Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Un viitor mai bun, conturat prin transformare digitală

digital futures

Transformarea digitală la nivelul companiilor va accelera progresul economic și social – dacă acționăm imediat

(click/ tap pentru a mări)

Întreaga regiune a Europei Centrale și de Est (CEE) dispune de numeroase talente în domeniul digital și de tineri cu obiective curajoase. Spre exemplu, la nivel global, Malta și Estonia sunt considerate lideri în ceea ce privește digitalizarea serviciilor publice și au fost clasate de către Comisia Europeană pe primele două locuri din Europa în materie de guvernare digitală. Totodată, valoarea companiilor de tehnologie din regiune a crescut de 19 ori în ultimul deceniu, în frunte aflându-se nume precum UiPath, companie românească considerată „decacorn” sau Infobip din Croația.

Cu toate acestea, suntem departe de a valorifica pe deplin potențialul pe care regiunea îl deține.

În acest context, am realizat Digital Futures Index, o cercetare care își propune să mapeze progresul digital și care arată că țările mai avansate din punct de vedere digital au performanțe mai bune din punct de vedere economic și social.

Statele avansate din punct de vedere digital sunt mai inovatoare, au economii mai competitive și mai eficiente, dar și un nivel mai scăzut de poluare. 

(click/ tap pentru a mări)


În multe privințe, țările și companiile din Europa Centrală și de Est sunt la fel de dezvoltate din punct de vedere digital ca națiunile care sunt considerate lideri ai digitalizării, iar la nivelul altor aspecte prezintă posibilități uriașe de integrare a transformării digitale și beneficiilor aduse de aceasta.

Prin accelerarea digitalizării, întreaga regiune a Europei Centrale și de Est se poate autodepăși, contribuind la conturarea unui viitor digital pentru Europa și pentru noi toți, precum și la menținerea competitivității pe termen lung.

Ne aflăm într-un punct foarte important, în care fiecare dintre noi are un rol. Astfel liderii micilor afaceri sau cei ai companiilor mari, din orice sector de activiate, sunt poziționați strategic pentru a face diferența. Doar dacă acționăm imediat.

Leadership-ul digital este esențial

Fapt expus anterior și de alte surse specializate, cercetările noastre indică, de asemenea, că investițiile în tehnologiile digitale sunt esențiale în vederea creșterii competitivității și îndeplinirii așteptărilor în continuă schimbare ale consumatorilor și ale profesioniștilor.

Investițiile în infrastructura digitală și clasificarea companiilor în funcție de gradul de „competitivitate digitală” sunt în strânsă legătură cu rezultatele de natură economică și societală, în general. De asemenea, adoptarea soluțiilor cloud, în special, este foarte strâns legată de un grad mai mare de inovație și productivitate.

Cu alte cuvinte, companiile digitale reprezintă un motor al progresului.

Nu doar investițiile în tehnologie sunt importante, însă. Pentru a prospera și a avea succes, firmele ar trebui să prioritizeze și dezvoltarea competențelor digitale în rândul angajaților lor, conturarea leadership-ului digital și a unei culturi organizaționale axate pe modelul hibrid de lucru.

Profesioniștii în domeniul IT au un rol catalizator:

Gradul de inovație și nivelul de productivitate cresc odată cu numărul specialiștilor în IT de pe piața muncii.

(click/ tap pentru a mări)

Având competențe digitale care răspund cerințelor din prezent și viitor, profesioniștii IT pot folosi și implementa într-un mod mai eficient cele mai noi tehnologii digitale avansate, la nivelul întregii organizații, accelerând astfel digitalizarea și maximizând impactul acesteia asupra afacerii.

Ca urmare a perfecţionării continue, specialiștii IT vor deveni catalizatori ai transformării digitale.

Leadership-ul digital stimulează dezvoltarea:

Nu doar talentele în domeniul IT trebuie să-și îmbunătățească abilitățile, ci și ceilalți angajați ai companiei. O companie în care mai mulți seniori care ocupă posturi de conducere au competențe digitale are un avantaj competitiv.

(click/ tap pentru a mări)

Analiza noastră a demonstrat că abilitățile digitale superioare, în rândul grupurilor de vârstă ale celor care ocupă posturi de conducere în organizații, sunt asociate cu un nivel crescut de competitivitate.

Acești lideri digital-first iau mai ușor decizii ce pot debloca, prin digitalizare, o valoare strategică crescută

Ideile se nasc în afara biroului:

Așteptările angajaților cu privire la cultura muncii s-au schimbat în permanență. Vechile moduri de lucru pun competitivitatea în pericol, iar talentele aleg tot mai des să părăsească organizațiile. În plus, datele noastre au arătat că, în perioada pandemiei, munca de la distanță a generat inovații, inclusiv înregistrări de brevete, precum și o productivitate mai mare.

(click/ tap pentru a mări)

.„Flexibilitatea” este cuvântul-cheie. Cele mai bune rezultate nu apar doar ca urmare a muncii de la distanță, sau a lucrului exclusiv de la birou, ci ca efect al împletirii corespunzatoare ale celor două modele de lucru. Munca pe model hibrid le permite tuturor să își atingă potențialul maxim, indiferent unde s-ar afla, iar nimeni nu își dorește ca o parte din echipă să aibă performanțe slabe sau jumătate din idei să se piardă.

Transformarea afacerilor în companii progresive și orientate spre viitor ajută atât la menținerea talentelor în regiune, cât și la atragerea specialiștilor înapoi, după ce aceștia au dobândit experiență în străinătate.

Pasivitatea nu este, așadar, o opțiune – companiile trebuie să se digitalizeze sau riscă să fie depășite de competitorii lor.

Cu toții trebuie să devenim performanți digital

Analiza datelor a dezvăluit că sprijinirea oamenilor în a-și îmbunătăți competențele digitale duce la creșterea productivității și a salarilor medii – acestea fiind două puncte nevralgice ale multor țări din regiune.

Prin derularea de procese de perfecționare și recalificare profesională, companiile pot avea aici un impact enorm: cu cât angajații sunt mai calificați din punct de vedere digital, cu atât pot aduce o contribuție mai mare pentru angajatorii lor și pentru comunitățile din care fac parte. În Europa Centrală și de Est există talente incredibile și investind în oameni și în dezvoltarea abilităților lor digitale, la fel de mult ca în tehnologia digitală, putem crea o mai mare unanimitate în rândul celor avansați digital.

Acesta este motivul pentru care, în cadrul Microsoft, punem un accent deosebit pe dezvoltarea competențelor digitale în planurile noastre de investiții în direcția transformării digitale – așa cum se întâmplă în Polonia și Grecia.

Avem capacitatea de a genera și conduce schimbarea

Europa își propune să devină un lider în economia digitală globală. În raport cu SUA și China, Europa se confruntă, însă, cu un deficit în materie de inovație, care se adâncește tot mai mult, astfel că alocă sume de ordinul trilioanelor de euro pentru a-și promova agenda de inovare și pentru a accelera transformarea digitală.

Țările din Europa Centrală și de Est pot accelera atingerea obiectivului nostru comun – dacă progresăm, întreaga Europă va face un salt înainte și astfel ne vom asigura un viitor competitiv pe scena globală.

Nu nivelul de digitalizare din prezent al unei companii sau al unui stat este cel mai important, ci viteza cu care acestea progresează spre a deveni mai inovatoare, mai competitivă din punct de vedere economic și mai eficientă din punct de vedere energetic.

Printre următorii trei pași prioritari pe care trebuie să-i facem, se numără cu siguranță:

• sporirea și aprofundarea competențelor digitale ale tuturor angajaților, în special ale celor care au funcții de decizie;

digitalizarea unui număr mai mare de procese pentru a crește eficiența, precum și a unui număr mai mare de servicii în beneficiul clienților și al cetățenilor;

• adoptarea unui sistem hibrid de lucru, și nu doar a soluțiilor tehnologice, astfel încât angajații să-și poată valorifica pe deplin talentul de care dispun, iar companiile să se poată bucura de rezultate.

Avem la dispoziție tot ceea ce ne trebuie pentru a face acest lucru, astfel că totul se rezumă, din acest moment, la leadership. Pentru a întelege posibilitățile date de digitalizare, ne inspiră spusele câtorva lideri din regiune, precum cele din imaginile rotative de mai jos:

Este momentul să colaborăm pentru a genera și conduce schimbarea, pentru că este în puterea noastră.

Atunci când nepoții mei vor întreba cum am contribuit la conturarea unui viitor digital mai bun pentru ei, știu ce voi răspunde.

Care va fi răspunsul vostru?

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Degetelul ministru Florin Roman,va fi cheia "succesului",care,in afara de Enter pe FBook,il cuprinde toate transpiratiile numai cand aude cuvantul "digitalizare",poate il exporta curiozitatea in Malta și Estonia intr-o excursie sa-si clarifice gandurile din cartea pierduta si nescrisa de dl.mitoman.
    • Like 0


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult