Sari la continut
Republica
Comunicare

Un oraș smart e un oraș în care oamenii zâmbesc mai des, fiindcă sunt mai relaxați

Oameni fericiți

Foto: Getty Images

Un oraș ofertant este un oraș cu o calitate superioară a vieții. Ce înseamnă asta?

Un oraș „smart”, în care te enervezi mai puțin, petreci mai puțin timp în trafic, beneficiezi de servicii de sănătate și administrative moderne și de calitate.

O urbe cu o calitate superioară a vieții este una atractivă pentru investitori, adică una conectată la rețeaua de infrastructură rutieră, feroviară și navală, în cazul orașelor porturi la Dunăre sau la Marea Neagră. Un oraș cu potențial de dezvoltare, în care tinerii au un viitor și se regăsesc, o comunitate vie, cu „vibe” și identitate, cu o direcție și o strategie de dezvoltare.

Un oraș cu o calitate superioară a vieții reprezintă un oraș în care administrația locală oferă facilități investitorilor pentru a-i atrage, fie că vorbim de cele fiscale sau în legătură cu pregătirea unor terenuri cu utilități și tot ce este necesar pentru a permite atragerea investițiilor.

Calitatea vieții este strâns legată de petrecerea timpului liber și modul sănătos de a trăi, fie că ne referim la socializare, cultură, sport sau agrement. Totodată, este reprezentată de spațiul verde și de numărul de parcuri, de zonele de socializare în natură, de culoarele pietonale de trecere de încurajare a deplasării pe jos, de reducerea poluării printr-un transport public electric, cu legături în toate zonele orașului, inclusiv cele industriale, în care este chiar stimulat acest tip de transport prin sistemul „park and ride”, prin aplicații gestionate de administrație cu tot felul de informații despre trafic, conexiuni ale mijloacelor de transport, calitatea aerului, locurile de parcare libere în cel mai apropiat perimetru în care ești localizat. Un oraș sigur, monitorizat video, în care cetățenii se simt în securitate, un oraș cu spitale moderne și suficiente, cu o administrație debirocratizată și servicii digitalizate. O comunitate care se adună în piețe și piațete pentru a socializa, în care se închide circulația pe anumite segmente ale unor artere în week-end „pentru a fi încurajat mersul pe jos, stimulând și anumiți antreprenori să investească în clădirile istorice, restaurându-le și transformându-le în puncte de atracție turistică.

Un oraș care își păstrează identitatea, speculează poziționarea și își valorifică la maxim potențialul pe care îl are atrăgând turiștii. În care există o preocupare permanentă de promovare și menținere a vizibilității. În care se organizează în mod frecvent evenimente culturale și sportive pentru ridicarea nivelului general de educație al membrilor comunității. În care autoritățile își sprijină cetățenii, proprietari ai unor imobile istorice, să și le întrețină si să le restaureze, susținând în acest fel tot ce este identitar și tradițional pentru oraș.

Un oraș în care oamenii zâmbesc mai des, fiindcă sunt mai relaxați și mai ales, ce e cel mai important, reprezintă locul în care se regăsesc.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    De acord. Dar ca un oraș sa fie smart trebuie ca locuitorii sa fie smart și sa voteze un primar smart și un consiliu local smart care sa angajeze persoane smart în instituțiile locale. După cum vedeți este nevoie de foarte multi oameni smart sa faci un oraș smart, și din păcate la noi nu prea sunt oameni smart, chiar deloc.
    P.S. Aiurelile cu străzi cu bănci cu prize USB. vreo câteva panouri solare de încărcare, wireless gratis, câțiva senzori, ceva stații de încărcare, o parcare de biciclete care a costat 1 milion de euro numai smart nu pare.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult