Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Tehnologia în PR și comunicare: de ce ChatGPT a speriat piața?

ChatGPT

Foto: Profiimedia Images

Imediat după ce a trecut entuziasmul lansării ChatGPT, au apărut voci, multe și panicate. Motivele sunt multe și diverse: AI-ul va duce la desființarea unor locuri de muncă, inteligența artificială nu este reglementată și va schimba lumea, ChatGPT nu protejează datele personale și poate fi folosit în scopuri mai puțin morale cum ar fi plagiatul.

Nu a durat mult până când a apărut și prima scrisoare deschisă, semnată de de Elon Musk, Steve Wozniak, Yuval Harari, dar și alte personalități care se alătură unui grup de experți care cer o pauză de șase luni în dezvoltarea sistemelor avansate de inteligență artificială, motivul invocate fiind că riscăm să pierdem controlul asupra civilizației noastre. La scurt timp după publicarea scrisorii deschise, Italia a anunțat că boicotează ChatCPT, pe motiv că nu protejează datele cu caracter personal și că nu există protocoale prin care să fie verificată vârsta utilizatorilor. În paralel, un raport realizat de Goldman Sachs arată că aproximativ 300 de milioane de locuri de muncă cu normă întreagă din întreaga lume ar putea fi automatizate datorită progreselor din domeniul AI. Raportul menționează că cele mai afectate vor fi economiile avansate, și nu piețele emergente. Și, așa cum era de așteptat, în pericol se află profesiile de tipul avocați și personal administrativ, și nu cele care presupun muncă fizică. 

Toată această controversă creată în jurul sistemelor de AI și a noilor tehnologii a dus și la reacții concrete în piață. Companiile de software au pus la dispoziția școlilor și universităților instrumente care să detecteze lucrările făcute de GhatGPT. The Washington Post a testat cu ajutorul unor elevi aceste instrumente care, din păcate, au dat greș. Mai exact, au testat Turnitin, un soft de detectare a plagiatului, îmbunătățit cu un update care ar fi trebui să detecteze fragmentele care au fost scrise cu ajutorul Inteligenței Artificiale. De ce soft-ul nu a dat randament? Experții spun că chatboții se dezvoltă într-un ritm atât de rapid, încât programele de detecție sunt depășite.

În aceste condiții, ce e de făcut? Este necesar să acționăm? Voci din domenii diverse spun că AI, chiar și în forma actuală, va duce la dispariția multor locuri de muncă și a unor meserii. În formă avansată, sistemele de inteligență artificială ar putea transforma complet societatea în care trăim.

Printre domeniile „vocale” , adică acele domenii care se tem că ChatGPT va duce la desființarea unor locuri de muncă se află PR-ul și marketingul. De ce? Explicația specialiștilor din domeniu este următoarea: softul de AI poate crea texte și imagini pe care acum le realizează oamenii și astfel, copywriterii sau graphic designerii vor rămâne fără activitate. 

Este adevărat, însă doar într-o mică măsură. Chiar dacă AI poate genera texte extrem de precise, el nu le poate genera fără comenzi exacte care trebuie date de oameni. În același timp, vorbim despre un soft care nu simte, care nu are emoții și nu poate relaționa la nivel uman și de aici apar probleme atunci când vorbim despre realizarea unor campanii de PR care trebuie să aibă acel „human touch” și care trebuie să convingă, prin emoții, publicul țintă.

Prin urmare, ChatGPT sau orice soft de AI are limitări. E drept, ne ușurează multora munca, însă nu o înlocuiește. ChatGPT, în elaborarea unei strategii de creștrere a unei afaceri trebuie să fie ultimul pas, nu primul și voi explica și de ce.

Antreprenorii care vor o strategie solidă, trebuie să vină cu expertiza lor și asta fac. Este ușor să te „îndrăgostești” de conținutul automatizat, însă dacă în spatele acestui conținut nu se află oameni bine pregătiți, din domeniile specifice, care să conceapă o strategie nișată pe nevoile proprii, eșecul este garantat.

Să ne imaginăm că folosiți ChatCPT sau orice AI pentru generarea unei strategii de comunicare a business-ului vostru. Care sunt pașii pe care îi veți urma?

În primul rând veți începe cu întrebările despre voi și echipa voastră. Ce facem, cine suntem, de ce marca noastră este unică, care sunt oferte noastre și care este publicul țintă? Ce nevoi are publicul nostru, nevoie pe care noi le putem rezolva? Care este unicitatea mărcii noastre? Care este principalul diferențiator și care este povestea noastră? Cum implicăm publicul în construirea brandului și dezvoltarea lui?

Dacă nu puteți răspunde, trebuie să găsiți răspunsurile, să vă scrieți povestea și nu orice poveste aceea care vă descrie exact ideea, viziunea, valorile, personalitatea afacerii și cu care va rezona publicul vostru. 

Acum, gândiți-vă la câte din aceste întrebări poate răspunde, relevant, orice AI sau, în situația de față, Chat GPT. Pentru a oferi un exemplu relevant, i-am adresat următoarea întrebare chatbot-ului: „Am o afacere în domeniul relațiilor publice și mă adresez exclusiv antreprenoriatului feminin care, în România, este reprezentat de afaceri mici și mijlocii. Ce strategie de comunicare ar trebui să implementez pentru a ajunge la publicul țintă?”

ChatGPT: Pentru a ajunge la publicul tinta, este important sa identificati canalele de comunicare preferate de antreprenoarele feminine din Romania. Ar putea fi utile urmatoarele tactici:

1. Crearea si dezvoltarea unei comunitati online

2. Organizarea de evenimente dedicate

3. Utilizarea marketingului de continut

4. Colaborari cu lideri de opinie

In final, cu o combinatie potrivita si o strategie adecvata, prin canale de comunicare proeminente, abordand problemele specifice ale nevoilor si dorintelor antreprenoarelor feminine din Romania putea atrage cu siguranta atentia lor si consolidarea unui brand solid.

Cu alte cuvinte, strategia este una axată pe zona de digital și de influencer marketing. Ce vă pot spune, din experiența personală, este că în cei șapte ani de activitate am ajuns la publicul țintă prin interacțiune directă, și nu prin postările din social media sau prin AD-urile de pe Google. În același timp, oamenii rezonează cu oameni și povești, așa că un vizual bine gândit în spatele căruia se află o persoană necunoscută sau nerecomandată, va genera vânzări de servicii, destul de rar.

Ce mai observați la răspunsul oferit de ChatGPT în afară de lipsa diacriticelor? Generalizarea, aș spune eu. Dezacordurile, frazarea sărăcăcioasă. De ce accentuez aceste aspecte? Pentru că, să presupunem că analiza soft-ului era una mai amănunțită și mai aplicată. Chiar și așa, pentru forma finală, este nevoie de intervenția specialistului. AI-ul, oricât de performant, nu „simte” afacerea, nu înțelege deplin nevoia consumatorului și nici viziunea antreprenorului. AI vă poate construi o poveste, însă numai dacă voi știți deja care este unicitatea mărcii voastre, cine sunteți și cum vreți să fiți percepuți de piață și doar dacă ați identificat publicul căruia vă adresați. AI-ul, în stadiul de dezvoltare actual, vă va oferi răspunsuri pe baza agregării unor informații deja existente. În principiu, vă va recomanda să ajungeți acolo unde s-a ajuns deja, nu „stie” și nu are „curajul” de a merge dincolo de limitele prezentului. ChatCPT sau orice alt AI trebuie să fie ultimul tool folosit și nu primul.Viitorul oamenilor este visat și construit de oameni.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Fara indoiala AI va creste productivitatea in primul rand prin cresterea vitezei. Un om mai productiv va fi apreciat de angajator dar in acelasi timp ii va oferi acestuia un motiv pentru o reducere de personal ajuns nenecesar. PR generic va fi aspru incercat de PR-ul customizat pe client. Ceea ce va face AI prin abordarea diferita a canalelor diferite de comunicare si a publicului diferit. Un specialist PR nu poate face singur aceasta, are nevoie de o echipa. Un specialist PR cu ajutorul AI va putea sa se achite simplu. Sa nu uitam ca chat GPT este o tehnica rudimentara. Ce scriem astazi va fi perimat in 6 luni. Cine din PR are posibilitatea sa se schimbe cu aceasta viteza? Dar nu numai PR. Si aici este problema.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Marea majoritate a comunicarilor PR - facute de inteligenta "naturala" - sunt intr-un limbaj de lemn care nu are nici o legatura cu "human touch" pentru ca ele incearca sa vanda ceva si nu sa creeze o legatura. Acestea cu siguranta pot fi inlocuite fara nici o problema. Unele intr-adevar mai putin. Referitor la o strategie de afaceri sau de marca folosirea lui ChatGPT nu te va ajuta sa te diferentiezi fata de competitie, cu toate ca in comunitatea globala diferentierea este din ce in ce mai greu de facut.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult