Foto: Guliver Getty Images
Principiul „poluatorul plătește” este, cu anumite rezerve, unul bun. Cu anumite rezerve pentru că, din punct de vedere etic, faptul că plătești o taxă nu-ți dă în mod neapărat dreptul de a polua. În acest sens, este esențial ca banii proveniți dintr-o astfel de taxă să fie într-adevăr utilizați pentru combaterea efectelor poluării.
Observ că, deja de foarte mulți ani, statul român nu reușește să identifice formula corectă de taxare a poluării produse de unul dintre segmentele industriei auto. Spun a unui segment, pentru că industria auto poluează în cel puțin trei etape. Poluează în procesul de producție, poluează în exploatare (consum de combustibil și consumabile), poluează în procesul de casare.
Recent, conform șefului Administrației Fondului de Mediu, domnul Cornel Brezuică, a fost creat un grup de lucru în vederea stabilirii unei viitoare forme a timbrului de mediu, grup format din reprezentanți ai ministerelor Mediului și Economiei, dar și din reprezentanți ai industriei auto. Nu am reținut din spusele șefului AFM dacă fac parte din grupul de lucru respectiv și reprezenanți ai clienților, ai celor afectați în mod direct și pecuniar de impunerea unei astfel de taxe, situație în care nu pot să nu mă întreb. Pe baza căror rațiuni au fost acceptați să facă parte din acest grup de lucru, ce are în vedere stabilirea de măsuri pentru combaterea poluării, reprezentanții unui organism având un important interes comercial? Mai ales în contextul în care, marii producători de autoturisme, încep să-i concureze, prin frecvența cu care lansează noi modele, pe cei din industria terminalelor mobile. Dacă în urmă cu 20 de ani, se lansa un model nou de autoturism cam o dată la 5 ani, acum acestea au frecvență anuală. Asta ca să nu introducem în discuție și scandalul generat în anul 2015 pe fondul manipularii specificațiilor tehnice legate de consum, cu efect direct asupra emisiilor poluante, în care au fost implicați importanți producători de autoturisme și prin care au fost înșelate atât autoritățile, cât și clienții, fapt care îi face incompatibili, din punct de vedere moral, să ia parte la o astfel de decizie. Este clar că reprezentanții industriei auto nu pot avea o abordare obiectivă din moment ce interesul lor este să vândă cât mai multe exemplare, la o frecvență cât mai mare.
Cele două variante propuse sunt următoarele:
- Taxarea o singură dată, pentru toată durata de viață a autoturismului;
- O plata anuală, gen impozit sau altă taxă care să aibă o valoare mai mare pentru autovehiculele cu norma de poluare inferioară.
În rândurile următoare am să arăt în mod practic de ce consider că niciuna dintre cele două variante propuse nu respectă principiul „poluatorul plătește”.
În primul rând, în ambele variante, nu se ține cont de nivelul de utilizare al autoturismului. În ambele cazuri, o utilizare moderată îl va pune pe deținător într-o postură nefavorabilă în raport cu un altul care deține același model de autoturism și care îl utilizează foarte mult. Conform variantelor propuse, nivelul de taxare va fi identic pentru două autoturisme identice, în ciuda faptului că unul va rula poate și doar 200.000 km, iar celălalt 700.000 km în același număr de ani, deși este evident că cel din urmă a generat emisii poluante mult mai mari. Cea de-a doua variantă propusă mai are un viciu, pe care personal îl găsesc foarte important. Autoturismele cu norme de poluare mai mici, deci mai vechi, vor fi taxate mai mult. Pe de o parte, dacă luăm cazul unui proprietar care utilizează un autoturism timp de 20 de ani, în raport cu un altul care, în același interval de timp utilizează patru autoturisme, procesul de producție și rezidurile provenite de la cele patru autoturisme vor genera o poluare de patru ori mai mare decât cele provenite de la singurul autoturismul folosit timp de 20 de ani. Pe de altă parte, dacă luăm cazul unui autoturism pe benzină, un EURO 4 spre exemplu, cu o vechime de peste 13 ani, dar căruia i-a fost montată o instalație GPL (Gaz Petrolier Lichefiat) omologată, acesta va produce emisii poluante în medie cu până la 20% mai mici, iar cele de CO2 mai mici cu 50-60 %, din acest motiv GPL-ul fiind considerat de foarte multe organisme un carburant ecologic. În acest caz, taxarea după norma de poluare, fără a fi avută în vedere situația de fapt, este incorectă.
Iar dacă, în final, statul român este interesat să taxeze exclusiv poluarea generată de exploatarea unui autoturism și, în același timp, dorește să țină cont de principiul conform căruia, „poluatorul plătește”, deși este foarte important să reținem că procesul de producție al unui autovehicul, dar și cel prin care acesta este retras din uz, sunt generatoare de poluare, atunci formula este simplă. Un motor poluează exclusiv atunci când este în funcțiune. Să introducă, deci, taxa în prețul combustibilului, în raport cu nivelul lui de poluare, motorină, benzină, GPL și curent electric. Cât mergi, atât poluezi și tot atât plătești. Aceasta este singura modalitate de taxare echitabilă.
Iar, în altă ordine de idei, înainte de a avea mustrări de conștiință pentru că deținem autoturisme achiziționate la mâna a doua din țări mai dezvoltate, poate ar fi bine să ne uităm puțin la entitatea care impune această taxa, adică la statul român. De-a lungul timpului, acesta a achiziționat diverse mijloace fixe ori uzate moral, având la bază o tehnologie veche, ori de-a dreptul uzate fizic. Printre acestea enumăr doar câteva: tramvaie, autobuze, troleibuze, fregate, avioane de luptă, și lista poate continua. Dacă inclusiv statul român cumpără „vechituri”, poate că ar trebui să acceptăm că aceasta este puterea noastră de cumpărare la momentul de față. Acesta este nivelul la care ne aflăm. Sunt convins că în momentul în care situația financiară ne-o va permite, ne vom schimba și mașinile cu unele mai bune, mai puțin poluante. În plus, statul român nu a făcut mai nimic timp de aproape 30 de ani pentru a facilita scoaterea unui autovehicul din trafic pe cel mai scurt traseu și în cel mai scurt timp posibil, un alt principiu care ar fi profitat atât mediului înconjurător, cât și unui trafic rutier optim și civilizat.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Consider ca o taxa foarte mare in locurile foarte poluate ar fi solutia. Cea mai simpla taxa de aplicat ar fi parcarea. Toate locurile disponibile sa fie taxate, si toate masinile care parcheaza in afara lor amendate/ridicate. Ai poluare mare in centrul orasului, pentru ca multi vin cu masina acolo. De asemenea, ai multe masini in Drumul Taberei si oamenii se deplaseaza cu masina la serviciu. Foarte bine. Le taxezi parcarea de resedinta (cu niste preturi reale - nu 10 Euro/ an). Multi o sa renunte la masina (mai ales la a 2-a si a 3-a pe familie), si vom avea un oras mai aerisit. Impui parcarea civilizata -> reduci numarul de masini. Sunt constient ca nu ar fi echitabil, ca multi sunt doar in tranzit etc. Dar ar fi un inceput. Rezultatele ar fi imediate.
Am eu o alta idee. Cu cat polueaza mai putin (cmc+tip combustibil+nr kilometri estimati pe an de catre proprietar), sa plateasca cu atat mai putin impozit. Iar impozitul sa fie de la zero pt masinile electrice (da, stiu, si alea polueaza in procesul de fabricatie, asta e) pana la...8-10 mii de lei pe an pentru tractoare, camioane, autobuzuri. Pareri?
"All in all", transportul public TREBUIE sa fie decent, ai dreptate, dar asta nu va oferi o solutie 100% pentru problema.
Degeaba ne masturbam la ideea de biciclete si Olanda, vor fi intotdeauna foarte multi care-si vor folosi masina in fiecare zi. Si atunci solutia ar fi ca celor care cumpara o masina, sa le oferi stimulente ca sa cumpere masini care polueaza mai putin. Nu sa le fortezi ci sa faci sa aleaga ei varianta mai buna.
Deci degeaba ai multe rute, autobuze noi, etc, daca nu au unde sa circule nici alea.
In al doilea rand, bugetul firmei de transport public de aici e imens. Tara-i mult mai centralizata ca Romania, aici exista Budapesta si restul tarii. Astfel, acum vreo 5 ani BKV-ul (RATB varianta Budapesta) era sa dea faliment, si a fost ajutat de bugetul national. Iar asta-i o prostie. De ce sa mearga impozitul unuia din...Timisoara la bugetul RATB, daca el/ea merge in Bucuresti odata la 10 ani? Solutia mai libertariana ar fi liberalizarea transportului public intraurban. Sa-si investeasca banii firme private care vad fantezie/profit in asta. Daca le iese, ok, daca nu le iese, macar nu au riscat o afacere pe banii publicului.
Iar cand se vor rezolva primele doua probleme (benzi pentru autobuze si autocare), se va rezolva si problema mentionata de tine care tine de cei care locuiesc in zonele limitrofe. Aici sunt mii de oameni care traiesc in satele limitrofe, vin cu masina pana la prima statie de metrou, isi lasa masina acolo in parcare si merg mai departe cu metroul.
Insa mentin ideea cu care am inceput, ca intotdeauna vor fi oameni care-si vor folosi masina tot timpul, no matter what, si e imoral sa fie fortati de catre stat sa-si cumpere masini mai putin poluante (chiar si daca-si permit).
Eu mai degraba m-as duce pe drumul de incurajare, si nu descurajare. Sa vezi ca vecinul/prietenul tau si-a luat o masina mai scumpa si mai putin poluanta, dar plateste impozit zero pe masina, sau ca benzina pentru el e mai ieftin. Stie naiba, sunt destui oameni mai destepti ca mine sa se gandeasca la partea practica. Insa intelegi ideea? Sa incurajezi si ca rezultat cineva sa aleaga o cale mai nepoluanta nesilit de nimeni.
Evident, nici această metodă nu e perfectă, deoarece cei cu venituri mari nu vor plăti taxa asta (pe varianta extremă) sau vor plăti mai puțin, deși au venituri. Formula optimă să o plătești ar fi progresivă: dacă mergi puțini km (cazul meu) nu plătești sau plătești f. puțin, plătești dacă mergi mulți km. Problema este cum identifici cazurile... Complicat. De fapt, discuțiile astea re-pornesc, când păreau încheiate, deoarece guvernul constată că populismul din campania electorală nu se pupă cu realitatea: mai an începeau să taie taxe, acum le pun la loc. Leul s-a devalorizat, BNR ridică nivelul ROBOR etc. Grindenisme, tudosisme...
Altceva?