Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Unul din cei mai mari jucători din industria de asigurări recrutează „doctori financiari”. Ce este „Fast Track” și ce venituri primesc candidații care trec interviul

Unul dintre cei mai mari jucători de pe piața asigurărilor de viață din România anunță lansarea unui program intens de recrutare și pregătire a viitorilor consultanți și manageri. În 2018, compania urmează să-și extindă prezența în mai multe reședințe de județ și caută candidați care să acumuleze și să se dezvolte într-un an cât alții în cinci. La final, câțiva dintre ei pot deveni Manageri asociați ai Metropolitan Life. Ce este Fast Track, care este profilul unui „doctor financiar”, așa cum îi place să-i numească pe membrii echipei pe care o coordonează, aflați dintr-un interviu acordat de Kaan Sipahi, Head of Face to Face Distribution Channel Metropolitan Life.

Care este cea mai importantă diferență dintre obiceiurile de consum ale românilor și cele ale altor popoare, atunci când vorbim de industria asigurărilor?

Cred că în acest domeniu, în ciuda diferențelor în ce privește nivelul de conștientizare, cultură și educație financiară al fiecărui popor, nu există deosebiri majore când ne referim la nevoia oamenilor de a avea asigurată viața. Este o nevoie extrem de importantă. Singurul lucru care se schimbă de la o piață la alta este nivelul veniturilor.

În Japonia, de exemplu, o singură persoană poate avea chiar și șase polițe de asigurare, în timp ce în țări ca România sau Turcia, media este de sub o asigurare pentru fiecare. În principiu, atunci când le propui oamenilor să aibă o asigurare de viață ai parte de aceeași rezistență. Rareori oamenii percep asigurarea ca pe o necesitate, ca parte a coșului de nevoi. Dar nevoia există, în consecință există și cererea. Pe de altă parte, totuși oamenii nu doresc să se gândească la faptul că îmbătrânesc, sau că ar putea avea parte de evenimente nefericite. Dar este foarte important să depășim aceste sentimente și să decidem să ne punem la adăpost viitorul nostru și al familiilor noastre.

Trebuie să reușim să privim lucrurile din altă perspectivă, anume că asigurările de viață nu sunt un lux, sunt o cheltuială obligatorie pe care - din păcate- mulți români o percep ca pe una scumpă, peste care o pot sări de pe lista cheltuielilor zilnice. 

Cum se schimbă această percepție?

Priviți consultantul cu care vă întâlniți pentru a vă face o asigurare ca pe un „doctor financiar”, dacă vreți. Este acea persoană cu care discutați despre nevoile pe care le aveți, vi le înțelege și creează soluții care să răspundă așteptărilor. Când un consultant vine către dumneavoastră, are câteva întrebări cu ajutorul cărora încearcă să vă identifice necesitățile. De ce face asta? Pentru că încearcă să înțeleagă și să facă un diagnostic în privința riscurilor pe care le aveți.

Am observat tendința oamenilor de a se uita cu mai mult interes la perioada de pensie, la economii, dar puțini se gândesc la ce se poate întâmpla mâine. Asta este ceea ce noi, în industrie, numim prima formă de venit- adică banii pe care îi produceți sau îi aveți înainte de a ieși la pensie. De aceea, încercăm să dăm un diagnostic al situației în care se află clientul, să ne dăm seama de nevoile pe care le are, să identificăm riscurile pe care le comportă stilul său de viață. Dacă ceva se întâmplă mâine, cine va acoperi aceste riscuri?

Kaan Sipahi, Head of Face to Face Distribution Channel Metropolitan Life

Noi, în calitate de companie, ocupăm acest rol prin produsele și serviciile noastre. Asta este ceea ce o industrie modernă a asigurărilor ar trebui să facă- să vă înțeleagă nevoile de zi cu zi și să vă ajute să navighați fiecare etapă a vieții. Clienții companiei noastre apreciază foarte mult această abordare din partea consultanților noștri, pentru că ei sunt cei care petrec timp cu aceștia, stând de vorbă și încercând să le afle nevoile și riscurile.

Deci sunteți unul din oamenii din industria de asigurări care crede mult în interacțiunea interumană când vorbim de asigurări de viață?

Experiența m-a învățat nenumărate lucruri. Construiești o relație cu un client nu pentru o zi sau un anotimp, ci pe întreaga viață. Și atunci, când vorbim din această perspectivă, vorbim despre serviciile pe care noi le oferim. În această industrie, nu vindem ceva tangibil. 

Gândiți-vă astfel: vindem ceva ce poate nu veți folosi niciodată pe parcursul vieții- ceea ce este de dorit pentru toată lumea. Dar acest bun, care nu a fost tangibil pe parcursul vieții dumneavoastră, va fi utilizat ulterior de familie. Consultanții trebuie să clădească o relație deosebit de bună cu clienții lor și în cele din urmă cu apropiații lor, persoanele dragi lor.

Kaan Sipahi, Head of Face to Face Distribution Channel Metropolitan Life

În urmă cu mulți ani, am început această afacere și am mers la un client să-i vând o poliță de asigurare de viață. Abia am reușit să stabilesc întâlnirea, am luat trenul și am mers 400 de kilometri să mă văd cu acest domn. Când am ajuns, mă aștepta având în față mai multe hârtii. 

Nu vă bateți capul, am deja trei polițe de asigurare. Vă mulțumesc pentru că ați venit până aici. Îmi pare rău că ați bătut atâta cale, dar nu cred că am să cumpăr ceva de la dumneavoastră. Ok, mulțumesc, am zis, dar m-am gândit că ar fi bine să înțeleg ce încerca să-mi spună (foto: Kaan Sipahi, Head of Face to Face Distribution Channel Metropolitan Life). Mi-am propus să-i explic măcar care dintre hârtiile pe care le avea în față îi folosea cu adevărat. Așa că m-am întors către el și i-am spus- dacă aveți timp, mi-ar plăcea să bem o cafea împreună fără să vorbim despre vânzarea unei asigurări. În orice caz, la ce companii aveți aceste contracte? Mi-a spus care erau companiile, iar eu i-am răspuns toate sunt similare cu cea pe care o reprezint eu, ba chiar unele sunt mai bune. Dar permiteți-mi să vă spun un lucru: nu vă chinuiți să intrați în detalii financiare, aproape toate companiile oferă aproape același lucru. Ce vreți să spuneți?, m-a întrebat. Ok, i-am răspuns, vă voi pune o întrebare simplă. Înainte să vă vândă aceste polițe pe care le aveți în față, de câte ori v-au sunat? De foarte multe ori. Apoi le-ați cumpărat, nu? Da, le-am cumpărat. După ce ați cumpărat aceste asigurări, de câte ori v-au mai sunat? Mi-a răspuns: O singură dată pe an, de obicei în jurul datei mele de naștere. Unul din ei nu m-a mai sunat deloc. Ei, tocmai asta încerc să vă spun și eu. I-am spus apoi: luați o foaie de hârtie și un pix, vă rog. Vă rog să scrieți pe ea ce așteptări aveți de la un consultant care vă propune o asigurare, pe durata unui an. Nu vă bateți capul cu hârtiile pe care le aveți în față. Dați-le secretarei dumneavoastră. Voi ține legătura cu ea, când să facă plățile și când se schimbă beneficiile din contract. Pentru că în fiecare an îmbătrâniți, poate riscurile de a suferi un accident scad, dar cele legate de o boală gravă, cum ar fi una de inimă, cresc. Scrieți pe foaie ce dorințe aveți. Persoana din fața mea s-a oprit, nu putea să scrie tot ce și-ar fi dorit, toate așteptările pe care le-ar fi avut. Vreau să vă văd produsul, a spus. Am răspuns: sigur, cu plăcere, numai că vă rog frumos să-mi permiteți să vă spun ceva înainte de a vă explica. Nu este un produs, este o asigurare. Iar ceea ce este important este că în afacerea asigurărilor depinzi cel mai mult de calitatea serviciului pe care-l primești.

Le predați această lecție și celor pe care îi angajați sau îi aduceți în echipă?

De fapt, îi recrutăm numai pe cei care au o astfel de chimie. În timpul interviurilor pe care le țin, nu vorbesc despre banii pe care îi va primi viitorul membru al echipei, ci mai curând sunt curios să știu ce anume îl face să intre în industria asigurărilor, încerc să-mi fac o imagine cu privire la cum vede el această afacere.

Compania oferă resursele materiale - salariu, comisioane, însă un singur lucru nu va putea niciodată să-i dăm unui candidat: dragostea pentru acest domeniu. Dacă nu iubești această afacere, atunci nu poți practica această activitate. Este extrem de greu să mergi la cineva, să-i vorbești despre o nevoie pe care o are, dar la care refuză să se gândească.

Kaan Sipahi, Head of Face to Face Distribution Channel Metropolitan Life

Căutăm oameni foarte buni, de un anumit profil. Dar mai important decât orice profil, este ca acești oameni să mă convingă în timpul unei discuții că venirea lor în companie este o oportunitate pentru ei.

Ok, aveți o abordare interesantă în ce privește recrutarea oamenilor. Pe scurt, cum arată acest profil al oamenilor care ajung la interviul față în față?

Am definit câteva criterii absolut necesare și câteva opționale pentru cei care doresc să intre în proiectul Fast Track. E de preferat ca persoanele care vor să vină la noi să fi avut un contact fie și minim cu o afacere proprie și să fie absolvente de studii superioare. De asemenea, ne interesează să fie candidați care au demonstrat că-și asumă responsabilități. În general, selectez oameni care înțeleg nevoile pe care le au alți oameni. Evident că este necesar ca persoanele recrutate să îndeplinească și condițiile legale în ce privește acreditările, certificările și licențele. Bineînțeles că aplicantul trebuie să fie ambițios și trebuie să văd asta în ochii lui, în comportament. De asemenea, atitudinea este foarte importantă pentru mine.

Mi-ați spus mai devreme că nu insistați asupra banilor din punct de vedere al sumelor, în timpul interviurilor, asta pentru că oferiți multe lucruri colaboratorilor. Puteți să ne spuneți o sumă, cât câștigă un astfel de membru al proiectului Fast Track?

Începând de anul acesta și anul viitor, cei care se alătură proiectului Fast Track se bucură de o ofertă cu beneficii foarte bune. Încă din primele momente, nu vrem ca oamenii care se alătură echipei să aibă o presiune financiară, așa încât, la nivelul de start, venitul este unul foarte ofertant. În companie, noi numim proiectul Fast Track Management Association Program. Bineînțeles, banii contează, dar pentru mine este important ca cei care ni se alătură să învețe și să înțeleagă business-ul.

Întorcându-mă la nivelul veniturilor, pot să spun că un membru al echipei aflat la început pleacă de la 8.500 de lei lei pe lună, în timp ce pentru membrii mai vechi ai echipei, care înregistrează performanțe, veniturile pot ajunge la 25.000 de lei pe lună. 

Kaan Sipahi, Head of Face to Face Distribution Channel Metropolitan Life

Uitându-vă la România, care este potențialul pieței de asigurări pe regiuni sau județe?

Când am venit în România, când am vizitat-o prima dată, am constatat că orașele reședință nu sunt atât de mari. Eu vin de la Istanbul, unde sunt peste 20 de milioane de locuitori. În România, cel mai mare oraș, București, are 3 milioane de oameni. Am crezut inițial că cel mai mare potențial este în Capitală, poate ceva-ceva în orașele mai mari, cum ar fi Constanța sau Iași. Dar cred că greșeam. În Vestul țării, oamenilor au potențial financiar, în timp ce în Est, avem mai mare succes în ceea ce privește numărul de clienți. În Vest, oamenii sunt dispuși să-și facă asigurări mai scumpe, în Moldova, avem un număr mai mare de persoane care se asigură. Suntem prezenți în 15 orașe din țară. Obiectivul nostru este să intrăm în cât mai multe orașe de reședință. Un mare potențial este în orașele mai mici, unde oamenii au mare nevoie de astfel de produse și servicii, cum sunt asigurările de viață.

Asta credeți că este cea mai bună soluție ca să creșteți? Fără presiune ca oamenii să obțină rezultate?

În opinia mea, stresul ucide calitatea și apoi serviciile pe care le oferi. Așa cum spuneam anterior, programul Fast Track este menit să construiască viitori manageri. Acest program presupune să ai o mână de oameni cu care să începi, dar pregătiți la un nivel foarte ridicat. Ei urmează apoi The Management Association Program. La finalul unei perioade de un an, ei sunt mai conștienți și pregătiți pentru acest business, știu cum să fie un bun vânzător de asigurări. Parcurg fiecare pas în timpul programului și devin bun manageri în industrie, fără dubiu. Scopul meu este să creez ceva mare, cu ajutorul oamenilor, să creștem numărul de manageri bine pregătiți, dar și numărul agenților care sunt capabili să încheie asigurări de viață.

De ce îi spuneți Fast Track, dacă nu e vorba despre bani și creșteri accelerate? Întreg programul este de fapt despre cum să creșteți viitori manageri?

În mod normal, în sistemul clasic, pentru ca un agent să ajungă manager urmând trecerea naturală prin carieră, trebuie să parcurgă mai multe etape, care durează poate chiar mai mult de 5 ani până ajunge Manager de Agenție. Fast Track este singurul program care crește managerii într-o formulă rapidă, pe fast- forward. Recrutăm oameni care au experiență în domeniu sau au avut diverse contacte cu business-ul în management, vânzări și-i plătim ca pe șefi de agenții, iar timp de un an, îi învățăm ceea ce în mod normal ar fi învățat în 5 ani. Despre asta este Fast Track.

Câte persoane vă așteptați să recrutați până la anul?

Avem mai multe modalități de a face aceste recrutări, avem multe persoane care au aplicat deja, dar din care vom alege 12. Acești candidați vor deveni Manageri asociați ai companiei. Ei sunt cei pe care vrem să-i avem ca viitori Manageri de Agenție sau chiar în funcții executive.

Care sunt canalele de promovare la care vă așteptați cel mai mult să performeze în acest proiect. Adică de pe ce canal vă așteptați să vină cei mai mulți și potriviți candidați?

Ne-am îndreptat spre canalele de comunicare online, prin căi tradiționale de recrutare sau prin publicitate. Alte surse de unde vor veni potențiali candidați? Suntem foarte deschiși la recomandări. Personal, prefer recomandările, pentru că am observat că oamenii care ni se alătură în acest fel au rată mai bună de retenție în companie.

Aveți aproape 25 de ani de experiență în această industrie. Care a fost sau este cea mai mare provocare de care v-ați lovit de la sosirea în România, în urmă cu 5 ani? Cum ați descrie angajații români?

Sunt foarte pozitiv în ceea ce îi privește pe români. Oamenii sunt respectuoși, se poartă într-o manieră prietenoasă. Observ și nerăbdarea cu privire la progresul României și admir asta. România este o țară membră a Uniunii Europene, cu acces la celelalte țări europene. Poate cel mai mult apreciez la români că vor permanent tot mai mult, tot mai bine. Mi se pare fascinant când văd cât de mulți oameni de aici își iau locul de muncă foarte în serios și sunt deosebit de muncitori. Mă uit câteodată și la persoanele mai în vârstă, care sunt încă active, caută să muncească, să-și găsească noi activități după pensionare. Nu pot să nu observ agenții din industrie, care evoluează frumos și devin consultanți foarte buni, găsind soluții la nevoile clienților, înțelegându-i, fiind empatici, dar și cum, în paralel, își dezvoltă calitățile de antreprenori raportându-se la job ca la o afacere pe viață.

România asigurată este un proiect de informare și educare despre acoperirea riscurilor și beneficiile protecției financiare, realizat de Republica.ro și susținut de compania Metropolitan Life, parte a MetLife Inc., una dintre cele mai mari companii de asigurări de viață din lume. Înființată în 1868, MetLife are, la nivel global, 100 de milioane de clienți în aproape 50 de țări. În România, Metropolitan Life activează de mai bine de 18 ani și are peste 2 milioane de clienți. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu am mare incredere in asigurari - mai precis in asiguratori - dar as dori sa stiu: este aceasta oportunitate un loc de munca adevarat, sau este o colaborare (in sensul de MLM, ma refer) ?
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult