Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Susțin introducerea gramaticii la liceu

În contextul actual, se discută mult despre schimbările care se impun sau se propun în școala românească. Este poate acesta un prilej bun de a susţine că, pentru formarea elevilor, a viitorului şi a culturii lor, e necesară şi o continuare a studierii gramaticii în liceu – în special, a gramaticii normative –, alături de alte componente ale limbii (lexic și semantică, fonetică, stilistică). Această necesitate s-a afirmat şi până acum, dar vocea susţinătorilor încă nu a fost ascultată.

Până în clasa a VIII-a, se conturează domeniul gramaticii, introducându-se conceptele fundamentale şi regulile sale, iar acestea ar trebui îmbogățite, rafinate, precizate în anii următori. În cadrul modulului Limbă și comunicare din clasele liceale sunt reluate unele elemente de gramatică, dar ele sunt prezentate destul de sumar în manuale și sunt insuficiente pentru aprofundarea domeniului. Manualele insistă mai ales asupra analizei stilistice, asupra lexicului și a semanticii (adică asupra aspectelor care se cer la examenul de bacalaureat). Cel mult, cunoştinţele de gramatică pot fi aprofundate prin introducerea unui curs opțional, dar numai dacă liceul respectiv decide acest lucru, dacă sunt cereri din partea elevilor şi dacă profesorii acceptă să țină un asemenea curs. Puţini elevi beneficiază de o astfel de pregătire. În general, se spune că gramatică în liceu nu se mai face.  

Utilitatea gramaticii și nevoia de mai multă gramatică în școală, chiar şi după terminarea ciclului gimnazial, se pot dovedi simplu, prin mai multe argumente.

● Cu siguranță, dacă s-ar face gramatică în liceu, numărul celor care scriu cu un i în loc de doi sau trei i, al celor care – foarte mulţi – spun care în loc de pe care când pronumele relativ e complement direct, al celor care fac dezacorduri între subiect și predicat sau al celor care nu ştiu unde să pună cratima ar scădea semnificativ. Astfel de greșeli grave se întâlnesc atât de frecvent la examene, pe Facebook, în SMS-uri, cereri, scrisori de intenție etc. Ne plângem că se „urâţeşte” limba, ne îngrozim când citim lucrările unor elevi la examenele de bacalaureat sau la admiterea la facultate (și ne mai și amuzăm dându-le, în fiecare an, pe cele mai „originale” la televizor sau în ziar), ne oripilăm când vedem greşeli peste tot. Dar ce putem face ca să schimbăm situația? Se subînţelege că adâncirea cunoştinţelor de gramatică în liceu este o soluţie.

Scrierea şi vorbirea corectă presupun cunoașterea și aplicarea unor reguli gramaticale ale limbii române – care implică noțiuni fundamentale (substantiv, adjectiv, pronume, subiect, predicat etc.) – pe care elevul ajunge să le stăpânească învăţând gramatică într-un mod sistematic, până la terminarea liceului.

Cunoștințele de gramatică a limbii materne reprezintă o parte din cultura generală a fiecăruia. Felul cum te exprimi spune mult despre educația ta, dar și despre respectul pe care îl ai față de tine, față de ceilalți și chiar față de limba ta.

● Gramatica te învață să gândeşti clar, să te exprimi logic, să ordonezi ideile și faptele comunicate într-o manieră coerentă pentru că gramatica este expresie a gândirii logice.

Scrierea şi vorbirea corectă presupun cunoașterea și aplicarea unor reguli gramaticale ale limbii române – care implică noțiuni fundamentale (substantiv, adjectiv, pronume, subiect, predicat etc.) – pe care elevul ajunge să le stăpânească învăţând gramatică într-un mod sistematic, până la terminarea liceului.

● Cunoașterea noţiunilor cu care operează în general gramatica este utilă pentru învățarea limbilor străine. Compararea limbii străine pe care doreşti să ţi-o însuşeşti cu gramatica limbii tale te ajută să îți dai seama de specificul fiecărei limbi. Dacă se minimalizează rolul gramaticii în învățarea unei limbi străine, elevul poate să ajungă să cunoască multe cuvinte și expresii din limba respectivă, dar nu ajunge să facă acordul subiectului cu predicatul, să utilizeze corect timpul verbal sau o formă adjectivală ori pronominală etc. Pentru învățarea unei limbi străine, e util deci ca elevul să aibă noțiuni fundamentale de gramatică (mod, timp, persoană, număr, caz, articol etc.).

● Știm cu toții că la unele facultăți, cum sunt Facultatea de Drept, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Academia de Poliție, examenul de admitere include şi cunoştinţe de gramatică. Pentru că în liceu nu se acordă suficientă atenţie gramaticii, elevii sunt nevoiți să ia meditații. Dar, cum nu toți părinții își permit să plătească meditaţiile copiilor, mulți elevi au șanse reduse de a intra la o astfel de facultate, unde concurența este mare. Reluarea materiei din gimnaziu nu este suficientă pentru admiterea la facultate: subtilitățile de analiză incluse în grilele care se dau la Drept nu sunt acoperite de manualele școlare din clasele V–VIII, iar rezolvarea lor cere explicațiile suplimentare ale unui profesor.

Cunoștințele de gramatică a limbii materne reprezintă o parte din cultura generală a fiecăruia. Felul cum te exprimi spune mult despre educația ta, dar și despre respectul pe care îl ai față de tine, față de ceilalți și chiar față de limba ta.

Poate că primul argument dintre cele expuse mai sus este cel mai important pentru a susţine studierea gramaticii în liceu. Suntem cu toţii de acord că şcoala are un rol esențial în formarea deprinderilor de folosire corectă a limbii.

Preocupări pentru îmbunătățirea modului de exprimare există și în afara școlii și sunt lăudabile asemenea inițiative. Astfel, poți să-ți îmbogățești cunoştinţele de gramatică urmărind emisiuni de televiziune sau de radio ori citind rubrici ale ziarelor. Ca să le facă atractive, cei care le realizează – oameni de presă, absolvenți ai Facultăţii de Litere adeseori, sau oameni interesați de exprimarea corectă și care înțeleg că astfel de cunoştinţe sunt necesare – folosesc un stil cât mai relaxat și mai glumeț. De curând, au apărut şi cântece parodice pe teme de gramatică (cum este, de pildă, piesa cu titlul Ca și). Mesajul transmis tinerilor într-o manieră glumeață prin aceste cântece este că nu poți fi decât cool și sexy (cum reiese din cântecul Gramatica e sexy) dacă știi gramatică și vorbești corect.

Mobilizarea din afara şcolii a început, iar acum e nevoie de o mobilizare şi în interiorul şcolii pentru a i se acorda gramaticii rolul cuvenit, dată fiind importanţa sa în formarea şi educarea elevilor.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Interesant articolul. Interesante multe comentarii. Unele adevaruri extrem de dureroase si devastatoare pentru mediul in care traim. Se vorbeste de gramatica in liceu. De acord, dar nu ca ora separata! Profesorul de romana stie si literatura si gramatica. Se pot impleti cele doua. Si o spun din amintirile de licean, cand nu aveam ore de gramatica dar lucrarile, toate, erau corectate si din punct de vedere gramatical. Pe de alta parte, pe vremea aceea nota de peste ani nu avea nici o relevanta la admiteri, indiferent de nivelul lor. Asa ca, incepand cu primele clase, rareori copiii nu stiau ce-i acela subiect si predicat (multi bacalaureati contemporani construiesc propozitii fara aceste parti de vorbire fundamentale). In concluzie, cursul primar facut serios, la sfarsitul clasei a patra copilul sa stie sa foloseasca / scrie corect "dificultati" tip sau/s-au, alaturi de notiunile de substantiv, verb, timp, etc. Poate suna dur si chiar imi vine greu sa scriu, dar ar trebui sa nu treaca mai departe fara notiunile de baza, nu numai in domeniul lingvistic. Altfel devine un spectator frustrat si agresiv pe toata durata scolii. Sigur este un singur aspect: poti fi talentat la pictura, la chimie, la muzica, daca nu poti sa-ti prezinti coerent si corect realizarile si prin viu grai sau prin scris vei fi un complexat, dependent de altcineva, de purtatorul de cuvant.
    • Like 0
  • Mult e dulce şi frumoasă limba ce-o vorbim! Dar oare o vorbim corect?
    • Like 0
  • conteaza si cine preda ! consider ca nu punctul absolutului e important ,perfectiunea dupa care tot fugiti .....avem fapte greu de discifrat ...... ,fiecare om sa presteze o munca din placere cu placere si cunoastere !!!
    • Like 0
  • Trebuie reluata...Ar ajuta multi tineri sa inteleaga ca a fii "cool" inseamna ,in primul rand , sa stapanesti regulile de baza ale limbii in care te exprimi -scris sau verbal.
    • Like 0
  • Daca nu se introduc subiecte de gramatica la examenele de capacitate si bacalaureat, degeaba se va introduce in programa de liceu.. cred ca este mai vital sa stim gramatica limbii romane decat sa stim sa recunoastem epitetele lui Eminescu, sau cel putin in stadiul asta am ajuns, cumva am involuat...
    • Like 1
  • Este rusinos ca sa termini un liceu si sa nu stii vorbi si scrie corect. Sunt intru totul de acord cu studierea gramaticii in liceu.
    • Like 0
    • @ Mihaela Dumitru
      Cred că și dvs.ar trebui să mai deschideți manualul de gramatică,înainte de a scrie comentarii,mai ales la articole despre gramatică.Aveți dreptate,este foarte rușinos să scrieți:"să nu stii vorbi și scrie"sau "intru" totul.
      • Like 0
    • @ Cojocari Iuliana
      Da' cum de scrie corect"să nu știi vorbi..."? Se scrie.
      • Like 0
  • E mult mai bine să se înveţe gramatica limbii române decât romgleza cu care se comunică frecvent pe fecebook.
    • Like 3
    • @ Florin Virlan
      Corect .Nu sunt de acord cu poluarea limbii române. Una este să asimilezi cuvinte din alte limbi,care ne lipsesc,și alta este să te dai interesant cu semicultura ta.
      • Like 0
    • @ Florin Virlan
      Sunt de acord ca exprimarea corecta este importanta...ba as putea spune ca e chiar frumoasa! Sa intelegem insa si tanara generatie, sa nu mergem pe calea batatorita a conflictului,sa acceptam ca un nou mod de comunicare creeaza un nou limbaj care chiar nu exclude exprimarea corecta si ingrijita, ba chiar o imbogateste Cei care stapanesc si limbi straine sunt cei care studiaza...si in care ne punem speranta unui viitor mai bun!
      • Like 0
  • Eu am facut 7 clase. Nu credeam cand profa ne spunea: "invatati gramatica acum ca in liceu nu se mai face". M-am straduit si in mare parte am reusit dar cred ca e binevenita masura predarii gramaticii in liceu deoarece aceasta disciplina complexa nu poate fi insusita corespunzator la varsta copilariei.
    • Like 0
    • @ Gheorghe Lungu
      Cele 7 clase sunt 14 de astăzi.
      • Like 0
  • Pai si unde e petitia, ceva? Unde semnez? Ati scris doar asa, ca opinie? Let's do it!
    • Like 0
  • puțin mai multă severitate este absolut necesară la fiecare treaptă școlară și chiar la fiecare din clasele 4, 5, 6, 7, 8, câte un mic examen, susținut, independent, de/în fiecare școală gimnazială nu strică; Emoția unui examen trecut și luat la fiecare sfârșit de an este un mijloc de selecție a celor mai buni din clasă și școală; Examenul de final de an NU trebuie super-centralizat la nivel ministerial, cu subiecte unice, venite în plic închis și sigilat cu poșta specială; Subiectele și examenul să fie hotărât de fiecare consiliu profesoral din școala gimnazială respectivă; Sesiune de vară și toamnă; Descentralizare școlară și prin examen de final de an să se identifice de timpuriu elitele din fiecare școală; Elitismul este deosebit de apreciat la nivel european și mondial; O mică olimpiadă regională este și va fi binevenită;
    • Like 2


Îți recomandăm

Protest 10 august

„Dacă se rostesc astfel de cuvinte cum face Liviu Dragnea, adică moarte, omor, bătăuşi, droguri, fascişti, toate sunt calculate, repetate de domnul Dragnea şi de consilierii săi pentru a construi o justficare în ochii opiniei publice a unor intervenţii asupra manifestanţilor anti-PSD care, până acum nu au comis nicio violenţă”, spune Cristian Tudor Popescu. (Foto: Inquam Photos)

Citește mai mult