Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Susțin introducerea gramaticii la liceu

În contextul actual, se discută mult despre schimbările care se impun sau se propun în școala românească. Este poate acesta un prilej bun de a susţine că, pentru formarea elevilor, a viitorului şi a culturii lor, e necesară şi o continuare a studierii gramaticii în liceu – în special, a gramaticii normative –, alături de alte componente ale limbii (lexic și semantică, fonetică, stilistică). Această necesitate s-a afirmat şi până acum, dar vocea susţinătorilor încă nu a fost ascultată.

Până în clasa a VIII-a, se conturează domeniul gramaticii, introducându-se conceptele fundamentale şi regulile sale, iar acestea ar trebui îmbogățite, rafinate, precizate în anii următori. În cadrul modulului Limbă și comunicare din clasele liceale sunt reluate unele elemente de gramatică, dar ele sunt prezentate destul de sumar în manuale și sunt insuficiente pentru aprofundarea domeniului. Manualele insistă mai ales asupra analizei stilistice, asupra lexicului și a semanticii (adică asupra aspectelor care se cer la examenul de bacalaureat). Cel mult, cunoştinţele de gramatică pot fi aprofundate prin introducerea unui curs opțional, dar numai dacă liceul respectiv decide acest lucru, dacă sunt cereri din partea elevilor şi dacă profesorii acceptă să țină un asemenea curs. Puţini elevi beneficiază de o astfel de pregătire. În general, se spune că gramatică în liceu nu se mai face.  

Utilitatea gramaticii și nevoia de mai multă gramatică în școală, chiar şi după terminarea ciclului gimnazial, se pot dovedi simplu, prin mai multe argumente.

● Cu siguranță, dacă s-ar face gramatică în liceu, numărul celor care scriu cu un i în loc de doi sau trei i, al celor care – foarte mulţi – spun care în loc de pe care când pronumele relativ e complement direct, al celor care fac dezacorduri între subiect și predicat sau al celor care nu ştiu unde să pună cratima ar scădea semnificativ. Astfel de greșeli grave se întâlnesc atât de frecvent la examene, pe Facebook, în SMS-uri, cereri, scrisori de intenție etc. Ne plângem că se „urâţeşte” limba, ne îngrozim când citim lucrările unor elevi la examenele de bacalaureat sau la admiterea la facultate (și ne mai și amuzăm dându-le, în fiecare an, pe cele mai „originale” la televizor sau în ziar), ne oripilăm când vedem greşeli peste tot. Dar ce putem face ca să schimbăm situația? Se subînţelege că adâncirea cunoştinţelor de gramatică în liceu este o soluţie.

Scrierea şi vorbirea corectă presupun cunoașterea și aplicarea unor reguli gramaticale ale limbii române – care implică noțiuni fundamentale (substantiv, adjectiv, pronume, subiect, predicat etc.) – pe care elevul ajunge să le stăpânească învăţând gramatică într-un mod sistematic, până la terminarea liceului.

Cunoștințele de gramatică a limbii materne reprezintă o parte din cultura generală a fiecăruia. Felul cum te exprimi spune mult despre educația ta, dar și despre respectul pe care îl ai față de tine, față de ceilalți și chiar față de limba ta.

● Gramatica te învață să gândeşti clar, să te exprimi logic, să ordonezi ideile și faptele comunicate într-o manieră coerentă pentru că gramatica este expresie a gândirii logice.

Scrierea şi vorbirea corectă presupun cunoașterea și aplicarea unor reguli gramaticale ale limbii române – care implică noțiuni fundamentale (substantiv, adjectiv, pronume, subiect, predicat etc.) – pe care elevul ajunge să le stăpânească învăţând gramatică într-un mod sistematic, până la terminarea liceului.

● Cunoașterea noţiunilor cu care operează în general gramatica este utilă pentru învățarea limbilor străine. Compararea limbii străine pe care doreşti să ţi-o însuşeşti cu gramatica limbii tale te ajută să îți dai seama de specificul fiecărei limbi. Dacă se minimalizează rolul gramaticii în învățarea unei limbi străine, elevul poate să ajungă să cunoască multe cuvinte și expresii din limba respectivă, dar nu ajunge să facă acordul subiectului cu predicatul, să utilizeze corect timpul verbal sau o formă adjectivală ori pronominală etc. Pentru învățarea unei limbi străine, e util deci ca elevul să aibă noțiuni fundamentale de gramatică (mod, timp, persoană, număr, caz, articol etc.).

● Știm cu toții că la unele facultăți, cum sunt Facultatea de Drept, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Academia de Poliție, examenul de admitere include şi cunoştinţe de gramatică. Pentru că în liceu nu se acordă suficientă atenţie gramaticii, elevii sunt nevoiți să ia meditații. Dar, cum nu toți părinții își permit să plătească meditaţiile copiilor, mulți elevi au șanse reduse de a intra la o astfel de facultate, unde concurența este mare. Reluarea materiei din gimnaziu nu este suficientă pentru admiterea la facultate: subtilitățile de analiză incluse în grilele care se dau la Drept nu sunt acoperite de manualele școlare din clasele V–VIII, iar rezolvarea lor cere explicațiile suplimentare ale unui profesor.

Cunoștințele de gramatică a limbii materne reprezintă o parte din cultura generală a fiecăruia. Felul cum te exprimi spune mult despre educația ta, dar și despre respectul pe care îl ai față de tine, față de ceilalți și chiar față de limba ta.

Poate că primul argument dintre cele expuse mai sus este cel mai important pentru a susţine studierea gramaticii în liceu. Suntem cu toţii de acord că şcoala are un rol esențial în formarea deprinderilor de folosire corectă a limbii.

Preocupări pentru îmbunătățirea modului de exprimare există și în afara școlii și sunt lăudabile asemenea inițiative. Astfel, poți să-ți îmbogățești cunoştinţele de gramatică urmărind emisiuni de televiziune sau de radio ori citind rubrici ale ziarelor. Ca să le facă atractive, cei care le realizează – oameni de presă, absolvenți ai Facultăţii de Litere adeseori, sau oameni interesați de exprimarea corectă și care înțeleg că astfel de cunoştinţe sunt necesare – folosesc un stil cât mai relaxat și mai glumeț. De curând, au apărut şi cântece parodice pe teme de gramatică (cum este, de pildă, piesa cu titlul Ca și). Mesajul transmis tinerilor într-o manieră glumeață prin aceste cântece este că nu poți fi decât cool și sexy (cum reiese din cântecul Gramatica e sexy) dacă știi gramatică și vorbești corect.

Mobilizarea din afara şcolii a început, iar acum e nevoie de o mobilizare şi în interiorul şcolii pentru a i se acorda gramaticii rolul cuvenit, dată fiind importanţa sa în formarea şi educarea elevilor.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Intru totul de acord ! Ba mai mult, gramaticii, ar trebui sa i se acorde un rol primordial in toate nivelele din invatamant, sa stea la baza admiterii in fiecare universitate !!!
    • Like 0
  • Este stranie această propunere, intr-un context in care învățământul românesc se dezintegrează...
    Trebuiesc revăzute bazele piramidei, cele ale învățământului obligatoriu, care va putea transforma predarea oricărei limbi intr-o plăcere sau permanenta provocare!
    Metodele actuale seamănă cu cele de acum 40 ani!
    Trebuie dezvoltat gustul pentru a ști de mici și atunci, doar, vom stimula pe tineri sa citească și sa ajungă sa se exprime mai corect gramatical și cu o sintaxa elegantă.
    A impune o materie aridă tinerilor care scriu cu ajutorul corectoarelor automate îmi apare ca o soluție infertilă și care risca sa îndepărteze pe adolescentii noștri de studiul și asimilarea unei limbi neo-latine atât de complicată!
    Invatam limbi străine din ce în ce mai ușor! Chiar dacă mulți nu știu sa le scrie corect, este un merit ca o fac!
    Și ce facem cu cei care sunt dislexici ?!
    Sunt atâtea aspecte ale învățământului obligatoriu care ar trebui sa durez 9 ani, ca in Europa ( Portugalia a introdus chiar învățământul de 12 ani, pentru a evita abandonul școlar!), înainte de a introduce o măsură nepopulară și greu de pus in practică!
    Vom regăsi aceeași problematica in toate sistemele de învățământ, fără a putea da o rețetă! Dar va trebui sa ținem cont, in mod imperativ, de evoluția societății și de starea ei la un anumit moment istoric. Ceea ce se propune aici este perfecta conjunctură pentru a crea o nouă “opozitie” a tinerilor.
    Va Invit sa ne gândim profund la astfel de transformări!
    • Like 0
  • Am terminat gimnaziul cu 7 clase. La terminare am dat examen de absolvire ( cam ceva in genul evaluării naționale de astăzi). Examenul s-a dat la limba romană și a cuprins o analiza literară a unui text din perioada claselor 5-8 și analiza morfologică și sintactica a unui fragment din acel text. La matematica am avut o problema de geometrie plana, rezolvarea unei ecuații de gradul doi și a unui sistem de ecuații cu doua necunoscute. Imediat după acest examen am dat examenul de admitere in liceu. La limba romană am avut aceleași tip de subiecte iar la matematica din nou un sistem de ecuații cu doua necunoscute și o suma kilometrica cu foarte multe paranteze al cărui rezultat era 1. Asta pentru a testa probabil dacă stăpânesc ordinea efectuării operațiilor aritmetice. Nu aveai ce caută in liceu dacă nu stăpâneai bine asemenea cunoștințe. Acum intri in liceu cu note sub 5 la evaluarea naționala. Atunci locurile la liceu erau limitate și nu se intra dacă la admitere luai sub 7 . Și cu 7 la unele licee ETA problematic sa intri. Concurenta era cam de 2-3 pe un loc. Iar in timpul liceului se mai practica și corigenta trimestriala, anuală și repetenția dacă erai corigent la 3 materii la sfârșitul anului. Părerea mea este ca in evoluția elevilor s-a renunțat la concurenta fapt ce a dus la slaba pregătire a absolvenților la toate nivelele de educație. Din păcate s-a renunțat și la concurenta la nivelul cadrelor didactice. Cunosc multe cazuri in care examenele de grad didactic erau formale, superficiale și se terminau cu o chermeza organizata de candidați. Am cunoscut profesori de biologie care nu cunoșteau denumirea științifică a verzei și a altor plante banale și profesori de limba romană care nu știau sa conjuge verbul a fi la toate modurile și timpurile. Am cunoscut profesori de matematica toba de carte dar fără cunoștințe și competente pedagogice. Nu vorbesc de ce se întâmpla acum in mediul rural, unde școala se degradează treptat și tinde sa ajungă la Nivelul-record pe vremea lui Creanga.
    • Like 1
  • Nu asta este soluția. Gramatica se învață in gimnaziu și ar trebui ca la evaluarea naționala se se evalueze drastic și cunoștințele de gramatica prin analiza morfologică și sintactica a unui text. In liceu eventual se învață gramatica limbilor străine, dacă acest lucru nu a fost făcut tot in gimnaziu. Sau sa se aprofundeze in liceu. Pai dacă ieși din gimnaziu fără sa știi gramatica, adică sa vorbești și sa scrii corect, ce dracu înveți in acea perioada?
    • Like 2
  • Susțin introducerea gramaticii la liceu
    • Like 0
  • Consider că, studierea aprofundată a gramaticii în liceu este necesară neapărat.
    Pentru a nu mai greși cei mai mulți dintre elevi la bacalaureat,este nevoie ca gramatica limbii române să fie reintrodusă în liceu,astfel încât noi,elevii,să studiem și să învățăm să scriem corect. De aceea,sper că ne vor fi ascultate rugămințile noastre,a tuturor elevilor,de a fi și gramatica unul dintre subiectele cât mai aprofundate în fiecare liceu.
    SUSȚIN INTRODUCEREA GRAMATICII ÎN LICEU!
    Mulțumesc!
    • Like 0
    • @ Dana Spinare
      Că rugămințile sunt ale și nu a tuturor elevilor, dacă nu s-a învățat în școala generală, nici nu se mai învață vreodată.
      • Like 0
  • Sustin introducerea gramaticii incepand din clasa a 9-a.
    Nu e deĺoc logic de ce s-a intrerupt continuarea dupa clasa a 8-a a acestei materii foarte importante..
    • Like 0
  • Sustin introducerea gramaticii in liceu!
    • Like 0
  • Susțin introducerea gramaticii în liceu.
    • Like 0
  • Sustin introducerea gramaticii in liceu
    • Like 0


Îți recomandăm

iziBAC

„Am primit mesaje după ultima sesiune de Bac, pe unul dintre ele chiar l-am postat. Era o fată care nu a putut să se pregătească pentru biologie și a învățat la această materie doar cu iziBAC și în contextul acesta a luat 9.20”, povestește Adrian Stratulat.

Citește mai mult

RacketPal

„Două luni am făcut research, am vorbit cu peste 500 de oameni. I-am găsit pe grupuri de Facebook, m-am dus la terenuri. Am făcut un sondaj și peste 70% aveau aceeași problemă ca și noi”, spune unul dintre fondatori.

Citește mai mult
Text: Isabela Nedelcu/ Voce: Florin Negruțiu
sound-bars icon