„România este în pragul unei transformări digitale”, iar în acest context, Vodafone se transformă într-o companie de tehnologie care oferă și servicii de telecomunicații, spune Nedim Baytorun, Consumer Business Unit Director Vodafone România. Schimbările sunt de anvergură, de la transformarea magazinelor Vodafone, relația cu clienții, experiența digitală oferită și până la oferirea de noi produse și servicii, inclusiv asigurări, într-un concept unic pentru țara noastră. „Vrem să fim retailerul de tehnologie al României. Dacă un client are nevoie de un aspirator inteligent, de o trotinetă electrică, de un televizor cu ecran de 42 inch, de boxe sau căști inteligente, vrem ca Vodafone să fie prima opțiune”, afirmă oficialul companiei. Într-un interviu pentru Republica, Nedim Baytorun vorbește despre noile servicii pe care Vodafone vrea să le lanseze în România, despre potențialul de digitalizare a țării, dar și despre planurile de extindere a echipei de tehnologie, care să acorde asistență personalizata fiecărui client.
Nedim Baytorun a preluat funcția de Consumer Business Unit Director al Vodafone România în iulie anul trecut, după ce a fost Consumer Business Director al Vodafone Albania. Anterior, a ocupat o serie de roluri în zona comercială și marketing, inclusiv pe cele de Head of Segments și Head of Digital Transformation & Revenue Management în cadrul Vodafone Turcia.
Începând de anul trecut, Vodafone a început tranziția de la o companie de telecomunicații la o companie de tehnologie. Ce înseamnă acest lucru?
Se produc multe schimbări pe întreaga piaţă, iar România se află în pragul unei transformări digitale. Cred că România este pe locul trei sau patru în Europa în ceea ce privește utilizarea internetului, există o penetrare de peste 100% a televiziunii și serviciilor mobile, sunt mulți oameni care au două linii mobile. De asemenea, penetrarea internetului de bandă largă trece deja de 70% - putem vorbi despre o accelerare în timpul pandemiei. Mai importantă este însă adaptarea. Există câteva sub-segmente foarte deschise transformării digitale. Când ne uităm la digital banking, e-commerce, constatăm că au o creștere exponențială în România, foarte multe branduri beneficiind la modul real de digitalizarea acestor verticale. Plățile on-line sunt într-o creștere accentuată. Cred că mai mult de 25% dintre persoanele care au un card de debit sau de credit fac online plăți precum cele pentru utilități, mai degrabă decât să meargă cu cash într-o casierie. Așadar vedem o trecere de la o societate în care se făceau plăți cash la una în care plățile se fac digital. Sunt de un an în România, la fel și CEO-ul Vodafone, si în acest an am văzut multe schimbări. Am analizat și am încercat să stabilim care este rolul Vodafone în întregul ecosistem al transformării digitale. Am definit o viziune clară pentru companie pentru următorii cinci ani. La Vodafone, ne dorim să fim cu adevărat partenerul tehnologic de încredere al românilor în ceea ce privește nevoile individuale, ale familiei, ale afacerilor, să fim un partener pentru întreaga societate.
Nu te poți trezi într-o zi spunând: vreau să fiu în acest punct, trebuie să treci printr-o mare transformare. Vodafone este o companie de telecomunicații foarte puternică la nivel global. Dar în această lume în schimbare, credem că trebuie să schimbăm modul în care operăm și modul în care oferim servicii clienților noștri. Așadar, trebuie să ne transformăm dintr-o companie de telecomunicații, într-una orientată mai mult spre tehnologie.
Vrem să fim retailerul de tehnologie al României. Dacă un client are nevoie de un aspirator inteligent, de o trotinetă electrică, de un televizor cu ecran de 42 inch, de boxe sau căști inteligente, vrem ca Vodafone să fie prima opțiune.
Cum se traduce acest lucru în serviciile oferite clienților?
Vă dau mai multe exemple concrete. În primul rând nu vom oferi doar soluții de conectivitate, ci soluții integrate, convergente. Să ne consolidăm statutul de operator convergent pe piața de telecomunicații este una dintre prioritățile noastre strategice. Dar mai important de atât este să trecem dincolo de produsele de conectivitate, în primul rând prin furnizarea de hardware. O tendință pe care o vedem acum este transformarea digitală în casele și birourile clienților care folosesc o paletă tot mai extinsă de gadgeturi și accesorii. Așa că vrem să fim retailerul de tehnologie al României. Dacă un client are nevoie de un aspirator inteligent, de o trotinetă electrică, de un televizor cu ecran de 42 inch, de boxe sau căști inteligente, vrem ca Vodafone să fie prima opțiune. Să meargă mai întâi într-un magazin Vodafone sau în magazinul online pentru a verifica ce poate achiziționa de acolo. Aceasta reprezintă o schimbare majoră față de ce am făcut până acum, magazinele Vodafone fiind până acum percepute ca locații unde te duci să plătești factura sau să cumperi un alt produs de conectivitate. Vrem ca magazinele noastre să fie puncte de vânzare de tehnologie. Vrem să fie showroom-uri în care poți vedea noi dispozitive tehnologice. Dacă dorești să cumperi o trotinetă electrică, de ce să nu mergi într-un magazin Vodafone, pentru că are în vitrină chiar acum? Este o mare transformare în care investim masiv acum. Veți vedea multă comunicare în jurul acestei idei și credem că este o misiune pe care o putem duce la îndeplinire pentru că avem un trafic mare de clienți în magazinele noastre, știm nevoile clienților noștri și clienții au deja o relație cu noi. De ce ar merge într-o altă locație să cumpere dispozitivele?
Primele tatonări în această direcție au fost de Black Friday, anul trecut. Pentru prima dată în istoria noastră în România, am vândut trotinete electrice, aspiratoare, aspiratoare inteligente, boxe și televizoare, în rate de 5 euro pe lună. Și a existat o cerere uriașă. Am văzut reacții pozitive din partea clienților noștri ceea ce ne-a dat mai mult curaj să mergem mai departe. Acesta este un pas foarte solid pe care îl facem în ceea ce privește transformarea de la o companie de telecomunicații la una de tehnologie.
„Un exemplu de produs în care investim acum, de care veți auzi foarte des, este cel al asigurărilor”
Iar ultima piesă pe care trebuie să o menționez legat de schimbările de portofoliu de produse cu care vine transformarea Vodafone se referă la servicii. Oamenii au nevoie de asigurare pentru dispozitivele pe care le folosesc, iar Vodafone le va oferi. Vom veni, în plus, cu servicii de securitate cibernetică. Securitatea cibernetică a fost un subiect mai mult legat de zona de business. Însă în această perioadă de transformare digitală, securitatea cibernetică a căpătat o importanță crucială și pentru persoanele fizice. Așadar, avem în mod clar un rol și o responsabilitatea față de clienți și aici. Acestea sunt doar câteva dintre direcțiile pe care ne vom focusa în perioada următoare. În mod cert nu vom mai vorbi atât de mult despre date sau voce, ci despre dispozitive, gadgeturi, servicii cu valoare adăugată, servicii de plată și platforme digitale. Pe scurt, la aceste lucruri ne referim, când vorbim de trecerea de la o companie de comunicații la una de tehnologie. Iar această transformare nu se petrece doar în România, ține de viziunea întregului grup.
Vodafone construiește o echipă centralizată, pan-europeană, care va fi cea mai mare organizație de IT din întreaga geografie europeană. Acest lucru ne va da capabilități noi pentru a dezvolta și adapta soluții, atât pentru clienții noștri corporate, cât și pentru clienții persoane fizice.
Așadar, dacă mă duc la un magazin Vodafone în viitorul apropiat, voi găsi și aspiratoare și trotinete electrice și televizoare. Care sunt schimbările logistice pe care le implică acest lucru? Pentru a vinde un telefon ai nevoie de un spațiu foarte mic de depozitare, transport etc, dar nu același lucru e valabil pentru o trotinetă electrică sau un televizor.
Este adevărat, însă trebuie să profităm de abordarea omni-channel, de capabilitățile digitale. În ultimele trei luni, am vândut, de exemplu, un volum notabil de televizoare cu ecrane de 42 de inch. Într-adevăr, sunt produse de dimensiuni mari care implică o logistică complexă. Cu toate acestea, am proiectat un traseu lin, care nu ne-a generat până acum nicio problemă logistică, nici în ceea ce ne privește și nici în ceea ce-i privește pe clienții noștri. Magazinele noastre sunt showroom-uri pentru multe dintre aceste dispozitive, în care oamenii pot veni să testeze, să ceară informații. Pentru unele dintre produse avem stocuri în magazine, dar în multe cazuri, în special atunci când vorbim despre dispozitive mari, livrările se fac din stocul distribuitorului sau al producătorului, direct la domiciliul clientului. Dacă un client vine și cumpără servicii broadband la 10 euro pe lună, de exemplu, îi oferim și un televizor cu ecran de 42 de inch, în rate. Circuitul este simplu: clientul vine în magazin, semnează contractul, a doua zi echipa îi face conectarea la servicii, iar apoi primește televizorul la domiciliu. Așadar, profităm de toate aceste capacități digitale pentru a avea un traseu lin, fără probleme logistice. Până acum, nu au existat probleme, dar, sincer, sper că acest segment va crește cu adevărat și vom începe să avem din ce în ce mai multe provocări logistice.
„Vom lansa în curând un nou produs în care oferim protecția ecranului pentru noile telefoane, drept cadou la multe modele de dispozitive”
Ați spus că veți oferi servicii noi, precum asigurări și securitate cibernetică. Ne puteți da mai multe detalii?
Asigurarea este o mare nevoie a clienților noștri, pentru că oamenii investesc mult în dispozitivele lor, în special în smartphone-uri. Când facem sondaje de opinie, cea mai mare preocupare cu privire la cumpărarea unui telefon nou ține de protecția acestuia. Și nu este vorba neapărat de protecția împotriva furtului, este vorba mai mult de spargerea telefonului. Există soluții de asigurare, dar majoritatea nu sunt ușor de abordat. Lansăm un nou produs în care oferim protecția ecranului pentru noile telefoane, drept cadou la multe modele de dispozitive. Pentru cei care vor dori să plătească pentru el, serviciul este disponibil la doi euro pe lună. Ceea ce propunem noi clienților este: Ia-ți un nou telefon și nu-ți face griji. Prima înlocuire de ecran este pe cheltuiala noastră. Aceasta este o soluție foarte practică și foarte accesibilă fie într-un magazin, fie din aplicația mobilă My Vodafone, de unde se poate obține asigurarea printr-un singur click. Acest lucru este pentru noi una dintre mize în viitorul apropiat.
O altă nevoie majoră a clienților noștri este în direcția securității cibernetice. Clienții au nevoie de o soluție pentru un internet sigur, care să îi protejeze de orice atac cibernetic. Creșterea atacurilor cibernetice este imensă și nu mai sunt vizate doar organizațiile mari, ci și indivizii. Trebuie să ne luăm toate precauțiile, mai ales când vorbim de cei mai tineri. Ca tată a două fiice cu vârstă mică, aceasta este o chestiune foarte importantă în agenda mea personală. Securitatea cibernetică este critică.
„Credem că în următorii trei ani aplicația My Vodafone va fi platforma numărul unu de interacțiune cu clienții noștri”
Al treilea lucru pe care aș vrea să-l menționez este aplicația noastră, My Vodafone. Avem mai mult de 500 de magazine, mii de reprezentanți de vânzări. Dar una dintre tendințele pe care le vedem pe piață este că oamenii știu de ce au nevoie și vor să obțină acel lucru foarte repede și fără constrângeri fizice. Așa că vor să îl obțină când sunt în biroul lor, când merg spre serviciu sau când sunt acasă. Nu vor să meargă la un magazin pentru a-l cere. De aceea credem că în următorii trei ani aplicația My Vodafone va fi platforma numărul unu de interacțiune cu clienții noștri, nu magazinele sau call center-urile noastre. De aceea investim foarte mult în această platformă. Acum avem aproximativ 1,5 milioane de vizite lunar pe My Vodafone de la clienți care vor să-și verifice contul, să cumpere un produs nou sau pentru a face plăți. Dar vrem să fie nu doar o platformă tranzacțională, pentru nevoi individuale, ci o platformă de gamificare. Este o investiție serioasă pe care o facem în prezent. Aș spune că acestea trei sunt principalele investiții viitoare pe zona digitală.
„Schimbăm conversația, de la o perspectivă bazată pe produs, la una bazată pe nevoi și soluții”
Ați vorbit despre oamenii digitalizați din România, despre cei care folosesc tot felul de aplicații și fac plăți online. Dar există și o mare parte a populației care nu are abilități digitale elementare, iar România este una dintre ultimele țări europene în indexul digitalizării. Cum plănuiți să ajungeți la acești oameni?
Acesta este cu siguranță un subiect important pe agenda noastră. Vorbind despre 19 de milioane de oameni, nu îi putem trata pe toți la fel. Și aici facem o sub-segmentare foarte clară. Una este urban-rural, cealaltă este tânăra generație - seniori. Un aspect primordial este să ne asigurăm că există conexiune, astfel ne concentrăm pe investiția în rețea în mediul rural și extinderea broadband. Un al doilea aspect este legat de înțelegerea nevoilor și de abordarea lor cu propunerea corectă. Așadar, extindem conectivitatea în bandă largă în zona rurală și venim cu propuneri potrivite. Penetrarea televiziunii în țară este de peste 100%, dar există multe gospodării care au televizor, dar nu și conexiune în bandă largă încă. Pentru aceste gospodării, asigurăm conectivitatea în bandă largă cu adevărat accesibilă inclusiv din punctul de vedere al costului. Acesta este primul pas. Al doilea este legat de modificarea unor percepții asupra tehnologiei. Din păcate, din deceniul trecut, tehnologia a fost percepută ca fiind ceva complex, destinată mai mult noii generații. Ceea ce este o neînțelegere uriașă. De aceea noi, ca brand, vrem să vorbim despre beneficiile tehnologiei și cum îmbunătățește viața de zi cu zi a oamenilor. Așa ne apropiem de clienții noștri. Atunci când un client vine la magazinele noastre, nu îi spunem: aceasta este rezoluția de care ai nevoie la cameră pentru că multora nu le pasă. Trebuie mai întâi de toate să înțelegem ce vrea să facă cu acel telefon și să începem de acolo conversația. Sau unui care client vine și spune: vreau internet în locuința mea nu îi vom vorbi în termeni tehnici, pentru că multe persoane, în special în vârstă, nu sunt familiarizate cu aceștia. În schimb, punem întrebări simple: Cât de mare este casa? Câte camere ai în casă? Câți oameni folosesc Internetul? Pentru ce anume utilizezi Internetul? Atunci când înțelegem aceste aspecte, îi ghidăm pe clienții noștri către soluția potrivită. Vedem mulți clienți care vin la noi cu frustrarea că nu sunt mulțumiți de semnal, de viteza internetului. Prima întrebare pe care ar trebui să o punem este: Cât de mare este apartamentul sau casa ta? Câte etaje are? Pentru că s-ar putea să aibă nevoie de mai multe dispozitive care să amplifice semnalul. Principalul lucru pe care îl facem din punct de vedere strategic este să schimbăm conversația, de la o perspectivă bazată pe produs, la una bazată pe nevoi și soluții. Aceasta este o investiție pe termen lung, o călătorie lungă. România este în urmă în privința digitalizării. Cu toate acestea, cred cu adevărat în potențialul țării, deoarece așa cum am spus la început, adaptarea la unele servicii digitale, cum ar fi plățile și comenzile online este foarte mare. Așa că asta îmi dă cu adevărat speranță.
„Tehnologia poate juca un rol esențial în ceea ce privește menținerea unei legături emoționale în cadrul familiilor, între mai multe generații. Acest lucru, de exemplu, este specific României.”
Există vreo particularitate a României în ceea ce privește serviciile digitale? Care ar fi aceea?
Este greu de spus, pentru că atunci când vine vorba de tehnologie, lucrurile sunt foarte internaționalizate. Sunt foarte multe nevoi comune pe care le au oamenii din diferite țări. Vreau să menționez două particularități, bazate mai mult pe observația mea personală din ultimele șapte - opt luni, în care am vizitat peste zece orașe din România și am avut ocazia să discut cu clienții. Cred că legăturile de familie sunt foarte puternice în România. Deci tehnologia poate juca un rol esențial în ceea ce privește menținerea acestei legături emoționale în cadrul familiilor, între mai multe generații. Acest lucru, de exemplu, este specific României. Trebuie să ne găsim rolul în această relație.
„Nu e suficient doar să dai carduri de credit oamenilor și să introduci metodele de plată digitale. Trebuie să educi piața și să creezi încredere”
Celălalt lucru pe care l-aș menționa este faptul că România este încă o țară bazată pe plăți cash. Aici, companiile de tehnologie și băncile trebuie să joace un rol în gestionarea transformării digitale. Nu e suficient doar să dai carduri de credit oamenilor și să introduci metodele de plată digitale. Trebuie să educi piața și să creezi încredere, ceea ce este un aspect crucial. Vedem o lipsă de încredere și un lucru spre care ne îndreptăm mult atenția acum este cum să le vorbim oamenilor despre partea de securitate a plăților digitale, pentru a le oferi mai multă liniște sufletească și pentru a-i face să le includă în viața lor de zi cu zi, pentru a o face mai ușoară.
Cum s-au schimbat tendințele digitale din România în timpul pandemiei?
Primesc deseori această întrebare. Este o replică foarte frumoasă spusă de cineva în timpul unei conferințe. În multe decenii, s-au întâmplat foarte puține lucruri. Dar apoi, într-un timp foarte scurt, s-au întâmplat decenii. Cred că e un rezumat foarte bun a ceea ce s-a întâmplat în trecut, am asistat la un salt uriaș. Da, pandemia a fost o experiență foarte dură pentru fiecare dintre noi. Și ca om care a fost în trei țări diferite în timpul unei pandemii, pot spune cu adevărat că a fost o provocare internațională. Dar dacă există un lucru care a ajutat cu adevărat întreaga societate, acesta este transformarea digitală. A fost un catalizator. Iată câteva exemple. În primul rând, din punct de vedere al conectivității, consumul de date era deja ridicat, dar a crescut atât pe mobil, și, mai important, penetrarea internetului fix a accelerat foarte mult, oamenii au avut nevoie de internet de bandă largă în casele lor.
Un alt lucru pe care îl vedem schimbându-se este creșterea gradului de acceptare față de plățile digitale, acceptarea utilizării platformelor digitale, a aplicațiilor care rezolvă diferite nevoi - comenzi online, banking. Al treilea lucru pe care l-aș menționa se referă la hardware. Vedem și un salt mare al nevoii de hardware. Din perspectiva mea, acestea sunt principalele schimbări.
„Schimbările care au avut loc sunt aici pentru a rămâne. Suntem în epoca unui nou normal și acum trebuie să învățăm să trăim în acest nou normal”
O altă întrebare pe care o primesc des este: Ce se întâmplă acum? Ne vom întoarce la perioada pre-pandemică? Cu siguranță, nu. Schimbările care au avut loc sunt aici pentru a rămâne. Suntem în epoca unui nou normal și acum trebuie să învățăm să trăim în acest nou normal. Și un exemplu foarte clar este munca în sistem hibrid. A fost un concept greu de digerat la început, dar acum sistemul de lucru hibrid, în care cred cu adevărat, este aici pentru a rămâne. Nu ne vom întoarce la vechiul mod de lucru. Dar ce înseamnă asta? Înseamnă că oamenii vor avea nevoie de conectivitate bună și fiabilă în casele lor. Vor avea nevoie de dispozitive hardware bune în casele lor, pentru a se asigura că mediul lor de lucru nu este afectat - fie că sunt la birou, fie acasă. Deci acesta este, pentru mine, un exemplu solid al acestui nou normal în viața noastră. Și noi, în calitatea de companie de tehnologie, trebuie să ne adaptăm și să ne asigurăm că ne jucăm rolul în acest nou normal.
„Vom avea cea mai mare „armată” IT care servește întreaga bază de clienți din Europa. ”
Cum va evolua echipa dvs. tehnologică pentru a răspunde noilor provocări? Plănuiți să angajați mai mulți oameni? Ce ne puteți spune despre echipa de tehnologie din România?
Așa cum am spus mai devreme, transformarea IT nu este ceva specific doar României, este o inițiativă a întregului grup. Așadar, este in curs de formare o echipa de experți IT, multiculturală, paneuropeană, care va crește până în 2025 până la 7000 de experți IT - prin recrutare, recalificare sau insourcing, ceea ce înseamnă că vom avea cea mai mare „armată” IT care servește întreaga bază de clienți din Europa. Revenind la România, investim puternic în echipa noastră IT. Beneficiem de experți la nivel global, dar investim și în echipele noastre locale foarte mult. Investim în platformele noastre, care vor fi factorii cheie. Investim mult în soluțiile IT care ne vor permite să oferim clienților noștri un răspuns mai bun, mai personalizat și în timp real. Asta este ceea ce facem în spatele interfeței.
În ceea ce privește interfața exterioară, ca parte a acestei transformări a magazinelor noastre, cel mai important lucru este să construim o nouă echipă de experți, care să fie mai mult consultanți în tehnologie decât agenți de vânzări. Dacă aveți o problemă cu software-ul sau dispozitivul dumneavoastră, experții în tehnologie sunt acolo pentru a vă oferi consultanță. Acum avem experți în tehnologie pentru mai mult de 25 de magazine, dar viziunea noastră este să ajungem la un număr cu trei cifre anul acesta. Vom avea din ce în ce mai mulți dintre acești experți în tehnologie în magazine, nu pentru a vinde produse și servicii, ci pentru a oferi consultanță pentru orice nevoi tehnologice pe care clienții noștri le au.
„Tehnologia accelerează procesul de căutare și salvare a turiștilor pierduți pe munte.”
Vă propun să vorbim și despre alte aplicații ale tehnologiei. Recent, Vodafone România și Salvamont România au lansat o soluție care ajută la găsirea turiștilor rătăciți în munți.
Există două aspecte importante ale acestui proiect. Unul este despre rețeaua de încredere, iar celălalt este acela că suntem o companie care vrea să facă lucruri care contează. La Vodafone, orice nouă inițiativă trebuie să aibă un impact pozitiv pentru planetă, să ajute la construirea societății digitale sau să vină în sprijinul incluziunii sociale, așadar, orice am face, trebuie să susținem unul dintre aceste scopuri. Parteneriatul cu Salvamont este un exemplu perfect despre modul în care tehnologia poate juca un rol critic în ceea ce privește societatea digitală și, mai concret, salvarea de vieți folosind tehnologia. Și aici începem să vorbim cu adevărat despre valoarea tehnologiei. Este un proiect extrem de emoționant. Și nu pot mulțumi suficient echipei locale pentru că a dezvoltat o astfel de inițiativă. Colaborăm cu Salvamont de mai bine de 18 ani și suntem parteneri oficiali de tehnologie din 2019. Salvamont folosește atât rețeaua noastră fixă, cât și pe cea mobilă. Recent, am lansat împreună două tehnologii diferite, care se bazează pe rețeaua Vodafone, pe drone cu termoviziune și Inteligență Artificială pentru misiunile de salvare. După cum vă puteți imagina, în munți sunt unele dintre puținele zone în care lipsește semnalul. Așa că una dintre drone are capacitatea de a asigura conectivitate, inclusiv 5G, în munți, oriunde s-ar afla victima. Există o altă dronă care colectează imagini din munți și apoi, folosind capacitățile AI, identifică zonele unde se pot afla victimele. Într-o acțiune de căutare și salvare timpul este esențial. Această tehnologie accelerează procesul de căutare și salvare a turiștilor pierduți pe munte. Chiar acum, sistemul este folosit în Carpați. Totodată, și alte țări în care Vodafone are activitate s-au arătat interesate.
Există multe țări care pot beneficia de această inovație, primul exemplu care îmi vine în minte este Grecia, care are munți, dar și insule. Aceasta este o inovație locală și suntem foarte mândri că am lansat acest proiect împreună cu Salvamont. Este un exemplu despre modul în care tehnologia susține transformarea către societatea digitală. Un alt aspect este legat de rețea. În pandemie, am constat că s-au schimbat așteptările oamenilor în ceea ce privește rețeaua. Înainte vorbeam doar despre acoperire și viteză, dar pandemia ne-a arătat că există ceva mai important decât acești indicatori de performanță, iar acest lucru este fiabilitatea. Fiabilitatea înseamnă nu doar o viteză bună, ci și sustenabilă. De aceea, de la începutul pandemiei, am investit mult mai mult în rețeaua de bandă largă și în rețeaua noastră mobilă pentru a satisface cu adevărat nevoile în creștere. Și suntem foarte mândri că avem certificarea umlaut „Best in test” pentru rețeaua mobilă și certificarea pentru „cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România”. Suntem foarte bucuroși să spunem că suntem singurul operator nu doar din România, ci din multe alte țări care poate oferi o rețea de încredere, atât pe mobil, cât și pe fix.
„Singura modalitate de a ține tinere talente în țară e să le dai scena. Iar apoi ei fac magia”
Sunteți în România de aproape un an, așa cum ați spus la începutul conversației noastre. Care este cel mai surprinzător lucru pe care l-ai găsit aici?
În plan social, a fost un fel de surpriză, dar a fost minunat să experimentez acest lucru: abordarea prietenoasă a oamenilor. Înainte de România am fost în Albania și, ca o coincidență, cei mai buni prieteni de-ai noștri de acolo erau o familie de români. Și vreau să spun că erau oameni grozavi și vorbeau mereu despre cât de prietenoasă este cultura. Când am venit aici cu familia mea, am fost atât de fericiți să vedem că este adevărat. O altă surpriză a fost frumusețea țării. Așa că am vizitat peste 10 orașe și am încercat să fac cât mai mult din drum cu mașina. Am fost foarte impresionat de natura acestei țări, de păduri și de modul în care societatea românească își dă seama că aceasta este o resursă uriașă.
În ceea ce privește modul de lucru, am fost fericit să constat dorința tinerei generații de a face mai mult. Îmi place foarte mult să lucrez cu tineri, cu oameni care nu au multă experiență, dar care sunt dornici de a face lucruri noi, de a încerca lucruri noi, de a eșua și apoi a învăța. Aceasta este cultura pe care am găsit-o aici. Am fost foarte impresionat de aptitudinile pe care le au toți tinerii, de dorința de a lucra. Există multe start-up-uri și în țară, ceea ce este o dovadă bună în acest sens. Un risc pentru țară este că o mulțime de talente sunt, de asemenea, vânate de alte țări și, acum, cu noul mediu de lucru, este chiar mai ușor.
Dar faptul că există astfel de oameni este un mare avantaj. Am fost foarte fericit să găsesc asta. Eu pariez pe oamenii noi.
Cum poți să îi păstrezi pe tinerii valoroși în țară?
Trebuie să dai scena noii generații. Nu e o generație pe care o poți conduce spunând: îți începi cariera, în primii cinci ani acesta va fi titulatura ta, apoi, în următorii doi ani acesta va fi titulatura ta. Apoi, în următorii 15 ani vei fi asta.
Aceasta este o generație căreia trebuie să îi spui: Uite! Aceasta este ceea ce aștept de la tine. Aici este locul tău de joacă. Ești complet liber și susținut pentru a încerca lucruri noi, pentru a eșua. Dar dacă eșuezi, învață din asta și încearcă din nou. Ei apreciază cu adevărat acest lucru. S-ar putea să vi se pară idealist, dar credeți-mă, chiar facem asta aici. Suntem o organizație agilă, lucrăm în echipe mici și, dacă vreți, într-o zi vă pot invita să vă întâlniți cu liderii de echipe. Sunt foarte tineri. Singura modalitate de a ține, sau readuce, tinerele talente în țară e să le dai scena. Iar apoi ei fac magia.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.