Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„- Cuuum? Așa suntem noi? Aici e firma noastră după 20 de ani?” Neînțelegeri antreprenoriale: despre business-ul de azi pe mâine

Plan antreprenorial

Foto: Guliver Getty Images

Atunci când nu știi unde vrei să ajungi, în mod aproape sigur, nu știi foarte clar nici unde te afli. Aceasta este principala provocare cu care antreprenorii din România au apelat la mine în ultimii șase ani, de când fac mentorat și strategie de business. Multe dintre ele sunt aparent companii frumoase, profitabile care lasă de înțeles că o duc bine, că totul este roz, că totul e parfum în afacerile lor.

„Nu știu foarte clar unde/cum să mă dezvolt, m-am împotmolit”, mi se spune la început, „lucrurile, contextul s-au schimbat și nu știu unde vor duce” sau „…eu știu foarte clar ce am de făcut, dar nu știu cum să le integrez, să le așez și să le duc la bun sfârșit”. Toate acestea sunt fraze ale antreprenorilor care, la prima întâlnire, îmi spun că problema lor este de direcție și de strategie. De fapt nu aveau nevoie de direcție, ci, înainte de toate, de a ști clar unde se află.

Așa că, de fiecare dată le-am răspuns la fel: „Dacă nu știți unde mergeți, probabil nu știți nici unde vă aflați acum. Aveți nevoie de o diagnoză de business”.

Principala provocare cu care se confruntă antreprenorii nu este nici lipsa resurselor, nici problemele de finanțare și nici lipsa resurselor umane. De fapt, principala problemă a antreprenorilor din România este că fac business de azi pe mâine. Deși sunt extrem de hotărâți, nu au modelul de business potrivit și chiar dacă au foarte multe idei, nu au strategie și planuri clare pentru a le pune în practică.

Antreprenorii nu știu de fapt unde se află și, de aceea, le este aproape imposibil să își stabilească și o direcție strategică. Multora nu le vine să creadă că după 25 de ani de business modelul lor de business este disfuncțional.

Diagnoza de business: hartă, nu busolă

Pentru fiecare dintre companiile cu care am lucrat, diagnoza de business a fost, fără excepție, o mare surpriză.

„Cuuum? Așa suntem noi…? Aici suntem după 20 de ani...? Dar noi credeam că e altfel…etc”.

După o analiză clară și profesionistă a afacerii sale, fiecare owner este pus față în față cu propria companie, ca într-o oglindă și, aproape fără excepție, niciunul nu se recunoaște în primă instanță. Ulterior, după multe discuții și după o perioadă în care concluziile din diagnoză sunt în detaliu analizate, perspectivele se schimbă. Abia atunci antreprenorul începe să-și dea seama unde se află cu adevărat business-ul său și să se poziționeze corect în piață, nu conform miturilor sau percepțiilor sale.Diagnoza de business nu este o busolă, ci o hartă. Ea nu arată direcția, ci diverse trasee care se pot urma și, mai ales, arată drumul deja parcurs de companie.

Busola este, de fapt, viziunea de business și strategia de business construită împreună cu antreprenorul pe baza acesteia.

Strategia de business nu este decât începutul

Diagnoza de business este un instrument de bază în afaceri. La fel de important ca și cadranul de bord pentru șofer sau ca analizele pentru medic. Da, se poate să conduci corect fără să știi ce viteză ai sau cât consumi la suta de kilometri și da, se poate să vindeci câteva boli fără analize, însă nu întotdeauna. La fel, și companiile pot exista fără diagnoză de business, fără inovarea modelului de business sau fără strategie, însă niciuna dintre marile companii nu a ajuns în top fără aceste instrumente.

Fără diagnoza de business (harta business-ului) și strategia de business (busolă), un antreprenor nu poate decât să spere că va supraviețui de azi pe mâine. Și cei mai mulți exact asta fac: încearcă cu eforturi adesea supraomenești să controleze tot, să fie prezenți peste tot, să se ocupe de absolut tot din firmă, convinși că știu tot, pot orice și sunt capabili să rezolve orice problemă.

Antreprenoriatul de succes ar trebui să se bazeze tocmai pe strategii de business inovative. Antreprenorii au această capacitate de a-și asuma riscuri și de a dezvolta produse inovative și foarte rapid, lucru care este extrem de dificil pentru companiile mari. Aici este marele avantaj competitiv al antreprenorilor: ideile inovative, implicarea, capacitatea de a dezvolta produse și servicii care pot schimba complet o piață și business-uri de succes.

Practic, un business începe cu adevărat să-și construiască un succes solid, organic, numai după ce își definește o strategie coerentă, pe baza unei diagnoze de business corect și realist făcute și având un model de business eficient.

Însă acest lucru nu se poate spune deocamdată despre foarte mulți antreprenori din România. Încă nu avem cultură de business și nici nu avem o cultură antreprenorială serioasă. Încă nu facem afaceri ambițioase și solide, ancorate în viziune și strategii inovative, ci doar „firme” (evident, sunt și excepții) care supraviețuiesc puțin și produc și mai puțin. Antreprenoriatul are nevoie de dezvoltarea de competențe, de educație și profesionalizare, are nevoie de „hartă” și „busolă” în business. Altfel va rămâne în continuare pierdut în „a-facerea” de pe azi pe mâine.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Interesanta activitate mentoratul asta. Spui altora ce au facut, ce si cum sa faca, desi nu te legitimeaza nicio experienta in domeniu. Dai sfaturi pe care tu nu le-ai pus in practica niciodata. E o prezumtie de impostura aici, totusi. Pentru ca intrebarea logica e "daca stii cum se fac afaceri tu de ce nu....?".
    A, consultanta nu e tocmai o afacere, nu va alintati cu asta. e o activitate liber-profesionista cu un anumit specific.
    In rest, sigur, sunt convins ca aveti dreptate in multe dintre aspectele expuse aici. Dar si eu am dreptate cand spun uneori ca Halep a gresit o anume lovitura si ca trebuia s-o faca altfel fara ca asta sa ma duca la gandul ca i-as putea deveni antrenor. Zic si eu...
    • Like 1
    • @ Adrian Gabriel
      Americanii aia i-au invatat pe toti sa fie antreprenori.
      Ca si cu formatiile de muzica, ajung in tari bananiere cand nu mai merge treaba la ei acasa, ca are balta peste...
      • Like 0
  • Un articol lung si inutil.
    Antreprenorii din Romania nu au nici o șansă să ajungă undeva fara manevre, pile și relații să prindă un contract, ceva.
    Unde e analiza din punctul asta de vedere?
    Sau sa dezgropăm niste morți sa vedem cum s-au ridicat mari mall-uri și firme de curierat?
    • Like 3
    • @ Bogdan Storm
      Nu sunt de acord. Neglijati complet afacerile ce se adreseaza clientilor persoane fizice si clientilor persoane jurifidice private. Ca sa nu mai spun de afacerile online!!! - in cazul acestora unde ti-ar trebui pile? La Google???!!! :-D
      Poate ati fost marcat/tarat de unele nereusite in adresarea segmentului bugetar, poate ati vrut sa contruiti un mall si nu ati obtinut autorizatiile necesare pentru ca nu ati avut pilele sau ”contactele” potrivite - ei bine, astfel de afaceri sunt doar pentru ”baieti dintr-o anumita liga” si asta e! Dar sunt sute de mii de alte afaceri cu proprietarii lor (privati, de stat sau combinati), in Romania pentru care un astfel de articol poate fi util. Va sugerez sa va feriti sa faceti judecati de valoare de o asemenea maniera absolutizanta. Pace! Traiasca Romania Dodoloață! :-)
      • Like 0
    • @ Calin Nistor
      "N-aveti nici o treaba cu realitatea". Asta ar fi o judecata absolutizanta.
      Google ? Acolo stii ca daca platesti mai mult esti PRIMUL. Asa se face performanta la americani. De vreo 150 de ani.
      Asta e Romania.
      Aveti cuvantul! pe mine m-ati dat pe spate.
      • Like 0
    • @ Bogdan Storm
      ”Antreprenorii din Romania nu au nici o șansă să ajungă undeva fara manevre, pile și relații să prindă un contract, ceva.” - cu tot respectul, eu consider ca asta este o judecată de valoare cu iz absolutizant. Cu care nu pot fi de acord - dar asta e doar opinia mea față de opinia exprimată de dvs. și NU față de dvs. ca persoană.

      Constat ca adăugati si alte ”valențe” comentariului dvs. inițial: simplismul, i.e.
      ”SIMPLÍSM s. n. însușirea de a fi simplu sau simplist; mod unilateral și superficial de a considera lucrurile; judecată a omului simplist (2); nivel intelectual scăzut. – Din fr. simplisme.”.
      Asta pentru afirmatia ”Google ? Acolo stii ca daca platesti mai mult esti PRIMUL. Asa se face performanta la americani. De vreo 150 de ani.”,
      în cea mai mare parte eronată. Sunt MULT mai multe aspecte de care un actor online trebuie si poate sa tina cont in online inafara de ”bid”-ul sau bugetul de promovare la Google. Atât de complexă este treaba asta - incluzând și o MARE doză de ”trial & error” încât e ca și cum ar trebui să descriu cuiva ce înseamnă derivata unei funcții și la ce poate fi ea folosită. iar respectivul abia a aflat și înțeles ce a aia o funcție :-) neștiind si neintelegand nimic despre noțiunile de convergență, aproximări infinitezimale, limite de șiruri și de funcții șamd șamd. Daaaarrr... își dă cu părerea ”nu se poate dom'le, funcția asta NU este derivabilă, îți spun io asta că știu!!!” :-D
      Nu o luați personal și să păstrăm dezbaterea în planul ideilor si opiniilor, exprimate civilizat.
      Și mai ales, să rămânem optimiști în viitorul nostru ca popor și țară, că altfel... ne tăiem toți venele și rămân dragneii, dăncilii, codrinii și alde ”altă-întrebare” și ”pentru-că-putem” singuri în țara asta! Peace, man!
      • Like 1
    • @ Calin Nistor
      Va dati seama ca 80% dintre cititori nu citesc mai mult de 3 fraze din comentarii? E o chestie de utilizare eficienta a timpului.
      Probabil doar administratorii si autorii articolelor din lipsa de preocupare.
      Si pentru ca citesc eficient comentariile, m-am dus fix la final cand am vazut ceva legat de Dragnea si am stiut cu cine stau de vorba si-mi pierd timpul, care ar fi fost mai pretios valorificat pe WC.

      Stiti cati d-astia doxa de carte cu analiza-n sange are tara asta? MULTI.

      D-aia sansele sunt minime, pentru ca se freaca menta pe folosofie si analiza, iar mai putin pe practica si viziune.

      Sanatate maxima! Puteti s-o luati si personal! Sincer daca as putea v-as bloca, sa nu mai vad ce scrieti.
      • Like 0
    • @
      Aveti dreptate, nu contest aceste cifre. Eu cred ca acest rezultat nefast este datorat combinatiei de factori - agresivitatea fiscala a statului + lipsa competentelor manageriale ale antreprenorilor, despre o parte dintre acestea discutand si articolul de fata...
      • Like 0


Îți recomandăm

Nicolle Birta

- Maman, c'est du vrai chocolat? (mami, este ciocolată adevărată?). Întocmai ca în povești, băiețelul își lipise nasul roșu, înghețat de frig, de geamul vitrinei frumos decorate, cu prilejul Sărbătorilor de iarnă. - Mais bien sûr c'est du vrai chocolat, (desigur că este ciocolată adevărată), îi răspunsese mama.

Citește mai mult

Povestile Cristinei autografe

„Pe cerul albastru, într-o casă de nori mare și albă, trăiau șase norișori frați. Cinci dintre ei erau gri, iar unul era roz. Cei gri făceau mereu glume pe seama celui roz, pentru că era altfel. Nu numai că era roz, dar atunci când norișorii făceau ploaie, el nu putea să stoarcă nici măcar o picătură. Oricât de tare se străduia. Și toți norișorii râdeau de el...”

Citește mai mult

Eataly

„Am lucrat mulți ani pentru a alege mici furnizori excelenți din Sicilia, Sardinia, Calabria, din toate regiunile din Italia. Am reușit să conving furnizorii să producă mai mult, dar la același standard de calitate. Și să le scriu și spun povestea, să le creez noi ambalaje și tot programul tehnic pentru a face față birocrației. Acum avem 2.000 de furnizori, foarte, foarte mici”, spune Oscar Farinetti.

Citește mai mult