Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Theresa May, incapabilă să oprească gâlceava din Partidul Conservator

Theresa May - getty

(Foto: Guliver/Getty Images)

Dacă ai timp suficient să urmăresti circul creat în jurul Brexit un lucru devine clar. Miniștrii din guvernul May nu cred în ceea ce fac, nu pot nici măcar decide ce să facă în continuare, nu au nici măcar curajul să admită că nu știu ce să facă și încearcă să se ascundă undeva în așteptarea unei idei salvatoare.

Michel Barnier negociatorul șef al UE are stabilită o vizită la Londra pentru discuții cu premierul britanic care să pregătească runda a doua de negocieri între UK și Uniunea Europeană, programată să înceapă în martie. La aceste negocieri se vor discuta detaliile perioadei de tranziție de aproximativ doi ani de după martie 2019, când Regatul Unit va părăsi Uniunea Europeană. După cum știm deja în timpul acestei perioade de tranziție Regatul Unit va continua să respecte legile UE, dar nu va avea niciun rol în luarea deciziilor la nivel european. Directivele europene stipulează că UK ar putea fi consultată în timpul acestei perioade de tranziție doar în punctele care îi privesc pe insulari, dar asta se va face doar de la caz la caz. Gata cu iluzia că mai sunt un jucător major în Europa! Uniunea Europeană deține, cum era de așteptat, toate atuurile.

Cu toate astea Michel Barnier vine la Londra pentru discuții înaintea negocierilor propiu-zise. Și ce găseste dl Barnier la Londra? Un guvern divizat cu poziții total opuse în ceea ce privește cam tot ceea ce se negociază. Diviziunile din guvernul Theresa May ies la iveală clar zilele astea când miniștri importanți se contrazic în declarații cu privire la accesul la piața unică. Amber Rudd ( Home Secretary ) și Dominic Raab (ministrul britanic al Locuințelor) oferă în presa engleză predicții total diferite cu privire la relația viitoare dintre UK și UE. Pe de o parte dna Rudd spune că UK ar trebui să rețină un acces cât mai mare posibil la piață unică europeană, viziune împărtășită se pare și de premier și alți conservatori de vârf care au susținut Remain în trecut. Și asta se poate face printr-un acord care să evite introducerea de tarife. La polul opus ministrul Raab, susținător Brexit, declară la nici o zi după aceea că Marea Britanie nu trebuie să facă parte din niciun fel de uniune vamală după Brexit, că asta le-ar lega mâinile și nu ar mai putea negocia alte tratate comerciale prin alte părti ale lumii. Obsesia comerțului cu restul lumii.

Cât despre Theresa May, ea declarase anterior că este deschisă oricăror idei și va încerca săptămana asta să găsească un teren comun între diverși membri ai guvernului cu puncte de vedere total opuse. Sustinătorii înverșunați ai Brexit ca Boris Johnson, Liam Fox și Michael Gove cu siguranță se vor opune oricărei forme de uniune vamală și vor ca UK să părăsească piață unică europeană. La polul opus Amber Rudd cancelarul Philip Hammond și Greg Clark sunt împotriva introducerii de tarife vamale convinși pe bună bună dreptate că va dauna economiei. Se mai vehiculează și ideea că euroscepticii din cabinetul May pregătesc o lovitură pentru a o înlocui pe Theresa May cu Boris Johnson secondat de Michael Gove și Jacob Rees Mog un Brexiter marcant și foarte vocal pe funcția de cancelar (ministru de finanțe) care declara acum vreo câteva zile că funcționarii publici ai Trezoreriei au modificat studiile de impact ale Brexit-ului asupra economiei pentru a oferi o imagine mai neagră decât realitatea. Și-a cerut între timp scuze pentru acuzațiile acestea. 

Nu am nicio simpatie pentru Theresa May, dar are o sarcină foarte grea. Cum să-i împace pe miniștrii ei și ce compromis să găsească? Cum să ofere imaginea unui guvern stabil în fața negociatorilor din UE care încă se întreabă ce vrea de fapt Londra, când premierul britanic pare să nu aibă nicio autoritate și nici nu i poate opri pe miniștri să declare tot ce la trece prin cap? Și oare n-ar fi fost mai bine să găsească o poziție comună înainte de vizita lui Michel Barnier?

Ieri Theresa May s-a mai contrazis încă o dată, anunțând că nu va încerca intrarea în niciun fel de tratat de uniune vamală. Se pare ca Brexiterii au obținut ce au vrut. Asta va duce cu siguranță la introducerea de tarife comerciale după Brexit și va readuce problema graniței dintre Republica Irlanda și Irlanda de Nord în impasul de dinainte de decembrie anul trecut. Atunci se ajunsese la înțelegerea că nu va exista o graniță fizică între cele două. ( Irlanda este membră a Uniunii Europene, în timp ce Irlanda de Nord face parte din Regatul Unit). În plus, introducerea de tarife va îngreuna creșterea economică si va afecta puternic economia, ceea ce a stârnit aseară reacții puternice între susținătorii unui Brexit cât mai soft și în mediul de afaceri.

Cât despre David Cameron, artizanul acestui circ de proporții, am citit undeva că a scris o carte. O cumpără cineva? 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Theresa May incapabila. Punct.
    • Like 2


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult