Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Vânzările de vehicule noi vor crește ușor în acest an în România. Producția va avansa cu 8,5%

masini noi parcate

Foto: Sergiy Artsaba / Panthermedia / Profimedia

Vânzările auto din România vor încheia anul 2024 în creștere cu 1,7% comparativ cu anul trecut, pentru autoturisme și cu 0,6% pentru vehiculele comerciale ușoare, arată raportul PwC Autofacts realizat pe cinci piețe* din Europa Centrală.

După o evoluție slabă în primul trimestru, inclusiv pe fondul reducerii facilităților acordate la achiziția de autovehicule verzi, era de așteptat ca estimarea pentru întregul an să indice o creștere ușoară pentru vânzările auto. Semnele revenirii pieței au apărut în aprilie, când s-a înregistrat un plus de peste 34%, dar trebuie menționat că această lună a coincis cu încheierea primei sesiuni din programul Rabla Plus. Vestea bună pentru sectorul auto este că producția se află pe un trend pozitiv, în special pe segmentul de autovehicule comerciale ușoare.

În pofida scăderii cu 10,2% a vânzărilor de autoturisme, în primul trimestru din 2024 comparativ cu aceeași perioadă din 2023, acesta este al doilea trimestru consecutiv în care a fost depăşit pragul de 30.000 de unităţi vândute, arată Autofacts. Dacia rămâne cel mai bine vândut brand. Tesla și-a dublat vânzările în aceeași perioadă și a urcat cu 11 poziții intrând în top 10.

Primul trimestru din acest an a fost foarte bun pentru producția auto din România, care a crescut cu 7%, înregistrând al doilea trimestru consecutiv de creștere. Pentru întregul an, se așteaptă ca producția să crească cu 8,5%, determinată de LCV. În cazul autoturismelor, producția este prognozată să scadă cu 7,1%.

La nivelul celor cinci state analizate, vânzările cumulate ar urma să crească cu 4,6% în acest an, toate piețele având o traiectorie pozitivă, Ungaria urmând să înregistreze cel mai mare salt, de 8,7% față de 2023.

În schimb, producția de vehicule ușoare pe aceste piețe va scădea cu 0,8% în 2024 față de 2023. Evoluția va fi urmare a reducerii cu 4% a segmentului de autoturisme, în pofida creșterii prognozate a pieței vehiculelor comerciale ușoare (+35,0%). La nivel de țară, Cehia și Slovacia, cele mai mari piețe de producție dintre cele cinci, își vor vedea nivelurile de producție scăzând cu 1,6% și, respectiv, 3,5%.

Producția de vehicule electrice din țările analizate din Europa Centrală continuă să fie în creștere, estimată la plus 15,6% în 2024 față de 2023, în timp ce până în 2030 se așteaptă un avans uriaș de 208,4%. În 2024, se preconizează că performanța BEV (Battery Electric Vehicle) va fi cea mai slabă (-2,3%), în timp ce PHEV - Plug-in Hybrid (+24,0%) și FHEV - Full Hybrid(+27,9%) compensează pierderea. La nivel de țară, BEV-urile vor fi în continuare cel mai popular tip de propulsie electrificată de serie pentru patru din cele cinci piețe (cu excepția României) începând cu 2027. În România vor fi produse în special vehicule FHEV (electrice complet hibride).

*Piețele analizate în acest raport sunt România, Polonia, Cehia, Ungaria și Slovacia.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon