Foto: Adrian Pîclișan/ Inquam Photos
Întotdeauna am fost curioasă să înțeleg oamenii și societățile pe care le-au construit și dărâmat, să înțeleg mișcările sociale și formele lor mai extreme, cum ar fi Vânătoarea de Vrăjitoare. Anul viitor mă voi înscrie la liceu. Părinții și profesorul de istorie mi-au spus că mi se potrivește profilul uman, specializarea științe sociale, așa că voi da un examen de admitere care va consta într-un interviu în cadrul căruia directorul de admitere al liceului unde vreau să merg mă va cunoaște și voi preda un eseu în care voi vorbi despre pasiunea mea - istoria civilizațiilor.
Dacă aș mai avea acum 15 ani, așa mi-aș dori să arate admiterea mea la liceu. Adaptați voi pentru orice domeniu vi se potrivește - științe, arhitectură, arte etc.
Este un viitor posibil prin introducerea examenului de admitere la liceu, organizat în mod autonom de fiecare instituție de învățământ, așa cum a declarat domnul ministru al Educației.
Am citit o groază de comentarii negative și critici la adresa acestei idei. Eu o găsesc minunată! Cu o singură condiție: să existe într-adevăr autonomie pentru licee în ceea ce privește forma acestui examen de admitere.
Beneficiile sunt multe: diversificarea și clarificarea pe specializări a ofertei educaționale, adaptarea examenului pentru fiecare profil și fiecare specializare (în felul acesta, în sfârșit, nu vom mai evalua toate animalele din junglă la proba cățărat în copac, ca în faimoasa caricatură ce circulă pe net), predictibilitate și asumare din partea elevilor în sensul că vor avea posibilitatea să știe mult mai clar unde vor să ajungă și ce trebuie să facă pentru a ajunge acolo.
Ar putea fi și câteva îngrijorări: un examen de admitere la o vârstă destul de fragedă ar fi prea mult, ar putea fi un examen incorect evaluat, absolvenții de gimnaziu trebuie să știe bine română și matematică și apoi mai vedem.
Din perspectiva mea sunt nefondate toate cele de mai sus. În primul rând, cu înscrierea la liceu, un elev oricum face o alegere - un profil, o specializare. Pentru că este interesat de o direcție anume, sau așa ar trebui să fie. Pentru ca această alegere să fie asumată, este necesar să depună un efort, să-și dorescă să reușească pe direcția ce îi place. Pregătindu-se pentru acest examen are ocazia să o facă. Și nu, nu trebuie ca cerințele să fie de nivelul unei admiteri la facultate. Pot fi cerințe adecvate vârstei și care să aibă în vedere cunoașterea elevului, a aspirațiilor, pasiunilor și viziunii sale. Da, trebuie să fie loc și de așa ceva în școală!
Da, este posibil ca examenul să fie conceput inadecvat iar rezultatele incorecte. Procedura de examinare trebuie să fie publică, la fel și subiectele, la fel și baremul de evaluare. Este adevărat că nota de subiectivism va rămâne ca un semn de întrebare, mai ales în ceea ce privește disciplinele umaniste sau artistice. Însă aceasta este situația chiar și acum, la examenele de Evaluare Națională. Subiectivismul poate fi contestat, poate fi atacat. În plus, să ne gândim un pic și la subiectivismul unui interviu de angajare. Da, știu, nu este același lucru, iar pentru elevi accesul la o educație care este obligatorie nu trebuie condiționat de o reușită la examen. Însă accesul la educație nu ar fi condiționat nici în acest caz.
Adevărata problemă nu este niciuna dintre cele mai sus menționate, ci lipsa unui sistem mai complex de opțiuni, ratarea care îți închide orice drum, vizibilă, de exemplu, în existența unei date calendaristice unice pentru toate unitățile de învățământ. O adevărată autonomie ar permite liceelor să se organizeze inclusiv în ceea ce privește profilul candidaților și, da, ar putea exista școli care să se specializeze în acceptarea elevilor care nu au reușit la prima opțiune.
În acest moment, avem licee bune, licee ok și licee unde nu vrea nimeni să ajungă - nici elevii, nici profesorii. Toate sunt evaluate cu aceleași criterii, toate au aceeași ofertă educațională, toate sunt declarate apte pentru a funcționa, dar sunt atât de diferite între ele! Diferența constă în rezultatele elevilor și calitatea profesorilor - subiectiv și neoficial evaluată, în atmosfera din școală, în gradul de siguranță pe care îl oferă. Acest fapt transformă Evaluarea Națională într-o competiție națională, în care doar dacă ești aproape de perfecțiune reușești să intri la un liceu bun. Un examen de admitere, cu tot ce stă în spatele lui - ofertă educațională personalizată și clar prezentată, procedură transparentă de admitere, parcurs educațional previzibil și pregătire adecvată pentru Bacalaureat, ar rezolva aceste probleme și i-ar ajuta pe elevi și familiile lor să facă alegeri informate și asumate.
Noi vorbim acum, prin declarația domnului ministru, doar de vârful icebergului. Examenul de admitere, pentru a funcționa într-o direcție optimă, are nevoie să fie susținut de tot ce am punctat în paragraful de mai sus. Altfel, vom avea în loc de competiție națională, mini-competiții pentru liceele bune din oraș. Deci, în loc de licee bune și mai puțin bune ne trebuie licee bune de mate-info, de științele naturii, de arhitectură, de științe sociale, licee bune pentru cei care nu au reușit din prima, licee bune în care elevii să învețe ce le place.
Consumul de resurse (timp, bani, emoții) pentru a compensa lipsa acestui sistem este imens pentru părinți și elevi. Ar fi timpul să se schimbe acest lucru.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Propunerea este de domeniul fanteziei. In scenariul imaginat de dumneavoastra, ce face un elev respins la acest tip de examen?
Acest tip de examen se practica in scolile private de peste tot, mai ales in sistemul Anglo-Saxon, insa un elev respins poate sa intre foarte bine in sistemul normal de educatie. Pentru care trebuie sa existe un standard unic.
Evaluare nationala sau admitere - daca nu plecam toti din acelasi block-start, macar in sala de examinare, ce sanse avem?
Sunt o persoana cu inteligenta mult peste medie, dar sunt extrem de introvertita. Gandul de a sustine un interviu cu un strain ma ingrozeste (si era la fel si la 14 ani). Ce faceti cu mine, in scenariul dumneavoastra?
Ma introduceti intr-o situatie in care cel mai probabil voi avea un atac de panica, in fata unui adult strain care imi va determina tot restul vietii prin intrebari pe care nu le-am repetat, invatat? Ma condamnati la liceul de cofetarie-patiserie (il ofer ca exemplu pentru ca nu stiu sa fac dulciuri nici acum, dupa 25 de ani de exercitiu) pentru ca am raspuns intrebarii - Tu de ce vrei la acest liceu? cu: Pentru ca m-a pus mama!
Stiu ca unii copii se fastacesc in conditii de examen. Nu am fost diferita. Dar liceele indezirabile vor fi mereu acolo, si un copil ajuns la un liceu indezirabil se va simti ca un rebut de la inceput pana la sfarsit. Pentru ca stie ca e un liceu indezirabil. Si va creste cu notiunea ca doar atat poate.
Liceele indezirabile vor rame acolo atata vreme cat profesorii pot sa obtina o catedra cu note mici la titularizare. Vor exista mereu in mediul rural. Ca si elevii aspiranti la liceu, ii revarsam in mediul rural, pentru ca nu avem de ales. Spre deosebire de elevi, profesorii sunt platiti, acolo, pentru ca nimeni altcineva nu vrea sa le ia locul.
Credeti ca un elev respins de un liceu din Pantelimon isi va face va gasi un loc intr-un liceu din Vrancea? Sau invers? E o intrebare sincera.
"diversificarea și clarificarea pe specializări a ofertei educaționale" - adica cum ? Nu tot aceleasi specializari vor fi ???
"adaptarea examenului pentru fiecare profil și fiecare specializare" - adica cum ?? Nu tot la matematica si romana se va da examen ? Vor fi mai grele subiectele la liceele din top ... atata tot.
De ce vor trebui sa sustina doua examene copiii care nu intra "din prima" ? Cate examene ne trebuie ?
Vor pica, de exemplu, de la liceul nr 1 dorit, copii mai buni decat cei care intra 'din prima" la liceele nr. 2 si nr 3 dorite. Acesti copii mai buni vor ajunge la un liceu sau profil pe care nu le doresc. Asa cum este acum, bazat pe Evaluarea Nationala, acesti copii intra, daca nu la liceul nr,1 , la urmatorul liceu dorit (nr. 2 sau nr. 3) unde exista specializarea dorita.
In concluzie nu va fi decat o crestere a dezordinii, o "abrambureala" ....
Am citit o groază de comentarii negative și critici la adresa acestei idei. Eu o găsesc minunată! " - si o sa mai cititi unul. Admiterea pe baza de eseu este o prostie. Iar actualul ministru al educatiei e orice, numai domn nu, nu ii acordati mai mult respect decat merita. Acest om e expert la un singur lucru: scaderea standardelor, si asta incearca sa faca si aici. Oricine poate sa pune un bullsh!t frumos pe hartie, mai ales daca e pregatit de acasa. Sa rezolve probleme de o anumita dificultate, sa faca o analiza pertinenta a unui text, asta nu o pot face chiar toti bine. Astea sunt criterii obiective, reale, nu mancatorie de.... bomboane.
"Dacă aș mai avea acum 15 ani, așa mi-aș dori să arate admiterea mea la liceu. Adaptați voi pentru orice domeniu vi se potrivește - științe [...]" - stiinte. Stiinte exacte?! Dvs. vreti admitere pe baza de eseu la licee de profil real? Este cat se poate de gresit. Nu, in nici un caz.
"Ar putea fi și câteva îngrijorări:" - da, si ar mai fi una: ce se intampla cand elevul da examen la liceul dorit si nu trece acel examen? Nu de alta, dar de asta s-a trecut initial de la sistemul cu examen de admitere in liceu la sistemul actual.
"Pot fi cerințe adecvate vârstei și care să aibă în vedere cunoașterea elevului, a aspirațiilor, pasiunilor și viziunii sale. Da, trebuie să fie loc și de așa ceva în școală!" - in scoala da. La ora de dirigentie de exemplu. Nu vad de ce ar trebui sa faca parte dintr-un examen.
"În acest moment, avem licee bune, licee ok și licee unde nu vrea nimeni să ajungă - nici elevii, nici profesorii." - lucru care nu se va imbunatati prin schimbarea sistemului de examinare de la sfarsitul clasei a opta. Trebuie investigate acele licee indezirabile, vazut de la caz la caz care sunt problemele si rezolvate ACELE probleme, nu altele (reale sau imaginate).
"Acest fapt transformă Evaluarea Națională într-o competiție națională, în care doar dacă ești aproape de perfecțiune reușești să intri la un liceu bun." - necesitatea apropierii de perfectiune (in ceea ce priveste punctajul la examen) este o problema destul de noua a acestui sistem de examinare si se datoreaza fix lui Sorin Campeanu (refuz sa-i spun "domn") care a scazut din pix standardul de evaluare si a facut examenul mult prea usor. Acest specimen este acum la al doilea mandat de ministru. Al doilea! Este o rusine.
"Un examen de admitere, cu tot ce stă în spatele lui - ofertă educațională personalizată și clar prezentată, procedură transparentă de admitere, parcurs educațional previzibil și pregătire adecvată pentru Bacalaureat, ar rezolva aceste probleme și i-ar ajuta pe elevi și familiile lor să facă alegeri informate și asumate. " - nu vad cum ar elimina problemele actuale. Liceele indezirabile nu vor inceta sa fie indezirabile doar pentru ca se va schimba procedura de examinare. Decizii informate se pot face si astazi, nu vad cum o forma diferita de examinare ar duce la o mai buna informare a parintilor si elevilor in ceea ce priveste alegerea liceului.
"Consumul de resurse (timp, bani, emoții) pentru a compensa lipsa acestui sistem este imens pentru părinți și elevi." - si schimbarea pe care o propuneti dvs. nu va consuma resurse? As spune ca din contra: ce propuneti dvs. ar consuma mai multe resurse decat readucerea tipului actual de examen la standarde corecte.
In liceul meu 'picai' la mate fizica, sau Doamne-fereste, la uman. In Cosbuc sau Hasdeu, era fix invers. Era tot un sliding scale. Nici un liceu, din cate stiu eu, nu are un singur profil - insa nici unul nu le poate avea pe toate.
Ce ar rezolva discutia apropos de dorintele si aptitudinile elevului ar fi ca in timpul liceului sa iti poti schimba profilul daca dupa un an, doi, iti dai seama ca ti se potriveste ceva mai bine sau te intereseaza altceva. Cred ca se putea si pe vremea noastra.
Nu cred ca un elev stie ce vrea la 14 ani. La 16, s-ar putea sa fie mai lamurit. Si acolo da, am putea discuta despre interviu, esee, oricum exista un examen de diferente.
Asta nu are nici o treaba cu Evaluarea Nationala sau admiterea. La 14 ani ar trebui sa stii un minim de mate si romana. Atat.
Sunt de acord cu dumneavoastra ca acel minim scade vizibil de la an la an. Poate o solutie mai buna decat o noua schimbare radicala a sistemului ar fi ca notele de la mate/romana sa nu fie 50-50. Daca vrei la real, poate sa fie matematica 80% din medie (atata vreme cat obtii 5 la romana, evident). Si invers.
Si iti alegi liceele dupa interes. Atata tot.
Anul asta a fost un outlier din multe puncte de vedere. Nu stiu daca 'a da' mai usor ajuta pe cineva. Si nu cred ca un copil de la tara, cu notele de la clasa 'umflate' de profesor are vreo sansa la Sava. Poate sa vina din gimnaziu cu 10 pe linie; daca n-a facut scoala de un an, pentru ca nu are nici tableta, nici Internet, nici un profesor care sa aiba tableta, PC, Internet, sau nivelul de pregatire necesara ca sa predea online... Nu va lua peste 9.67 ca sa intre la Sava, pentru ca a pierdut un an.
Da, dupa un an sau doi se poate schimba clasa in cadrul aceluiasi liceu sau elevul se poate muta la alt liceu. Se putea si mai demult, se poate in continuare.
Ideea cu schimbarea proportiilor notelor de la examen in functie de profilul dorit e interesanta. S-ar putea de asemenea reintroduce a treia materie de examen la sfarsitul gimnaziului, si aceea sa fie la alegere: istorie/geografie pentru cei care vor sa dea la profil uman, fizica/informatica pentru cei care vor sa dea la profil real de exemplu. Numarul de alegeri se poate extinde pentru a include si alte profiluri.
Ce vreau să spun cu asta: cele mai bune licee din urbea-mi au profesori tot mai incompetenţi, în special la matematică, din pricina unei chichiţe procedurale hoţeşti. Această chichiţă îi permite profesorului în pragul pensiei să facă schimb cu un coleg din Mărăcinii din Dos. Oficial, schimbul este gratuit. Neoficial, mii, zeci de mii de euro.
Cu cine vreţi să organizaţi dumneavoastră o admitere onestă?