Foto: Profiimedia Images
Imediat după ce a trecut entuziasmul lansării ChatGPT, au apărut voci, multe și panicate. Motivele sunt multe și diverse: AI-ul va duce la desființarea unor locuri de muncă, inteligența artificială nu este reglementată și va schimba lumea, ChatGPT nu protejează datele personale și poate fi folosit în scopuri mai puțin morale cum ar fi plagiatul.
Nu a durat mult până când a apărut și prima scrisoare deschisă, semnată de de Elon Musk, Steve Wozniak, Yuval Harari, dar și alte personalități care se alătură unui grup de experți care cer o pauză de șase luni în dezvoltarea sistemelor avansate de inteligență artificială, motivul invocate fiind că riscăm să pierdem controlul asupra civilizației noastre. La scurt timp după publicarea scrisorii deschise, Italia a anunțat că boicotează ChatCPT, pe motiv că nu protejează datele cu caracter personal și că nu există protocoale prin care să fie verificată vârsta utilizatorilor. În paralel, un raport realizat de Goldman Sachs arată că aproximativ 300 de milioane de locuri de muncă cu normă întreagă din întreaga lume ar putea fi automatizate datorită progreselor din domeniul AI. Raportul menționează că cele mai afectate vor fi economiile avansate, și nu piețele emergente. Și, așa cum era de așteptat, în pericol se află profesiile de tipul avocați și personal administrativ, și nu cele care presupun muncă fizică.
Toată această controversă creată în jurul sistemelor de AI și a noilor tehnologii a dus și la reacții concrete în piață. Companiile de software au pus la dispoziția școlilor și universităților instrumente care să detecteze lucrările făcute de GhatGPT. The Washington Post a testat cu ajutorul unor elevi aceste instrumente care, din păcate, au dat greș. Mai exact, au testat Turnitin, un soft de detectare a plagiatului, îmbunătățit cu un update care ar fi trebui să detecteze fragmentele care au fost scrise cu ajutorul Inteligenței Artificiale. De ce soft-ul nu a dat randament? Experții spun că chatboții se dezvoltă într-un ritm atât de rapid, încât programele de detecție sunt depășite.
În aceste condiții, ce e de făcut? Este necesar să acționăm? Voci din domenii diverse spun că AI, chiar și în forma actuală, va duce la dispariția multor locuri de muncă și a unor meserii. În formă avansată, sistemele de inteligență artificială ar putea transforma complet societatea în care trăim.
Printre domeniile „vocale” , adică acele domenii care se tem că ChatGPT va duce la desființarea unor locuri de muncă se află PR-ul și marketingul. De ce? Explicația specialiștilor din domeniu este următoarea: softul de AI poate crea texte și imagini pe care acum le realizează oamenii și astfel, copywriterii sau graphic designerii vor rămâne fără activitate.
Este adevărat, însă doar într-o mică măsură. Chiar dacă AI poate genera texte extrem de precise, el nu le poate genera fără comenzi exacte care trebuie date de oameni. În același timp, vorbim despre un soft care nu simte, care nu are emoții și nu poate relaționa la nivel uman și de aici apar probleme atunci când vorbim despre realizarea unor campanii de PR care trebuie să aibă acel „human touch” și care trebuie să convingă, prin emoții, publicul țintă.
Prin urmare, ChatGPT sau orice soft de AI are limitări. E drept, ne ușurează multora munca, însă nu o înlocuiește. ChatGPT, în elaborarea unei strategii de creștrere a unei afaceri trebuie să fie ultimul pas, nu primul și voi explica și de ce.
Antreprenorii care vor o strategie solidă, trebuie să vină cu expertiza lor și asta fac. Este ușor să te „îndrăgostești” de conținutul automatizat, însă dacă în spatele acestui conținut nu se află oameni bine pregătiți, din domeniile specifice, care să conceapă o strategie nișată pe nevoile proprii, eșecul este garantat.
Să ne imaginăm că folosiți ChatCPT sau orice AI pentru generarea unei strategii de comunicare a business-ului vostru. Care sunt pașii pe care îi veți urma?
În primul rând veți începe cu întrebările despre voi și echipa voastră. Ce facem, cine suntem, de ce marca noastră este unică, care sunt oferte noastre și care este publicul țintă? Ce nevoi are publicul nostru, nevoie pe care noi le putem rezolva? Care este unicitatea mărcii noastre? Care este principalul diferențiator și care este povestea noastră? Cum implicăm publicul în construirea brandului și dezvoltarea lui?
Dacă nu puteți răspunde, trebuie să găsiți răspunsurile, să vă scrieți povestea și nu orice poveste aceea care vă descrie exact ideea, viziunea, valorile, personalitatea afacerii și cu care va rezona publicul vostru.
Acum, gândiți-vă la câte din aceste întrebări poate răspunde, relevant, orice AI sau, în situația de față, Chat GPT. Pentru a oferi un exemplu relevant, i-am adresat următoarea întrebare chatbot-ului: „Am o afacere în domeniul relațiilor publice și mă adresez exclusiv antreprenoriatului feminin care, în România, este reprezentat de afaceri mici și mijlocii. Ce strategie de comunicare ar trebui să implementez pentru a ajunge la publicul țintă?”
ChatGPT: Pentru a ajunge la publicul tinta, este important sa identificati canalele de comunicare preferate de antreprenoarele feminine din Romania. Ar putea fi utile urmatoarele tactici:
1. Crearea si dezvoltarea unei comunitati online
2. Organizarea de evenimente dedicate
3. Utilizarea marketingului de continut
4. Colaborari cu lideri de opinie
In final, cu o combinatie potrivita si o strategie adecvata, prin canale de comunicare proeminente, abordand problemele specifice ale nevoilor si dorintelor antreprenoarelor feminine din Romania putea atrage cu siguranta atentia lor si consolidarea unui brand solid.
Cu alte cuvinte, strategia este una axată pe zona de digital și de influencer marketing. Ce vă pot spune, din experiența personală, este că în cei șapte ani de activitate am ajuns la publicul țintă prin interacțiune directă, și nu prin postările din social media sau prin AD-urile de pe Google. În același timp, oamenii rezonează cu oameni și povești, așa că un vizual bine gândit în spatele căruia se află o persoană necunoscută sau nerecomandată, va genera vânzări de servicii, destul de rar.
Ce mai observați la răspunsul oferit de ChatGPT în afară de lipsa diacriticelor? Generalizarea, aș spune eu. Dezacordurile, frazarea sărăcăcioasă. De ce accentuez aceste aspecte? Pentru că, să presupunem că analiza soft-ului era una mai amănunțită și mai aplicată. Chiar și așa, pentru forma finală, este nevoie de intervenția specialistului. AI-ul, oricât de performant, nu „simte” afacerea, nu înțelege deplin nevoia consumatorului și nici viziunea antreprenorului. AI vă poate construi o poveste, însă numai dacă voi știți deja care este unicitatea mărcii voastre, cine sunteți și cum vreți să fiți percepuți de piață și doar dacă ați identificat publicul căruia vă adresați. AI-ul, în stadiul de dezvoltare actual, vă va oferi răspunsuri pe baza agregării unor informații deja existente. În principiu, vă va recomanda să ajungeți acolo unde s-a ajuns deja, nu „stie” și nu are „curajul” de a merge dincolo de limitele prezentului. ChatCPT sau orice alt AI trebuie să fie ultimul tool folosit și nu primul.Viitorul oamenilor este visat și construit de oameni.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.