Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Persoanele care vor să intre în instituții publice sau private, magazine sau firme trebuie mai întâi să treacă de testul termometrului, iar cine are peste 37,3 grade nu are acces, arată noile reguli ale stării de alertă, impuse de guvern.
Juriștii consultați de Europa Liberă arată că prelevarea temperaturii la accesul în incinte nu încalcă în sine protecția datelor personale și nici nu este nevoie de acceptul explicit al persoanei, în perioada unei situații cum e pandemia de coronavirus. La magazin sau la serviciu, nu ți se încalcă un drept prin luarea temperaturii, dar modul în care sunt păstrate și protejate aceste date ar trebui să respecte regulile GDPR - de exemplu, fără legături directe între nume și temperatură.
„Problema nu este de GDPR, ci de eficacitatea acestui triaj epidemiologic bazat pe temperatură. În momentul în care, în baza unui astfel de test, riști o interdicție, acel test trebuie să fie foarte precis. În baza acestui test, ți se limitează accesul în instituții, accesul la justiție, exercitarea profesiei – dacă te duci mâine la muncă și ai 37,4 nu intri. E un test eliminatoriu? Atunci nu mă lăsa în ploaie. E nevoie de precizări”, a explicat avocata Elenina Nicuț pentru Europa Liberă.
Avocata Ruxandra Sava a explicat într-un articol amplu de ce termoscanarea și GDPR-ul se pot împăca și de ce luarea temperaturii așa cum se face în starea de alertă nu este un „act medical”. Persoanele cărora li se ia temperatura nu au calitatea de pacienți în înțelesul legislației române, așadar, consimțământul informat al pacientului nu este necesar, spune avocata, însă adaugă că pot apărea riscuri față de drepturile și interesele omului.
„Deși luarea manuală a temperaturii cu termometre clasice nu reprezintă o prelucrare în temeiul RGPD, riscurile cu privire la drepturile omului (stigmatizare, excluziune socială, discriminare etc) sunt în continuare prezente, de aceea, organizațiile ar trebui să implementeze măsuri concrete pentru drepturile omului chiar dacă se merge pe termometrizare manuală”, arată avocata Ruxandra Sava.
Pentru reducerea acestor riscuri, „organizațiile trebuie să implementeze măsuri tehnice și organizatorice specifice pentru a nu se aduce prejudicii nejustificate drepturilor omului. Persoanele fizice păstrează, în toate cazurile, dreptul de a se adresa justiției pentru daune morale și/sau dreptul de a depune plângeri la ANSPDCP”, explică Sava.
Ordinul comun al Ministerului Sănătății și al Ministerului Afacerilor Interne privind instituirea obligativității purtării măștii de protecție, a triajului epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS CoV-2 pe durata stării de alertă a fost publicat vineri noapte în Monitorul Oficial.
Ordinul prevede și excepțiile la purtarea măștii de protecție: angajatul singur în birou, persoanele care suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, persoanele care desfăşoară activităţi fizice intense şi/sau în condiţii de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescută), prezentatorii TV şi invitaţii acestora, cu condiţia păstrării unei distanţe de 3 metri între ei. De asemenea, vorbitorii în public, în spaţii interioare, cu condiţia respectării distanţei de 3 metri faţă de public şi a prezenței a cel mult 16 persoane și copiii cu vârsta sub 5 ani nu sunt obligați să poarte mască.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Deci e nevoie neaparat de precizari - triajul trebuie facut in AFARA cladirii! NU pe palier,,,NU in fata usii celorlalti vecini!
Puneți-le un afiș mare pe perete, exact acolo unde unde privirea prima dată în care să atenționați să nu staționeze pe palier și în niciun caz fără mască.
Dacă nu înțeleg, faceți-le poze ca dovadă. Iar DSP ar trebui să înțeleagă pericolul. Spuneți-le cât de mare e blocul, dați-le mai bine numărul aproximativ de locatari, are cel mai mare impact. Cineva din DSP va înțelege până la urmă, nu-i, cred, un caz singular.
Cabinetul notarial ar trebui să funcționeze numai cu programare. Eu aș încerca să vorbesc și cu notarul, sunteți cel direct afectat...