Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Am plătit 8 amenzi pentru contravenții pe care nu le-am făcut”. O capcană de neevitat legal în care sunt prinși șoferii români

Zilele trecute am discutat din nou cu un client supărat pe sistemul administrativ din România. Reprezentant al unei societăți de taximetrie, vinde de mai multe ori pe an autoturisme pe care le folosește, cumpărând apoi altele noi. Problema lui este că la mult timp după ce vinde o mașină și încasează banii, primește amenzi pentru neplata rovinietei, întrucât cumparatorul nu se înregistrează la Poliție ca fiind proprietar al mașinii respective.

O scăpare a legiuitorului român, textul ordonanței din 2002 privind circulația pe drumurile publice, prevede ca în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar se înscriu în evidențele autorităților competente la solicitarea noului proprietar în termen de 30 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului.

Bineînțeles, nu este stabilită nici o sancțiune în cazul în care noul proprietar al mașinii nu merge să o înregistreze pe numele propriu, iar înstrăinătorul nu are, din punct de vedere legal, la dispoziție niciun mijloc prin care să poată efectua operațiunea menționată.

În practică, mașina își schimbă proprietarii de mai multe ori, fără ca aceștia să se înregistreze la Serviciul de Înmatriculări a Poliției de care aparțin.

Se ajunge în situația foarte interesantă în care autoturismul în cauză poate fi revândut la nesfârșit, fără a fi efectuată radierea de pe numele primului vânzător și fără a exista posibilitatea de a întreprinde vreo acțiune efectivă în acest sens în vederea protejării drepturilor și intereselor legitime pe care acesta le are.

Primul proprietar (vânzătorul) nu poate solicita radierea mașinii la poliție, întrucât textul din ordonanță privind circulația pe drumurile publice este foarte clar, menționând că „radierea din evidență a vehiculelor înregistrate, la trecerea acestora în proprietatea altei persoane, se face de către autoritatea care a efectuat înregistrarea, la cererea proprietarului, în condițiile legii”.

„Am plătit 8 amenzi pentru contravenții pe care nu le-am făcut”

Și acum ajungem la problema clientului nostru – a plătit până în prezent 8 amenzi pentru lipsa rovinietei. Amenzi pentru contravenții pe care nu le săvârșise. Amenda pentru lipsa rovinietei este de 500 lei (sau 250 lei dacă se platește în 48 de ore). Apoi s-a enervat și a atacat în instanță procesele verbale, obținând în toate cazurile anularea lor, întrucât a dovedit faptul că la momentul emiterii procesului verbal nu mai era proprietar. Dar onorariul avocatului era mai mare decât amenda primită. Cel mai important, atacarea proceselor verbale nu rezolvă problema principală, respectiv radierea mențiunii de proprietar din registru.

A încercat apoi depunerea unei cereri de chemare în judecată prin care a solicitat obligarea noului proprietar de a-și înmatricula mașina pe numele său propriu, obținând de această dată o hotărâre pe care a crezut că o va putea executa. Dar între timp, mașina respectivă se mai vânduse de două ori. În concret, deși are o hotărâre judecătorească favorabilă, se află în imposibilitatea obiectivă de a o pune în executare. Mai mult decât atât, nu mai avea numele și adresa noului proprietar pentru a-l putea da în judecată pe acesta.

Eu, avocatul: „Nu mai avem soluții legale”

Clientul meu este debusolat. Legal, în acest moment nu prea avem soluții.

Mi-a povestit de situația elegantă adoptată de autoritățile ungare. În momentul în care a primit o notificare privind neplata tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din țara vecină, clientul meu a trimis o scrisoare prin care explică faptul că nu mai este proprietar al autovehiculului, atașând și o copie a contractului de vânzare-cumpărare. Autoritățile ungare i-au răspuns, mulțumindu-i pentru informație și cerându-și scuze pentru că l-au deranjat. Cea mai simplă metodă. Fără litigii pe rol, fără timp și bani pierduți prin instanțe.

Ca ultimă soluție, în ultimul litigiu am invocat excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 11 alin. 4 și art. 17 alin. 2 din OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice - republicată, raportat la faptul că acestea se află în grava contradicție cu dispozițiile art. 21, „Accesul liber la justiție” și cu art. 45, „Libertatea economică” din Constituția României.

În cazul în care respectiva prevedere va fi declarată neconstituțională, vom putea solicita Poliției radierea mașinilor înscrise pe numele clientului meu vândute către cumpărători care nu își respectă obligațiile legale.

Procesul în fața Curții Constituționale o să dureze mult, dar sperăm să vedem luminița de la capătul tunelului la sfârșitul lui.

Până atunci, clientul meu va plăti amenzile la fel ca alte zeci de români care și-au vândut mașinile unor persoane neserioase, care nu și-au înregistrat mașina pe numele propriu și care nu plătesc rovinieta.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am avut o camionetă Dacia pe care am vândut o în 2005 către un fermier de la mine din sat care a spus ca o foloseste la câmp.Am radiat o de la Primarie dar nu de la politie.Acesta a vãndut o ulterior altui propietar care la rândul lui a revândut o.Cum sa procedez in consecintă pt a scăpa de această mare incurcatură? Va multumesc
    • Like 0
  • conform textului ordonantei, proprietarul poate cere radierea din evidenta a vehicolului inaintea vanzarii: parerea mea...
    • Like 0
  • Sa va spun eu cum faceti, avocatii habar n-au, si nici nu se documenteaza. Platiti 6,5 lei la politie, luati o cerere de transcriere inscriptiuni, sau cam asa ceva, atasati copie contract vanzare, copie buletin, iar politia va trece in evidenta din calculator, la auto respectiv: instrainat la data de ...catre....cf contract. Cei cu vignetele au acces la rubrica respectiva, si o consulta inainte de a trimite amenzile. la fel cei de la Circulatie.
    • Like 0
  • Dar pe ultima pagina a talonului de inmatriculare, vanzatorul are OBLIGATIA, la momentul instrainarii autovehicolului catre noul propietar, sa scrie cu mana lui, cu pixcu pasta, ""instrainat catre..............,b.i/c.i. seria.......,nr......, la data de.......". Deci,cel gasitcu respectivul talon este raspunzator. Fostul propietar, vanzatorul, poate face o copie xarox dupa talonul astcel completat. Gresesc?
    • Like 2
  • deRufe check icon
    Inregistrarea la Fisc se refera la stingerea eventualelor datorii catre bugetul local, iar transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, care se realizează la Direcția Permise Auto, e altceva. Scopurile sunt diferite.
    Problema cu rovinieta e in O.G nr.15/2002, care spune ca utilizator e cel inscris in cartea de identitate a vehiculului, asa incat, chiar daca ai inregistrat vanzarea la Fisc, pana nu apare noul proprietar in cartea de identitate a vehiculului, esti pasibil de amenzile aplicate de CNADNR.
    Teoretic, lucrurile au inaintat un pic in favoarea rezolvarii situatiei fostului proprietar: s-a facut o modificare recenta a OUG nr.195/2002, avem prevederi in Codul de procedura fiscala si Ordinul nr. 1069/1578/114/2016 . Dar, repet, CNADNR tine seama de ce scrie in evidentele de la permise, nu in cele de la Fisc.
    • Like 0
  • check icon
    Radierea la circa financiară ar trebui să execute automat și radierea și reînregistrarea la poliție: dar pentru așa ceva ai nevoie de calculatoare, de internet ... iar astea de acum abia ajung pentru FB și Solitaire, așa că ne-ar trebui altele ... Să nu uit: și un soft special, făcut de ghiță!
    • Like 3
  • check icon
    Mai Elena, cam slab avocat pari a fi... Sorry, dar nu poti sa scrii un articol despre ce nu esti in stare sa faci pentru clientul tau, fara a te discredita; Sa dai vina pe autoritati si tu sa nu gasesti solutia...
    Uite solutia -
    Dupa vanzarea autovehicolului- clientul tau trebuie sa faca o adresa catre DRPCIV- unde sa anunte schimbarea de proprietar; Ataseaza la ea dovada ( in copie) plus CI nou proprietar _+ radierea de la fisc ( in copie); Pe vechiul talon trebuie sa fie inscris "instrainat la data...catre/....| semnatura celi care a instrainat si gata;
    Restul e umplutura si povesti;
    Apropos- daca simte nevoia- trimite si la aia cu radarele- o info - dupa acelasi specific- la care ataseaza si raspunsul ( vine dupa cca- 20- 30 de zile- prin posta) sau copie dupa notificarea catre politie + cope dupa talonul de confirmare de primire de la posta;
    End of story;
    Consultanta gratuita!
    • Like 0
  • check icon
    Gresit, in vechiul si noul cod fiscal exista un articol prin care fiscul si politia sunt obligate ca in termen de o luna sa comunice una alteia schimbarea de proprietar. Deci vinovata este politia!
    • Like 3
  • Nu stiu cum este cu masinile pe firma, dar cele proprietate personala, dupa ce le vinzi, te duci la taxe si impozite si o scoti de pe rolul tau si gata. La vanzare treci pe talon ca ai incredintat vehicolul lui cutare, la data de si opresti cate o copie a talonului si a CI-ului cumparatorului. Daca ala face dracii si primesti amenda ai cu ce sa o contesti.
    Nu stiu cum este cu masinile pe firma...
    • Like 0
  • Tatal unui cunoscut a avut aceeasi problema. De ceva vreme exista posibilitatea ca in momentul vanzarii un autoturism sa anunti la Politie ca masina a fost vanduta si datele noului proprietar. Asa a procedat tatal cunostintei mele. Teoretic amenzile nu ar mai trebui sa vina pe numele fostului proprietar.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult