Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Motivul pentru care o mașină Dacia costă mai mult doar pentru că trăim în România. Daca eram o țara vestică era puțin mai ieftină

Lipsa autostrăzii Pitești-Sibiu adaugă la prețul unui autoturism produs la uzina de la Mioveni un plus de 90-100 de euro, a estimat pentru Republica.ro Constantin Stroe, președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

„Între 90 și 100 de euro pe automobil se adaugă la preț din cauza lipsei celor 120 de kilometri de autostradă între Pitești și Sibiu. Iar aici nu sunt luați în calcul costul suplimentar cu carburanții din cauza vitezei mici, nu sunt luați în calcul nervii, nu luate în calcul stagnările care se produc în trafic”, a spus Constantin Stroe.

Autostrada Sibiu-Pitești ar avea o importanță fundamentală pentru economie, consideră Stroe. 

„Este de o importanță capitală acest tronson (Pitești-Sibiu) și greșit s-a înțeles că Dacia și Renault vor o autostradă. Imaginați-vă 4,4 milioane de metri cubi de marfă în containere, care circulă din centrul țării spre vest. N-au făcut măsurători, n-au făcut un calcul să vadă ce fonduri uriașe pierde România ca urmare a lipsei acestei autostrăzi”, a declarat recent șeful ACAROM.

Întrebat dacă crede în respectarea termenului de 2021 avansat de autorități pentru finalizarea tronsonului Pitești-Sibiu, președintele ACAROM s-a arătat sceptic.

„Nu mai cred în miniştri. Am fost mințit de toți miniștrii Transporturilor. Vreau un planning care să arate termene, faze, etape, responsabili. În 2021 să facă ceva parţial, dar care nu va rezolva fluenţa circulaţiei pe tronsonul Vest-Est până la Constanţa”, a arătat Constantin Stroe.

„Sunt vreo șase variante pentru autostrada Pitești-Sibiu. Trece și anul acesta și nu știm care e varianta pe care se va construi autostrada”, a spus Stroe.

Aflat într-o vizită în județul Argeș, , la sfârșitul lunii aprilie, ministrul Transporturilor, Dan Costescu vorbea chiar de o devansare a termenului de finalizare pentru lucrările de pe autostrada Piteşti- Sibiu.

Cert este că lucrările încă nu au început, se lucrează încă la studiul de fezabilitate. Deocamdată nu s-a stabilit pe unde va trece exact autostrada între Boiţa şi Curtea de Argeş. CNADNR are de ales între două variante. Abia în aproximativ două luni autoritățile ar putea decide care va fi varianta traseului tronsonului de autostradă care va lega Pitești de Sibiu. După finalizarea studiului de fezabilitate, vor fi făcute licitații pentru proiectare și construcție.

În ianuarie, Cătălin Drulă, consilierul pe probleme de infrastructură al premierului Dacian Cioloș, avansa sfârșitul anului 2023, ca termen pentru finalizarea autostrăzii Pitești-Sibiu, într-un scenariu pozitiv.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Imi pare rau dar eu nu am gasit motivul pentru care o dacia costa mai mult in tara!o fi prea subtil...
    • Like 1
  • Ionel check icon
    Eu sunt pentru numirea domnului Stroe in functia de ministru al transporturilor. Atunci am avea o garantie ca lucrurile se vor misca mai repede. Credeam ca daca presedintele va fi de la Sibiu, autostrada va fi gata in 2-3 ani....nu mai cred nimic acum
    • Like 0
    • @ Ionel
      check icon
      eu nu mai cred dacat in eutanasiere :) da la caini la hoti ... toti, toti, toti ... si in 12 luni ori ... ori ... sau ... alta varianta este migratia ...
      • Like 0
  • Daca nu disponibilizau minerii ,puteau sapa si manual un tunel de la Sibiu la Pitesti !
    • Like 3
  • Bla , bla , bla !!!
    • Like 0
  • Foarte obraznic titlul:
    "Iar aici nu sunt luați în calcul costul suplimentar cu carburanții din cauza vitezei mici, nu sunt luați în calcul nervii, nu luate în calcul stagnările care se produc în trafic”
    Parca lipsește ceva domnilor! Cel putin pentru cititorii de aici, care nu sunt prosti, ati omis relevanta analizei. Cei 100€ +/- nu fac nici macar cat mizeria de sub unghii. Un roman nu schimba Dacia la fiecare lansare ca sa strâmbe nasul la banii ăștia.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult