Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

„Dacă vrei să ajungi repede, mergi singur. Dacă vrei să ajungi departe, mergeți împreună”. Ecoinovația, o soluție la problema încălzirii globale. Ce povești de succes va scrie România?

energie verde - Foto: Berit Kessler / Panthermedia / Profimedia

Foto: Berit Kessler / Panthermedia / Profimedia

Planeta se confruntă cu probleme climatice pentru care se caută soluții urgente. Mediul de afaceri e chemat să contribuie cu puterea și resursele sale transformatoare și inovatoare la soluțiile de care este nevoie. De altfel, cum orice criză e în același timp o oportunitate, peisajul de business se rescrie: direcția sustenabilă e tot mai clară, devenind norma, iar România nu ar trebui să stea deoparte în noua arhitectură. În această paradigmă, rolul ecoinovării este acela de a dezvolta soluții agile, care să redeseneze industrii, modele de business și practici de consum. În prezent, o bună parte din potențialul de inovare vine din zona startup-urilor, care pot să dezvolte și testeze rapid soluții utile.

Unde suntem acum

Cel mai recent raport al ONU, realizat de Intergovernmental Panel on Climate Change și publicat la începutul lunii august, vorbește despre un „cod roșu” pentru omenire. Raportul subliniază că temperatura globală la o rată care nu a mai fost înregistrată în cel puțin ultimii 2000 de ani, ca urmare a acțiunilor și intervențiilor umane în diferite forme asupra planetei și resurselor acesteia.

Trebuie acționat acum pentru a răspunde la cea mai presantă temă a generației noastre, schimbările climatice, iar mediul de business este parte centrală a soluției. Durabilitatea devine povestea de creștere a afacerilor care înțeleg să așeze protejarea Planetei ca valoare centrală a afacerii.

În plus, oportunitățile de business sunt uriașe: tranziția către economii neutre din punct de vedere al efectelor climatice „creează cea mai mare oportunitate comercială a vremurilor noastre”, semnala, la finele anului trecut, fostul guvernator al Băncii Angliei, Mark Carney.

Pe plan local, „magnitudinea oportunităților de investire este impresionantă, cu posibilitatea de a genera rentabilități pe măsură pentru cei care susțin proiecte de tehnologii și infrastructură pentru un viitor cu zero emisii de carbon”, se arată într-un raport publicat anul acesta de Banca Națională a României.

Despre „antreprenoriatul verde”

Momentul actual e o ocazie foarte bună pentru business-urile și antreprenorii smart, cu idei inovatoare, să reimagineze și să creeze servicii, produse și lanțuri de aprovizionare care să nu aibă un impact negativ asupra Planetei. Luminile reflectoarelor cad acum pe „antreprenoriatul verde”. Conceptul nu e nou, însă capătă tot mai multă greutate. Termenul a apărut pentru prima dată în cartea „Antreprenorul verde: oportunități de business care pot salva Planeta și să îți aducă bani” (engl. ”The Green Entrepreneur: Business Opportunities That Can Save the Earth and Make You Money”), scrisă de Gustav Berle și publicată în 1991, conform greentproject.eu. Definiția acestuia e destul de „poetică” și focalizată pe moralitate: „Antreprenoriatul verde își asumă responsabilitatea de a crea lumea la care visăm”.

Iată însă și o definiție mai nouă: în esență, „eco antreprenorii sunt agenții schimbării care distrug metodele convenționale de producție, produsele, structurile de piață și modelele de consum și le înlocuiesc cu produse și servicii noi, superioare și ecologice”, mai menționează sursa citată.

O poveste de transformare sustenabilă care inspiră este cea a companiei daneze Ørsted. Cândva una dintre companiile de energie printre cele mai mari consumatoare de cărbune din Europa, Ørsted a fost calificată acum pentru al treilea an la rând drept cea mai sustenabilă corporație din lume în Corporate Knights Global 100 Index. „Aspirăm să fim unul dintre adevărații catalizatori ai schimbării sistemice pentru o societate mai ecologică. Continuând să dovedim că nu există un compromis pe termen lung între durabilitate și crearea de valoare financiară”, declară Mads Nipper, CEO-ul Ørsted.

Dacă venim în zona de startup-uri, există în lume numeroase exemple ale unor idei de business sustenabil care au devenit povești de succes. Una interesantă este cea a companiei de încălțăminte Rens Original. Originari din Vietnam și mutați la studii în Finlanda, cofondatorii acesteia au vrut să combine în noua lor afacere pasiunea lor pentru adidași cu dorința pentru o lume mai durabilă.

„Există estimativ circa 6 milioane de tone de zaț de cafea aruncate la depozitele de deșeuri în fiecare an. Cum zațul se descompune, eliberează în atmosferă metan, care are un impact semnificativ mai mare asupra mediului decât dioxidul de carbon. Rens încearcă să prevină aruncarea zațului de cafea la depozitele de deșeuri și, în schimb, să îl facă ingredientul central în adidașii lor. Cu 21 de cești de cafea folosită care merg în fiecare pereche, Rens speră să aibă un impact de durată”.

Iată așadar o idee sustenabilă, inovatoare a unui startup care a avut succes: deja peste 6.000 de perechi de adidași Rens au ajuns la clienți din toate colțurile lumii (povestea lor AICI).

Cum pot să se dezvolte startup-urile green din România

Există mai multe inițiative de sprijin pentru startup-uri „verzi”. EIT Climate KIC, spre exemplu, este un proiect amplu al Institutului European pentru Inovare și Tehnologie (EIT), cea mai mare instituție a UE în domeniu, în conducerea căreia se află, de anul acesta, și un român.

Anul acesta, o inițiativă globală susținută de EIT Climate KIC care oferă startup-urilor oportunitatea de a inova, cataliza și scala potențialul soluțiilor lor climatice, este ClimAccelerator, care se întâmplă în România & Bulgaria sub formula Black Sea ClimAccelerator. Ce reprezintă? Pe scurt, este o școală de business, dar și un program care va duce startup-ul de la idee la scalare și de la prototip la atragere de investiții. Așadar, un instrument de sprijin pentru soluțiile inovatoare românești la cea mai presantă temă a generației noastre: schimbările climatice. 42 de startup-uri din România și Bulgaria se pot înscrie în această perioadă pentru a primi sprijin pentru ideile lor „verzi”.  

Indiferent dacă vorbim de start-up-uri green care sunt în stadiul de idee și startup-uri green cu un prototip validat cu clienți și soluții scalabile, printr-un astfel de program pot primi finanțare, mentorat, know how, consultanță și conectare cu investitori și alte beneficii. Cum îi ajută toate acestea? Un proverb african celebru spune că „dacă vrei să ajungi repede, mergi singur. Dacă vrei să ajungi departe, mergeți împreună”. Iar poveștile de succes în antreprenoriatul verde nu se pot scrie singure.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult