Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Testul de la concursul pentru directorii de școli. Unii candidați spun că au fost puși într-o situație „penibilă” la întrebarea cu măgarul

Măgarul întotdeauna are …?

A) grajd B) potcoave C) harnașament D) copite E) coamă

Aceasta este una din cele 60 de întrebări din testul grilă susținut miercuri de circa 8.000 de profesori înscriși la concursul pentru posturile de director și director adjunct de școală. Pentru rezolvarea testului-grilă elaborat de Ministerul Educației profesorii au avut 120 de minute. 

„Cu acest prilej vor fi evaluate aptitudinile cognitive şi competențele manageriale ale candidaților, ambele cu o pondere de 50%”, potrivit Ministerului Educației. 

Iată alte câteva dintre întrebările din testul-grilă, obținut de Republica.ro:

Ce au în comun șosetele și mănușile?

A) șosetele sunt purtate în picioare, mănușile sunt purtate pe mâini B) sunt vândute în perechi C) sunt articole de îmbrăcăminte D) sunt făcute din același material E) șosetele sunt îmbrăcate înaintea mănușilor 

Pantofii întotdeauna au...?

A) piele B) șireturi C) tălpi D) rezemătoare de picior E) tocuri

O altă întrebare care i-a pus în dificultate pe profesorii candidați a fost una în care apăreau imagini cu figuri rotite și în care cei ce aspiră la funcția de director trebuiau să aleagă care dintre cele cinci figuri din dreapta este identică cu figura din stânga.


Directoarea unei școli din Perșinari a recunoscut, citată de stirileprotv.ro, că a picat testul pentru că „nu mi-am dat seama cum să rotesc ca să ajung la figura care trebuia aleasă în momentul respectiv".

Un alt director s-a arătat revoltat de unele întrebări, precum cea cu măgarul și a spus că a fost pus într-o situație penibilă.

„E penibil să poți să vezi prin ce se caracterizează un măgar de exemplu la un concurs de director. Era cu mănușile și ciorapii care se vând la pereche, chiar dacă erau teste cognitive puteau fi mai inspirat alese, să nu avem sentimentul penibilului. Am fost puși într-o situație penibilă, cel puțin asta a fost părerea multor colegi", a declarat un director citat de stirileprotv.ro.

Testul-grilă de la proba scrisă:

Răspunsurile la testul-grilă:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Scoala pentru care am candidat la concursul de directori sta sprijinita in barne de lemn de patru ani de zile. Incurajata de cuvintele ministrului educatiei, ca sa participe profesorii la concurs, ca va fi un concurs corect, am vrut sa fac pentru scoala unde am invatat primele clase ceea ce mi-am dorit inca de cand invatam pe bancile ei vechi: un ansamblu folcloric de cantece si dansuri, cosuri de basket in curtea scolii, spatii de joaca pentru copiii de gradinita si multe altele. Doream sa pot aplica pentru prima data ce am fost invatata la Masteratul Management Educational Preuniversitar, Facultatea de Stiinte ale Educatiei, Universitatea din Pitesti. Pentru activitatea mea la catedra am fost distinsa cu gradatie de merit, in conditiile in care elevii din mediul rural nu au oportunitatile celor din mediul urban, nu au internet si activitatea principala acasa este agricultura, asta in situatia in care parintii nu sunt plecati in strainatate. M-am inscris din greu pe o platforma, care se bloca mereu si trebuia sa o iau de la inceput, dar deja gandul din suflet de a putea sa fac din scoala de acasa o scoala asa cum visam de la 6 ani, cand bunica imi dadea dictare sa nu mai fac nicio greseala la cea data de invatator si tot bunica mi-a insuflat sa fiu dascalita. Acum cand vad din curtea scolii cimitirul in care este ingropata, nu simt decat durerea unui gand hotesc ca va trebui sa parasesc osemintele bunilor mei si sa plec in strainatate, fiind doctor in stiinte, iar plecarea va fi impreuna cu cele doua surori ale mele, care sunt medici, doctoranzi, cu doua facultati, specializari, caci in tara mama nu sunt decat bete in roti si concursuri cu dedicatie. Am promovat proba scrisa la acest concurs, iar la proba de analiza a CV-ului am fost umilita si respinsa. Am absolvit doua masterate, iar Masteratul Management Educational Preuniversitar, Facultatea de Stiinte ale Educatiei, Universitatea din Pitesti A FOST PUNCTAT CU 0 puncte. De trei ori mi s-a dat un punctaj de catre comisie, respectiv 8,75; 7,25, iar a treia oara 6,75, ca sa fie sub 7, sa fiu respinsa la o proba unde nu se face contestatie. Coordonatoarea comisiei nu mi-a punctat diplomele de absolvire a activitatilor proiectelor europene pe motiv ca nu sunt diplome de participare, in opinia dansei absolvirea nu presupune si participare. Nu a punctat participarea la Simpozioane Internationale, contrar notei telefonice date in urma lamuririlor ministerului referitoare la evaluarea CV-ului si nu numai. Inscrierea a fost facuta cu o luna inaintea evaluarii CV-ului si nu am mai gasit inscrisuri de coordonare si desfasurare activitati ale unor proiecte precizate si-n scrisoarea de intentie, din cauza unei PLATFORME ELECTRONICE CU PROBLEME. Au ramas inscrisuri suficiente, care sa puncteze cerintele din metodologie, dar e obiceiul sa se scada si daca puteam arata toate cele peste 500 pagini din dosarul personal, in original sau certificate conform cu originalul, ar fi scazut pana s-ar fi saturat. Sunt multe de spus, in concluzie, umilinta adusa unui profesor - doctor in stiinte, absolvent a 2 masterate, care va trebui sa puna in rama diploma Masteratului Management Educational si sa o atarne doar ca tablou in perete, licentiata cu studii de lunga durata, zi, cu bursa (doar doua studente am fost integraliste 4 ani), absolventa de Liceu Pedagogic cu durata de 5 ani, olimpica la 5 materii concomitent - va fi probabil biletul de plecare in strainatate unde sa se bucure alti elevi si pacienti.
    • Like 0
  • Meshter check icon
    49/60, toate greselile la 41+, unde a trebuit sa ghicesc. Primele 20 de intrebari nu numai ca sunt usoare, dar sunt practic aceeasi intrebare repetata de 20 de ori - idiotic. Patru figuri sunt orientate diferit (simetrie axiala), doar una e obtinuta prin rotatie.
    • Like 0
  • S-au supărat degeaba. Întrebările au fost corecte și de bun simț.
    Ar trebui testat anual tot corpul profesoral mai ales titularii.
    • Like 0
  • check icon
    sa dezmortim putin atmosfera :) A. logica 1. daca 5 muncitori sapa o groapa de 1x1x1 intro ora, 500 de mincitori in cat timp sapa groapa ? se poate face sex cu fereastra deschisa ? B. observatie 3. care este diferenta dintre a iesi pe o usa de apartament, fata de a iesi pe o use de sala de spectacole ? C. umor 4. este posibil ca cineva cu capul sec, care se scoala cu noaptea in cap sa aibe capul gol, si totusi acesta sa fie plin de idei ? 5. un om cu scaun la cap poate sa stea concomitent sau intermitent pe un fotolui ? D. valuare 6. cum este corect : "exact invers" - "exact, invers" 7. de cate ori in 24 de ore limbile ceasului sunt una in prelungirea celeilalte ? E. mate 8. care este ultima cifra a numarului "pi" ? 9. "pi" inmultit cu 1 rad = 180 grade ? F. capacitate intelectuala 10. cate dintre cele 7 unitati de masura fundamentale sunt pastrate fizic ? G. memorie 11. intrebari de gramatica nu cunosc si acestea nu sunt relevante pt inteligenta ci pt memorie. cine traieste suficient de mult poate vedea ca academia romana schimba la fiecare 50 de ani intro sau intr-o doara regulile privind ă, â, si î :) totusi sa intrebam : despãrtirea la capãt de rând se poate face fie pe bazã de pronuntare (ex: i-ne-gal, de-zo-bis-nu-it, a-nor-ga-nic), sau pe baza structurii cuvintelor, tinând seamã de elementele constitutive, în special prefixe (ex: in-e-gal, dez-o-bis-nu-it, an-or-ga-nic) ? :)
    • Like 0
  • 40. Ce au în comun șosetele și mănușile? A) șosetele sunt purtate în picioare, mănușile sunt purtate pe mâini; B) sunt vândute în perechi; C) sunt articole de îmbrăcăminte; D) sunt făcute din același material; E) șosetele sunt îmbrăcate înaintea mănușilor. Grila spune ca raspunsul corect este C :) Daca poate cineva sa imi spuna cand si-a cumparat o singura soseta... :D
    • Like 1
    • @ Maria Zamfir
      check icon
      cititi comentariile si o sa intelegeti de ce nu aveti aptitudini de conducator, chiar auto :), leader este ceva si mai complicat :)
      • Like 1
    • @ Maria Zamfir
      Ălea făcute de bunica nu se vând..
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      check icon
      Păi ăsta-i baiul, au dat un test de logică și de inteligență, dar răspunsurile șontîcăie. La $40, răspunsurile corecte sînt B și C, dacă doar C este citat corect, răspunsurile sînt eronate. Nu e clar dacă testul admite răspunsuri corecte multiple, ca în cazul de mai sus. Regula unui test este să fie clar, nu ambiguu. Autorul testului, dacă nu menționează B drept alt răspuns corect, a pus greșit problema, dacă un singur răspuns este corect.
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      O soseta nu,dar o manusa poti cumpara. Test de logica si de inteligenta,nici macar nu este dificil.
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      E absurd sa-ti ceara sa ai doctorat,masterat,studii de limba romana facute in strainatate(??!!!),si in acelasi timp sa puna o asemenea intrebare in testul grila. E jignitor! Ai gresit litera raspunsului-esteB, dar nu asta e important. Gandeste-te ce satisfactie deosebita ai daca ai doar un amarat de doctorat dar ai reusit sa raspunzi la intrebarea asta incuietoare! Nici nu sunt sigur daca sa rad sau sa injur.
      • Like 0
  • check icon
    Nu știu care e baremul și cum se stabilește, dar cu 47 din 60 ale mele tare mi-e teamă că tot la săpat șanțuri cu târnăcopul aș fi rămas. Ceea ce s-a și întâmplat, în ciuda condițional-optativului din prima frază, din simplul fapt că nu am candidat (aplicat, pentru language-ul corporate). Dar aș fi fost curios, pen' că, structurat, la primele întrebări am obținut 20/20 (ca orice cimpanzeu antrenat), la următoarele 18/20, iar la ultima secțiune doar 9/20. M-au „doborât” leadershipul, curricula, transformaționalele și celelalte căcaturi accesibile celor educați prin prisma ochelarilor de cal, că dacă aș fi scris de măgar s-ar fi simțit jigniți.
    • Like 2
    • @
      IM check icon
      Ba nu v-au "doborât" , tocmai ați promovat proba scrisa. (35p e punctajul minim cu care treci la probele următoare: evaluare CV si interviu). Ceea ce înseamnă ca pretențiile sunt rezonabile.
      • Like 0
    • @ IM
      check icon
      Interesant! Pentru că CV-ul și interviul presupune că un eventual candidat trebuie musai să fi activat în domeniul învățământului. Rezultă din asta că cei care se plâng de maniera de testare încearcă doar să mascheze carențe în abilități de logică elementară, dar accesibile, iată, și unor nepregătiți ca mine. Atitudine tipică în ultimii ani: dacă majoritatea pică, ori trebuie schimbată examinarea ori e de vină examinatorul.
      • Like 0
    • @
      IM check icon
      Chiar așa. Când se pica sau se ia un punctaj mai mic, mereu e de vina cel care a făcut testul si, de aceea trebuie punctat la fel si răspunsul corect si cel greșit. Amintiti-va ce s-a întâmplat la testarea națională de la mate in vara, când, la interpretarea unui grafic, multi elevi au dat răspunsul greșit luând cifra de pe axa orizontala in locul celei de pe verticala. Au fost petiții, demonstrații pentru a fi validate ambele răspunsuri. Nu stiu cum s-a terminat. Nu suntem dispuși sa admitem ca am greșit, ne găsim mereu scuze in afara. Il denigram pe cel care ne-a pus in situația de a fi evaluați corect. De aceea au apărut si acum atâtea comentarii ofuscate la adresa acestui test. Cel mai rău e ca exact in același spirit sunt crescuți copiii. Si ce e sădit greșit va creste greșit.
      • Like 0
    • @
      45/60 aici - nu mi s-au parut de loc evidente primele 20 o.O

      • Like 0
    • @
      Nah - e o specie de hai sa ne prefacem ca scaotem posturile la concurs. Taman am scos 45/60 in 15minute, fara sa fi citit materialele pentru sectiunea 3 a testului. Concluzia mea nu este ca sunt eu foarte desteapta, ci ca partea competitiva nu a fost testul scris, pe care poate sa il treaca oricine. Partea competitiva ramane CV-ul, si interviul, in fata unei comisii, aceeasi comisie care a titularizat si data trecuta....Deci, ne-am facut ca dam examen.
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      check icon
      Aici te-aș contrazice, pentru că un CV „beton” își poate confecționa oricine. Să nu uităm că trăim în țara dosarelor cu șină, ori a dosarelor obținute pe bandă rulantă. Iar interviul este poate principala probă dintre cele trei supusă subiectivismului. Pe când proba scrisă, în care e doar candidatul cu foaia de hârtie în față, demaschează acele „somități” burdușite de expertiză („expertiză” pentru cei care au deschis aparatele mai târziu) și recomandări (de genul: vocea și talentul), dar care nu-s capabile să-și numere degetele de la o mână. Parcă a mai trecut odată învățământul printr-o perioadă în care directorii instituțiilor erau hotărâți și prin votul femeilor de serviciu ori a fochiștilor angajați ai instituțiilor.
      • Like 0
    • @
      check icon
      diplomelor obținute pe bandă
      • Like 0
    • @ IM
      check icon
      Este perfect uman să greșești, inclusiv să elaborezi un test cu erori la barém. Asta nu înseamnă că orice asemenea test e greșit.
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      Ppi cum ati obtinut 45 de puncte ”fara sa fi citit materialele pentru sectiunea 3 a testului” ? In primele două sectiuni se obtin maxim 40 !
      • Like 0
  • Si cand te gandesti ca exista meserii in care astfel de teste se dau periodic la examinarea psihologica...
    • Like 2
    • @ Carmen Babau
      check icon
      cum ar fi sa zbori pe un avion pilotat de cineva numit pe postul de pilot, sau care a trisat la exemene plagiind ? cum o fi ca inginerul care a proiectat catedrala mantuirii sa fie numit, sau pus acolo ca a castigat increderea cuiva, cata lume ar intra sa se inchine ? cred ca cei mai multi s-ar inchina dupa ce ies :) si totusi pilotul nu a fost ales cu 51%, ci este 1‰ :) in ce lume traim ! un pilot poate ucide max. 250 de persoane, un conducator ales poate ucide 12 milioane (stalin) !
      • Like 0
  • 40/40 la partea de logica, 16/20 la partea de teorie educationala, fara sa citesc curricula, fara sa lucrez in domeniu.
    Numarul de persoane picate la testul acesta e cel putin ingrijorator. E al 12-lea ceas, terbuie sa readucem COMPETENTA in educatie!
    • Like 3
    • @ Radu Mihai Jakab
      Nu am reusit sa gasesc raspunsurile corecte la partea a III-a. Poate ma indrumati dvs. !
      • Like 0
  • check icon
    “You have to learn the rules of the game. And then you have to play better than anyone else.” (Albert Einstein) un adevarat test care se sustine la intrarea intr-o firma pe o pozitie de conducere poate dura cateva zile. nimeni nu te intreba nimic, esti singur in fata unor harti, fara notare a timpului, dar in prima zi psihologul verifica, prin zeci de intrebari, ce orientare sexuala ai, daca poti coopera, daca utilizezi android si windows, in ce relatie esti cu nevasta si copilul, cat de adaptabil poti fi, ceva matematic, ceva despre orientarea in spatiu, ceva din cultura generala. si vine ziua a 2-a, cu peste 100 de intrebari in limita de timp, acum se trece la capacitatile privind stresul, umorul, acceptarea, frivolitatea si sentimentalismul. chiar interpretarea unui anunt de ziar sau a unei stiri tv :). dar ultima zi este decisiva, poate 200 de intrebari, nici una obligatorie :), practic se repeta toate intrebarile, dar usor modificate, si amestecate la greu, adica sa te dai de gol acolo unde ai mintit. si peste 10 zile te trezesti director peste 30 de it-sti fara sa cunosti programare sau din ce domeniu vin comenzile pt echipa ta :). incredibil ? nu ! posibil, caci pe ac pozitiei ai aplicat ! si te faci in 3 luni de rahat ! nu ! in 3 luni 51% dintre angajatii tai te adora :) cum este posibil ? simplu ! procedura : 1. ii asculti pe toti despre toate problemele lor 2. ii reasculti pe toti. 3. intrebi pe fiecare urmatorul despre cum se poate rezolva problema anteriorului, fara ca ei sa cunoasca despre cine este vorba. 4. creezi o atmosfera placuta, raspunzi la toate cerintele de ordin protocolar (aer conditionat, frigidere, dusuri, dozatoare, pauze dese (cheia marilor succese), ... ) 5. ramai distantat de toti, fara bisericute, fara cununii, botezuri sau beti 6. proiectul neterminat este dat altui angajat, urmatorul proiect are o complexitate mai redusa, la at 3-lea proiect ratat se introduce un ajutor. rolul ajutorului este de a raporta desfasurarea activitatii - analiza o face un grup de colegi, cei mai buni. dupa al 5-lea proiect ratat induci grupului idea ca omul trebuie indepartat. 7. cunosti totul despre viata lor privata. intrebati de posibilitatea ca grupul sa se sudeze si sa te manipuleze ? nu exista ! folosesti 2-3 grupuri independente :) cum de reusesti ? nici tu nu sti, dar poti primi o explicatie de la unul dintre psihologi care au analizat testele tale :) si nu numa pe ale tale ci si pe ale angajatilor si sefului tau :) "chimia" interactiunii dintre oameni este inca fara o ecuatie :) “You have to learn the rules of the game. And then you have to play better than anyone else.” (Albert Einstein)
    • Like 4
  • Cred ca tot scandalul este o diversiune marca "Abramburica & co ". Testul este usor, gandit de profesionisti si daca cineva nu il poate trece nu are ce cauta ca director de scoala .
    • Like 5


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult