Ca fiecare român interesat de evenimentele din acestă perioadă, mi-am petrecut zilele de după 10 august citind statusuri, știri, comunicate, căutând informații despre ultrași sau despre ce efecte pot avea gazele dacă sunt inhalate în plin. Așa că nu am putut să nu văd comunicatul Bisericii Ortodoxe Române, un comunicat care îndeamnă la „pace, dialog și co-responsabilitate social”.
Nu fac parte din grupul celor care sunt împotriva credinței. Cred în Dumnezeu, îmi face bine să mă rog în momentele grele și îmi place să cred că e o forță undeva, acolo sus, care ne mai ajută din când în când să ne punem pe picioare. Dar uneori credința și religia par două lumi diferite. Prima aparține oamenilor buni, care se gândesc la cei de lângă ei indiferent de contextul din care provin, indiferent de orientarea sexuală sau de felul în care aleg să se roage ori să fie mai aproape de Dumnezeu.
A doua lume aparține habotnicilor, enoriașilor care fac scut și nu te primesc în biserică pentru că tu, femeie, nu ai batic pe cap și murdărești sfânta biserică (am încheiat citatul, e experiență personală), a capetelor bisericești care au reușit să schimbe bunăvoința pe fanatism și credința pe încă 1 milion de lei de la bugetul de stat.
Cele trei concepte pe care BOR le-a folosit în comunicatul oficial, pace, dialog și co-responsabilitate socială, sunt exact ceea ce avem nevoie de la instituția bisericii, doar că nu prea avem parte de ele.
Pacea, în ceea ce privește Biserica Ortodoxă Română, a încetat în momentul în care a decis să semene vrajbă în rândul enoriașilor, să îi poziționeze direct împotriva unei anumite părți a societății prin promovarea agresivă a Referendumului pentru redefinirea familiei. Ce mai contează că în rândul persoanelor de același sex care se iubesc există mulți care caută alinare, care își doresc să iubească și să trăiască într-o comunitate liniștită și respectuoasă, care chiar se simt aproape de Dumnezeu și le pasă de semenii lor? Un amic de-al meu gay, care găsea în biserică singurul loc unde nu era judecat sau scuipat pentru ceea ce este, a trebuit să se despartă și de acest singur refugiu după ce, la o spovedanie, preotul l-a întrebat “De ce ești necăsătorit la 32 de ani? Sper că nu ești din ală!”. În momentul în care reduci un enoriaș doar la activitatea lui sexuală, când nu reușești să îi vezi suferințele, sufletul și potențialul de a face bine în jur, ce pace aduci tu, slujitor al Domnului, în comunitate?
Nici dialogul nu e punctul forte al Bisericii. Nici până în ziua de astăzi, preoții nu au reușit să își construiască o predică accesibilă, care să îi îndemne pe enoriași să aibă respect, dar să fie ancorați în realitate, să înțeleagă lumea și evenimentele din jur pentru a o face mai bună. Încă mai ascultăm predici în care femeia trebuie să se teamă de bărbat și să îi fie frică. Pot înțelege dacă cineva aduce în discuție argumentul laicului, al faptului că astfel de probleme sociale nu fac parte din dogma religioasă. Însă niciodată nu vei putea construi o lume mai bună fără să înțelegi contextul în care trăiești. Context care, uneori, trece granița evlaviei și te pune în situația de a fi implicat social, de a avea responsabilitatea votului sau de a-ți apăra drepturile. Ceea ce nu e rău deloc.
Co-responsabilitatea socială vine în momentul în care înțelegi prioritățile societății în care trăiești. În care înțelegi ce parte are nevoie de mai mult ajutor, sub ce formă poate veni acest ajutor și cum poți fi tu de ajutor.
Nu suntem departe de momentul în care ministrul Teodorovici a anunțat rectificarea bugetară pentru Catedrala Neamului, cu tot cu cele 122 de milioane de lei tăiate de la Cercetare. Nu mai are rost să ne enervăm pentru construirea Catedralei, fundația e turnată și zidurile ridicate.
Dar o ciopărțire a altor bugete doar pentru a respecta temenul pentru prima slujbă promisă de Patriarhie în luna noiembrie calcă în picioare orice responsabiltate socială și grijă la adevăratele probleme ale țării. Dacă se pot tăia atât de ușor bugete dintr-o parte în alta, de ce nu se pot tăia și din bugetul destinat Catedralei pentru eternele probleme ale noastre, sănătatea și educația? Are oare slujba din noiembrie efecte miraculoase asupra tuturor relelor din lume? E luna noiembrie luna miraculoasă care ne va scăpa de rău? Poate doar așa s-ar motiva graba asta care ia după ea mulți bani de la buget.
Faptul că Biserica Ortodoxă Română s-a declarat neutră din punct de vedere politic, când ea depinde de politică și face politică, implicându-se într-un demers care va schimba Constituția României, e o neasumare a tuturor faptelor pe care le-a făcut de-a lungul timpului.
În vremurile pe care le trăim, Biserica a avut o ocazie extraordinară. Putea fi refugiul oamenilor, își putea asuma un rol educațional și social, putea fi alinarea în vremuri tulburi. Putea fi factorul păcii sociale pe care îl invocă în comunicat.
Din păcate, tot ce reușește să facă în acest moment este să divizeze o societate și așa dezbinată, să tulbure subiecte și așa tulburate, să nu înțeleagă contextul în care enoriașii trăiesc. Și e o ocazie pierdută.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
cititi orice biblie 2 cronici 7:14, 14. daca poporul Meu, peste care este chemat Numele Meu se va smeri, se va ruga si va cauta fata Mea, si se va abate de la caile lui rele - il voi asculta din ceruri, ii voi ierta pacatul si-i voi tamadui tara.
Asta este explicatia tuturor celor care "cred in Dumnezeu", dar nu vor sa respecte poruncile care nu le convin.
Exista destule biserici in tara asta minunata, cu preoti evlaviosi, care chiar isi fac treaba trup si suflet. Simplul fact ca ii vezi doar pe cei care fac "diverse" inseamna ca:
- "Prima aparține oamenilor buni, care se gândesc la cei de lângă ei indiferent de contextul din care provin" - ceea ce ai zis aici este o minciuna.
- Spui pas la tot fara sa macar sa incerci sa vezi care este realitatea in domeniul bisericesc.
"Atunci hai sa legalizam si crima ca de fapt criminalii in serie nu sunt niste oameni bolnavi cu probleme la mansarda, sunt doar o alta categorie de oameni normali. Nu ?" - analogia nu merge. A legaliza crima ar pune vieti in pericol, e clar in detrimentul societatii. Ce e amenintator in a legaliza casatoriile gay? Moare cineva din cauza asta?
"presupun ca intelegi ca Dumnezeu a lasat barbat si femeie cu un rost." - bun, dar atunci de ce a lasat si barbati si femei gay?
"Cred ca esti de acord ca un copil se dezvolta natural, firesc si sanatos intr-o familie formata dintre o femeie si un barbat." - se poate dezvolta firesc si sanatos sau nu, depinde de familie. Sunt si copii care s-au dezvoltat firesc si sanatos fiind crescuti de cupluri gay.
"Noi am vrea ca ei sa poata sa fie vindecati, dar nu puteam sa ii obligam, ei au control asupra vietii lor." - pai ideea cu vindecatul s-a mai incercat, se pare ca nu merge. Ce facem atunci, ii consideram rebuturi ale societatii, ca in exemplul cu piesele din fabrica?
"Despre catedrala nu are rost sa vorbim, autostrazile noastre costa mult mai mult decat catedrala." - spitalele insa nu. Catedrala va costa pe putin 80 de milioane de euro, un spital nou cu dotari moderne costa in jur de 10. Nu aveam nevoie de opt spitale noi sau macar modernizate, nu? In invatamant, in scoli nu aveam nevoie sa investim, nu? Are rost sa discutam de asta pentru ca e clar ca lista noastra de prioritati in ceea ce priveste bugetul este facuta prost.
Biserica poate, dar nu doreste sa se reinventeze pentru ca asta este modus operandi, sau mai bine zis, business-ul ei. Oamenii la care se adreseaza sunt majoritatea mai putin educati si uneori, "sa imi ierte Dumnezeu" mai prosti. Tipul de retorica cu familia barbat si femeie si femeia sluba barbatului este exact tipul de rertorica pe care acesti prosti, majoritari, il inteleg. Iar biserica, daca s-ar departa de asta i-ar aliena si departa pe unii dintre ei.
Cealalta parte din enoriasi, cei mai educati, au adesea framantari sufletesti exact ca autorul acestui articol pentru ca dogma arhaica a BOR-ului (si a tuturor bisericilor rasaritene) nu se aliniaza cu principiile lor.
Este incorect sa te intrebi de ce biserica nu se modernizeaza ca sa fie mai potrivita cu modul in care te simti tu (mai liber, mai intelegator fata de cei care "pacatuiesc" etc.) si ar trebui, mai degraba, sa te intrebi de ce tu te simti alienat de o institutie care ar trebui sa iti asigura alinarea sufleteasca.