Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de trei ani. De astăzi vă invităm să ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră, dar și să testați viitorul tehnologiei, implementăm conversația vocală direct în browser, apăsând pe butonul de microfon poți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Susțin introducerea gramaticii la liceu

În contextul actual, se discută mult despre schimbările care se impun sau se propun în școala românească. Este poate acesta un prilej bun de a susţine că, pentru formarea elevilor, a viitorului şi a culturii lor, e necesară şi o continuare a studierii gramaticii în liceu – în special, a gramaticii normative –, alături de alte componente ale limbii (lexic și semantică, fonetică, stilistică). Această necesitate s-a afirmat şi până acum, dar vocea susţinătorilor încă nu a fost ascultată.

Până în clasa a VIII-a, se conturează domeniul gramaticii, introducându-se conceptele fundamentale şi regulile sale, iar acestea ar trebui îmbogățite, rafinate, precizate în anii următori. În cadrul modulului Limbă și comunicare din clasele liceale sunt reluate unele elemente de gramatică, dar ele sunt prezentate destul de sumar în manuale și sunt insuficiente pentru aprofundarea domeniului. Manualele insistă mai ales asupra analizei stilistice, asupra lexicului și a semanticii (adică asupra aspectelor care se cer la examenul de bacalaureat). Cel mult, cunoştinţele de gramatică pot fi aprofundate prin introducerea unui curs opțional, dar numai dacă liceul respectiv decide acest lucru, dacă sunt cereri din partea elevilor şi dacă profesorii acceptă să țină un asemenea curs. Puţini elevi beneficiază de o astfel de pregătire. În general, se spune că gramatică în liceu nu se mai face.  

Utilitatea gramaticii și nevoia de mai multă gramatică în școală, chiar şi după terminarea ciclului gimnazial, se pot dovedi simplu, prin mai multe argumente.

● Cu siguranță, dacă s-ar face gramatică în liceu, numărul celor care scriu cu un i în loc de doi sau trei i, al celor care – foarte mulţi – spun care în loc de pe care când pronumele relativ e complement direct, al celor care fac dezacorduri între subiect și predicat sau al celor care nu ştiu unde să pună cratima ar scădea semnificativ. Astfel de greșeli grave se întâlnesc atât de frecvent la examene, pe Facebook, în SMS-uri, cereri, scrisori de intenție etc. Ne plângem că se „urâţeşte” limba, ne îngrozim când citim lucrările unor elevi la examenele de bacalaureat sau la admiterea la facultate (și ne mai și amuzăm dându-le, în fiecare an, pe cele mai „originale” la televizor sau în ziar), ne oripilăm când vedem greşeli peste tot. Dar ce putem face ca să schimbăm situația? Se subînţelege că adâncirea cunoştinţelor de gramatică în liceu este o soluţie.

Scrierea şi vorbirea corectă presupun cunoașterea și aplicarea unor reguli gramaticale ale limbii române – care implică noțiuni fundamentale (substantiv, adjectiv, pronume, subiect, predicat etc.) – pe care elevul ajunge să le stăpânească învăţând gramatică într-un mod sistematic, până la terminarea liceului.

Cunoștințele de gramatică a limbii materne reprezintă o parte din cultura generală a fiecăruia. Felul cum te exprimi spune mult despre educația ta, dar și despre respectul pe care îl ai față de tine, față de ceilalți și chiar față de limba ta.

● Gramatica te învață să gândeşti clar, să te exprimi logic, să ordonezi ideile și faptele comunicate într-o manieră coerentă pentru că gramatica este expresie a gândirii logice.

Scrierea şi vorbirea corectă presupun cunoașterea și aplicarea unor reguli gramaticale ale limbii române – care implică noțiuni fundamentale (substantiv, adjectiv, pronume, subiect, predicat etc.) – pe care elevul ajunge să le stăpânească învăţând gramatică într-un mod sistematic, până la terminarea liceului.

● Cunoașterea noţiunilor cu care operează în general gramatica este utilă pentru învățarea limbilor străine. Compararea limbii străine pe care doreşti să ţi-o însuşeşti cu gramatica limbii tale te ajută să îți dai seama de specificul fiecărei limbi. Dacă se minimalizează rolul gramaticii în învățarea unei limbi străine, elevul poate să ajungă să cunoască multe cuvinte și expresii din limba respectivă, dar nu ajunge să facă acordul subiectului cu predicatul, să utilizeze corect timpul verbal sau o formă adjectivală ori pronominală etc. Pentru învățarea unei limbi străine, e util deci ca elevul să aibă noțiuni fundamentale de gramatică (mod, timp, persoană, număr, caz, articol etc.).

● Știm cu toții că la unele facultăți, cum sunt Facultatea de Drept, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Academia de Poliție, examenul de admitere include şi cunoştinţe de gramatică. Pentru că în liceu nu se acordă suficientă atenţie gramaticii, elevii sunt nevoiți să ia meditații. Dar, cum nu toți părinții își permit să plătească meditaţiile copiilor, mulți elevi au șanse reduse de a intra la o astfel de facultate, unde concurența este mare. Reluarea materiei din gimnaziu nu este suficientă pentru admiterea la facultate: subtilitățile de analiză incluse în grilele care se dau la Drept nu sunt acoperite de manualele școlare din clasele V–VIII, iar rezolvarea lor cere explicațiile suplimentare ale unui profesor.

Cunoștințele de gramatică a limbii materne reprezintă o parte din cultura generală a fiecăruia. Felul cum te exprimi spune mult despre educația ta, dar și despre respectul pe care îl ai față de tine, față de ceilalți și chiar față de limba ta.

Poate că primul argument dintre cele expuse mai sus este cel mai important pentru a susţine studierea gramaticii în liceu. Suntem cu toţii de acord că şcoala are un rol esențial în formarea deprinderilor de folosire corectă a limbii.

Preocupări pentru îmbunătățirea modului de exprimare există și în afara școlii și sunt lăudabile asemenea inițiative. Astfel, poți să-ți îmbogățești cunoştinţele de gramatică urmărind emisiuni de televiziune sau de radio ori citind rubrici ale ziarelor. Ca să le facă atractive, cei care le realizează – oameni de presă, absolvenți ai Facultăţii de Litere adeseori, sau oameni interesați de exprimarea corectă și care înțeleg că astfel de cunoştinţe sunt necesare – folosesc un stil cât mai relaxat și mai glumeț. De curând, au apărut şi cântece parodice pe teme de gramatică (cum este, de pildă, piesa cu titlul Ca și). Mesajul transmis tinerilor într-o manieră glumeață prin aceste cântece este că nu poți fi decât cool și sexy (cum reiese din cântecul Gramatica e sexy) dacă știi gramatică și vorbești corect.

Mobilizarea din afara şcolii a început, iar acum e nevoie de o mobilizare şi în interiorul şcolii pentru a i se acorda gramaticii rolul cuvenit, dată fiind importanţa sa în formarea şi educarea elevilor.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sustin adaugarea gramaticii in liceu!
    • Like 0
  • Stimate doamnă Izabela Nedelcu,
    Vă invit sa faceți gramatică, acasă la dumneavoastră. Pe lângă că sistemul educațional român este cel mai încapoiat din Uniunea Europeană și cu cea mă "stufoasă" materie, tot voi profesorii, ce ați fi aveți pretenții. Stimate doamnă, faceți ceva să schimbați sistemul, iar apoi vor veni și pretențiile, cerințele etc.
    • Like 0
  • Cred ca introducerea gramaticii in liceu este foarte importanta.
    • Like 0
  • Susțin introducerea gramaticii în licee!! Gramatica este esențială, ar fi o inițiativă excelentă, și în același timp un pas înainte în crearea unei generații culte!
    • Like 0
  • O prostie cat casa. O suma de dorinte, afirmatii fara nici un suport, vehiculate de toti bagatorii in sama ai limbii romane. Oamenii nu sunt roboti. In clasele primare se invata nepermis de multe "observatii asupra limbii". Mai lasati oamenii in pace cu elitismul asta artificial si penibil. Limba nu se invata la scoala madam ci la sanul mamei. Hai sa cetim impreuna un text de secol .... hm ... de la 19 la vale sa vedem cate semne de punctuatiune sunt. Pin 17 niceunu da io pot ceti si tot omu sa inteleaga. Chiriliceste ca-n latineste stie tot omu. Terminati cu prostiile astea care n-au nici o legatura cu veata reala. Sper sa nu se fi suparat vun simandicos ca nam reshpectat grafia oabla. Astea-s aere pseudoelitiste. Aere din spate. Eject.
    Nu numai ca nu sustin prostia asta ci din contra. Mai putina gramatica in scoala. Putina si buna/de calitate/esentiala decat multa si proasta.
    • Like 0
    • @ Dan Ovidiu Ilcus
      De acord.
      • Like 0
  • Susțin introducerea gramaticii în liceu!
    • Like 0
  • Susțin introducerea gramaticii la liceu.
    • Like 0
  • Sustin gramatica in licee,chiar este nevoie
    • Like 0
  • Ete na, gramatica ne mai lipsea... Las'ca cătăm pa goagle daca ne trebe !! Pai ce, Salam știe da gramatica și uite ce bine a ajuns, ca să nu mai vorbim de prim ministrul României....
    • Like 0
  • Da, subscriu, am auzit oameni vorbind incorect, desi terminasera o institutie de invatamant superior sau erau studenti. E rusinos! Chiar daca esti matematicians sau chimist, trebuie sa stii sa te exprimi corect macar in limba materna.
    • Like 0


Îți recomandăm

Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult
Text: Isabela Nedelcu/ Voce: Florin Negruțiu
sound-bars icon