Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Spitale pentru toți, catedrale pentru cei care le doresc. Despre nevoia de nuanțe

Gabriela Firea - BOR

foto: Inquam Photos / George Călin

Într-o interpretare personală, care poate fi contraargumentată în mod similar, neavând studii la care să ne raportăm, românii pe care i-am întâlnit își bazează credința mai degrabă pe propria lașitate și pe obișnuință decât pe alte aspecte mai profunde.

Am întâlnit mulți oameni care, atunci când îi întrebi dacă cred în Dumnezeu, răspund „Da!”. Acest lucru se reflectă și în rezultatele recensămintelor. Dar aceiași oameni îi consideră pe cei din cler niște hoți și îmbuibați, le dau bani dintr-o anumită jenă, iar imediat după aceea îi critică. Nu au citit Biblia, nu știu care sunt principalele dogme; poate că știu să recite Crezul ca pe o poezie, dar nu înțeleg ce înseamnă toate acele idei.

Credința aceea „din suflet”, la care fac referire mulți români, nu înseamnă mai degrabă o frică superstițioasă și irațională față de lucruri pe care nu le înțeleg prea bine? Așa cum devenim victime ale populismului și ale demagogiei, care se folosesc de idei puține și definiții simple, nu se întâmplă, oare, la fel și cu religia? Ambele domenii necesită timp, energie și o combinație potrivită între o modestie care să ne apropie de idei profunde și un scepticism sănătos care să ne ajute să le interpretăm corect.

Câți români cunoașteți care, după ce au stat nedormiți multe nopți căutând răspunsuri în diferite religii și filosofii, au ajuns să considere că creștin-ortodoxia, în care s-au născut (întâmplător?), reprezintă cel mai bun mod de a-și trăi viața? Și câți au înțeles că esența democrației constă în pluralitatea ideilor, în capacitatea de a trăi unii alături de alții acceptând că cel de lângă noi este diferit, dar știind totodată unde ar trebui trase anumite limite?

Vrem spitale din banii noștri, ai tuturor (pentru că ne ajută pe toți), și catedrale din banii celor care și le doresc – așa ar suna mai bine mesajul care a apărut pe mai multe pancarte în vremuri pe care aproape că le-am uitat.

Vrem ore de religie („cateheză creștin-ortodoxă”, mai degrabă) doar pentru copiii ai căror părinți cer acest lucru într-un mod informat și fără să le frică de „gura lumii”.

Vrem educație sexuală în școli, fără ca Biserica să aibă vreun rol într-o decizie prin care statul ar trebui să-și apere cetățenii. La fel și în cazul parteneriatului civil între persoane de același sex.

Cei care luptă pentru secularizarea societății, în special prin temele de mai sus, nu sunt împotriva creștinismului și/sau a BOR, ci susțin o informare corectă și conștientă a tuturor cetățenilor și drepturi egale pentru toată lumea.

Îți recomandăm

Oamenii din și de pe lângă Biserică consideră că cei care luptă pentru secularizare sunt atei sau (neo-)marxiști care îi urăsc pe ei și credința lor. Adevărul este că unii sunt, dar nu toți. Există mai multe nuanțe.

Așa cum există mulți oameni care se autoidentifică în tabăra „pro-europenilor” și care înjură, jignesc și se comportă conform multor prejudecăți pe care le au „suveraniștii” despre ei, la fel există și persoane care critică și urăsc pur și simplu Biserica și creștinismul.

Merită menționat aici faptul că, pe lângă modul în care sunt prezentate doar două tabere – „suveraniști” vs. „pro-europeni” – și care se informează aproape exclusiv de pe rețelele de socializare și YouTube, mai există și alte feluri de oameni. De exemplu, nu avem în Parlament un partid de stânga autentic; partidul de tip cartel PSD, indiferent ce are trecut în statut, urmărește în primul rând propriile interese, nu pe cele ale cetățenilor. La fel, unii oameni fără cultură politică consideră USR-ul un partid de stânga. Sau, așa cum cei de la AUR se declară conservatori, în timp ce adevărații conservatori din această țară nu au un partid care să-i reprezinte.

Este vorba, așadar, de nuanțe pe care unii oameni, din diferite motive, nu le cunosc, nu vor sau nu pot să le înțeleagă.

Pe aceeași logică, există și o categorie de oameni care luptă pentru secularizare și care nu are nimic împotriva Catedralei, atâta timp cât aceasta este construită doar din banii celor care își doresc acest lucru. Creștinii ortodocși din această țară merită o catedrală minunată și au pe deplin dreptul să se bucure de ea, dar nu în dauna și din banii celor care nu și-o doresc. Aceasta este nuanța pe care ar fi de preferat s-o înțeleagă toată lumea și pe care o putem extrapola și asupra celorlalte teme menționate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Câți credincioși ați întâlnit care să cunoască dogma creștină, lucrările marilor teologi și lucrările Sfinților părinți ortodocși sau catolici.. Sunt unii papagali din noile secte- venite dinspre America - care te agasează, inoportunează cu citate din Evanghelii niște roboți care rostogolesc citate pentru a te convige că acesta este adevărata credință - neoprotestantă.
    • Like 0
  • E trist și dezamăgitor când un om, nu e vorba că ar fi ateu, dar a pornit inițial în căutarea lui Dumnezeu și a eșuat în a-l găși, în schimb a găsit ideologia progresită și secularismul. Da, da, de Dvs zic, domnule Stăncelu. Ați considerat că e cazul, astăzi, în ziua sfințirii Catedralei Mântuirii Neamului să scrieți un articol în care, în loc să vă exprimați BUCURIA (dacă o aveți) de a avea o Catedrală a Mântuirii Neamului, cea mai mare catedrală ortodoxă din lume, mândria noastră națională, ați ales să inoculați în cititori ÎNDOIALA și RĂTĂCIREA Dvs proprie, pe care le aveți cu prisosință. Dsv ați pornit din postura de a-l căuta pe Dumnezeu și, în timp ce inima Dvs NU l-a găsit (deși rațiunea îl căuta fervent), în rătăcire extremă, ați ajuns să găsiți exact opusul, adică progresismul ateist și secularismul. Nu mai intru în detalii să iau la bani mărunți, punct cu punct, ce ați scris, fiindcă sunt dezgustat de asta, dar ideea e că acum Dvs v-ați poziționat de partea răului. Ar fi fost mai bine să fiți ateu de la bun început. Un ateu are întotdeauna șansa de a avea o revelație și a trece la un moment dat la credința creștină. Însuși Apostolul Pavel e un exemplu: din persecutor al creștinilor a ajuns un sfânt Apostol, cu cuvintele, poate, cele mai puternice și cu har... În schimb Dvs L-ați căutat pe Dumnezeu, ați făcut facultata de Teologie, ați fost profesor de Religie, în schimb inima Dvs nu urma îndemnul rațiunii de a-l găsi pe Dumnezeu. Ați eșuat în a-L găsi cu inima, dar inima Dvs s-a dovedit în final progresistă și foarte aproape de ateism și secularism. Urât și dezamăgitor :-( :-( Oricât ați vorbi de învățăturile creștine, ele vă sunt accesibile doar la nivel rațional și aproape deloc la nivel spiritual. Dar întotdeauna există o speranță. Deși cazul cuiva care a RENUNȚAT la a-L iubi pe Dumnezeu e mai pesimist decât al unui ateu de la bun început, totuși Dumnezeu e mare și harul Său se poate coborî asupra oricui, oricând. Cine suntem noi, păcătoșii, nevolnicii și nevrednicii, să facem judecăți de valoare în fața Sa?
    • Like 0
  • Abruptul confuziei lui IonuțStăncelu izbește cititorul de la început ”românii pe care i-am întâlnit își bazează credința mai degrabă pe propria lașitate”. Nu este primul sibiuoid tălmăcind prin cunoaștere, care este promovat de interese străine bunului simț și care izbește rațiunea cu afirmații elucubrante.

    Ceea ce propovăduiește Ionuț Stăncelu este din categoria Farfuridi&Revizuirea și m-am încăpățânat să-i citesc textul nu pentru această constatare ci pentru că nu poți trage o concluzie fără să acorzi șansă înțelesului până la capăt.
    • Like 3
  • Valentin check icon
    Se poate, dar să nu uităm că România datorează modernizarea și fondarea unui stat agrar fix acelei Biserici. În 1863 au fost confiscate fără drept de apel proprietățile Bisericii. Mai mult, legea prevedea despăgubiri de 82 de milioane de lei - o sumă imensă pentru acea vreme - dar... legea n-a fost aplicată niciodată. Astăzi, 82 de milioane ar valora 13.8 miliarde de lei (aprox. 2.70 miliarde de EU), Adică și cu proprietățile luate și fără despăgubiri. Asta dacă tot e să vorbim de logică.
    • Like 1
    • @ Valentin
      Ana Gia Ana Gia check icon
      Mai bine te-ai intreba cum e posibil ca biserica sa aiba asemenea bogatii.
      • Like 3
    • @ Ana Gia
      Valentin check icon
      Să înțeleg că Biserica a furat bunurile oamenilor, și că statul a făcut dreptate furându-le la rândul său? Cel puțin asta se înțelege... În primul rând, o proprietate nu este chiar o bogăție. Este o proprietate. În al doilea rând, nu este nevoie să mă întreb, pentru că sunt lucruri cunoscute deja de istorici. Există documente clare. Iată și sursele:
      1. Autogospodărire - agricultură, pomicultură etc. Mânăstirile vindeau și cumpărau diverse bunuri, inclusiv proprietăți imobiliare;
      2. Scriptorii - înainte de apariția tiparului, cărțile puteau valora proprietăți întregi. Nu era neobișnuit să donezi o livadă contra unui exemplar rar. Mânăstirile aveau adevărate fabrici de multiplicare a manuscriselor, foarte valoroase în acele vremuri. Asemenea tranzacții sunt înregistrate în scripte (mă refer și în cazul altor țări);
      3. Donații - proprietăți imobiliare și terenuri lăsate de diverse persoane din diverse motive, cum ar fi nobili care se călugăreau și își donau averea Bisericii, uneori domenii vaste de livezi și păduri;
      4. Implicarea statului - în Evul Mediu și Renaștere, o catedrală însemna un aflux de pelerini, o adevărată gură de aer pentru comerțul orașelor sărace. Orașul ajuta Biserica, și împlicit Biserica ajuta Orașul.

      Proprietățile Bisericii au fost legitime, n-au fost luate cu japca. Statul este cel care le-a luat cu japca.

      • Like 1
    • @ Valentin
      Ca de obicei, incepi a scrie fara sa si citesti. In primul rand nu era vorba de 82 de miliane de lei - cam jumatate din banii astia erau datoria manastirilor catre statul roman, ca nu isi platisera taxele (si pe atunci erau foarte mici) de foarte, foarte multa vreme. Mai apoi, banii astia nu se discuta sa fie platiti bisericii romane, ci celei din Grecia, Si iar mai apoi, calugarii greci au refuzat despagubirea (foarte frumos :)) dar au cerut o interventie militara otomana impotriva Romaniei (foarte urat). Cum interventia otomana nu a venit, ba chiar in 1877 Romania si-a declarat independenta completa fata de otomani, grecii s-au spalat pe bot de banii aia.

      Nu mai scrie fara sa citesti inainte, Valentine. Intrebarea e de ce pui bucati de adevar pe forumuri: esti doar prost, ori platit pentru asta?
      • Like 0
    • @ haim_mononucleozovici
      Valentin check icon
      Ești sigur că sunt greșit informat? Dacă ne uităm la textul legii votate în 1863, citim: "Toate averile mănăstirești închinate și neînchinate (...)", vom înțelege că legea a vizat TOATE mănăstirile, nu doar pe cele "închinate", adică aflate sub jurisdicție greacă. Imaginează-ți că mâine un guvern decide ca toate companiile din România să fie naționalizate, indiferent dacă sunt companii străine sau românești.

      Da, existau nenumărate mânăstiri grecești care se aflau sub altă jurisdicție decât cea românească, dar statul a profitat de acest artificiu să confiște TOATE averile mânăstirești.

      Mai mult, și-a luat angajamentul ca bugetul acestor biserici, mânăstiri sau așezăminte de binefacere fondate de Biserică să treacă în administrarea statului:

      " (...) mănăstiri și biserici din orașe sau la așezăminte de binefacere și de utilitate publică, se proclamă domeniuri ale Statului Român, iar veniturile acestor așezăminte vor fi cuprinse în bugetul general al statului."

      Păi hai să ne ține de cuvânt: am promis că administrăm bugetul lăcașelor de cult, fie ele românești, fie grecești. De ce a fost nevoie de o confiscare generală? Ok, se putea găsi o soluție și pentru proprietățile grecilor, să fie date în administrarea Bisericii românești. Nu, s-a decis să se ia totul - și proprietățile românilor - și soarta Bisericii să fie administrată de stat.

      Păi și atunci de ce mai chițăim, când scrie negru pe alb că NOI AM DECIS ACEST LUCRU? Iată legea mai sus! E scrisă clar: Biserica trece în administrarea statului!

      Noi am vrut-o, nu ne-a obligat nimeni! Absolut nimeni! Hai să dăm înapoi ce am luat și e ok. Hai să dăm înapoi proprietățile bisericilor și mânăstirilor românești.
      • Like 0
    • @ Valentin
      La 1863 nu exista biserica romana ca institutie. In Moldova si Valahia biserica tinea de patriarhul de la Constantinopol, in Transilvania biserica ortodoxa tinea de cea sarba. Zisa "autocefalie" s-a decis la 1864 si patriarhul de la Constantinopol a recunoscut-o la 1885, desi era o situatie de facto dupa Razboiul de Independenta.

      Asta e istoria. Biserica ortodoxa, ca institutie, nu a fost de partea Romaniei la inceputurile statului. Au fost patrioti printre preotii si calugarii ortodocsi romani? Nu putini - in special preotii din sate. Dar au facut-o in nume propriu, deloc sprijiniti de ierarhia organizatiei.

      Oricum, nu are acum relevanta ce s-a intamplat la 1863. Ideea e ca se investeste prea putin in infrastructura necesara dezvoltarii societatii (scoli spitale, drumuri, aeroporturi etc), in timp ce se gasesc multi bani pentru proiecte ne-prioritare. Si asta e o mare problema pentru o tara ca Romania.

      Daca ti se pare ca in 1863 s-a facut o nedreptate (mie nu mi se pare, cum nici lui Kogalniceanu nu i s-a parut, cum nici milioanelor de romani de atunci nu li s-a parut) cedeaza-ti averea bisericii ca sa repari "pacatele stramosesti". Nu cred ca te opreste nimeni. Calin Georgescu & co o sa iti ramana indatorati.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Ana Gia Ana Gia check icon
      E bine ca tu crezi toate minciunile pe care le-ai scris. Mai informeaza-te :)
      • Like 0
    • @ haim_mononucleozovici
      Valentin check icon
      Ideea că înainte de autocefalie n-a existat o Biserică românească e absurdă! Un exemplu relevant e Biserica Romano-Catolică. Toate bisericile catolice din lume se află sub ascultarea canonică TOTALĂ a Papei. Asta înseamnă că nu putem vorbi de o biserică catolică românească, doar pentru că Roma este cea care decide? E absurd! Faptul că Biserica Ortodoxă Română a devenit autocefală după jaful lui Cuza nu are foarte mare împortanță. Este foarte adevărat că venitul mănăstirilor ÎNCHINATE mergea prin alte părți și că acestea erau scutite de taxe, dar mănăstirile NEÎNCHINATE plăteau taxe și se autogospodăreau. Cuza a luat cu japca TOATE veniturile, cu o lege care specifica foarte clar că supraviețuirea mănăstirilor neînchinate se va face prin bugetul de stat. O minciună, după cum s-a dovedit ulterior. Nu o spun eu, o spune legea pe care însuși Cuza nu a respectat-o.
      • Like 0


Îți recomandăm

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult