Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Superbugetarii României care ridică lunar zeci de mii de euro. „Fostul ministru al Justiției câștigă mai mult decât Macron”

bugetar - Getty

(Foto Guliver/Getty Images)

Impozitarea pensiilor speciale, anunțată de ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, în anul electoral 2019, va atinge „un număr infim” de pensii, dacă va fi aplicată la un plafon de 10.000 de lei, consideră analistul economic Iancu Guda. 

Invitat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, Iancu Guda a explicat că pensiile speciale nu sunt în general justificate de profesionalismul beneficiarilor lor și a dat exemplul fostului ministru al Justiției, care „câștigă mai mult decât președintele Franței”.

„Se încearcă influențarea opiniei publice cu niște măsuri (...) ca cea cu impozitul progresiv asupra pensiilor speciale, pentru că este evident că opinia publică nu le consideră ca fiind echitable, nu sunt corelate cu proporționalitatea contribuției, nu sunt justificate de meritele în general și de verticalitatea și profesionalismul acestor oameni - vedeți comparații cu fostul ministru de la Justiție care câștigă mai mult decât Macron, președintele Franței. Pentru a testa opinia publică și a fi în asentimentul opiniei publice în apropierea unor alegeri se aruncă în piață o măsură de impozitare progresivă a acestor pensii speciale, la un plafon foarte ridicat, 10.000 de lei. O să fie în consecință un număr infim de pensii care de fapt vor fi atinse, fără să se spună concret care sunt pragurile”, a declarat Iancu Guda.

Statul român cheltuie anual 9,5 miliarde de lei pentru pensii speciale.„Enorm, foarte mult. Înseamnă cam 10 la sută din totalul cheltuielilor de personal, cam 100 de miliarde în aparatul public”, a adăugat Iancu Guda. 

„Noi cheltuim în expansiune mai mult decât încasăm. Matematica e simplă. Tu faci pierderi de 1,1 miliarde de ron la CFR și speri că rezolvi problema asta cu niște bilete gratuite la studenti? Ai pierdere de 14 miliarde, deficit, plus 8 miliarde din legea pensiilor și crezi că doar din impozitarea marginală a unui număr infm de pensii speciale poți rezolva?”, a comentat analistul economic.

Iar cifrele bugetului de stat arată dezastruos, crede Iancu Guda. În ultimii patru ani cheltuielile statului cu salariile bugetarilor s-au dublat, a observat analistul.

„Avem deja o dublare a salariilor, mă refer, la întregul plic al cheltuielilor în sectorul public, în ultimii 4 ani. Ca să luăm doar primele 5 luni, ianuarie - mai, 44 de miliarde de lei, cheltuieli cu salariile, înseamnă cam 100 de miliarde de lei pe an. În 2015 erau 22 de miliarde în aceeași perioadă, cam 48 de miliarde lei (pe an). Deci în ultimii 4 ani am dublat cheltuielile cu salariile, din două motive: salariul mediu în sectorul public e cu 75 la sută mai mare decât în sectorul privat, dublându-se în ultimii patru ani, fără să vezi, la nivel generalizat, o evoluție similară a calității serviciilor publice oferite populației, iar apoi supradimensionarea aparatului - din 4 români cu carte de muncă, unul e angajat la stat. E cel mai mare procent din Europa”, a explicat Iancu Guda.

Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica, de la ora 14:05.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • - nu va mirati - romanii, in toata istoria lor, au reusit sa-si puna la carma soartei lor, aproape numai monstri vampiri universal calificati in materie .... - si treaba asta va continua pana nu se stie cand .... - cu o mana de flori nu se face un veac demn ....
    • Like 0
  • check icon
    Ce mai caste !
    Bugetari, pensionari de lux, corporatisti,... patroni, apoi asistati sociali, pensionari saraci si intr-un final muncitori. Acestia din urma sunt cei ce au devenit ''spanioli'' ''italieni'' ''englezi''. Se vede ca vietnamezii au venit sa-i suplineasca pe acestia din urma.

    E... imediat dupa victoria zdrobitoare a PNL-ului si USR-ului pe 26 mai de cine credeti ca s-au luat acestia?
    De muncitorul roman, santieristul asta de-i da patronul doar o saptamana de concediu si care pana mai alaltaieri figura ca angajat cu 2 ore/zi si salariul minim. Asta de-a fugit din tara sa slugareasca pe altii mai omenosi.
    Cica vezi domne' nu-i corect ca nu mai exista part-time. Crede cineva ca din cei peste un milion de angajati part-time sunt mai mult de 30 000 pe bune?
    Tovarasii PNL-isti de fapt vor sa-si plateasca ''datoriile'' catre patronasi, acestia chitaind ca dau prea mult la stat pentru un angajat, mai da-i in ma-sa de muncitori prosti, 200 de lei la stat, atat.
    Si bietul muncitor va avea o pensie de... 172 de lei.

    Candva pe timpul celui mai injurat premier din Romania, Nastase, erau doar 800 000 de bugetari. Au venit PNL-istii si s-au facut 1,2 milioane, apoi PD, apoi PSD+PNL (USL), iar PSD, Ciolos si iarasi PSD si au ajuns incet-incet 1,4 milioane de bugetari.
    NIMENI dar absolut NIMENI nu a luat taurul de coarne sa reduca numarul angajatilor la stat; viitorii pensionari de lux. Nici macar Ciolos.
    • Like 2
    • @
      Cioloș chiar nu avea cum, era un guvern pe care îl dădeai jos de azi până mâine dimineață.
      Ca și cum te-aș pune pe tine să te ocupi de condusul unei mașini...pentru că știi să conduci și oricum îți avem pistolul la tâmplă.
      Virează și te virăm.
      • Like 2
  • De ce unii se bat să ajungă președinți, prim miniștri, să aibă responsabilități, cînd pot fi niște anonimi fără mari griji?
    • Like 1
  • Gabi check icon
    Teodorovici şi mass-media pun problema reducerii unor pensii speciale. Vor fi vizaţi foşti parlamentari, magistraţi, foştii aviatori şi alţi "inocenţi" ai sistemului. Ce elegant şi mai ales precaut!
    Dar despre cei care, înainte de '89 au apărat cu ardoare "cuceririle comunismului în România"? Despre cei care erau plătiţi de către sistemul comunist să-l apere pe Ceauşescu, de ăia de ce nu se discută?
    Dar despre vechii securişti care înainte de '89 abuzau, spionau şi terorizau lumea?
    Dar despre "cadrele militare disponibilizate" din fosta armată română? Da! acei foşti plutonieri, sublocotenenţi, locotenenţi, maiori, colonei şi generali care apărau "suveranitatea" şi "cuceririle comunismului" în România, dar care n-au luptat în niciun război.
    Despre acei lingăi cu grade care-i înjoseau pe civilii luaţi cu japca ca să muncească pe nimic (militarii în termen) şi pe care îi umileau cu ordine 'la mişto, (culcat în noroaie, târât prin stufăriş)?
    Lingăii cu grade, care până în ultima clipă l-au apărat pe Ceauşescu, apoi au tras în popor cu armele din dotare (căci pe-atunci numai ei aveau arme).
    Pensiile speciale ale foştilor securiști lingăi, milițieni şi militari în rezervă este în medie de 4.500 de lei.
    Pensia unui simplu tablagiu porneşte de la 3000 de lei, 5.000-7.000 de lei pentru un gradat cu stele şi mai mult de 40.000 lei pentru un fost general de armată. Nişte pensii pe care nu le-ar fi încasat în veci dacă nu pica Ceaușescu. Însă, ei nu sunt vizaţi de tăierea pensiilor speciale pentru că, probabil, cineva încă se mai teme de Mircea Dogaru şi acoliţii lui etatişti - în mare parte nostalgici filo-ruşi şi frânari anti-capitalism. Este clar ca aceşti foşti "tovarăşi" nu trebuiesc "deranjaţi" în niciun fel, căci mereu au fost şi sunt în continuare susţinătorii disciplinaţi ai partidelor de la care primesc, lunar, grămezi de gologani pentru care defapt nu au contribuit. Pentru ei, nu contează sursa veniturilor (supra-impozitarea firmelor sau împrumuturi de stat) şi nici orientarea politică a guvernării care le plăteşte lunar pensii speciale - "atâta timp cât ni se dă".

    Pensionariatul de Lux face parte din Aristocraţia Bugetară, nişte paraziți ai bugetului de stat, plătiți cu pensii speciale din tot felul de taxe care ar trebui să finanțeze investiții strict necesare dezvoltării economice. Banii vin, teoretic, din bugetul de stat, prin bugetele instituțiilor "speciale" din care provin pensionarii privilegiați. Bugetele acestea sunt alimentate din marele buget de stat în care dispar taxele și impozitele noastre.
    România nu se va dezvolta atâta timp cât va mai plăti pensii nesimțite în loc să construiască autostrăzi şi spitale. Nicio economie nu poate suporta la nesfârșit astfel de aberații.
    • Like 4
    • @ Gabi
      Delia MC Delia MC check icon
      A mai tăiat și Băsescu niște pensii speciale. Cum naiba de au crescut la loc?

      Foștii aviatori. Îmi vine mereu în minte cazul Iovan, pilot excelent pe care regimul Băsescu l-a lăsat cu o pensie minusculă, ceea ce l-a forțat să accepte zboruri private din care ultimul i-a fost fatal. Ar fi cinstit față de acești oameni care au muncit și au avut o responsabilitate uriașă, mai mare ca doctorii, să știe ce pensii îi așteaptă, mai ales că ei se pensionează devreme, cum e și normal. Cel mai bine, să fie plătiți corespunzător și să primească pensii în baza contributivității. Grevele repetate la Lufthansa, din cauza cărora li s-a dus buhul, au avut ca subiect dominant salariul piloților și vârsta de pensionare.

      Aș fi de acord cu pensii diferite la militari combatanți și necombatanți.
      Un tablagiu, mai ales cu grade, are o pensie mult mai mare. Unul se lăuda cu vreo 7000 de lei.

      O lege a lustrației ar arăta clar care a fost in vremuri securist. Poate ar fi și tăiat din porție.

      Micșorarea aparatului de stat e o urgență și o sarcină dificilă totodată. S-ar putea face doar cu audit extern, reducerea unor posturi, informatizare pentru a fi mai eficienți. Și OBLIGATORIU, cursuri și instruiri, să se poarte amabil cu publicul și sancțiuni pentru cei ce nu o fac.
      E absurd, țări mult mai bogate au aparate de stat proporțional mai mici. Numai noi suntem atât de "avuți " că ne permitem această risipă. Care ne costă scump.
      • Like 2
    • @ Gabi
      Dorin check icon
      Ai punctat bine.Sunt o sută și ceva de mii de pensii militare babane de care nu amintește nimeni.Oamenii ăștia s-au pensionat începând de la vârsta fragedă de 40 -45 de ani luînd și compensații mari deși se știe pe timpul lui Ceașcă nu au plătit nici un fel de contribuții (situație perpetuată și după 90). Sunt ei mai cu moț sau noi suntem Fraieri că acceptăm să le plătim.Romănia nu avut din fericire nici un conflict iar ei au stat în cazărmi și și-au bătut Joc de soldații din subordine.
      • Like 3
    • @ Delia MC
      Gabi check icon
      @Delia MC: dacă veţi reciti cu atenţie comentariul meu, tocmai am făcut referire la faptul că se pune (în mod greşit) accentul pe reducerea pensiilor unor inocenţi - precum pensiile foştilor aviatori.
      Din comentariul meu ar fi trebuit să trageţi concluzia că există ALTE categorii de pensionari de lux care ar trebui să fie vizate.
      Poezia cu "Băsescu-e-de-vină"; poezie repetată neîncetat de mafia-TV a devenit chiar infantilă, mai ales că prognoza d-lui Băsescu, precum şi starea actualului buget, este confirmată prin cifre. Unii oameni chiar nu vor să înţeleagă că socialismul nu funcţionează niciunde.
      Da, Băsescu a încercat să taie niște pensii speciale. Însă, ulterior, acele pensii speciale au rămas aceleaşi sau chiar au crescut la loc. Pentru că, după Băsescu, din nefericire au guvernat în continuare cei care iniţial au prevăzut acele pensii speciale. Oricum, mai important este cine [mai] plăteşte pensii speciale în ziua de azi.
      -> "Cel mai bine, să fie plătiți corespunzător și să primească pensii în baza contributivității." <-
      Da, aici sunt de acord.
      -> "pensii diferite la militari combatanți și necombatanți" <-
      De acord.
      -> "O lege a lustrației ar arăta clar care a fost în vremuri securist" <-
      E chiar mai simplu de atât: au rămas ştatele de plată şi cărţile de muncă din vechiul sistem. Uită-te pe ele.
      -> "Și OBLIGATORIU, cursuri și instruiri, să se poarte amabil cu publicul și sancțiuni pentru cei ce nu o fac." <-
      Încă odată, dacă veţi citi cu atenţie, am făcut referire la foştii miliţieni, securişti şi toţi comuniştii care au menţinut sistemul abuziv dinainte de '89 şi l-au apărat pe Ceauşescu până în ultima clipă. Pentru ăia, măsurile pe care le propuneţi sunt prea blânde. Trebuie sancţionaţi şi pedepsiţi cel puţin la fel de aspru precum au fost trataţi cei de la care ei au preluat puterea şi pe care i-au terorizat (prin încarcerări, tortură, naţionalizări abuzive, etc.)
      Dumneavoastră chiar credeţi că, comuniştii (vechi şi noi) vor ceda puterea doar aşa, pe cale paşnică, pentru că li se vor oferi cursuri, instruiri şi alte amabilităţi? ...Amuzant!
      • Like 1
    • @ Dorin
      Gabi check icon
      @Dorin: în România sunt două mari categorii de pensionari: fraierii cu pensii mici și șmecherii privilegiați. Mai curând aşi zice că votanţii acelor tipuri de guvernare care încă mai plătesc pensii speciale, precum şi plătitorii de taxe sunt fraieri - pentru că încă mai acceptă plata pensiilor speciale.
      • Like 2
    • @ Gabi
      Delia MC Delia MC check icon
      Stimate domn #Gabi,
      Poate singura neînțelegere a fost din cauza ghilimelelor la "inocenți". În principiu sunt de acord, am detaliat puțin.
      Consider că măsura dlui Băsescu de a tăia pensiile speciale a fost bună, numai că a avut victime colaterale. În aplauzele mulțimii nu se mai gândește nimeni la astfel de cazuri.

      Comuniștii vechi sunt bătrâni sau nu mai sunt. Cei noi NU sunt de fapt comuniști. Sunt niște oportuniști deghizați în haine roșii. Tendințele de stânga, e drept, copleșitoare, le văd doar o tactică, un fel de a da omului ce vrea, în schimbul perpetuării furăciunilor. Ei, aici e buba: dacă la ei e oportunism și populism, asta s-a pliat perfect pe mentalitatea comunistă a multora.

      M-am referit la instruiri a bugetarilor (inclusiv din sănătate), nu la schimb ci obligatoriu pentru cei care lucrează pentru/cu oamenii. Să nu se mai poarte de sus și nepoliticos, să caute real soluții. Din păcate avem un sistem în care birocrații, aparatul e in centru, nu omul. E timpul ca asta să se schimbe.

      Puterea o vor da când nu le va mai folosi la nimic. Când vor preda o țară secătuită, la faliment, o vacă de muls mai mult moartă. Cramponându-se de putere storc țara fără remușcări de ultimele resurse .
      • Like 1
    • @ Delia MC
      Gabi check icon
      @Delia MC: ah, dacă dumneavoastră v-ați referit la traininguri pentru bugetari (nu pentru pensionarii de lux despre care scriam eu), atunci desigur că a fost o neînțelegere, dar nu din partea mea.
      Revenind la subiectul impozitării pensiilor speciale: dacă discutăm cazul aviatorilor puri (adică cei de după ‘89 care au pilotat avioanele liniilor comerciale fiind angajați în privat); aceia trebuie presupuşi că și-au achitat deja taxele şi contribuţiile din salariile lor la timpul respectiv.
      Cât despre aşa-zişii aviatori de dinainte de ‘89; ăia au fost defapt tot niște ofițeri ai fostei armate Române, ofițeri de armată care erau instruiţi să devină mai întâi piloţi pe avioanele de luptă ale armatei, apoi unii dintre ei erau avansaţi să zboare [și] pe avioanele comerciale (Tarom). În cazul militarilor-piloţi proveniţi din fosta armată; chestiunea e mai complicată, pentru că ei au fost ofițeri de armată – ca atare, pe ştatele lor de salarizare nu s-au reținut taxe, impozite și contribuţii sociale. Pentru că, angajaţilor din armată nu li se reţineau din salariu impozite și contribuţii sociale. Nici înainte de ‘89 și nici în ziua de astăzi militarilor nu li se rețin impozite și contribuţii sociale (sunt scutiţi prin legea codului fiscal). Şi, chiar dacă li s-ar fi reținut impozite și contribuţii; acei banii ar fi provenit tot de la stat, căci practic statul își mută banii dintr-un buzunar în altul.

      Revenind la ideea dvs. - de a oferi training-uri pentru bugetarii care lucrează cu publicul: DA, desigur că nu le-ar strica [şi] așa ceva. Acum depinde însă; cine anume va fi nevoit să achite nota de plată pentru astfel de cheltuieli suplimentare cu acei bugetari proaspăţi ieșiți dintr-o instituţie de învățământ finanţată din banul public (adică din taxele pe care cu toții le plătim). Presupun că, propunerea dumneavoastră ar fi cam aşa, mai întâi să plătim taxe ca să finanţăm bugetul de stat pentru a menține în facultate un viitor potenţial funcţionar. Apoi, odată ce domnişoara a fost angajată la stat să-i achităm (din taxele noastre) un salariu lunar. Şi, în cazul în care domnişoara nu va corespunde cerinţelor postului, atunci să se mai achite suplimentar de la bugetul de stat, (adică tot din taxele noastre) costurile cu training-urile domnișoarei, ca să poată merge domnișoara la cursuri de specializare adiţionale în timp ce ea va primi salariul pentru postul pe care îl ocupă. Păi, asta ar însemna că plătitorul de taxe va fi împovărat de 3 ori. Odată cu costul facultăţii pe care-l urmează domnișoara, a doua oară cu costul salarizării domnișoarei pentru postul pe care ea l-a ocupat, apoi a treia oară cu costul cursurilor suplimentare pe care dvs. îl propuneţi. Asi zice că, din punct de vedere economic, toate aceste cheltuieli nu ar fi eficiente. Și ar fi o povară suplimentară pentru plătitorul de taxe. Eu nu aşi fi de acord să achit impozite și taxe suplimentare pentru a finanţa așa ceva. Însă, dacă doriți, dumneavoastră sunteți liberă să plătiţi taxe și impozite pentru a susţine financiar astfel de cheltuieli bugetare suplimentare, însă faceţi-o pe cont propriu – nu mă obligați și pe mine să plătesc taxe și impozite suplimentare pentru așa ceva.

      Personal, cred că statul ar trebui să se comporte ca un angajator privat. Adică [și] statul ar trebui, înainte să angajeze pe cineva, să preselecţioneze foarte atent, apoi sa angajeze numai acei oameni care dețin, deja, abilitățile potrivite pentru job-ul respectiv - exact la fel (sau chiar mai strict) precum o face orice angajator din economia privată.
      A angaja un funcționar public, sau un demnitar, ministru, etc. în speranța că pe parcursul timpului (adică după angajare) acel angajat va deveni mai bun, mai eficient, este o greșeală. Nu funcționează nici măcar în funcţiile cele mai înalte de tip ministru - vezi câți miniştrii au fost schimbați sau remaniaţi în ultima vreme. Unui funcţionar instituţional îi lipsește o motivaţie importantă, anume: COMPETIŢIA - pe care un angajat o poate avea numai în timp ce lucrează în mediul privat. Pentru că statul a fost și este, cel mai ineficient angajator /manager.
      • Like 0
  • Situația:
    1. Aparatul bugetar este supradimensionat.
    2. Bugetarii sunt plătiți mai bine decât angajații din mediul privat.
    3. Există categorii de cetățeni români care primesc pensii speciale ( pensii plătite din bugetul public, nu din bugetul de asigurări speciale ).
    Soluții dezirabile de remediere în logica unor „justițiari” înfierbântați:
    1. Concedierea imediată a cel puțin 4-5 sute de mii de bugetari.
    3. Reducerea imediată a nivelului salariilor din sectorul bugetar la nivelul celor din sectorul privat.
    2. Eliminarea imediată a tuturor pensiilor speciale.
    Rezultat: convulsii sociale, adâncirea diviziunii societății, disfuncționalități majore în funcționarea administrației centrale și locale.
    Soluții posibile:
    1. Dimensionarea pe baze științifice a aparatului bugetar și pe această bază elaborarea unei legi organice cu structura și organizarea administrației publice centrale și locale, desființarea posturilor inutile, înființarea altora inexistente dar necesare, completarea cu personal a posturilor neîncadrate, concedierea personalului considerat excedent dar cu măsuri raționale de incluziune în piața muncii.
    2. Calculul salariului minim în corelație cu pragul minim de sărăcie ( nu trebuie să existe salariat care să fie sărac ) și folosirea acestui instrument pentru influențarea salariilor din mediu privat.
    3. Eliminarea treptată a pensiilor speciale și impozitarea numai a acelei părți din pensie care nu este în corelație cu participare la fondul de pensii.
    Rezultat: eliminarea convulsiilor sociale, atenuarea divizării societății, asigurarea continuității funcționării administrației publice centrale și locale.
    • Like 2
    • @ Voicu Nicolae
      Stimate domn,
      Referitor la solutiile pe care vad ca le-ati gasit, sunt cumva izvorate din manualul de socialism stiintific? Sau la care parte a stiintei va referiti - mecanica cuantica, teoria relativitatii, string theory, etc.? De unde trebuie extrase formulele magice pe baza carora se calculeaza aparatul bugetar si salariul minim?
      Iar cu eliminarea "treptata" a pensiilor speciale - sa fim seriosi. Exceptand cele de serviciu (normale de altfel), care ar fi convulsiile sociale ce ar urma unei taieri imediate si radicale? Intra parlamentarii in greva? Sau primarii? Deja m-am speriat doar scriind asa ceva...
      • Like 4
    • @ Voicu Nicolae
      Delia MC Delia MC check icon
      Și calculul salariului minim pe oră. Face posibil angajarea nu numai pe normă întreagă. De ce nu și mini-job? Sau sezonier? Așa cum e acum conceput, în unele domenii mai mult blochează decât ajută. Salariul minim e sublim dar mulți patroni preferă să angajeze mai puțini sau să dea afară.
      • Like 1
  • România este, parcă, blestemată. Toți pripășiții, cu mici excepții, la conducere, la toate nivelurile, au fost niște sabotori nenorociți, trădători ai intereselor țării și vânzători de țară liftelor străine. Excepție au făcut basescu și boc, atât cat au putut în opoziție cu mulțimea paraziților. Acum încearcă johanis, dar este îngrădit de hoți, denigrat si jignit. Toată această ciumă de potențați sunt după asemănarea cu o parte, mare din păcate, din acest popor de leneși, pomanagii și hoți. E drept că au avut grijă ticăloșii să distrugă tot și să creeze dependența poporului de ei pentru a-i manipula cu ușurință. Sper că in ceea ce privește "bunele intenții" ale PSD&șleahta s-au lămurit suficient de mulți pentru a-i putea înlătura de la cârmă.
    • Like 7
  • Cred ca ce incearca sa ne spuna EOT e ca se gandesc la impozitarea progresiva a tuturor veniturilor. Altfel nu inteleg din ce motiv ar amesteca pensia obtinuta prin contributivitate cu cea speciala in povestea asta cu pragul de 10.000 lei/luna. Ar fi o masura pe care o pot scoate in campanie, se pot reinventa pe stanga cu asta, aruncand cu ura in cei cu venituri mai rasarite si erijandu-se in aparatorii napastuitilor. Poate or fi inteles dupa 26 mai ca mesajul negativ prinde cel mai bine... si scoate oamenii la vot, mai vedem.
    • Like 1
  • Dorin check icon
    Sunt 1000000 de locuri de muncă disponibile în România așa că Superbugetarii foarte bine pregătiți în Mārlānealā, Incompetență și Tupeu au loc să se angajeze dacă cineva ne va face un Mare serviciu să înceapă să-i de afară pentru că s-au Înmulțit nepermis de mult in guvernarea semianalfabeților.
    • Like 6
    • @ Dorin
      Nu trebuie pusi la zid toti bugetarii. Sunt foarte multi care sunt competenti si care isi fac treaba cu seriozitate. Problema este ca exista printre ei tot felul de pile, de lipitori de afise, angajati pe orice alta baza exceptand competenta. Astia daca ar fi identificati si eliminati din sistem - probabil ca nu ar fi departe de o dimensiune normala a sectorului bugetar.
      Iar supradimensionarea aparatului administrativ nu a fost facuta de cei de la baza - ci de pacalicii din toate partidele ce s-au perindat la guvernare pana acum. Pentru ca toti s-au apucat sa-si plateasca datoriile din buzunarul nostru - prin impartirea de functii in stanga si dreapta.
      • Like 4
    • @ Iron Spike
      Delia MC Delia MC check icon
      Corect. Supra-supra-dimensionarea aparatului de stat actuală are desigur, scop pur electoral. Eu cred, au procedat cu cap (nefavorabil, desigur): au identificat grupele-țintă, adică cele care pot fi atrase ușor cu bani. Cum bugetarii erau deja mulți, mai mulți însemna mai mulți votanți.
      De altfel bugetarii nu pot fi considerați 100% vinovați. Să-mi spună mie cine refuză dacă i se oferă? Sau cine se dă în lături de la muncă puțină? După părerea mea, vinovați sunt cei care au făcut asta cu bună știință. Cei vizați vor trebui să învețe ce înseamnă să fii în slujba oamenilor sau să plece.
      • Like 1
  • E o situaţie care îşi are rădăcinile în comunism de la care a preluat ceea ce era rău şi anume protecţia socială a demnitarilor dar fără a prelua şi partea bună , un raport echilibrat între capital şi salariu sau ecartul mai mic între salariile mari şi cele mici.Dezechilibrele majore au intervenit în perioada ministeriatului lui Gabriel Oprea la ministerele de forţă care a urmărit scopuri politice când a împrăştiat cu salarii şi pensii speciale pentru toţi gradaţii de la mic la mare ( nu doar pentru ,militarii din teatrele de operaţiuni care meritau aceasta prin gradul de risc şi condiţii dar şi pentru cei care munceau 2-3 ore pe zi la fanfara militară de ex) precum şi de la fostul parlamentar PRM Anghel Stanciu ( care risca să rămână şomer) care a promovat aceleaşi scopuri mercantile pentru parlamentari şi aparatul funcţionăresc din subordine care încet încet s-a extins şi la alte categorii rupte total de posibilităţile economiei româneşti. Toate urmăreau acelaşi scop ca şi fosta gospodărie de partid care compensa nivelul de trai al nomenclaturii comuniste prin preţuri derizorii la produsele din stoc ) accesibile doar celor mai egali decât restului populaţiei chiar dacă nu aveau salarii cu mult mai mari. Acum superbugetarii nu doar ca încasează pensii total disproporţionate faţă de efortul depus pentru societate ci şi cumulul de pensii speciale cu cea bazată pe contributivitate şi de cele mai multe ori cu salarii bănoase la stat. Problema s-a agravat în perioada regimului Dragnea care nu numai că a proliferat politica în domeniu dar a acordat şi superimunităţi pentru a-şi atrage de partea lui instituţiile de forţă şi cele judiciare în scopul de a nu fi condamnat şi pentru a rămâne cu banii furaţi. La exemplele de mai sus s-au adăugat presiunile primarilor, consilierilor locali şi judeţeni de votul cărora avea nevoie în celebrele CEX-uri şi cărora le-a permis prin lege în ciuda opoziţiei ministerului de finanţe care stăvilea pornirile cheltuitoare ale acestora din banul public să-şi tripleze salariile ajungând ca mulţi primari de mici oraşe sărace sau comune populate doar cu pensionari să câştige peste 3000 de euro net , sau cazul unor secretare de primarie sătească 1500 de euro. Nu zice nimeni că funcţionarii publici nu ar trebui să câştige bine dar corelat cu munca depusă şi mai ales cu valoare serviciilor publice returnate comunităţii. În realitate la sate în primării se munceşte maxim 2 ore pe zi (asta în zilele în care se munceşte) , serviciile publice sunt execrabile iar multe primării sau consilii judeţene din impozitele încasate îşi asigură doar propria funcţionare fără a mai da comunităţii ceva iar pentru orice investiţie cât de mică se duc cu cerşitul la guvern. Acum prin noul cod administrativ s-au acordat pensii speciale şi primarilor sau consilierilor evident din acelaşi buget gol. Scopul e evident electoral iar acum primarii , consilierii şi preşedinţii de consilii degeaba urlă la guvern , bani nu mai sunt şi se apropie campania electorală. Scopul (iniţial de a feri administraţia de corupţie) nu a fost atins însă factura salarială nu mai poate fi suportată iar sectorul privat răsuflă greu sub povara taxelor. De altfel aşa zişii manageri din sectorul public nu vor să plece nici unul în sectorul privat pentru a-şi etala skill-urile (pe piaţa muncii unde se stabilesc atât competenţele cât şi salariile ) şi nici nu pleacă în străinătate cum pleacă meseriaşii. Acest fapt ne arată că ei de fapt nu îşi merită salariile ( fiind de fapt puşi politic acolo ) şi indiferent de partidul politic care va veni la guvernare acesta va trebui să opereze drastic cheltuielile publice iar viitorul confruntării acestor mii de funcţionari cu realitatea din piaţa muncii îi sperie groaznic. Pensiile speciale vorba unui politician se vor desfiinţa nu prin lege (pentru că vine campania electorală şi nimeni nu îşi asumă măsuri nepopulare) ci pentru că nu vor mai fi bani. De altfel protecţia socială a demnitarilor reiese şi din măsurile propuse de Teodorovici ) anularea gratuităţii pe transport sau desfiinţarea ajutorului pentru persoanele cu handicap ) strict necesare într-o ţară normală dar în nici un caz să se atingă de veniturile demnitarilor sau ale funcţionărimii de partid.
    • Like 5
    • @ Rusu Liviu
      Dorin check icon
      Corectă analiză.Din păcate asta e realitatea Cruntă.
      • Like 3


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult