Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Suntem în buza furtunii perfecte. Cel mai frică ar trebui să ne fie de o spirală a căderii economice, suprapusă pe o scădere a veniturilor cetățenilor

Ilie Bolojan la guvern

Foto: Profimedia

O dată-n plus (a câta oară)- plătește motorul economiei - zona privată, acea parte care deja rămâne fără combustibil și e pe încetinire vizibilă în ultimii 2 ani. 

E de-nțeles oarecum, căci pentru a ne putea împrumuta sau pentru a achita dobânzi rezonabile (azi costurile sunt de neadmis și ne bagă-n faliment) trebuie să arătăm că luăm măsuri de creștere a veniturilor. 

Niciun investitor sau creditor nu va crede ceea ce autoritățile din România au promis în nenumărate rânduri: că vom tăia risipa. 

S-a întâmplat invers sub domnia Ciucă-Ciolacu-Câciu-Boloș-Socol (principalul vinovat, de altfel este ultimul, pentru că e cel care predă economie la școală- iată unde a dus rețeta lui, cea de a forța creșterea economiei prin indexarea nesustenabilă a veniturilor - ne-a dus în prăpastie). 

Scăderea salariilor, sporurilor, beneficiilor poate provoca greve, căderi ale guvernelor sau renunțări la reforme. 

Creșterea taxelor și impozitelor a dus rareori la greve de vreun fel, dar a făcut să apară ceva la fel de periculos- migrarea în zona gri a economiei, evaziune, reducerea activității antreprenorilor, deci scăderea bazei de impozitare, micșorarea din N cauze a numărului celor care plătesc taxe și impozite).

O dată-n plus (a câta oară), angajații din instituțiile publice resimt doar în parte efectele măsurilor de austeritate. Însă tăierile de la stat trebuie făcute cu cap. Trebuie realizate evaluări atente, corecte, echitabile. 

Nu vă bucurați că unii salariați vor fi dați afară (dacă nu sunt din categoria gușaților, sinecuriștilor, specialilor cu pensie și leafă la stat). Fiecare bugetar cu venituri micșorate sau fără job are în spate copii, soț, soție, părinți. Scăderea veniturilor = consum mai mic în economie, TVA mai puțin și așa mai departe. Creșterea șomajului pe timp de recesiune e ceva de evitat- e greu de crezut că zona privată va putea încadra atât de mulți disponibilizați pe cât arată cifrele azi că vor fi peste câteva luni.

Ce e de concluzionat de aici: nu e ușor să tai. Trebuie restructurați șmecherii care câștigă obscen, e nevoie de comasări, dar trebuie analize temeinice. Se poate intra cu drujba, se poate intra cu bisturiul. Așa cum spuneam, responsabil este să faci asta în ciclurile când ești pe plus, nu în cele în care ești pe minus.

Suntem în buza furtunii perfecte: crește TVA (potențial puseu inflaționist), cresc accizele (potențial puseu inflaționist - se vor vedea în carburant), se elimină plafonul la energie (potențial puseu inflaționist), din toamnă se elimină plafoanele adaosurilor comerciale (o măsură sănătoasă, dar care poate da încă un impuls inflației).

Poate cel mai sănătos ar fi fost să se fi umblat numai în 2-3 locuri- TVA (creștere de 2,3,4,5 %, cu eforturi susținute pentru colectare) și poate da/ nu accize. Un „da” obligatoriu pentru impunerea CASS (nu e normal să cotizeze 1/3 cetățeni și să beneficieze toți de sănătatea publică, nu e sustenabil).

Cel mai frică ar trebui să ne fie de o spirală a căderii economice, suprapusă pe o scădere a veniturilor cetățenilor, care ar duce la o scădere a puterii de cumpărare, inevitabil la o scădere a colectării prin restrângerea naturală a bazei de impozitare. 

Ar trebui să ne fie frică de o decapitalizare a economiei, de creșterea șomajului. 

În traducere liberă, riscăm un proces accentuat de sărăcire a oamenilor și companiilor, iar acesta e un scenariu care dă fiori oricărui economist.

Ce nu am auzit deloc la negocierilor de la Cotroceni și este frustrant: nu pare că avem un plan/o strategie pentru creștere economică, niște măsuri pentru impulsionarea dezvoltării afacerilor, pentru a avea apoi și de unde colecta veniturile pe care le dorește guvernul.

La toată urma, dacă ajutăm economia să fie puternică (nu prin consum, ci prin producție), cu atât veniturile apar, cu atât cheltuielile se susțin, pentru că și colectarea e mai mare.

La o primă vedere, guvernul Bolojan repetă greșelile guvernelor anterioare. Nu neapărat prin măsurile adoptate (creșteri/ scăderi/ taxe/ impozite), cât prin natura lor prociclică. În timp ce guvernarea Ciucă-Ciolacu a supraturat consumul și a adus creștere pe anabolizante când economia oricum „duduia”, guvernarea Bolojan taie și toarnă apă cu gheață peste o economie care se răcește accelerat.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Legat de inflație, merg pe mâna BNR:
    https://bnro.ro/Proiectii-BNR-22694-Mobile.aspx
    Au fost expuse în articol o grămadă de cauze care pot determina creșterea inflației. Cu o populație care va avea venituri diminuate în mod programat, concomitent cu creșterea prețurilor bunurilor și serviciilor, apetitul pentru cheltuieli va avea două motive să se diminueze, deci pe termen scurt/mediu (un an - un an jumate) este posibil ca inflația să nu crească foarte mult, din lipsa banilor. Cu siguranță nu se poate repeta scenariul inflației galopante din anii '90.
    Rămân însă pericolele foarte bine precizate: recesiune, șomaj, instabilitate socială. Tot ce mai lipsește pentru furtuna perfectă ar fi și o instabilitate politică, degradarea la “junk” și pierderea fondurilor europene (sau o absorbție nesemnificativă a fondurilor alocate).
    De asta cred că ar fi bine ca noi toți să avem răbdare până la aplicarea celui de-al doilea pachet de măsuri anunțat de guvern, privind cheltuielile statului. Sper să nu fie o spoială simbolică ci o intervenție profundă, structurală, la nivelul tuturor instituțiilor statului.
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Să spui că trebuie impus CAsS-ul pentru că nu contribuie destule persoane este de un ridicol aparte. Sistemul sanitar nu se finanțează din CAsS la fel cum CAS-ul nu finanțează un buget de pensii, ci toate aceste taxe se duc în bugetul general consolidat, unde mai intră și veniturile din TVA, venituri non fiscale și așa mai departe, iar de acolo se achită cheltuielile statului. Asta cu CAsS-ul este practic o reașezarea sarcinii fiscale. La fel s-ar putea elimina CAsS și să fie cota unică de 20% pe venituri. Până la urmă nu contează cum ți-ai împărțit banii în portmoneu ci câți sunt în total.
    • Like 0
  • fan CTP check icon
    chiar nu mai stiu cine zicea pe comunitatea liberala ca bolojan umple o galeata gaurita marind debitul. il intelegea ca e inginer. eu intreb: are bani sa plateasca apa?
    sau poate credeti ca va castiga un nobel pentru economie? scazi venituri, maresti taxe, si te astepti la perpetum mobile? daca ii reuseste asta o contrazice pe thatcher: "socialsmul e bun pana se termina banii". s-au terminat si datoriile. nu va e dor de "practica"? la porumb, la canal, la cartofi, la casa poporului?
    • Like 0


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult