Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum se pregătește Facebook de „cea mai mare schimbare” și cine plătește pentru ea

Prima dată m-am enervat. Și nu m-am mai enervat de foarte mult timp, cam de când am dat presa pe e-commerce. Vestea că Zuckerberg s-a decis să aducă înapoi pisicile în prim plan și să treacă știrile la coadă mi s-a părut o palmă peste ochii unora care au contribuit substanțial la dezvoltarea acestui monolit social. Apoi m-am calmat și am încercat să privesc cu relaxare bula de săpun care face poc.

Pe scurt, Zuckerberg a anunțat că news feed-ul Facebook se schimbă și va afișa mai multe postări ale prietenilor și mai puține dintre cele ale brandurilor și ale presei. Pentru branduri nu e neapărat o problemă atât de mare, cât timp au alocate bugete mari prin care își cumpără audiența. În presa digitală însă, e un mic tsunami.

Timp de 5 ani, am lucrat în probabil cea mai performantă echipă din media digitală românească. Am văzut cum pagină de Facebook ne crește de la câteva mii de fani până pe la vreo câteva milioane. Ne-am holbat ca un copil la dulciuri când reach-urile unor postări depășeau cu mult media de unici zilnică. 1 milion de oameni. 2 milioane. 3 ... Erau rare momentele în care reușeai să muți de pe TV online un "spike" de trafic cu ușurința cu care îl puteai genera printr-o simplă postare "catchy". 

Sigur, cu bune și rele, cu conținut, dar și cu clickbait. Și digitalizarea României a avut o „tranziție", nu? Ușor ușor, toată lumea a început să aplice aceeași rețetă. Și bulgărele s-a rostogolit până când a ocupat toată pârtia. Astăzi, algoritmul Facebook dictează clasamente de trafic, stabilește audiența unei știri și îți face programul informativ, ca un editor automatizat.

Facebook l-a ajutat pe Iohannis să devină președinte, le-a dat românilor încrederea că nu sunt singuri și că își pot cere din nou în stradă nemulțumirile și rămâne și azi un motor al luptei cu o clasă politică profund coruptă. Hop. Asta e momentul în care o să ziceți „da, dar fake news!”. Propaganda de fake-news nu e specifică social media. E un cancer ce recidivează periodic și invadează organismul slăbit. Propaganda există dintotdeauna, doar că acum e ușor de recunoscut și de marcat ca atare. 

Mark însă s-a speriat. Nu știe cum să separe știrile false de cele reale, nu știe să facă față acestui rol de Publisher. S-a trezit cu prea multă presiune în urma alegerii lui Trump că președinte. Vrea înapoi în zonă de confort, unde e cald și bine. Ah, și vrea să facă în continuare bani. Mulți bani. Pentru că tot ceea ce noi vedem ca fiind gratis, de fapt costă. Iar Facebook nu e aici că să ne facă nou viața mai simplă, e un mamut de companie, listat la bursă, al cărui principal, ba chiar unic scop e SĂ. FACĂ. BANI.

De ce e rău? Pentru că ne lasă fără informație în locul unde ne-am obișnuit să o găsim. Unii probabil că vor ști să caute în continuare, dar cred că mai mulți vor fi cei care se vor adapta ușor la „uuu, ce drăguță e pisica asta". Iar bulă asta are nevoie de mobilizare, nu de pisici, sau iar ne vom trezi cu absenteism catastrofal la urne al tinerilor și cu Firea președinte. Micii creatori de conținut vor rămâne fără pâine, iar publisherii mari vor trebui să bage mâna în buzunar ca să ajungă la tine. Și nici nu vreau să știu ce va însemna o „știre cu buget".

De ce e bine? Pentru că bula trebuia să se spargă. De prea mult timp, presa a acceptat ca un third-party să îi administreze publicul. De prea mult timp, singurii indicatori la care ne-am uitat au fost unicii și afișările. E un moment ideal să creezi cu adevărat propria comunitate și să ajungi la ea indiferent de partea patului pe care s-a trezit Mark de dimineață.

Intrăm într-o era interesantă, o era în care n-o să mai meargă digitalul făcut „după ureche". O eră în care distribuția conținutului se va face mai mult prin cititor și mai puțin prin brand. Poate mai natural, mai puțin forțat. Poate.

Sigur, asta dacă nu ne așteaptă o surpriză ca-n Dallas în care JR nu e mort și Facebook nu taie țeava publisherilor. Și cam cât de bătrân am ajuns dacă dau Dallasul ca exemplu. Îmi ziceți și mie vă rog ce e nou pe internet? Și ce e acela un Selly? 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ei... poate așa ne mai curățăm de clickbaituri, răsturnări de situații, secrete întunecate și cartoane de ultimă oră... Și să deschizi Fb ca să fii informat e ca și cum ai deschide Instagramul ca să fii mai popular, sunt destule alte surse de informare. Eu mă bucur că “moare” locul în care momeam oamenii cu zăhărelul ca să îi informăm. De aici, sigur, it can go both ways: oamenii să nu se mai informeze deloc sau să se informeze conștient și să caute pe bune. Ideea e că orice “rotițe ajutătoare” trebuie date jos la un moment dat
    • Like 0
  • Și eu sunt de acord cu decizia Facebook! Nu era altă cale de luptă contra vaccinofobilor, dacopaților, populiștilor, mistico-superstițioșilor, morbidității și macabrului devenite prilej de share pe Facebook.
    • Like 0
  • Perfecta alegere din partea Facebook. Chiar eram saturat de stiri.
    Ce mi-e ca dau unfollow sau ca intru eu cand vreau o stire, e acelasi lucru.
    In rest, cu totii ati acceptat termenii si conditiile cand v-ati facut cont/pagina.
    Succesuri!
    • Like 0


Îți recomandăm

Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult