Zilele trecute am discutat din nou cu un client supărat pe sistemul administrativ din România. Reprezentant al unei societăți de taximetrie, vinde de mai multe ori pe an autoturisme pe care le folosește, cumpărând apoi altele noi. Problema lui este că la mult timp după ce vinde o mașină și încasează banii, primește amenzi pentru neplata rovinietei, întrucât cumparatorul nu se înregistrează la Poliție ca fiind proprietar al mașinii respective.
O scăpare a legiuitorului român, textul ordonanței din 2002 privind circulația pe drumurile publice, prevede ca în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar se înscriu în evidențele autorităților competente la solicitarea noului proprietar în termen de 30 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului.
Bineînțeles, nu este stabilită nici o sancțiune în cazul în care noul proprietar al mașinii nu merge să o înregistreze pe numele propriu, iar înstrăinătorul nu are, din punct de vedere legal, la dispoziție niciun mijloc prin care să poată efectua operațiunea menționată.
În practică, mașina își schimbă proprietarii de mai multe ori, fără ca aceștia să se înregistreze la Serviciul de Înmatriculări a Poliției de care aparțin.
Se ajunge în situația foarte interesantă în care autoturismul în cauză poate fi revândut la nesfârșit, fără a fi efectuată radierea de pe numele primului vânzător și fără a exista posibilitatea de a întreprinde vreo acțiune efectivă în acest sens în vederea protejării drepturilor și intereselor legitime pe care acesta le are.
Primul proprietar (vânzătorul) nu poate solicita radierea mașinii la poliție, întrucât textul din ordonanță privind circulația pe drumurile publice este foarte clar, menționând că „radierea din evidență a vehiculelor înregistrate, la trecerea acestora în proprietatea altei persoane, se face de către autoritatea care a efectuat înregistrarea, la cererea proprietarului, în condițiile legii”.
„Am plătit 8 amenzi pentru contravenții pe care nu le-am făcut”
Și acum ajungem la problema clientului nostru – a plătit până în prezent 8 amenzi pentru lipsa rovinietei. Amenzi pentru contravenții pe care nu le săvârșise. Amenda pentru lipsa rovinietei este de 500 lei (sau 250 lei dacă se platește în 48 de ore). Apoi s-a enervat și a atacat în instanță procesele verbale, obținând în toate cazurile anularea lor, întrucât a dovedit faptul că la momentul emiterii procesului verbal nu mai era proprietar. Dar onorariul avocatului era mai mare decât amenda primită. Cel mai important, atacarea proceselor verbale nu rezolvă problema principală, respectiv radierea mențiunii de proprietar din registru.
A încercat apoi depunerea unei cereri de chemare în judecată prin care a solicitat obligarea noului proprietar de a-și înmatricula mașina pe numele său propriu, obținând de această dată o hotărâre pe care a crezut că o va putea executa. Dar între timp, mașina respectivă se mai vânduse de două ori. În concret, deși are o hotărâre judecătorească favorabilă, se află în imposibilitatea obiectivă de a o pune în executare. Mai mult decât atât, nu mai avea numele și adresa noului proprietar pentru a-l putea da în judecată pe acesta.
Eu, avocatul: „Nu mai avem soluții legale”
Clientul meu este debusolat. Legal, în acest moment nu prea avem soluții.
Mi-a povestit de situația elegantă adoptată de autoritățile ungare. În momentul în care a primit o notificare privind neplata tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din țara vecină, clientul meu a trimis o scrisoare prin care explică faptul că nu mai este proprietar al autovehiculului, atașând și o copie a contractului de vânzare-cumpărare. Autoritățile ungare i-au răspuns, mulțumindu-i pentru informație și cerându-și scuze pentru că l-au deranjat. Cea mai simplă metodă. Fără litigii pe rol, fără timp și bani pierduți prin instanțe.
Ca ultimă soluție, în ultimul litigiu am invocat excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 11 alin. 4 și art. 17 alin. 2 din OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice - republicată, raportat la faptul că acestea se află în grava contradicție cu dispozițiile art. 21, „Accesul liber la justiție” și cu art. 45, „Libertatea economică” din Constituția României.
În cazul în care respectiva prevedere va fi declarată neconstituțională, vom putea solicita Poliției radierea mașinilor înscrise pe numele clientului meu vândute către cumpărători care nu își respectă obligațiile legale.
Procesul în fața Curții Constituționale o să dureze mult, dar sperăm să vedem luminița de la capătul tunelului la sfârșitul lui.
Până atunci, clientul meu va plăti amenzile la fel ca alte zeci de români care și-au vândut mașinile unor persoane neserioase, care nu și-au înregistrat mașina pe numele propriu și care nu plătesc rovinieta.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Problema cu rovinieta e in O.G nr.15/2002, care spune ca utilizator e cel inscris in cartea de identitate a vehiculului, asa incat, chiar daca ai inregistrat vanzarea la Fisc, pana nu apare noul proprietar in cartea de identitate a vehiculului, esti pasibil de amenzile aplicate de CNADNR.
Teoretic, lucrurile au inaintat un pic in favoarea rezolvarii situatiei fostului proprietar: s-a facut o modificare recenta a OUG nr.195/2002, avem prevederi in Codul de procedura fiscala si Ordinul nr. 1069/1578/114/2016 . Dar, repet, CNADNR tine seama de ce scrie in evidentele de la permise, nu in cele de la Fisc.
Uite solutia -
Dupa vanzarea autovehicolului- clientul tau trebuie sa faca o adresa catre DRPCIV- unde sa anunte schimbarea de proprietar; Ataseaza la ea dovada ( in copie) plus CI nou proprietar _+ radierea de la fisc ( in copie); Pe vechiul talon trebuie sa fie inscris "instrainat la data...catre/....| semnatura celi care a instrainat si gata;
Restul e umplutura si povesti;
Apropos- daca simte nevoia- trimite si la aia cu radarele- o info - dupa acelasi specific- la care ataseaza si raspunsul ( vine dupa cca- 20- 30 de zile- prin posta) sau copie dupa notificarea catre politie + cope dupa talonul de confirmare de primire de la posta;
End of story;
Consultanta gratuita!
Nu stiu cum este cu masinile pe firma...