Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Fiori reci în plină vară: Top 10 cele mai scumpe contracte de deszăpezire. Primăria care plătește de peste 25 de ori mai mult decât media altor 100 de primării

Ce am cerut

În perioada noiembrie 2015-aprilie 2016 am trimis către toate orașele, municipiile, primăriile de sector din București, precum și Municipiul București în baza legii 544/2001 un număr de zece cereri ce vizau cheltuirea banului public și identificarea faptelor de corupție folosind statistica.

Una dintre aceste zece cereri se referă la costul total pentru deszăpezirea orașelor, ce firmă s-a ocupat de acest contract, lungimea totală de drumuri ale orașului care au fost deszăpezite.


Din aceste date am putut să calculez costul plătit de fiecare cetățean, pentru fiecare oraș în parte, precum și costul pentru fiecare kilometru deszăpezit.

În total am putut să aflu următoarele date:

- Firma care se ocupa de acest contract;

- Costul mediu plătit per kilometru deszăpezit;

- Costul plătit de fiecare locuitor;

- Costul total plătit pentru deszăpezirea orașului;

În acest fel, putem să observăm atât exemplele de bună practică, adică exemplele pozitive, cum ar fi orașul Deta, unde deszăpezirea unui kilometru de drum costă 350 de lei/km sau orașul Dorohoi unde deszăpezirea costă 370 de lei pe kilometru.

Aflăm și de exemplele negative, cum ar fi Primăria Sectorului 2, care plătește de peste 25 de ori mai mult decât media celorlalte 100 de primării pentru deszăpezirea unui kilometru de drumuri, adică 68.420 lei pe kilometru, fără TVA.

Suspectez existența unor contracte ilegale, care ar trebui să fie investigate de către presă și DNA.

De ce am cerut ?

Prin prezenta cerere, precum și prin alte cereri pe care le-am făcut, doresc să arăt avantajul de a modifica legea și de a impune o raportare suplimentară din partea primăriilor, costul total pe an al deszăpezirii, precum și costul per kilometru de drum inclus în contract, costul mediu plătit de un cetățean.

În opinia mea, corupția din sistemul de stat se întâmplă în primul rând pentru că este ușor să furi, atât timp cât nu prea există transparență în cheltuirea banului public.

Diferența de timp între când ai furat și când avem acces la această informație face de multe ori tardivă încercarea de a stopa sau de a contesta în timp util acest abuz instituțional.

Prin prezenta cerere, precum și prin alte cereri pe care le-am făcut în ultimele opt luni către toate orașele, municipiile, primăriile de sector din București, precum și Municipiul București, am dorit să arăt avantajele obținerii acestor date pentru a putea detecta într-un mod automat faptele de corupție, crearea unor standarde de preț pentru un serviciu, precum și pentru a permite fiecărui cetățean din România să afle cât plătește pentru anumite servicii, comparativ cu oricare altă primărie dintre cele 3.200 de primării din România.

Ca să facem acest lucru avem nevoie să schimbăm legea și să introducem un set suplimentar de 10 lucruri pe care primăriile trebuie să le raporteze în fiecare an pe pagina proprie, precum și către Ministerul Dezvoltarii Regionale și Administrației Publice, ce va publica raportul în fiecare an pe portalul de date deschise a guvernului http://www.data.gov.ro.

Am trimis un email către Guvernul României unde am solicitat acest lucru. Dacă crezi că ar fi util să avem o administrație publică mai transparentă, susține acest demers prin semnarea unei petiții pentru adăugarea unui set de 10 raportări suplimentare pe care toate orașele, comunele din România să fie nevoite să le raporteze în fiecare an.

Semnează petiția aici: https://campaniamea.de-clic.ro/petitions/modificarea-legii-transparentei-prin-introducerea-unui-set-de-10-raportari-suplimentare și trimite un email către următoarele adrese de email: secretariat.mcpdc@gov.ro,pm@gov.ro,politici.publice@mdrap.ro și solicită și tu implementarea acestei propuneri de lege. 

Ce am primit

Din totalul celor 327 de primării, am primit răspuns de la 114 primării, respectiv 35,1 % din total.

În total, cele 114 unități administrativ teritoriale (UAT) reprezintă o populație cumulată de 5.579.919 de persoane.

Aceste date reprezintă peste 50% din totalul populației care locuiește în mediul urban în România.

Aceste date pot fi descărcate de pe acest link de dropbox http://bit.ly/1TOlyhH

## Primarii care apelează la o firmă privată pentru deszăpezire

Când ne referim la primarii care au externalizat serviciile de deszăpezire către o firmă, vorbim fie de o firmă deținută integral de consiliul local, fie de o firmă privată.

68 de primării, respectiv 60% din toate primăriile care au răspuns la cererea pe care am formulat-o își externalizează serviciile de deszăpezire către o firmă privată.

### Date parțiale - Lipsă Firmă

Dintre cele 68 de orașe, următoarele 10 primării au „uitat" să specifice și firma care se ocupă de contract:

Galați, Râmnicu Vâlcea, Călărași, Petroșani, Reghin, Săcele, Fetești, Moinești, Sântana și Azuga.

Ar fi interesant de aflat care sunt aceste firme, mai ales că în orașul Galați costul plătit de fiecare locuitor este de 17 RON, în Călărași costul per locuitor este de 26 RON, în Săcele costul per locuitor este de 33 RON.

La capitolul exemple pozitive, dintre aceste 10 orașe este orașul Sântana, din județul Arad, unde fiecare cetățean plăteste doar 0,9 RON.

### Date parțiale - Lipsă Cost Total

Dintre cele 68 de orașe, următoarele 16 primării nu dețineau sau nu aveau încă factura pentru deszăpezire la data trimiterii răspunsului (februarie-aprilie 2016):

Sectorul 3, Iași, Brăila, Buzău, Rm.Vâlcea, Mangalia, Sighişoara, Roşiorii de Vede, Petrila, Popeşti-Leordeni, Covasna, Eforie, Livada, Aninoasa, Căzăneşti, Borsec.

## Cost total și cost per locuitor

În total au fost 52 de primării care au apelat la o firmă privată și care au precizat și costul total al contractului de deszăpezire.

A fost exclus Sectorul 4, fiindcă în valoarea contractului de 38 de milioane de lei făcut cu firma SC REBU SA sunt cuprinse atât activitățile de salubrizare stradală, cât și cele de deszăpezire. Este unica primărie care nu a putut să ofere un răspuns concret, în rest fiecare primărie are un contract pentru curățenie și un contract pentru deszăpezire.

Există 4 cazuri (ourlieri- deviaţie extremă (faţă de medie)) care nu au fost incluse în media costului per locuitor.

- Primăria Sectorului 2, care a avut un contract de 21,9 milioane RON, la un cost per locuitor de 62,1 RON, iar de contract s-a ocupat firma Sc SuperCom SA

- Primăria Predeal, care a avut un contract de 270.000 RON, la un cost per locuitor de 52,8 RON, iar de contract s-a ocupat firma SC Comprest SA.

- Primăria Întorsura Buzăului, care a avut un contract de 296.507 RON, la un cost per locuitor de 33,3 RON, iar de contract s-a ocupat firma SC Avra Trans SRL și încă o firmă al cărei nume nu se înțelege din documentul primit de la primărie.

- Primăria Săcele, care a avut un contract de 1.130.514 RON, la un cost per locuitor de 33,1 RON. Primăria a uitat să specifice în răspuns și firma care se ocupă de contract.

În medie, fiecare cetățean plătește 7,8 RON pe an pentru serviciile de deszăpezire.

(clic pe imagine pentru a putea vedea costul plătit de fiecare locuitor pentru deszăpezire)

## Top 10 cele mai scumpe contracte pentru cetățeni, în funcție de prețul plătit de fiecare locuitor pentru deszăpezirea drumurilor din orașul lor:

- Primăria Sectorului 2 a plătit 21.894.438 RON. La o populație de 352.350 persoane, rezultă un cost per locuitor de 62,1 RON. Firma care se ocupă de contract este SC SuperCom SA.

- Primaria Predeal a plătit 270.000 RON. La o populație de 5.109 persoane, rezultă un cost per locuitor de 52,8 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Comprest SA.

- Primaria Întorsura Buzăului a plătit 296.507 RON. La o populație de 8.916 persoane, rezultă un cost per locuitor de 33,3 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Avra Trans SRL, alături de încă o firmă, al cărei nume nu se înțelege din documentul primit de la primărie.

- Primăria Săcele a plătit 1.130.514 RON. La o populație de 34.113 persoane, rezultă un cost per locuitor de 33,1 RON. Primăria nu a specificat firma care se ocupă de contract.

- Primaria Făgăraș a plătit 1.100.000 RON. La o populație de 36.309 persoane, rezultă un cost per locuitor de 30,3 RON. Firma care se ocupă de contract este Salco Serv SA.

- Primăria Mediaș a plătit 1.550.000 RON. La o populație de 51.424 persoane, rezultă un cost per locuitor de 30,1 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Eco-Sal SA.

- Primăria Călărași a plătit 1.929.507 RON. La o populație de 72.132 persoane, rezultă un cost per locuitor de 26,7 RON. Primăria nu a specificat firma care se ocupă de contract.

- Primăria Galați a plătit 4.956.122 RON. La o populație de 286.165 persoane, rezultă un cost per locuitor de 17,3 RON. Primăria nu a specificat firma care se ocupă de contract.

-Primăria Medgidia a plătit 638.777 RON. La o populație de 43.291 persoane, rezultă un cost per locuitor de 14,8 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Iridex Group Import Export București SRL

## Top 10 cele mai avantajoase contracte, în funcție de costul plătit de fiecare cetățean din oraș

- Primăria Sectorului 6 a plătit 891.276 RON. La o populație de 369.433 persoane, rezultă un cost per locuitor de 2,4 RON. Firma care se ocupă de contract este Gida Prod Serv SRL.

- Primăria Câmpina a plătit 76.944 RON. La o populație de 35.901 persoane, rezultă un cost per locuitor de 2,1 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Floricon Salub SRL.

- Primăria Ghimbav a plătit 9.073 RON. La o populație de 5.624 persoane, rezultă un cost per locuitor de 1,6 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Comprest SA.

- Primăria Dorohoi a plătit 39.634 RON. La o populație de 28.824 persoane, rezultă un cost per locuitor de 1,4 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Servicii Publice Locale SRL Dorohoi.

- Primăria Timișoara a plătit 454.592 RON. La o populație de 303.737 persoane, rezultă un cost per locuitor de 1.3 RON. Firmele care se ocupă de contract sunt SC Retim Ecologic Service SA și SC Drumuri Municipale SA.

- Primăria Deta a plătit 7.000 RON. La o populație de 6.531 persoane, rezultă un cost per locuitor de 1,1 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Quintino Agriculture SRL.

- Primăria Slatina a plătit 78.294 RON. La o populație de 75.284 persoane, rezultă un cost per locuitor de 1 RON. Firmele care se ocupă de contract este SC Salubris SA, SC Panadria SRL.

- Primăria Zărnești a plătit 23.807 RON. La o populație de 25.410 persoane, rezultă un cost per locuitor de 0,9 RON. Firma care se ocupa de contract este Compania de Servicii Publice a orașului Zărnești.

- Primăria Sântana a plătit 12.096 RON. La o populație de 13.362 persoane, rezultă un cost per locuitor de 0,9 RON. Primăria nu a specificat firma care se ocupă de contract.

- Primăria Câmpia Turzii a plătit 17.230 RON. La o populație de 25.830 persoane, rezultă un cost per locuitor de 0,7 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Compania de salubritate Câmpia Turzii SA.

Nu există o corelație între costul plătit de fiecare locuitor și populația orașului (după cum reiese din graficul de mai jos pe care îl puteți mări dând clic pe imagine):


## Cost per kilometru de drum deszăpezit

Există 2 cazuri (ourlieri - deviaţie extremă (faţă de medie)) care nu au fost incluse în media costului per kilometru.

Este vorba de Primăria Sectorului 2, care a avut un contract de 21,9 milioane RON, la un cost per kilometru de 68.420 RON, iar de contract s-a ocupat firma SC SuperCom SA.

- Primăria Făgăraș, care a avut un contract de 1.100.000 RON, la un cost per kilometru de 20.794 RON, iar de contract s-a ocupat firma SC Salco Serv SA.

În medie, costul de deszăpezire per kilometru este de 2.531 RON, cu o valoare mediană de 1.375 RON 

(Clic pe imaginea de mai jos pentru a vedea cât a costat deszăpezirea unui kilometru de drum în iarna 2015-2016 în 29 de orașe)

## Top 10 cele mai păguboase contracte pentru primărie, în funcție de pretul platit pentru deszăpezirea unui kilometru de drum:

- Primăria Sectorului 2 a plătit 21.894.438 RON pentru 320 de kilometri de drumuri, rezultaând un cost per kilometru de 68.420 RON. Firma care se ocupă de contract este SC SuperCom SA.

- Primăria Făgăraș a plătit 1.100.000 RON pentru 52,9 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 20.794 RON. Firma care se ocupă de contract este Salco Serv SA.

- Primăria Bacău a plătit 1.749.540 RON pentru 197,88 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 8.841 RON. Firmele care se ocupă de contract sunt SC Fair Play SRL și SC Rad Trans SRL.

- Primăria Întorsura Buzăului a plătit 296.506 RON pentru 38,7 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 7.662 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Avra Trans SRL, alături de încă o firmă al cărei nume nu se înțelege din documentul trimis de primărie.

- Primăria Giurgiu a plătit 897.861 RON pentru 132 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 6.802 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Financiar Urban SRL.

- Primăria Predeal a plătit 270.000 RON pentru 48 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 5.625 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Comprest SA.

- Primăria Medgidia a plătit 638.777 RON pentru 119 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 5.368 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Iridex Group Import Export București SRL.

- Primăria Rovinari a plătit 150.000 RON pentru 29 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 5.172 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Apa Canal Salubritate SRL.

- Primăria Plopeni a plătit 88.500 RON pentru 22 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 4.023 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Sylcast Euroserv SRL.

- Primăria Năsăud a plătit 132756 RON pentru 41 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 3238 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Gironic Star Com S.R.L.

## Top 10 cele mai avantajoase contracte, în funcție de costul per kilometru de drum

- Primăria Ineu a plătit 70.000 RON pentru 72 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 972 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Urban Consverd SA.

- Primăria Simeria a platit 40.000 RON pentru 52 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 769 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Simprestutil SRL.

- Primăria Fetești a plătit 102.132 RON pentru 161 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 634 RON. Primăria nu a specificat firma care se ocupă de contract.

- Primăria Câmpia Turzii a plătit 17.230 RON pentru 34 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 507 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Compania de salubritate Câmpia Turzii SA.

- Primăria Ghimbav a plătit 9.073 RON pentru 21 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 432 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Comprest SA.

- Primăria Zărnești a plătit 23.807 RON pentru 60 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 397 RON. Firma care se ocupă de contract este Compania de Servicii Publice a orașului Zărnești.

- Primăria Brad a plătit 88322 RON pentru 232 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 381 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Activ Construct SRL.

- Primăria Dorohoi a plătit 39.634 RON pentru 107 kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 370 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Servicii Publice Locale SRL Dorohoi.

- Primăria DETA a plătit 7.000 RON pentru 20 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 350 RON. Firma care se ocupă de contract este SC Quintino Agriculture SRL.

- Primăria Iernut a plătit 4.500 RON pentru 58 de kilometri de drumuri, rezultând un cost per kilometru de 78 RON. Firmele care se ocupă de contract sunt SC Oandal SRL, SC SPICUL Salcud SA, SC Roxi&Alex SRL, SC Schuster Ecosal SRL.

Primările care efectuează în regie proprie deszăpezirea

Nu am aflat costul de la primăriile care efectuează deszăpezirea cu personalul angajat în cadrul primăriei sau care folosesc persoane asistate social pentru acest lucru.

37 de primării, respectiv 32% din toate primăriile care au răspuns efectuează serviciile de deszăpezire în regie proprie.

Populația medie a unui astfel de oraș este de 14.000 de locuitori, cel mai mare oraș fiind orașul Târgoviște din județul Dâmbovița ( 86.620 de locuitori), iar cel mai mic este orașul Solca din Suceava (2.633 locuitori).

De fapt, în afară de orașul Târgoviște și Reșita, toate orașele din această categorie au sub 30.000 de locuitori.

Pentru aceste orase nu putem să aflăm care este costul plătit de fiecare cetățean sau cât costă deszăpezirea.

Putem să avem o estimare pe baza celor 4 orașe care au oferit și costul plătit pentru deszăpezirea în regie proprie sau cantitatea de material folosită.

De exemplu în cazul orașului Abrud s-au folosit 470 de litri de motorină și 24 de tone de material antiderapant pentru 13 kilometri de drum.

În Reșița aflăm că deszăpezirea în regie proprie costă 720.000 RON, sau un cost per locuitor de 9 lei.

În orașul Milisăuți, doar pentru luna ianuarie motorina a costat 2.800 RON.

În orașul Băile Herculane deszăpezirea costă 6.770 RON, sau un cost de 1,2 lei per locuitor.

În orașul Tășnad deszăpezirea a costat 4.241 RON, la un cost de 0,5 RON per locuitor, sau un cost de 424 RON per kilometru de drum deszăpezit.

Cum pot să ajut?

Ca să transformăm acest lucru într-o realitate avem nevoie să schimbăm legea și să introducem un set suplimentar de 10 lucruri pe care primăriile trebuie să le raporteze în fiecare an pe pagina proprie, precum și către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, ce va publica raportul în fiecare an pe portalul de date deschise al guvernului

http://www.data.gov.ro

Susține această petitie https://campaniamea.de-clic.ro/petitions/modificarea-legii-transparentei-prin-introducerea-unui-set-de-10-raportari-suplimentare

și trimite un email către secretariat.mcpdc@gov.ro,pm@gov.ro,politici.publice@mdrap.ro

Notă:

Toată această muncă este făcută în regim de voluntariat. Ca să îmi finanțez timpul petrecut procesând aceste date am făcut o campanie de crowdfunding unde oricine poate dona o sumă, oricât de mică ar fi ea. Site-ul este https://www.youcaring.com/transparenta.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Imi puteti spune cât a costat deszăpezirea unui kilometru de drum în iarna 2015-2016 in Timisoara? Ca nu vad sa apara in tabelul cu cele 29 de orase. Multumesc
    • Like 0
  • matei check icon
    La Timisoara aveti o eroare. Contractul e pe 6 ani 2012-2017, nu 2015-2016. Va trebui sa impartiti la 6. Vedeti urmatorul articol:
    http://www.opiniatimisoarei.ro/deszapezire-de-5-milioane-de-euro-la-timisoara-valoarea-contractelor-pentru-curatarea-nametilor-s-a-triplat/13/12/2012
    • Like 0
  • Eu as propune altceva. Toate institutiile de stat (primarii, spitale, toate institutiile care primesc bani publici sau ii administreaza) sa fie obligate sa publice zilnic pe site cheltuielie pe care le efectueaza, sau pe care se angajaza sa le efectueze. Esti primarie, ai semnat azi contractul de deszapezire...atunci in 24 de ore trebuie sa fie pe site detaliile. Suma, firma cu care ai semnat, obligatiile firmei.
    Ai cumparat consumabile? Trebuie sa incarci pe site informatia, cat ai platit, ce anume ai cumparat, in ce cantitate, de a ce firma. Nu dureaza mult.
    In plus, si mi se pare f important, trebuie sa existe posibilitatea oamenilor de a se abona pe mail sa primeasca informatii. Vrei sa primesti Informatii d ea primaria Sector 2, Primaria Capitalei, Spitalul Foreasca, si Scoala 232 (nu stiu daca exista, dau un exemplu doar).
    Bun, te abonezi, gratuit evident, si primesti zilnic informari de la acestea. Daca or sa stie ca au 3000 de oameni care primesc in 24 de ore informatia ca primaria a dat 70000 de lei pe km deszapezirea se mai gandesc odata inainte sa semneze.
    Felicitari pt initiativa si implicare!
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult