Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Toni Grecu, „În fața ta”, despre Călin Georgescu: Eu mă îndoiesc că el este o persoană. Eu cred că el este doar un personaj. Mă uit la el și râd și mă și mâhnesc

Toni Grecu In fata ta

Toni Grecu, unul dintre fondatorii grupului Divertis, a comentat ascensiunea fulminantă a candidatului la prezidențiale Călin Georgescu pe TikTok, subliniind că acesta este „un personaj înainte de a fi o persoană”. Invitat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, Toni Grecu a subliniat că TikTok este folosit de politicieni pentru a ajunge la mase mari de oameni.

„De fapt, eu mă îndoiesc că el este o persoană. Eu cred că el este doar un personaj. Un personaj cu multă carismă, care reușește să atragă atenția unui anumit gen de public pe TikTok. De ce pe TikTok? Pentru că TikTok-ul este o platformă de divertisment. (Și așa explici tu succesul lui? Pentru că el reușește ca acest public să-l convertească în votanți?) TikTok-ul este o unealtă extrem de perversă, ca toate platformele, nu doar TikTok-ul. Și dacă intră pe mâna politicienilor și a managerilor politici, a managerilor electorali, poate fi folosită în cel mai pur sens de vehicul politic, care să promoveze persoane, personalități, indivizi care vor putere și care vor să acceadă la un public care, în general, este inert”, a spus Toni Grecu.

Întrebat dacă el se uită la Călin Georgescu ca la un actor de comedie, Toni Grecu a răspuns: „Nu ai cum să te uiți altfel”. „Și râd și mă și mâhnesc în aceeași măsură, pentru că eu am impresia că, asta e părerea mea cel puțin, că omul știe ce face și o face exact pentru publicul care vrea să audă ceea ce spune el. El toarnă în urechile fanilor lui exact ceea ce oamenii ăia vor să audă. Dar nu cred că are și mijloacele și posibilitățile și capacitatea de a duce la bun sfârșit ceea ce le propune acelor oameni. Aici e problema cea mai mare. Când spui că ești doar tu cu poporul și nu te bazezi pe nimic în spate, doar Ceaușescu cred că putea să spună asta. Dar și el avea în spate un aparat represiv pe care l-a folosit extraordinar de tare ca să se impună și să rămână președintele și conducătorul românilor 25 de ani. Nu cred că se va ajunge acolo. Doamne ferește, adică sper din tot sufletul. De asta mi-e frică cel mai tare. Eu nu vreau să mă mai întorc la locul din care am plecat în urmă cu 35 de ani”, a spus Toni Grecu.

Spectacole sold out

La emisiunea „În fața ta” Toni Grecu a vorbit și despre reluarea, în toamna acestui an, a spectacolelor grupului Divertis. El a dezvăluit că biletele, inclusiv pentru spectacolul programat pe 26 ianuarie 2025 în București, s-au vândut în timp record, chiar dacă nu a existat o promovare intensă a turneului renumitei trupe. Noile spectacole tratează teme politice de actualitate, dar personajul lui Călin Georgescu nu face parte din show, pentru că acesta „nu exista pentru nimeni” atunci când spectacolul a fost conceput.

Toni Grecu a povestit că unele fragmente din spectacol, filmate din sală și postate pe TikTok, sunt privite așa cum trebuie să fie privită o glumă, însă altele sunt luate în serios. „Nu toți oamenii au neapărat simțul omorului. Și scoțând din context, fără să spui de unde este secvența, ce se întâmplă acolo, ce era în spatele acelei secvențe, oamenii cred că e ceva adevărat. Ăsta este fake-ul”, spune Toni Grecu.

„Un exemplu este cu Vladimir Putin, care în deschiderea spectacolului are un mesaj făcut cu inteligența artificială. Deci nimic nu este adevărat acolo, totul este generat cu AI. Și oamenii au văzut acel fragment din spectacol și spuneau: așa a spus Putin! Incredibil! E adevărat ce spune! Doamne! Ce nenorocire! Nu era nicio nenorocire, era o glumă în care Putin spunea așa, printre altele: Aveți grijă ce vorbiți despre mine și despre Rusia, pentru că nu vreau să prelungesc Bulevardul Kiseleff până la Moscova. În legătură cu tezaurul, să știți că este bine și vă transmite salutări. Nu vreau să mai aud întrebări despre tezaur. Vi l-am dat deja înapoi. El se numește Aur, spălați-vă pe cap cu el. (Oamenii au crezut că este real discursul?) Unii oameni scriau un comentariu: E adevărat, a spus așa ceva Putin! (...) 

 Aici este marea bătălie și marea provocare a societății omenești. Nu vorbim despre România aici. Tehnologia ne transformă și ne pune în fața unei provocări uriașe - să discernem între ce este adevărat și ce este fals. Falsul devine atât de bine făcut, imită atât de bine realitatea încât nu mai știi. Este pur și simplu o mare problemă asta pentru oamenii care nu au niciun fel de abilități digitale. Analfabetismul digital cred că este întins pe 90% din populația lumii. Nu înseamnă că ești bun când știi să faci swap-up pe TikTok sau pe Instagram sau pe mai știu eu ce. Nu! Ești bun atunci când discerni între o poză falsă și una reală, între un mesaj corect și unul care este fabricat”, a subliniat Toni Grecu.

Fondatorul grupului Divertis consideră că platformele digitale au jucat un rol esențial în schimbările rapide din societatea românească și în apariția unor figuri ca Georgescu. „Asta e provocarea și de asta s-a ajuns aici. De asta societatea românească este atât de bulversată și de întoarsă pe dos. Pentru că tehnologia și-a spus cuvântul. O platformă digitală a întors pe dos o țară. Asta este. De fapt, asta este”, a declarat Toni Grecu.

Referitor la Călin Georgescu, Grecu a spus că succesul acestuia nu se datorează doar propriilor merite, ci și contextului în care a apărut. „Că toată lumea zice Călin Georgescu. Nu, nu Călin Georgescu. Călin Georgescu a avut, nu știu cine l-a sfătuit, habar n-am, nu cunosc și nu fac eu analize aici, că nu mă pricep. El a fost pus într-un context în care tehnologia i-a dat un push extraordinar și l-a împins în față și l-a făcut iconic într-un timp extrem de scurt. Și aici se vede uriașa forță a divertismentului pe device. Vom vedea de acum înainte, cred eu, și vedem, toți politicienii, pe TikTok. Deja-i vedem.”

Emisiunea „În fața ta” , de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, începând de la ora 14.00.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Și totuși cel mai bine i se potrivește definiția “tub digestiv cu cravata”. Respect maestrului!
    • Like 0
  • Totusi personajele, nu numai cele doua, exista si sunt amenintatoare, respectand proportiile.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult