Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Taxa Firea-Oxigen este la ani lumină distanță de cele mai bune practici internaționale în „aerisirea” orașelor sufocate de mașini

Gabriela Firea - FB

(Foto Facebook/Gabriela Firea)

Taxa Firea-Oxigen este la ani-lumină distanță de cele mai bune practici internaționale în „aerisirea” orașelor sufocate de mașini. 

Iată cum funcționează lucrurile în Singapore, primul oraș din lume care a introdus mecanismul prețurilor, pentru a regla traficul, încă de acum 50 de ani. În paranteză fie spus, din 1998 sistemul din Singapore este electronic; la 22 de ani distanță primăria Bucureștiului vrea să introducă vignete, în schimb Singapore va trece la identificarea mașinilor prin GPS. Atât s-a putut...

Este important de subliniat că scopul sistemului din Singapore nu este să colecteze biruri, ci să reducă aglomerația pentru a asigura fluența traficului. Deci accentul cade pe combaterea aglomerației, pe atitudinea șoferilor.

Care este ideea? Orașul se sufocă de mașini, pentru că oferta de străzi este fixă, în vreme ce cererea tot crește. Cum nu există un preț al drumului care să echilibreze cererea și oferta, autoritatea politică a decis să introducă un surogat de preț – o taxă, al cărei scop este să mimeze funcționarea pieței.

În practică, se identifică acele artere, poduri, străzi cu ambuteiaje. Se creionează o zonă cu probleme masive cauzate de aglomerație, în genul celei schițate de primăria Bucureștiului. Se stabilește un preț de acces în respectiva zonă sau pe drumurile intens circulate. Acum, știm cu toții că, Șos. Ștefan cel Mare sau Pasajul Basarab, de exemplu, nu sunt blocate tot timpul zilei, ci doar între anumite ore, de obicei când lumea merge la și pleacă de la serviciu. Scopul autorității nu este să interzică oamenilor să meargă cu mașina, ci să descurajeze utilizarea intensă a străzilor. Astfel, cele 24 de ore ale unei zi sunt împărțite pe tronsoane orare, în funcție de aglomerație. Se stabilește o taxă de acces în funcție de tronsonul orar, de exemplu, dimineața, între 7,30 și 9,00 taxa poate să fie și de 10 ori mai mare decât în alte momente ale zilei. Taxa are mărimi diferite pentru motociclete, mașini mici, trafic comercial ușor, taxiuri, trafic greu (taxa pentru motocicletă este jumătate din taxa pentru mașină). Pe străzile aglomerate sunt instalate porți electronice, care citesc dispozitivul cu card pe care fiecare șofer trebuie să-l instaleze pe mașină. De fiecare dată când treci pe sub o poartă se debitează cardul.

Din trei în trei luni întreg sistemul este revizuit, pentru a identifica eventual noi blocaje și pentru a modifica grila de taxare astfel încât să se realizeze obiectivul său fundamental: nu colectarea de bani la buget, ci asigurarea unei viteze normale de circulație.

Acest mecanism de taxare a fost instituit în 1975, după ani de analiză și dezbatere, plus investiții serioase în transport alternativ. Chiar și după decenii de funcționare, când s-a trecut la sistemul electronic, în 1998, a fost o lungă campanie de informare. Cu trei luni înainte de debutul sistemului electronic s-a realizat un test, pentru ca șoferii să se obișnuiască și pentru a se remedia problemele tehnice neprevăzute. Sunt multe detalii care au trebuit lămurite și conștientizate, de exemplu ce se întâmplă dacă un șofer uită să introducă cardul în dispozitiv sau dacă nu are bani în cont.

De ce este taxa Oxigen o abordare primitivă a traficului? Fiindcă nu taxează traficul, ci proprietatea cetățenilor. Doar a celor mai săraci dintre cetățeni! După ce îți cumperi cuponul de acces poți să mergi și să poluezi oricât prin oraș, dar plătești la fel ca un cetățean care intră/iese o singură dată în zona restricționată sau în București. Limuzinele noi de mare capacitate, care poluează mult mai mult decât micile mașini vechi sunt scutite de taxă. Stai și te întrebi de ce este nevoie să inventeze primăria apa caldă, când poate învăța foarte ușor lecțiile altora. Din păcate răspunsul nu poate fi decât: fiindcă are nevoie de bani. Nu traficul, nu protejarea mediului este la noi obiectivul, ci cașcavalul.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Chiar sunt curioasa, recunosc nu stiu.... s-a facut ceva vreodata la noi (de mare anvergura) ceva care sa nu aiba ca scop aducerea de bani la stat?
    • Like 0
  • :)))) sa vezi ce se rezolva problema poluari :))) garantat va fi mai mare poluarea din cauza ambuteiajelor ce se vor forma prin ocolirea centrului si supraaglomerarea rutelor ocolitoare :))) ca sa nu mai zicem ca suntem circumspecti ca se va implementa un sistem care sa si functioneze.
    si cu banii rezultati din taxe ce se va face?? absolut nimic! sau se vor plati sinecuri pentru plantarea de panselute sau fire de iarba platite la numar :)))
    bai da nu mai gandeste nimeni normal pe dambovita? toti sunt pusi pe furat si vin cu solutii aberante incercand sa copieze ceva de afara? pai bai desteptilor, copiati la virgula nu asa cum vreti voi sau cum va comvine, copiati sa fie identic nu veniti voi cu adaptarile voastre dambovitene!
    • Like 0
  • Gabi check icon
    Prin deciziile lor, politicienii socialişti dau verdicte. Problema capitalismului, după cum consideră ei, este că a crescut prea mult; că nu mai suferim de stagnare, ci de prea mult bine, iar omul începe să-şi piardă sănătatea printre supermarketuri şi ţevile de eşapament ale bogătanilor veroşi care poluează. Era, deci, „necesar” ca statul să ia frâiele şi să îi taxeze pe consumatori pentru a le reduce îmbelşugarea sfruntată.

    De la 1 ianuarie 2020 toţi patronii de firme de taximetrie care deţin autoturisme sub Euro 5 (adică 99% din ei) vor fi obligaţi nu numai să plătească în plus câte 500 de lei ANUAL pentru FIECARE taxi deţinut, dar şi 100 de lei în plus PE LUNĂ pentru FIECARE şofer-salariat (că salariul minim obligatoriu se va mări din nou!).
    Dar, nu e vorba doar despre taxiuri. E vorba despre TOT ce înseamnă transporturi de marfă, inclusiv furgonetele care transportă pâine, lapte, brânză, ouă, etc. către magazine.
    Cine crezi că va suporta aceste noi cheltuieli impuse antreprenorilor din transporturi? Păi, cum cine? Consumatorii finali - adică voi toţi.
    Pardon, numai cei din voi care vor alege să cumpere doar produse care au fost transportate cu maşini de la Euro 5 în sus: „Bună ziua, aşi dori şi eu să cumpăr zece ouă provenite de la găini crescute ecologic, care au zburdat libere la sol şi care ouăle au ajuns aici transportate în maşini nepoluante, de minim Euro 5; sper să fie mai ieftine decât alea transportate cu Euro 4”. HaHaHa.
    • Like 2
  • :))) Imi inchipui portile alea, care sa debiteze carduri (daca ar avea lumea ), si imi inchipui sistemul ala care sa functioneze cu cardurile...asa cum fucntioneaza la sanatate! Pe bune? :)))
    Eu zic sa taxeze oricum si in orice forma masinile, ca toata lumea s-a invatat cu masina la scara, ca e proprietate, sau taxi, si de aia a aparut zombificarea asta a populatiei (daca adaugam si smartfoanele). Creiere neaerisite deloc , care uite ce anomalii voteaza! Sa dea toti banii pe masini , daca le vor, sau sa renunte la ele , mergand cu transportul in comun, pe jos, cu bicicleta, cu trotineta electrica! Si abia aici este problema: nici transportul in comun , nici bicicletele , nici chiar mersul pe jos nu functioneaza la noi in tara. Cu atat mai putin in Bucuresti! Daca se rezolva intai acest aspect si apoi se introducea taxarea era altceva! Asa , taxarea si atat, va aduce ,intr-adevar la bani la buget , dar va duce la chinuirea tot a saracului, care nu va mai plati taxele , dar va mai castiga putin la sanatate!
    Voi mai credeti ca va veni curand o vreme ,in care lucrurile sa se intample logic si normal , la noi, in tara?
    • Like 1
  • El Primo El Primo check icon
    Fiara (Firea) sa plece la Bacau... pt totdeauna.
    • Like 0
  • Eu zic sa dea primaria vaucere sa imi iau inca un BMW de 2000 de euro din Germania. Al douazecilea. Am un amic la ITP, deci nu-mi fac griji cu plamanii vostri, iar franele poate ca ma tin vreo doi - trei ani, pana o vand, evident dupa ce ii dau kilometrajul inapoi. Ca ce chestie sa ma scoata astia de pe drum, ca nu inteleg...
    Hai sa fim seriosi, masura asta poate fi un bun inceput in rezolvarea problemei traficului. Pana ii explici singaporeza aluia din Bolintin....vezi de treaba! AUzi, card in parbriz pe care ti-l debiteaza! Ce-i aia mai nene, ce debitezi aici, stii ca peste jumate din populatie nu are card?
    • Like 1
  • 80% dintre autoturismele din România au euro 4 și e firesc pentru cea mai săracă țară din UE, practic e încă o taxă de fraier pusă de lumea,, bună ". Nu a vacut nimic pentru îmbunătățirea circulației dar pune o așa zisă ecotaxă, bine că nu ne spune să ne luăm mașini electrice, ar fi precum Maria Antoaneta cu cozonacul.
    • Like 6
  • Ionel check icon
    Chiar daca "este la ani lumina...." este un inceput, nu credeti !? Si eu am o multime de nemultumiri fata de actualul primar, sper sa nu mai castige inca odata, dar, totusi, este un pas inainte. Orice critica este constructiva dar trebuie sa vedem si partea buna a acestui proiect. Pana la ............Singapore mai este, macar la nivelul capitalelor europene sa ajungem cu traficul. Sunt atatea alte multe lucruri care pot fi facute si care in mandatul acestei doamne nu au fost facute !!! Lucruri care necesita cheltuieli minore.............dar nu au timp de asta....!!!
    • Like 0
    • @ Ionel
      In primul rand, nu se spune Care va fi destinatia taxei pe oxigen. In Al doilea rand, in Marocul se afla in Africa. Aici exista carduri puse pe parbriz pentru autostrazi, exista tren de mare viteza... Suntem déjà in urma Africii, ce sa vorbim de Singapore! Iar inceputul despre care vorbea cineva nu-i decat o noua hotie.
      • Like 3
    • @ Ionel
      Sunt de acord. Boala pe Firea avem toti dar multi o duc la extrem si ridiculizeaza chiar si masurile pozitive pentru simplul motiv ca sunt venite de la ea.

      Noi romanii avem darul de a gasi o scuza pentru orice greseala si o problema pentru orice solutie. Asa cum aparam pe cei care traverseaza pe rosu si sunt amendati pentru ca "pe aia care fura nu-i prinderi" tot asa ne plangem de orice masura menita sa mai descurajeze folosirea masinilor pentru ca nu e la fel de eficienta ca in Singapore.

      Daca asteptam pana cand PMB va fi capabila sa implementeze o solutie ca in Singapore, nu vom face nimic de fapt, cam ca pana acum.
      • Like 0
  • GabiC check icon
    sunt curios daca o sa am acces la cei care vor vota asemenea aberatie.
    1. Ca de obicei- discriminarea este fațișă: Tate masinile "autoritatilor", "institutiilor statulu" biserica ( si asta e o autoritate a statulu" si alti "abonati" vor fi scutiti. Desi- daca stai in trafic zilnic nu poti sa- nu-i remarci: cele mai fumigene bidoane cu motor sunt ale institutiilor scutite. Si atunci de unde "OXIGEN"?
    2. Posed o masina euro 3 ( si inca una euro 6)- cu care-mi car copilul la scoala din Pipera- in bucuresti in fiecare zi; Pentru ca aglomeratia e imposibila iar copilul nu poate sa ajunga la scoala cu mijloace d etransport in comun ( s-a "bagat" o linie- de fapt prelungit- 135 care- nu stiu cum venea inainte- dar dimineata vine una la 30 de minute- gratie aglomeratiei-, planificarii, e.t.c. nici nu-mi pasa de ce...) Pentru a "face scoala"- la 'stat- acem doar aceasta sansa; Desi toti se preocupa sa ne taie aceasta sansa: Abia astept sa faca copilul varsta necesara pentru a putea "face scoala" in Marea britanie; Acolo ne-au spus ca ne-o primesc- ba- mai mult- la ce performante are- va fi cu siguranta "free of charge"; Si atunci voi putea sa pun pe dreapta "troaca' ( care- by the way- este mult mai ingrijita si mai verificata decat o euro 6 din 2017 care soseste cu 300 000 km la bord din europa- tocmai pt ca este masina mea de noua- si pana in prezent n-am facu tdecat vreo 160 000 cu ea si pentru ca service-ul se face anual- cu verificari si inlocuiri OEM- asa cum scrie la carte. Daaaaar evident ca e mult mai "puturoasa" decat trailerul RATB care duce troleibuze la depou- stiti voi care!)
    3. Inainte de a scoate masinile vechi de pe strada- ar trebui sa oferi posibilitatea unui transport legat si rapid in toate colutirile orasuluiș pe un imbecil il auzeam ieri perorand ca Londra, ca....
    Pai am fost la Londra: Pot merge / lega traseee cu metroul oriunde, mult mai rapid decat cu masina proprie; ( make sense- cum ar zice romglezu` ). Si apoi- daca locuiesc chiar in Lutton, sau in alta periferie- vin cu masina pana la primul terminal de metro convenabil si -mi las masina in una din parcarile pentru care pot sa-mi iau abonament anual...sau lunar...sau sa platesc pentru ziua respectiva;
    Aaaaa.... madam Firea- care-s pozibilitatile la Romanica de Dambovitza? Stii cate masini trec zilnic prin Pipera? (Stii ce aglomeratie se face dupa orele 7 30 in toate posibilele locuri de lasat masina ( nu le numesc "parcare" ca nu-s parcari!) ? Nu arunci un ac!
    Abias astept sa vad cine voteaza- asa cum spuneam- ca sa-si ia mai apoi "votul" din partea noastra!
    • Like 8
  • "De ce este taxa Oxigen o abordare primitivă a traficului? Fiindcă nu taxează traficul, ci proprietatea cetățenilor...
    Nu traficul, nu protejarea mediului este la noi obiectivul, ci cașcavalul."
    Perfect explicat, pe înțelesul tuturor fraierilor care au cazut în plasă și consideră masura utiă
    • Like 7


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult