Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„40 de lei pentru un fermoar?”. Răspunsul onest pe care îl dă fondatorul Tailor BoX: „Nu ne-am propus să fim cei mai ieftini”. Republica antreprenorilor

Tailor Box

Într-o lume în care hainele sunt tot mai ieftine, ți poate părea mult să plătești 10 până 30% din prețul de achiziție pentru o mică modificare sau o reparație. Și poate că este, dar explicația este cât se poate de simplă. Cei mai mulți clienți care trec pragul Tailor BoX, un concept de atelier de croitorie de retuș, și cărora li se explică ce stă în spatele prețului, înțeleg și pot alege dacă să-l plătească sau nu.

„Ca să înlocuim un fermoar, trebuie ca mai întâi să-l dăm jos și să fim foarte atenți să nu ciupim materialul, și apoi să-l recoasem. Timpul pentru desfăcut este mai mare decât pentru operațiunea propriu-zisă. La fel atunci când ai, de exemplu, o mică ruptură la subraț. O cusătură costă 20-30 de lei pentru că ai o căptușeală care trebuie desfăcută și cusută la loc. Iar asta ia timp. Ideea de bază e ca modificarea să nu fie vizibilă. Nu ne-am propus să fim cei mai ieftini, ne dorim să fim cei mai buni, iar clientul să fie mulțumit pentru prețul pe care l-a plătit. 


În plus, sunt foarte puține croitorese pe piață, iar asta înseamnă că salariile sunt foarte mari. Noi pornim de la 6.000 de lei brut. La salariu se adaugă bonuri de masă și bonusuri în funcție de performanță, atunci când se depășește ținta lunară. Iar pe lângă faptul că trebuie să știe meserie, croitorul trebuie să aibă și abilități de vânzări. O combinație pe care o găsești foarte greu. Acesta este motivul pentru care costurile sunt ridicate”, explică Victor Sima, care împreună cu soția sa Marina, a lansat Tailor BoX în 2022, un business pe care și-au propus să-l dezvolte în sistem de franciză și să ajungă la 17 unități în următorii 2 ani.

O idee ținută la sertar, scoasă în pandemie

Victor și Marina lucrează în domeniu de peste 20 de ani. La începutul anilor 2000 au intrat pe nișa hainelor custome made pentru artiști, oameni din industrii creative sau top management, un segment deloc aglomerat și cu o cerere foarte mare, la acea vreme. Criza din 2008 i-a afectat însă destul de tare și, deși au încercat să supraviețuiască și să-și păstreze angajații, din 2011 au început să axezeze pe rochii de mireasă și de seară, un segment unde încă mai era nevoie de personalizare.

Ideea unui atelier de retușuri premium a venit de la clienții pe care i-au avut în toți acești ani, care veneau și le solicitau modificări, după ce experimentaseră retușuri nereușite în alte ateliere. Timpul ei a venit abia în 2020, când pandemia i-a adus într-un nou moment dificil, pentru că nimeni nu-și mai făcea rochii de mireasă sau de seară.

„Pandemia m-a ajutat pentru că am avut timp. Opt luni am lucrat la planul de business și l-am făcut ca la carte. Și cred că asta m-a ajutat să încep colaborarea cu Kaufland, acolo unde am amplasat primul TailorBoX. La început nu ne-au băgat în seamă. Am dat multe mailuri la care nu primeam nici măcar un răspuns de tipul `nu ne interesează‘. Apoi m-am dus la sediul central, am reușit să vorbesc cu cineva și am trimis documentele. După m-au invitat la o discuție și m-am felicitat pentru planul de business”, spune Victor.

În primăvara lui 2022, a amplasat primul Tailor BoX în parcarea Kaufland din zona Sebastian, apoi un an an mai târziu, încă unul în zona Pantelimon. A treia unitate a fost deschisă de curând în zona Dristor, iar extinderea va continua în parteneriat cu Kaufland.

Extindere în sistem de franciză

Victor a țintit un loc cu un trafic cât mai mare și locuri de parcare. Clienții săi nu sunt neapărat clienți ai Kaufland, și nu puțini sunt cei dispuși să vină și din alte cartiere pentru că știu că au unde să parcheze. În jur de 70-80% din clienți vin din stradă. Acesta este și motivul pentru care Victor a decis să facă promovare țintit, numai prin intermediul Google. Fără Facebook sau alte rețele de socializare. 

În următorii 2 ani, soții Sima își propun să ajungă la un număr total de 17 unității în București, deschizând 2 unități pe trimestru. Dezvoltarea depinde și de finanțarea unui investitor privat. Dacă vor reuși să-și extindă rețeaua, Victor se gândește la un parteneriat cu site-urile de fashion prin care aceastea ar putea să-și reducă numărul de retururi, una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă în prezent. 

„Lucrăm încă la proceduri ca să putem automatiza totul în vederea francizării. Clientul nostru principal pentru franciză s-ar putea să fie chiar croitorul. Este un concept pentru oamenii care știu meserie, dar care se sperie de birocrație, de gestionarea business-ului și nu vor să-și bată capul cu promovarea. Și noi putem asigura toate acestea. Spațiul atelierului este prevăzut astfel încât să poată lucra doi croitori, iar dacă cererea este mare, se poate lucra și în două schimburi. (…)

Partea de modificări vestimentre e văzută ca Cenușărea croitoriei, când, de fapt, e foarte complexă. Pentru că omul respectiv trebuie să știe multă meserie. În general, croitorii sunt destul de nișați. Cine știe să facă o rochie, nu știe să facă un sacou sau niște pantaloni. Iar într-un atelier vin toate categoriile de obiecte vestimare. Cel care face modificările trebuie să știe cum sunt făcute hainele pentru ca retușul să nu fie observat. Nu este o meserie care se învață ușor, dar un croitor cu experiență își poate lua ucenic pentru aș crește capacitatea de lucru”, spune antreprenorul.

Încă o idee pusă la sertar. Cum arată viitorul modei

Multe dintre clientele care le-au trecut pragul de-a lungul anilor, în atelierul de haine la comandă, le spuneau că ideal ar fi să vină la ei o singură odată, pentru măsuratori, alegerea modelului și a materialului, iar apoi să le trimită obiectul vestimentar acasă. Adică să nu mai vină la probe. Victor nu a ignorat ideea și a început să facă mulaje. Mai întâi într-un mod rudimentar, cu benzi adezive, apoi cu ajutorul unui scanner 3D care desena în cele mai mici detalii corpul clientei, iar pe baza avatarului astfel obținut se realiza o replică în polistiren, pe care se putea lucra custome made.

„Am combinat ideea de scanare cu o aplicație prin care îți poți customiza produsul. Îți alegi ce tip de decolteu sau mânecă vrei, materialul, lungimea și așa mai departe. Avatarul împreună cu caracteristicile pe care le-ai stabilit pentru produs ajung în atelier, unde se frezează replica corpului și se creează obiectul vestimentar dorit. Astfel nu mai ai deloc retururi. Ideea e în stadiul de prototip pentru că tehnologia nu a ajuns încă la nivelul la care să poată scana tot corpul. Am testat-o și am pus-o în sertar până va veni vremea ei”, spune Victor.

Retururile reprezintă una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă în prezent industria modei. Pe lângă cazurile în care produsul nu se potrivește sau nu corespunde calitativ, există o practică păguboasă, și nu doar pentru retailer. Există obiceiul de a comanda online același produs pe 3 mărimi diferite și păstrată doar una. Asta înseamnă că celelalte două produse se dau retur, care de multe ori este gratuit, iar uneori costurile de reintroducere în lanțul de vânzare sunt mai mari decât valoarea produsului, și ajung deșeuri. Așadar, impactul negativ asupra mediului generat de producția de haine, care este bine-cunoscut, crește odată cu dezvoltarea magazinelor online.

Ni se poate părea mult să plătim 40 de lei pentru modificarea unor pantaloni pe care am dat 200-300 de lei sau poate chiar mai puțin, dar asta înseamnă un impact mai mic asupra mediului al fiecăruia dintre noi. O idee care ar trebui să-și facă loc în era „Fast-fashion” și care să nu fie ascunsă într-un sertar.     

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • qew check icon
    "În plus, sunt foarte puține croitorese pe piață, iar asta înseamnă că salariile sunt foarte mari. Noi pornim de la 6.000 de lei brut. "

    Adica aproximativ 3300 de lei net. De cand un salariu ce te tine in saracie si iti permite doar sa supravietuiesti este un salariu foarte mare? Fiindca da, la 3300 de lei salariu net, te zbati in saracie.
    • Like 0


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon e-factura

Dacă ne uităm la primele 7 luni din 2025, cheltuielile au fost mai mari cu peste 20% decât veniturile, în condițiile în care acestea au crescut cu aproape 12% față de anul precedent. Cheltuielile de personal și asistență socială reprezintă aproape 67% din venituri. Dacă adăugăm și costul dobânzilor, care a crescut îngrijorător față de 2024, ajungem la peste 75% din total venituri. foto: Profimedia

Citește mai mult