Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„Avem elevi, frați, care sunt nevoiți să se aștepte unul pe altul să scrie pentru că au un singur creion. Despre ce tablete sau școală online vorbim!?”

Temă la matematică

Foto: Getty Images

„Mami, n-am mâncat sandvișul, nu mi-a plăcut, mâine să-mi dai altceva la pachet!”, „Tati, în dimineața asta e prea frig, lasă-mă cu mașina în fața școlii”, „Îmi place mult opționalul de robotică, astăzi am construit un robot din piese lego care primește comenzi din calculator”, „Să nu uit chitara, ne-a spus profesorul că vom învăța o piesă rock”...

Câți dintre noi nu ne regăsim în aceste situații? Câți dintre noi nu încercăm, neobosiți, să aducem zi de zi în viața copilului tot confortul pentru a învăța, toate perspectivele pentru a se dezvolta? Adăugăm în programul celor mici ore peste ore de modelare, cluburi de IT, de pian, de balet, de programare creativă, de ... educație antreprenorială!! Noi nu am avut această șansă, de ce să nu le-o oferim lor, nu-i așa? Așa e! Suntem norocoși că trăim în acest „glob de sticlă”, este bine aici, deținem și un oarecare control, ne agităm, dar măcar o facem pentru ai noștri. 

„Maria e o fetiță tare bună, care vrea să învețe, dar când nu am putut veni la școală fizic, nu a avut cine să o ajute acasă. Părinții muncesc în străinătate, iar bunica nu știe să scrie și să citească..”, „Avem elevi, frați, care sunt nevoiți să se aștepte unul pe altul să scrie pentru că au un singur creion. Despre ce tablete sau școală online vorbim!?”, „Vin copii care-mi spun dimineața că îi doare burta și îi întreb - De ce, nu ați mâncat? - Ba da, doamna învățătoare, am mâncat ciorbă! - Eu, varză călită! – La 7 dimineața! Și sunt mulți care nu au ce să mănânce la micul dejun. Vă dați seama?!..” Ne dăm seama? În ce măsură realizăm că aceasta este situația în afara cercului nostru strâmt, dar plin de cluburi opționale, after-school, pretenții și meniuri variate?

Această realitate există nu mai departe chiar de 50 de km de Capitală. Am întâlnit-o însă în mai multe județe din partea de sud-est a țării, unde am ajuns, în vară, cu un proiect prin care am reușit să aducem în bănci aproape 800 de elevi din clasele primare, din zone vulnerabile, pentru a-i învăța să scrie și să citească și să recupereze astfel pierderile școlare suferite din cauza pandemiei. 

Inițiativa s-a numit ”Deschidem școala”, a fost dezvoltată de Asociația Plan B și compania declarată mai mulți ani la rând drept ”cea mai sustenabilă” din România și a urmărit, pe lângă orele de predare și dotarea școlilor cu echipamente tehnice performante, și consilierea psihologică a copiilor. 

Ne putem imagina cu ușurință lipsurile materiale de care suferă, dar ajutorul de care au nevoie, din păcate, depășește această linie. Mulți copii de la sate au întârziere în dezvoltare, nu pot parcurge materia școlară decât în ritm propriu, susținuți de un profesor. Două luni de cursuri suplimentare, în care au exersat ortografia, pronunția corectă, lucrul pe text, au contat și au însemnat un progres pentru fiecare elev în parte, reducerea absenteismului, rezultate mai bune la evaluările ulterioare, după cum ne-au semnalat și directorii școlilor cuprinse în proiect: „La începutul anului școlar 2021-2022, elevii participanți în cadrul programului „Deschidem școala” au demonstrat în evaluările inițiale că au recuperat lacunele la învățătură, făcând față mai ușor noilor obiective ale claselor a II-a și a III-a” - Prof. Steluța Susanu, Director Școala Gimnazială Liești, Galați.

Odată cu suspendarea cursurilor cu prezență fizică în ultimii doi ani au crescut și problemele emoționale ale copiilor. 

Analiza consilierilor școlari în unitățile de învățământ din comunitățile rurale cuprinse în proiect relevă că 60% dintre copii au stima de sine scăzută, 30% dintre elevi prezintă dificultăți de înțelegere a instrucțiunilor, 10% manifestă comportamente specifice dificultăților de atenție și hiperchinezie. Explicațiile unor astfel de comportamente constau inclusiv în faptul că acești copii provin din familii cu situații sociale de risc. Școala ar fi putut fi pentru ei exact sprijinul de care aveau nevoie pentru a evolua sau a avea o șansă în viață, dar varianta învățământului online nu a reușit decât să-i îndepărteze de orice speranță.

Mulți dintre noi am ales să ne implicăm. Lăudabil poate, dar insuficient. Proiectul nostru atinge și mișcă punctual mici comunități sau cazuri specifice. De ajutor este, însă, nevoie permanent, la nivel sistemic. Absența unor politici publice coerente, articulate și cu viziune nu poate fi suplinită de inițiative binevoitoare episodice. Totuși, în cele 10 săptămâni în care am fost în mijlocul beneficiarilor acțiunii noastre, am simțit că micro-universul celor vulnerabili poate fi influențat dacă ne pasă și abandonăm pasivitatea.

Comunitățile în care am ajuns cu proiectul „Deschidem școala” nu au fost doar receptive, ci au devenit proactive, chiar de la bun început. Fiecare s-a mobilizat, de la învățătoarele care și-au modificat concediile, la șoferii de autobuze școlare care au continuat să lucreze pentru a aduce copiii din satele ”împrăștiate” în jurul unităților de învățământ. 

Consilierea la clasă s-a prelungit, în unele cazuri, cu terapie psihologică individuală, cum a fost situația unui băiețel din județul Tulcea căruia îi murise mama.

Cu toții sunt conștienți de pierderile suferite de copii și de urmările pe care le au acestea, iar dacă primesc chiar și cel mai mic ajutor, încearcă să-l valorifice la maximum. Nu au niciun motiv să nu o facă, iar noi, „locuitorii” celeilalte realități, nicio scuză să nu îi sprijinim.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult