Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cum se pregătește Facebook de „cea mai mare schimbare” și cine plătește pentru ea

Prima dată m-am enervat. Și nu m-am mai enervat de foarte mult timp, cam de când am dat presa pe e-commerce. Vestea că Zuckerberg s-a decis să aducă înapoi pisicile în prim plan și să treacă știrile la coadă mi s-a părut o palmă peste ochii unora care au contribuit substanțial la dezvoltarea acestui monolit social. Apoi m-am calmat și am încercat să privesc cu relaxare bula de săpun care face poc.

Pe scurt, Zuckerberg a anunțat că news feed-ul Facebook se schimbă și va afișa mai multe postări ale prietenilor și mai puține dintre cele ale brandurilor și ale presei. Pentru branduri nu e neapărat o problemă atât de mare, cât timp au alocate bugete mari prin care își cumpără audiența. În presa digitală însă, e un mic tsunami.

Timp de 5 ani, am lucrat în probabil cea mai performantă echipă din media digitală românească. Am văzut cum pagină de Facebook ne crește de la câteva mii de fani până pe la vreo câteva milioane. Ne-am holbat ca un copil la dulciuri când reach-urile unor postări depășeau cu mult media de unici zilnică. 1 milion de oameni. 2 milioane. 3 ... Erau rare momentele în care reușeai să muți de pe TV online un "spike" de trafic cu ușurința cu care îl puteai genera printr-o simplă postare "catchy". 

Sigur, cu bune și rele, cu conținut, dar și cu clickbait. Și digitalizarea României a avut o „tranziție", nu? Ușor ușor, toată lumea a început să aplice aceeași rețetă. Și bulgărele s-a rostogolit până când a ocupat toată pârtia. Astăzi, algoritmul Facebook dictează clasamente de trafic, stabilește audiența unei știri și îți face programul informativ, ca un editor automatizat.

Facebook l-a ajutat pe Iohannis să devină președinte, le-a dat românilor încrederea că nu sunt singuri și că își pot cere din nou în stradă nemulțumirile și rămâne și azi un motor al luptei cu o clasă politică profund coruptă. Hop. Asta e momentul în care o să ziceți „da, dar fake news!”. Propaganda de fake-news nu e specifică social media. E un cancer ce recidivează periodic și invadează organismul slăbit. Propaganda există dintotdeauna, doar că acum e ușor de recunoscut și de marcat ca atare. 

Mark însă s-a speriat. Nu știe cum să separe știrile false de cele reale, nu știe să facă față acestui rol de Publisher. S-a trezit cu prea multă presiune în urma alegerii lui Trump că președinte. Vrea înapoi în zonă de confort, unde e cald și bine. Ah, și vrea să facă în continuare bani. Mulți bani. Pentru că tot ceea ce noi vedem ca fiind gratis, de fapt costă. Iar Facebook nu e aici că să ne facă nou viața mai simplă, e un mamut de companie, listat la bursă, al cărui principal, ba chiar unic scop e SĂ. FACĂ. BANI.

De ce e rău? Pentru că ne lasă fără informație în locul unde ne-am obișnuit să o găsim. Unii probabil că vor ști să caute în continuare, dar cred că mai mulți vor fi cei care se vor adapta ușor la „uuu, ce drăguță e pisica asta". Iar bulă asta are nevoie de mobilizare, nu de pisici, sau iar ne vom trezi cu absenteism catastrofal la urne al tinerilor și cu Firea președinte. Micii creatori de conținut vor rămâne fără pâine, iar publisherii mari vor trebui să bage mâna în buzunar ca să ajungă la tine. Și nici nu vreau să știu ce va însemna o „știre cu buget".

De ce e bine? Pentru că bula trebuia să se spargă. De prea mult timp, presa a acceptat ca un third-party să îi administreze publicul. De prea mult timp, singurii indicatori la care ne-am uitat au fost unicii și afișările. E un moment ideal să creezi cu adevărat propria comunitate și să ajungi la ea indiferent de partea patului pe care s-a trezit Mark de dimineață.

Intrăm într-o era interesantă, o era în care n-o să mai meargă digitalul făcut „după ureche". O eră în care distribuția conținutului se va face mai mult prin cititor și mai puțin prin brand. Poate mai natural, mai puțin forțat. Poate.

Sigur, asta dacă nu ne așteaptă o surpriză ca-n Dallas în care JR nu e mort și Facebook nu taie țeava publisherilor. Și cam cât de bătrân am ajuns dacă dau Dallasul ca exemplu. Îmi ziceți și mie vă rog ce e nou pe internet? Și ce e acela un Selly? 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ei... poate așa ne mai curățăm de clickbaituri, răsturnări de situații, secrete întunecate și cartoane de ultimă oră... Și să deschizi Fb ca să fii informat e ca și cum ai deschide Instagramul ca să fii mai popular, sunt destule alte surse de informare. Eu mă bucur că “moare” locul în care momeam oamenii cu zăhărelul ca să îi informăm. De aici, sigur, it can go both ways: oamenii să nu se mai informeze deloc sau să se informeze conștient și să caute pe bune. Ideea e că orice “rotițe ajutătoare” trebuie date jos la un moment dat
    • Like 0
  • Și eu sunt de acord cu decizia Facebook! Nu era altă cale de luptă contra vaccinofobilor, dacopaților, populiștilor, mistico-superstițioșilor, morbidității și macabrului devenite prilej de share pe Facebook.
    • Like 0
  • Perfecta alegere din partea Facebook. Chiar eram saturat de stiri.
    Ce mi-e ca dau unfollow sau ca intru eu cand vreau o stire, e acelasi lucru.
    In rest, cu totii ati acceptat termenii si conditiile cand v-ati facut cont/pagina.
    Succesuri!
    • Like 0


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult