O industrie de zeci de milioane de euro ia avânt în ultimele luni din an, cu vârfuri în primele trei săptămâni din decembrie. Câștigă magazinele online, își numără banii firmele de curierat, se bucură distribuitorii de vin și dulciuri.
Nebunia cadourilor de protocol dă primele semne de viață în septembrie, când companiile își calculează bugetele dedicate relațiilor cu partenerii de afaceri și-și trăiește ultimele zile între Crăciun și Revelion, când întârziații trimit coletele.
Obiceiurile se schimbă de la an la an. Există, ca în orice domeniu, trenduri, dar și cadouri evergreen, ce nu dau greș niciodată.
„Am putea spune că vinul roșu și cozonacul sunt evergreen-uri. Putem pune langa ele o carte, o agendă, un pix, însă vinul și cozonacul sunt simboluri ale Crăciunului. Am observat în ultimii ani o tendință la multe companii să direcționeze bugetul alocat cadourilor de Crăciun sau o parte din acesta către susținerea unor cauze sociale. Îi încurajăm, e un gest foarte frumos să schimbi destinația a măcar o parte din ceea ce în alți ani am cheltuit pe cadouri de protocol spre zone care au nevoie de susținere. Și noi derulăm proiecte prin care dorim să venim în ajutorul celor care au nevoie de noi” spune Florin Mancaș, cofondator Cick2drink.ro.
Bugetele sunt în funcție de mărimea firmei, dar jucătorii din piață spun că valoarea unui colet cu un cadou de protocol mediu se încadrează între 150 și 200 de lei.
Un astfel de pachet poate conține o sticlă cu vin roșu, un prosecco sau un spumant și ceva dulce, de obicei, un cozonac, ciocolată artizanală, fursecuri, bomboane din ciocolată. „Pentru că cererea de dulciuri în aceste colete cadou este mare, noi am decis să colaborăm cu cofetari și producători locali, pe care ii alegem după o analiză atentă a ofertei din piață. Principalele criterii sunt calitatea produselor, iar întâietate au cele care sunt făcute din ingrediente naturale, de preferat chiar locale. Produsul dulce vine ca o completare la un vin bun”, spune Florin Mancaș.
Pe de altă parte, între firmele care comandă colete pentru parteneri sau clienți există și unele care au cereri speciale. Pachete mai scumpe, de 500 de lei și peste acest buget, iar solicitarea este să fie introdus în pachet un anumit brand de șampanie.
Hitul iernii 2019? „Cea mai populară combinație pare a fi - detașat- o sticlă de prosecco sau una de vin roșu și ceva dulce. O creștere susținută este înregistrată pe segmentul vinurilor românești. În ultima perioadă am tot primit solicitări din partea clienților noștri pentru vinuri locale, vinuri de la producători mai puțin cunoscuți, în special crame boutique, dar și spumante. În ultimii ani tot mai popular este prosecco, cererea crește exponențial”, observă cofondatorul click2drink.
2019 pare a fi un an bun, chiar și pentru un new-entry. Click2drink se așteaptă să livreze peste 2000 de colete până la final de decembrie, luând în calcul cererile ferme, cele care urmează să fie comenzi finale și întârziații de dinainte de Crăciun.
Însă creșterea vine din serviciile conexe, nișate și de la companiile care externalizează complet serviciul coletelor de protocol: consiliere, configurare, personalizarea coșurilor și livrarea cu confirmare de primire. Reprezentanții firmelor doresc să fie ajutați să facă alegerile cele mai potrivite- un anumit tip de vin cu un anumit tip de ciocolată artizanală, de exemplu, în funcție de tipologia clienților pe care-i au, numărul de pachete și distribuția acestora.
„Înțelegem că fiecare client este diferit, ceea ce înseamnă și o diversitate mare a nevoilor și preferințelor. Încercăm să fim foarte flexibili și atenți la solicitările lor. Oferim și personalizare cu logo-ul companiei sau cu un mesaj dorit. Am avut clienți care au dorit personalizarea sticlelor de vin cu un mesaj aniversar la împlinirea unui număr de ani pe piața din România, iar rezultatul a fost unul apreciat drept spectaculos. Ne putem ocupa integral de un astfel de proiect. Stabilim cu clientul bugetul în care trebuie să ne încadrăm și putem prelua atât configurarea pachetelor, cât și livrarea acestora către parteneri. Credem că acest tip de serviciu va fi din ce în ce mai apreciat și la noi în țară, pentru că este practic o eficientizare a activităților unei companii”, dezvăluie Florin Mancaș.
Un sfat pentru firmele care trimit cadouri de protocol clienților sau partenerilor de afaceri? Cu cât începi mai repede, cu atât e mai mică bătaia de cap și ies lucrurile mai bine. Pentru unele companii este un proces de durată, cu tot felul de aprobări interne. În plus, pe final de an se aglomerează toți cei de pe lanț: riști să te trezești pe ultima sută de metri că furnizorii nu mai au produsele pe stoc, iar curierii nu mai fac față livrărilor și le întârzie.
„Din experiența noastră, am observat că cele mai multe comenzi încep online și se concretizează offline. Clienții caută informații și compară oferte pe internet, însă decizia de cumpărare a unui anumit pachet se ia, de regulă, după una sau mai multe discuții, la telefon sau pe email. Chiar dacă unele comenzi sunt plasate începând cu luna octombrie, clienții își doresc ca partenerii lor să primească aceste cadouri în preajma sărbătorilor, adică între 15 și 24 decembrie”, spune cofondatorul click2drink.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Atenție firma la care se face publicitate: " proseco" acum 5 ani nu exista!
La fel vor dispărea și băutorii de " prosseco" în cel mult 5 ani!
Trendul de cluby, de " frapiera" este dat de " giganții" specialiști în vânzări, care au ajuns mega traineri, consultanți, sau slugi de achiziții la marile rețele!
Șoferii și agenții anilor 90- 00!
Atenție, că sunteți pe nisipuri mișcătoare!
Rar oameni de valoare în buy-ing or sell-ing !
80 % e din drink!
" Bem și noi un " prosseco?"
Hai siktir!