandeasca la urmari. Am pareciat lipsa glumelor de tocilar facute de eroii din partile 4,5,6 - primele vazute. Am apreciat faptul ca s-au folosit de papusi animatronice in loc sa faca pe computer o groaza de personaje gen Jar-jar Binks. Am apreciat filmarile din timpul luptelor aeriene chiar daca stiu ca sunt menite sa vanda niste jocuri deja aparute. Am mai apreciat multe altele, asa cum un individ isi admira echipa favorita, subiectiv de la bun inceput.
    Sigur ca sunt greseli si inadvertente. E un basm pana la urma. Seriile anterioare si mai ales cele facute direct de Lucas si Lucasfilms sunt pline de astfel de inadvertente. Ele se adreseaza, toate, celor dispusi sa le treaca cu vederea si sa se bucure de film.
    • Like 0


Îți recomandăm

Tinu Boșinceanu

„Plecarea în străinătate nu trebuie să fie un angajament pe viață, ca o căsătorie - eu sunt român în România sau eu am plecat și nu mă mai întorc înapoi. Societatea a devenit oricum mult mai fluidă și trebuie să privești obiectiv. Mi se pare că asta ar ajuta la întoarcerea mai multor oameni, care or să facă lucrurile mai bune. Și poveștile lor or să inspire”, crede Tinu Bosînceanu.

Citește mai mult

Mara Popescu

Mara Popescu este singura studentă româncă la medicină la King’s College din Londra, o pestigioasă instituție de învățământ. Este frumoasă, are 18 ani, e matură și echilibrată, este logică și structurată, ca și cum vârsta ei ar fi scrisă doar pe hârtie.

Citește mai mult