Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Vânzările de vehicule noi vor crește ușor în acest an în România. Producția va avansa cu 8,5%

masini noi parcate

Foto: Sergiy Artsaba / Panthermedia / Profimedia

Vânzările auto din România vor încheia anul 2024 în creștere cu 1,7% comparativ cu anul trecut, pentru autoturisme și cu 0,6% pentru vehiculele comerciale ușoare, arată raportul PwC Autofacts realizat pe cinci piețe* din Europa Centrală.

După o evoluție slabă în primul trimestru, inclusiv pe fondul reducerii facilităților acordate la achiziția de autovehicule verzi, era de așteptat ca estimarea pentru întregul an să indice o creștere ușoară pentru vânzările auto. Semnele revenirii pieței au apărut în aprilie, când s-a înregistrat un plus de peste 34%, dar trebuie menționat că această lună a coincis cu încheierea primei sesiuni din programul Rabla Plus. Vestea bună pentru sectorul auto este că producția se află pe un trend pozitiv, în special pe segmentul de autovehicule comerciale ușoare.

În pofida scăderii cu 10,2% a vânzărilor de autoturisme, în primul trimestru din 2024 comparativ cu aceeași perioadă din 2023, acesta este al doilea trimestru consecutiv în care a fost depăşit pragul de 30.000 de unităţi vândute, arată Autofacts. Dacia rămâne cel mai bine vândut brand. Tesla și-a dublat vânzările în aceeași perioadă și a urcat cu 11 poziții intrând în top 10.

Primul trimestru din acest an a fost foarte bun pentru producția auto din România, care a crescut cu 7%, înregistrând al doilea trimestru consecutiv de creștere. Pentru întregul an, se așteaptă ca producția să crească cu 8,5%, determinată de LCV. În cazul autoturismelor, producția este prognozată să scadă cu 7,1%.

La nivelul celor cinci state analizate, vânzările cumulate ar urma să crească cu 4,6% în acest an, toate piețele având o traiectorie pozitivă, Ungaria urmând să înregistreze cel mai mare salt, de 8,7% față de 2023.

În schimb, producția de vehicule ușoare pe aceste piețe va scădea cu 0,8% în 2024 față de 2023. Evoluția va fi urmare a reducerii cu 4% a segmentului de autoturisme, în pofida creșterii prognozate a pieței vehiculelor comerciale ușoare (+35,0%). La nivel de țară, Cehia și Slovacia, cele mai mari piețe de producție dintre cele cinci, își vor vedea nivelurile de producție scăzând cu 1,6% și, respectiv, 3,5%.

Producția de vehicule electrice din țările analizate din Europa Centrală continuă să fie în creștere, estimată la plus 15,6% în 2024 față de 2023, în timp ce până în 2030 se așteaptă un avans uriaș de 208,4%. În 2024, se preconizează că performanța BEV (Battery Electric Vehicle) va fi cea mai slabă (-2,3%), în timp ce PHEV - Plug-in Hybrid (+24,0%) și FHEV - Full Hybrid(+27,9%) compensează pierderea. La nivel de țară, BEV-urile vor fi în continuare cel mai popular tip de propulsie electrificată de serie pentru patru din cele cinci piețe (cu excepția României) începând cu 2027. În România vor fi produse în special vehicule FHEV (electrice complet hibride).

*Piețele analizate în acest raport sunt România, Polonia, Cehia, Ungaria și Slovacia.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult
sound-bars icon