Foto: Inquam Photos
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a depus, în procedură de urgenţă, la Senat un proiect de lege care prevede pedeapsă cu închisoarea de la 1 la 6 ani pentru cei care nu virează la timp contribuţiile reţinute din salarii, pensii, asigurări sociale de sănătate, drepturi de autor şi alte venituri, relatează Mediafax.
Inițiativa legislativă prevede modificarea legii nr.241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale astfel: „Art. 6 - Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 6 ani reţinerea şi neplata, încasarea şi neplata, ori, după caz, nereţinerea sau neîncasarea, în cel mult 30 zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute în anexa la prezenta lege”.
Impozitele și contribuțiile prevăzute în anexă sunt următoarele: „Impozitul pe dividendele plătite de o persoană juridică română către o persoană juridică română. Impozitul pentru veniturile din activităţi independente realizate în baza contractelor de activitate sportivă. Impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală, Impozit pe venitul din salarii şi asimilate salariilor. Impozitul pe veniturile din arendă. Impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi. Impozit pe veniturile sub formă de dividende. Impozitul pe veniturile din pensii. Contribuţia de asigurări sociale. Contribuţia de asigurări sociale de sănătate. Impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi. Impozit datorat pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal Contribuţia la Fondul pentru mediu”, arată anexa citată.
De asemenea, incidenţa articolului intră şi „Impozitul pe veniturile din premii şi din jocuri de noroc. Impozitul pe veniturile din alte surse. Impozitul pe veniturile obţinute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică si o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II din Codul fiscal. Impozitul pe veniturile obţinute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică si o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului III din Codul fiscal. Impozitul pe veniturile obţinute de o persoană fizică dintr-o asociere între o persoană fizică sau orice altă entitate asociere fără personalitate juridică şi o persoană juridică, contribuabil potrivit Legii nr. 170/2016, conform contractului de asociere, determinate potrivit prevederilor titlului II”, se arată în propunerea legislativă.
Proiectul mai prevede că, dacă stabilirea taxelor, impozitelor şi contribuţiilor se va realiza într-o manieră greşită, neîndreptăţită, pentru obţinerea de foloase proprii, persoana responsabilă este pasibilă de o pedeapsă cu închisoarea cuprinsă între 2 și 7 ani.
Senatorul PNL, Florin Cîțu, s-a declarat revoltat de propunerea lui Teodorovici și a spus că va prezenta dovezi ale unor presupuse ilegalități care ar fi fost comise de ministrul Finanțelor.
„Teodorovici, bichonul Vioricăi, vă bagă la pușcarie dacă nu va plătiți taxele. El și gașca lui din infractori de unde să mai fure dacă voi nu le dați bani? Teodorovici a făcut proiectul de lege și pe el s-a exclus. Doar pe voi vă bagă la pușcarie”, a scris Florin Cîțu pe Facebook. „Despre datoriile lui la buget Orlando ne spune că: "O să plătesc în funcţie de ce pot să plătesc. O să văd dacă pot găsi un împrumut, eventual, să achit partea de penalităţi, ca să nu crească în continuare. Dacă aveam suma plăteam. Vă daţi seama că nu stăteam să plătesc penalităţi aiurea’,...
Orlando am o MEGA surpriza pentru tine. O sa ajungi langa Dragnea dar nu pentru ca nu ti-ai platit taxele. Alta ilegalitate. Voi prezenta totul intr-o conferinta de presa saptamana viitoare”, a continuat Cîțu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
În legătură cu contribuţiile de asigurări sociale şi de sănătate: problema este că statul vrea să fie și „agent de asigurări”, comportându-se ca și cum ar fi agent economic. Statul și-a arogat singur calitatea de a încasa bani pentru servicii nesolicitate. Dacă vreți să testați, încercați să trimiteți cuiva, (sau statului), o factură pentru nişte servicii pe care firma dvs. le prestează, dar care servicii NU au fost solicitate de către clientul respectiv.
În instanţă, judecătorul va solicita să se examineze, și să se dovedească, dacă:
1. clientul a solicitat, într-adevăr, acele servicii
2. dacă există un contract (sau o altă înțelegere similară), agreat de ambele părți
3. dacă a existat o notificare scrisă din partea furnizorului de servicii (statul) pentru neplata serviciilor pe care statul le-a prestat şi le-a facturat.
În absenţa celor de mai sus, avocatul „infractorului” poate face referire la unele prevederi din Codul Consumului, Legea nr. 296/2004, republicată în 2008, din care citez:
- Art. 11 -
„Orice vânzare forţată este interzisă. Expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu către o persoană se face numai în baza unei comenzi prealabile din partea acesteia.”
În felul acesta au fost soluţionate în instanţă speţe privind Taxa Radio-TV, care era impusă şi percepută abuziv pe facturile de electricitate, dar până la urmă taxa a fost desfiinţată.
Nu sunt un fan sau aparator al ministrului finantelor, dar pentru o corecta informare aa publicului ar trebui facuta unele precizari.
Impozitele si taxele la care se face referire in art. 6 al legii 241 astfel cum propune modificarea ei ministrul sunt cele cu "stopaj la sursa".
Mai pe intelesul tuturor inseamna ca celui care realizeaza venitul respectiv i se opresc acele impozite de catre cel care plateste venitul iar acesta din urma are obligatia de a vira la bigetul de stat sumele rezultate din acele impozite.
Art. 6 al legii 241 se aplica celor care percep impozitele sau contributiile si nu le vireaza la bugetul de stat.
Adica angajatorul, inainte de a vira salariul angajatului, ii opreste acestuia impozitul pe salariu, cas si cass si trebuie sa le vireze la bugetul de stat. Daca nu o face, si multi nu o fac, este pasibil de inchisoare.
Nu stiu daca stiti faptul ca aceasta infractiune a existat de foarte multa vreme, dar a fost declarata neconstitutionala de CCR prin 2015 pt ca nu se preciza in mod clar care sunt acele impozite si contributii cu stopaj la sursa.
Legiuitorul ar fi trebuit sa intervina in termen de 45 de zile de la publicarea deciziei in Monitorul Oficial, dar nu a facut-o. Asa timp de 4 ani cei care au perceput prin stopaj la sursa impozitele si contributiile respective si nu le-au virat nu au mai fi putut trasi la raspundere iar de suferit au avut cel mai mult angajatii carora nu le-au fost virate contributiile la cas si cass.
~90 % din datorii catre buget sunt de la companiile de stat.
Dar cel mai important ar fi ca o astfel de lege sa functioneze in ambele directii, angajatii Anaf care stabilesc eronat sume de plata in plus, cu executare silita si blocari de conturi, pentru ca asta e preocuparea Anafului in ultimii ani, jefuirea firmelor cinstite, rentabile, si in special a PFI-urilor, unde contabilitatea si sistemul de taxare este intortocheat (plati anticipate, regularizari, etc.), sa faca la randul lor puscarie. Atunci ar putea fi ok o astfel de masura.
Mai ramane problema recuperarii prejudiciilor, vezi cazurile Robert Negoita, Voiculescu
Ceea ce dovedeste ca nu indivizi din tagma Voiculescu et Co vor fi afectati