Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De doi ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu! La doi ani de Republica, îți mulțumim că ne ești alături!

Un alt pretext de a taxa din nou populația

Mașini în trafic

Foto: Guliver Getty Images

Principiul „poluatorul plătește” este, cu anumite rezerve, unul bun. Cu anumite rezerve pentru că, din punct de vedere etic, faptul că plătești o taxă nu-ți dă în mod neapărat dreptul de a polua. În acest sens, este esențial ca banii proveniți dintr-o astfel de taxă să fie într-adevăr utilizați pentru combaterea efectelor poluării.

Observ că, deja de foarte mulți ani, statul român nu reușește să identifice formula corectă de taxare a poluării produse de unul dintre segmentele industriei auto. Spun a unui segment, pentru că industria auto poluează în cel puțin trei etape. Poluează în procesul de producție, poluează în exploatare (consum de combustibil și consumabile), poluează în procesul de casare.

Recent, conform șefului Administrației Fondului de Mediu, domnul Cornel Brezuică, a fost creat un grup de lucru în vederea stabilirii unei viitoare forme a timbrului de mediu, grup format din reprezentanți ai ministerelor Mediului și Economiei, dar și din reprezentanți ai industriei auto. Nu am reținut din spusele șefului AFM dacă fac parte din grupul de lucru respectiv și reprezenanți ai clienților, ai celor afectați în mod direct și pecuniar de impunerea unei astfel de taxe, situație în care nu pot să nu mă întreb. Pe baza căror rațiuni au fost acceptați să facă parte din acest grup de lucru, ce are în vedere stabilirea de măsuri pentru combaterea poluării, reprezentanții unui organism având un important interes comercial? Mai ales în contextul în care, marii producători de autoturisme, încep să-i concureze, prin frecvența cu care lansează noi modele, pe cei din industria terminalelor mobile. Dacă în urmă cu 20 de ani, se lansa un model nou de autoturism cam o dată la 5 ani, acum acestea au frecvență anuală. Asta ca să nu introducem în discuție și scandalul generat în anul 2015 pe fondul manipularii specificațiilor tehnice legate de consum, cu efect direct asupra emisiilor poluante, în care au fost implicați importanți producători de autoturisme și prin care au fost înșelate atât autoritățile, cât și clienții, fapt care îi face incompatibili, din punct de vedere moral, să ia parte la o astfel de decizie. Este clar că reprezentanții industriei auto nu pot avea o abordare obiectivă din moment ce interesul lor este să vândă cât mai multe exemplare, la o frecvență cât mai mare.

Cele două variante propuse sunt următoarele:

  • Taxarea o singură dată, pentru toată durata de viață a autoturismului;
  • O plata anuală, gen impozit sau altă taxă care să aibă o valoare mai mare pentru autovehiculele cu norma de poluare inferioară.

În rândurile următoare am să arăt în mod practic de ce consider că niciuna dintre cele două variante propuse nu respectă principiul „poluatorul plătește”.

În primul rând, în ambele variante, nu se ține cont de nivelul de utilizare al autoturismului. În ambele cazuri, o utilizare moderată îl va pune pe deținător într-o postură nefavorabilă în raport cu un altul care deține același model de autoturism și care îl utilizează foarte mult. Conform variantelor propuse, nivelul de taxare va fi identic pentru două autoturisme identice, în ciuda faptului că unul va rula poate și doar 200.000 km, iar celălalt 700.000 km în același număr de ani, deși este evident că cel din urmă a generat emisii poluante mult mai mari. Cea de-a doua variantă propusă mai are un viciu, pe care personal îl găsesc foarte important. Autoturismele cu norme de poluare mai mici, deci mai vechi, vor fi taxate mai mult. Pe de o parte, dacă luăm cazul unui proprietar care utilizează un autoturism timp de 20 de ani, în raport cu un altul care, în același interval de timp utilizează patru autoturisme, procesul de producție și rezidurile provenite de la cele patru autoturisme vor genera o poluare de patru ori mai mare decât cele provenite de la singurul autoturismul folosit timp de 20 de ani. Pe de altă parte, dacă luăm cazul unui autoturism pe benzină, un EURO 4 spre exemplu, cu o vechime de peste 13 ani, dar căruia i-a fost montată o instalație GPL (Gaz Petrolier Lichefiat) omologată, acesta va produce emisii poluante în medie cu până la 20% mai mici, iar cele de CO2 mai mici cu 50-60 %, din acest motiv GPL-ul fiind considerat de foarte multe organisme un carburant ecologic. În acest caz, taxarea după norma de poluare, fără a fi avută în vedere situația de fapt, este incorectă.

Iar dacă, în final, statul român este interesat să taxeze exclusiv poluarea generată de exploatarea unui autoturism și, în același timp, dorește să țină cont de principiul conform căruia, „poluatorul plătește”, deși este foarte important să reținem că procesul de producție al unui autovehicul, dar și cel prin care acesta este retras din uz, sunt generatoare de poluare, atunci formula este simplă. Un motor poluează exclusiv atunci când este în funcțiune. Să introducă, deci, taxa în prețul combustibilului, în raport cu nivelul lui de poluare, motorină, benzină, GPL și curent electric. Cât mergi, atât poluezi și tot atât plătești. Aceasta este singura modalitate de taxare echitabilă.

Iar, în altă ordine de idei, înainte de a avea mustrări de conștiință pentru că deținem autoturisme achiziționate la mâna a doua din țări mai dezvoltate, poate ar fi bine să ne uităm puțin la entitatea care impune această taxa, adică la statul român. De-a lungul timpului, acesta a achiziționat diverse mijloace fixe ori uzate moral, având la bază o tehnologie veche, ori de-a dreptul uzate fizic. Printre acestea enumăr doar câteva: tramvaie, autobuze, troleibuze, fregate, avioane de luptă, și lista poate continua. Dacă inclusiv statul român cumpără „vechituri”, poate că ar trebui să acceptăm că aceasta este puterea noastră de cumpărare la momentul de față. Acesta este nivelul la care ne aflăm. Sunt convins că în momentul în care situația financiară ne-o va permite, ne vom schimba și mașinile cu unele mai bune, mai puțin poluante. În plus, statul român nu a făcut mai nimic timp de aproape 30 de ani pentru a facilita scoaterea unui autovehicul din trafic pe cel mai scurt traseu și în cel mai scurt timp posibil, un alt principiu care ar fi profitat atât mediului înconjurător, cât și unui trafic rutier optim și civilizat.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu nu am uitat că la un moment dat, cu ceva ani în urmă, taxa de mediu a fost introdusă în carburanți asa cum și taxa de drum tot acolo se regăsește. Nimeni nu mai zice nimic despre cele doua adaosuri la accizele pe carburanți. Asta ar fi prima taxare de mediu. Din ce considerente plătim impozite diferențiate în funcție de capacitate cilindrică? Care e de fapt raționamentul corect? Nu plătim la gabaritul autoturismului ci la cilindree. Asta ar fi a II a impunere pe mediu. Dar asigurările? Ce considerent au în vedere când tot la capacitate cilindrica se raportează? Ceva e putred oricum. Nu mașina poluează ci carburantul. Consumi plătești proporțional. Ai o rabla de ajunge sa consume exorbitant, plătești. Mergi pe instalație de gaz, care e mai puțin poluant, plătești mai puțin. Ai mașină hibrid, plătești funcție de ce energie folosești. Dacă tot se vrea o taxă, cred ca asta ar fi soluția.
    • Like 0
  • Dan Dan Dan Dan check icon
    Romanul asta le stie pe toate, vorba unui cantaret hip hop: "Toate panaramele au ajuns sa ne explice cum se piloteaza avioanele."
    • Like 1
  • un articol bun, puncteaza cateva probleme reale. Din pacate e foarte greu sa tii cont de toate aspectele astea. Mai ales ca, daca impui o taxa pe carburant, explodeaza toate preturile - care depind de transport.
    Consider ca o taxa foarte mare in locurile foarte poluate ar fi solutia. Cea mai simpla taxa de aplicat ar fi parcarea. Toate locurile disponibile sa fie taxate, si toate masinile care parcheaza in afara lor amendate/ridicate. Ai poluare mare in centrul orasului, pentru ca multi vin cu masina acolo. De asemenea, ai multe masini in Drumul Taberei si oamenii se deplaseaza cu masina la serviciu. Foarte bine. Le taxezi parcarea de resedinta (cu niste preturi reale - nu 10 Euro/ an). Multi o sa renunte la masina (mai ales la a 2-a si a 3-a pe familie), si vom avea un oras mai aerisit. Impui parcarea civilizata -> reduci numarul de masini. Sunt constient ca nu ar fi echitabil, ca multi sunt doar in tranzit etc. Dar ar fi un inceput. Rezultatele ar fi imediate.
    • Like 0
  • Da, intr-adevar daca asta-i puterea de cumparare a cetatenilor, asta ne putem permite, degeaba ne punem teluri de reducere a poluarii. Si da, e nasol ca fix clientul este scos din aceste discutii. Ca un paralel putin fortat, as aminti de pretul medicamentelor, care daca-s compensate, pe producator si pe vanzator il doare in cot de pret, pe stat il doare in cot iarasi, ca doar nu-s banii statului in mod direct ci a contribuabililor (prin taxe si impozite), si cel care in mod indirect plateste preturi exorbitante pentru medicamente e pacientul (chiar daca pretul compensat e mic, diferenta platita de stat provine tot din buzunarul clientului). Cam asa-i si cu poluarea. Sa poluezi mai putin are niste costuri deloc de neglijat. Cum sa decizi despre plata acestor costuri fara a-l intreba pe cel care plateste? Eu as face un pas inapoi, si zic sa facem un referendum pe tema asta. Daca oamenii vor, platesc, daca nu, nu. Ca daca nu vor, si tot ii fortezi, oamenii tot vor gasi metode de a "fenta sistemul". Si cei care se tem cel mai mult de poluare sa aiba la dispozitie saptamani intregi sa-i convinga, prin argumente si nu print agresiunea statului, unul cate unul pe cei care urmeaza sa cumpere o masina, sa cumpere una mai putin poluanta.
    Am eu o alta idee. Cu cat polueaza mai putin (cmc+tip combustibil+nr kilometri estimati pe an de catre proprietar), sa plateasca cu atat mai putin impozit. Iar impozitul sa fie de la zero pt masinile electrice (da, stiu, si alea polueaza in procesul de fabricatie, asta e) pana la...8-10 mii de lei pe an pentru tractoare, camioane, autobuzuri. Pareri?
    • Like 0
  • Ceva trebuie sa faca. Poluarea a crescut mult, cel putin in Bucuresti. Acum vreun an puteai sa astepti sa se faca verde sa traversezi fara sa te sufoci, azi e mult mai greu. Ganditi-va cum e sa tii un copil de 3-4 ani de mana sa-l treci strada, e mic, la vreun metru de sol, in aerul asta aproape irespirabil. Il omoram incet? E greu pentru un adult sa respire, dar pentru copii. Orasul e in primul rand un mediu pentru oameni. Poate prin zone rurale nu s-o simti chiar in halul asta cresterea poluarii, dar in orase cred ca aerul devine ucigator. Va propun sa incercati. Mergeti pe jos. In centru cred ca e la fel la orice ora, dar, verificat, dimineata si dupa-amiaza e foarte poluat. Si nu era chiar in halul asta anul trecut. Poate facem si noi ca olandezii, francezii, danezii, englezii, nu mai zic de scandinavi. Nu trebuie sa tot inventam solutii gata inventate. Sa ajutam oamenii sa traiasca, nu sa-i omoram cu zile. Nu te pune nimeni sa iei o masina noua euro 6, dar chiar trebuie sa fie euro 1,2, 3 , chiar nu poti sa gasesti una cu filtru de particule? Pai atunci, daca nu sunt bani, au bani de anvelope bune, de reparat directia masinii, amortizoarele etc? Parca a crescut iar numarul de morti in accidente rutiere, cumva se leaga lucrurile astea.
    • Like 1
    • @ Laurentiu Lupu
      Gion check icon
      Solutia e a dracului de simpla : transport in comun DECENT! Nu e nimeni atat de nebun sa zaca ore in sir in trafic daca ar exista transport in comun DECENT. Transport coroborat cu o verificare drastica a celor care il folosesc fraudulos.
      • Like 1
    • @ Gion
      Te contrazic, daca-mi permiti. Traiesc in Budapesta de 3 ani. Vreau sa-ti zic, ca aici transportul in comun e mai mult decat decent, e chiar bun. Intre punctele A si B poti alege intre 1-3 rute chiar, e mult mai rapid decat cu masina, e cu aer conditionat, relativ curat si destul de ieftin (cam 150 de lei pe luna, si poti folosi autobuze, tramvaie, troleibuze, metrou, chiar si vapor pe Dunare gratuit in timpul saptamanii si autobuze de noapte). Eu imi folosesc masina cam de 2-4 ori pe luna pentru cumparaturi sau daca ies din oras. Insa, cu toate astea, sunt foarte multi oameni care aleg sa circule cu masinile lor. E dreptul lor (si prostia lor, dar isi asuma asta), alegerea lor. Si iti garantez, ca majoritatea acestor oameni si-ar folosi masina si daca transportul in comun ar fi gratuit. Adevarat e ca are unele puncte pozitive. De exemplu, interactionezi cu mai putini oameni si scazi drastic sansele sa iei ceva virus si sa te-mbolnavesti in fiecare luna.
      "All in all", transportul public TREBUIE sa fie decent, ai dreptate, dar asta nu va oferi o solutie 100% pentru problema.
      Degeaba ne masturbam la ideea de biciclete si Olanda, vor fi intotdeauna foarte multi care-si vor folosi masina in fiecare zi. Si atunci solutia ar fi ca celor care cumpara o masina, sa le oferi stimulente ca sa cumpere masini care polueaza mai putin. Nu sa le fortezi ci sa faci sa aleaga ei varianta mai buna.
      • Like 2
    • @ Szilárd McGregor
      Gion check icon
      La Budapesta ma si gandeam, sa stii , cand vorbeam de transport in comun decent. Sigur ca nu poti educa pe toata lumea dar sunt CONVINS ca asa ceva ar convinge pe multi sa nu mai foloseasca masina. Dar cum sa ceri asta cand eu astept UNICUL autobuz care trece pe la mine prin zona in incercarea de a duce copiii la scoala si gradinita si apoi eu la lucru fara sa intarziem niciunul? Ca sa nu mai vorbesc de cei care stau in periferii sau comune limitrofe.
      • Like 0
    • @ Gion
      E foarte complexa treaba, adevarul e ca nu exista un singur om care ar putea da raspuns la asta. Aici in Budapesta exista foarte multe benzi pentru autobuze (le pot folosi si taxiurile, dar cu asta nu sunt de acord, ca nici taxiul nu e mai mult "transport public" decat o masina oarecare cu 3-4 pasageri) in centrul orasului. Pe aceste benzi nu prea indrazneste sa calce nimeni, nici macar cei cu Porsche sau categoria "stii cine-s eu bai?!", ca se trezesc in cateva minute cu politia in spatele lor si primesc o amenda de le ia cheful sa mai calce vreodata pe aceste benzi.
      Deci degeaba ai multe rute, autobuze noi, etc, daca nu au unde sa circule nici alea.
      In al doilea rand, bugetul firmei de transport public de aici e imens. Tara-i mult mai centralizata ca Romania, aici exista Budapesta si restul tarii. Astfel, acum vreo 5 ani BKV-ul (RATB varianta Budapesta) era sa dea faliment, si a fost ajutat de bugetul national. Iar asta-i o prostie. De ce sa mearga impozitul unuia din...Timisoara la bugetul RATB, daca el/ea merge in Bucuresti odata la 10 ani? Solutia mai libertariana ar fi liberalizarea transportului public intraurban. Sa-si investeasca banii firme private care vad fantezie/profit in asta. Daca le iese, ok, daca nu le iese, macar nu au riscat o afacere pe banii publicului.
      Iar cand se vor rezolva primele doua probleme (benzi pentru autobuze si autocare), se va rezolva si problema mentionata de tine care tine de cei care locuiesc in zonele limitrofe. Aici sunt mii de oameni care traiesc in satele limitrofe, vin cu masina pana la prima statie de metrou, isi lasa masina acolo in parcare si merg mai departe cu metroul.
      Insa mentin ideea cu care am inceput, ca intotdeauna vor fi oameni care-si vor folosi masina tot timpul, no matter what, si e imoral sa fie fortati de catre stat sa-si cumpere masini mai putin poluante (chiar si daca-si permit).
      • Like 0
    • @ Szilárd McGregor
      Gion check icon
      Acolo macar exista, aici e minunat dar lipseste cu desavarsire. Cine are noroc sa aiba metroul relativ aproape e norocos. La Budapesta contorlorii umba cu politia dupa ei(cel putin eu asa am vazut). Nu imi convine deloc sa ma "bat" sa ma sui in tramvai/autobuz cu toti fraudulosii . Fata de situatia de aici Budapesta e rai.
      • Like 1
    • @ Szilárd McGregor
      solutia e sa descurajezi detinerea de masina. Suntem multi, toti vrem cu masina in fiecare zi, e clar ca nu e loc pentru toti. Atunci, punem taxe, si vor fi oameni care isi vor da seama ca, chiar daca nu e asa comod sa mergi cu mijloacele de transport, totusi reprezinta o reducere semnificativa de cheltuieli.
      • Like 0
    • @ Matei Negriu
      Da, insa e mult mai complicat, decat sa pui taxe si sa rezolvi problema. Daca taxele ar rezolva orice problema in lumea asta...Romania ar trebui sa fie raiul pe pamant! :D Si pe langa asta, taxele sunt agresiune. Agresiunea statului. E o problema de moralitate deja, sa te folosesti de forta statului sa faci o categorie de oameni sa se supuna dorintei/viziunii tale. Chiar si daca-i cu scop nobil, e tot agresiune. Uite, de exemplu mie nu-mi place cei care se duc cu motociclete cross in padure. Motocicletele cross imi plac la nebunie, dar nu in padure. Dar mai degraba as face o campanie de constientizare a poluarii fonice, decat sa le dau amenda. Sa aleaga ei calea mai "sanatoasa".
      Eu mai degraba m-as duce pe drumul de incurajare, si nu descurajare. Sa vezi ca vecinul/prietenul tau si-a luat o masina mai scumpa si mai putin poluanta, dar plateste impozit zero pe masina, sau ca benzina pentru el e mai ieftin. Stie naiba, sunt destui oameni mai destepti ca mine sa se gandeasca la partea practica. Insa intelegi ideea? Sa incurajezi si ca rezultat cineva sa aleaga o cale mai nepoluanta nesilit de nimeni.
      • Like 0
  • Romanii cumpara masini la mana a-2-a pentru ca nu au educatie si vor sa polueze sau pentru ca nu au bani pentru masini noi? Daca lipseste educatia investeste in acest lucru. Daca lipsesc banii creeaza conditii sa atenuezi acest lucru ( mareste veniturile, stabileste facilitati de plata in functie de venit ).Cum se poate implementa principiul "poluatorul plateste? RAR ( la RAR se aproba modificarile facute unui autovehicol ) si ITP ( fiecare autovehicol este verificat periodic inclusiv la noxele emise ) stabieste norma de poluare a fiecarui autovehicol inmatriculat, iar benzinarii transmit cantitatea de combustibil vandut fiecarui autovehicol. Fiscul, pe baza celor 2 categorii de informatii stabieste valoarea taxei de poluare pentru fiecare autovehicol.
    • Like 0
  • Da, este corect punctul de vedere: unii folosesc mașina relativ puțin (sunt unul dintre aceștia, în oraș folosesc metroul, rareori mașina), alții mult, șofează 300 m să-și cumpere un pepsi. Ca atare, dacă e să fie o taxă pt anumite mașini mai vechi, asta ar trebui cumva să țină seama de nr. de km parcurși, așadar o plătești la pompă. Statul poate emite un card al vehiculului și, la benzinărie, te taxează cu x % mai mult dacă ai mașină poluantă sau nu te taxează dacă ai mașină nepoluantă.
    Evident, nici această metodă nu e perfectă, deoarece cei cu venituri mari nu vor plăti taxa asta (pe varianta extremă) sau vor plăti mai puțin, deși au venituri. Formula optimă să o plătești ar fi progresivă: dacă mergi puțini km (cazul meu) nu plătești sau plătești f. puțin, plătești dacă mergi mulți km. Problema este cum identifici cazurile... Complicat. De fapt, discuțiile astea re-pornesc, când păreau încheiate, deoarece guvernul constată că populismul din campania electorală nu se pupă cu realitatea: mai an începeau să taie taxe, acum le pun la loc. Leul s-a devalorizat, BNR ridică nivelul ROBOR etc. Grindenisme, tudosisme...
    • Like 0
    • @ nickadyudrea@gmail.com
      tot felul de solutii greu de gestionat. Solutia e simpla: taxe pe parcari si amenzi/ridicari pentru parcatii neregulamentar.
      • Like 0
    • @ Matei Negriu
      Hm... cam 3/4 dintre locuitorii Bucureștilot parchează neregulamentar, deoarece regulamentar nu au unde.
      Altceva?
      • Like 0
    • @ nickadyudrea@gmail.com
      (1) "Formula optimă să o plătești ar fi progresivă: dacă mergi puțini km (cazul meu) nu plătești sau plătești f. puțin, plătești dacă mergi mulți km" Ce ai zice daca ar fi invers: daca mergi multi km (cazul meu) nu platesti sau platesti f. putin! Masina mea are 1.2 l, este euro 5 benzina, ce zici polueaza mai putin ca una diesel care scoate fum cum apesi pe pedala de acceleratie, sau care emite oxizi de azot de citeva ori mai mult, fatal in oras? (2)" deoarece cei cu venituri mari nu vor plăti taxa asta (pe varianta extremă) sau vor plăti mai puțin, deși au venituri." Asa e, sa plateasca f ... de burjui, ca au de unde!
      • Like 0
    • @ nickadyudrea@gmail.com
      Nu ai unde, nu parchezi. Ne e orasul lu' matale. Simplu, reteta este folosita in toata lumea civilizata si in RO la Timisoara, Cluj, Sibiu, cel putin!
      • Like 0


Îți recomandăm

Diabet

În România, 1.785.300 de persoane milioane de adulți cu vârste între 20 și 79 de ani au diabet, în fiecare an 19.000 de oameni sunt uciși de această afecțiune. Sunt cifrele seci din spatele unui suferințe care afectează viețile a 1 din 10 adulți români și, totodată, viețile familiilor acestora, în contextul în care la nivel mondial 1 din 11 oameni suferă de diabet. (Foto: Guliver Getty Images)

Citește mai mult

Om de afaceri

Să începi și să crești o afacere în România este astăzi un act de curaj sau, poate, de nebunie. Ar fi mult mai simplu să stai, sau să te angajezi la stat, sau să fugi mâncând pământul, îngroșând rândurile celor patru milioane de refugiați economici din România.

Citește mai mult

Copil cu steag

Marea majoritate a celor care au fost complici sau au participat la represiunea participanților la Revoluția din 1989 au ocupat imediat după '90 funcții importante în servicii și structuri ale statului, astfel încât interesul lor ca aceste detalii să nu fie descoperite a fost absolut vital, susține istoricul Mădălin Hodor, cercetător CNSAS, într-un interviu acordat Republica.ro. (Foto Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

formulare

În forma publicată în Monitorul Oficial, persoanele fizice ce obțin venituri din activități independente, profesii liberale, PFA, drepturi de proprietate intelectuală nu mai sunt scutite de plata contribuțiilor la CAS și CASS dacă au și venituri din salarii, deși în Nota de fundamentare a ordonanței de urgență erau scutite. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult