Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Ciobănaș cu trei sute de oi”. Cântecul resemnării care ne locuiește

Cântecul

sursa foto: Richard Constantinescu

E o realitate stranie, dar și profund revelatoare, că în plin secol XXI, în grădina strălucitoare a complexului Palas din Iași, mii de oameni s-au adunat să cânte „Ciobănaș cu trei sute de oi”. Această scenă, care ar fi putut să aparțină fără efort unei cronici din 1800, pare o veritabilă anamneză culturală. Vocea colectivă vibra cu dor, cu blândețe, cu acea tonalitate minoră care străbate istoria noastră pastorală ca un pârâu subteran. Iar cântecul însuși, departe de a fi doar o simplă doină de dragoste, este o pecete a unei mentalități ce străbate generațiile fără să-și răzlețească vreo clipă puterea de seducție.

Dacă însă l-am asculta cu ureche de antropolog, am descoperi în aceste versuri o resemnare aproape totală, o acceptare tăcută a sorții, transmisă fără îndoială din tată-n fiu, din mamă în fiică, ca o genă culturală.

N-am ce-ți face, c-așa-i soarta mea.

Această ultimă frază se prăvale, de fapt, ca un buzdugan pe tot cântecul, concentrând în ea nu doar resemnarea unei iubiri imposibile, ci întreaga filosofie populară românească în fața pierderii, a nedreptății și a vieții însăși. Nu e nici revoltă, nici asumare lucidă – ci o blajină resemnare, o manieră de a evita durerea prin renunțare, de a împăca sufletul cu un univers perceput ca imuabil.

La suprafață, cântecul pare o poveste sentimentală, însă în miezul lui descoperim o viziune metafizică asupra existenței: omul ca ființă minoră în ordinea lumii, incapabilă să o tulbure. Este același refren pe care îl auzim, cu infinite variațiuni, în familie, în relații, în politică. „Așa a fost să fie.” „Asta e.” „Ce să facem, asta e soarta.” Csf. Ncsf.

Ni se pare firesc, fiindcă aceasta este educația afectivă primită de veacuri. În această suavă melancolie a folclorului se ascunde însă, ca un miez tăinuit al nucii amare, o filosofie a neputinței.

Dar, într-o lume care se schimbă sub ochii noștri mai repede decât oricând, mă gândesc la întrebarea esențială ce dăinuie:

Dacă, în loc să spunem „n-am ce-ți face, c-așa-i soarta mea”, am rosti altceva?

Dacă, în loc de resemnare, am întreba: „Ce pot face, totuși, ca să schimb asta?”.

Sper că, într-o zi, vom învăța să scriem compoziții noi, cu versuri despre alegere, despre risc, despre acel răstimp când, în loc să rostești „asta e soarta”, reciți „nu vreau să te pierd, așa că voi încerca”. Evident că va fi mai apăsător, mai dureros, dar cu siguranță vom fi mai vii.

Resemnarea este miasma spiritului, o pomadă care amorțește. Ea ne ocrotește de suferință, dar ne răpește puterea și tăria de a schimba. Poate că soarta este, într-adevăr, așa cum o cântăm de sute de ani. Dar pesemne că este și ceea ce hotărâm să compunem și să cântăm astăzi, ca oameni slobozi ai prezentului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • mg check icon
    ..adevărul e că-ntre timp a apărut varianta dintre blocuri, mult mai optimistă deși (matematic vorbind..) e cât se poate de realistă, având în vedere că face referire la fix 150 de ciobănași.. Și nu e niciun dezacord gramatical..
    Ea se intitulează "Ciobănași cu 300 de _oaie"..

    Îi recunoașteți ușor pe stradă. Din formula lor de întâmpinare nu lipsește niciodată "_oaie", de unde și titlul cântecelului..
    "- Salut _oaie !", "- Ce faci _oaie ?"..etc
    Semn că românul, deși rămâne un mioritic înclinat spre patetisme, posedă și o doză zdravănă de umor (adesea involuntar..)

    Dacă mai pe la-nceputuri or fi fost doar 150, e foarte posibil ca (acum când vorbim) să fie de fapt 150.000, sau 1.500.000. Poate și mai mulți..
    Iar titlul cântecelului va trebui "indexat" (odată cu pensiile..), ca să țină și el pasul cu vremurile..

    P.S. - c, prietenii știu deja de ce..
    • Like 0
  • D check icon
    Resemnarea aceasta din doinele și baladele populare vine cumva să balanseze descurcăreala românească. Deși avem o cultură înțesată de fatalism acțiunile noastre sunt destul de oportunist-agresive în general.
    • Like 0
    • @ D
      Păi asta nu înțelegi tu. Românul NU e pasiv sau excesiv de fatalist. Că n-a fost fatalist când se lupta eroic în trecut cu adversari mult mai puternici. E dimpotrivă, ”orientat”, adaptabil. E ceea ce numim un ”supraviețuitor”. Adeseori în sens bun, dar uneori și în sens rău, de ”oportunism”. Dar ideea de bază e că în legătură cu ce nu poate schimba, acceptă situația fără să dispere. Despre asta e vorba și în ”Miorița”. Nu e vorba că acel cioban stă și așteaptă să fie omorât. Mai mult ca sigur va face tot ce poate pentru a scăpa. Dar DACĂ totuși moartea va veni, îl va găsi cu capul sus, fără disperare. El folosește informația că va putea muri nu doar pentru a se pune în gardă, ci și pentru a-și pune ordine în viață, în varianta în care va muri. Asta nu e resemnare, ci curaj, demnitate și, nu în ultimul rând, spiritualitate.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      D check icon
      Interesantă perspectivă. Deci ciobanul din Miorița este un luptător. Însă un luptător care nu își ascute sabia pentru a se apăra, ci mai întâi își face testamentul în cazul în care…

      Puțin curioasă această logică spirituală după care mai întâi exersăm cum punem mâinile pe piept înainte de a ne întări brațul pentru a ne apăra.
      • Like 2
    • @ D
      Și nu e logic să-ți faci testamentul înainte de o confruntare dramatică? Eu zic că da. Iar faptul că Miorița nu vorbește despre pregătirea de luptă sau atenția mărită a ciobănașului respectiv, e fiindcă ar fi fost ceva banal și nesemnificativ, ba chiar în afara subiectului. Acolo e vorba despre spiritualitate și acceptare a sorții, dar repet, nu dintru început, ci ca finalitate posibilă. Balada Miorița vrea să vorbească exclusiv despre frumusețea sufletească și demnitatea în fața morții (care e înțeleasă și ea ca fiind o etapă - finală - a vieții), și nu despre antrenamente de luptă samurai-gen.
      • Like 0
    • @ D
      Foarte bine sesizat. Centrul de greutate nu a căzut pe acțiune. În loc să-l vedem pe cioban pregătindu-și arsenalul (furcă, secure, jungher, câinii bărbați, whatever...), el moșmondește spiritual, în detaliu, ceremonialul înmormântării, chiar dacă versul cheie este "Și de-o fi să mor...". Ca într-o linie de cod IF X, THEN Y, ELSE Z, ciobanul mioritic este calat în starea Y (worst scenario), pentru că Z este rutina zilnică (sprijinirea în toiag, cântatul la fluier sau din frunză și mulsul oilor) nu foarte interesantă dpdv artistic (poate doar pentru pictori ca Grigorescu).
      Răzbate vădit ideea că pe cioban îl freacă grija mai mult de lumea de apoi decât de lumea în care încă mai viețuiește. Sau, cel puțin, asta vrea autorul popular să sugereze.
      Ciobanul, de fapt, are un puseu metafizic, încercând să liniștească oița sereistă crizată, care devoalează planul diabolic al ciobanilor ungurean și vrâncean. Autorul popular rămâne captiv în această scenă metafizică, netulburând registrul poetic (aici deja ne putem imagina intervenția muzicală a fluierașului de soc, gen "Mugur de fluier"), excluzând plictisirea audienței cu scenarii hollywoodiene care să concureze cu Arnold din "Comando" – viziune îmbrățișată de altfel în detaliu de M. Sadoveanu în romanul Baltagul, care a preferat un succes rapid de casă, minimizând spiritualitatea mioritică metodic, în cel mai frust stil realist.
      Emblematic! Carpatin! Danubian! Și pontic!
      • Like 1
  • pixel check icon
    „vom învăța” e-o aberație heirupistă.
    • Like 0
  • Există o vorbă înțeleaptă: Dă-mi Doamne puterea să schimb ce pot schimba, puterea să accept ce nu pot schimba și înțelepciunea de a discerne între acestea....
    • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Francisc check icon
      Apropo de înțelepciune:

      https://www.youtube.com/watch?v=ytJkqX-hN-Y&list=RDEMaNVwAhu4pL8W3pwUEnPwkg&index=32
      • Like 1
    • @ Francisc
      fan CTP check icon
      :) tarziu, tarziu. cu un an mai devreme
      https://www.youtube.com/watch?v=PNwYsR5GB5s&list=RDPNwYsR5GB5s&start_radio=1
      • Like 0
  • Francisc check icon
    Oricât de slobozi am fi (din păcate „rebeliunea” din 1989 nu ne-a adus „slobozeala” pentru care au murit oameni nevinovați!), nu putem scăpa de fatalitatea că ne pică drobul de sare în cap, domnule Constantinescu.

    Ne „educăm” copiii din fragedă pruncie că e bine ca baciul moldovan să accepte moartea ca pe o nuntă, că e bine ca Manole să o zidească pe Ana în numele unei „construcții” durabile...

    Acceptăm să ne scoatem cușma în fața „boierimii” moderne pentru că așa am fost „dresați” de-a lungul istoriei. Capul plecat sabia nu-l taie.

    Poate că un mic citat din versurile lui George Coșbuc ne va trezi la realitate:

    Decebal către popor

    Viața asta-i bun pierdut
    Când n-o trăiești cum ai fi vrut!
    Și-acum ar vrea un neam călău
    S-arunce jug în gâtul tău:
    E rău destul că ne-am născut,
    Mai vrem și-al doilea rău?

    Din zei de-am fi scoborâtori,
    C-o moarte tot suntem datori!
    Totuna e dac-ai murit
    Flăcău ori moș îngârbovit;
    Dar nu-i totuna leu să mori
    Ori câine-nlănțuit.






    • Like 0
    • @ Francisc
      Versurile astea prezintă de fapt o altă față a poporului român. Care popor poate fi și așa-zis ”mioritic” dar și luptător demn și erou. S-au obișnuit însă (unii dintre noi) să asocieze poporul român doar cu acceptarea și resemnarea mioritică, ceea ce e fals.
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Francisc check icon
      Dacă versurile astea prezintă „o altă față a poporului român” atunci care este fața reală, domnule Cojocaru?

      Să fie cea cu care am acceptat să fim bătaia de joc a unora precum Ciolacu? Sau cea cu care îl susținem până în pânzele albe pe unul ca Simion?

      Azi sunt ginit pe chitara lui Iancu. N-ar strica să ascultați și dumneavoastră

      https://www.youtube.com/watch?v=zCZPYy8SQhE&list=RDEMaNVwAhu4pL8W3pwUEnPwkg&index=13

      • Like 0
    • @ Francisc
      Frumoase ambele melodii. Personal cu regretatul Socaciu rezonez mai mult.
      Un popor nu are numai o singură fața, descrisă printr-un singur epitet. Și noi ca și alte popoare suntem mai complecși decât simplele etichetări pe care le primim, adeseori nemeritat.
      Și dacă tot e rost de dedicații, sunt atât de multe variante și se deschide un așa de mare și DIVERS domeniu, încât e incitant. Îndrăznesc și eu să propun pentru început ceva de atmosferă, o voce și o sonoritate minunată. Precizez că nu e nici pe departe singurul stil de muzică pe care îl agreez. Sunt multe, multe altele, diferite ca de la cer la pământ, unele chiar șocante pentru unii. Vedem mai jos niște mici exemple izolate:

      https://www.youtube.com/watch?v=7wfYIMyS_dI&ab_channel=enyatv

      Un al doilea exemplu, dacă vreți să vedeți un chitarist cu adevărat excepțional (Tim Henson) dar și un baterist la fel de tare:

      https://www.youtube.com/watch?v=9_gkpYORQLU&ab_channel=Polyphia

      Și ca să revenim la sonoritățile românești tradiționale, mai jos un exemplu de interpretă deosebită, într-o colaborare deosebită, rezultatul fiind atemporal, ceva tradițional și modern în același timp

      https://www.youtube.com/watch?v=nXZFXtG_520&ab_channel=PaulaHriscu
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Francisc check icon
      Faine toate trei. E clar că muzica e limbajul universal prin care ne putem înțelege dincolo de adversitățile politice...

      • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      fan CTP check icon
      hai ca tot mi-a adus aminte de iancu de acu 20 ani.
      https://www.youtube.com/watch?v=Ju9LOZkvdNM&list=RDEMaNVwAhu4pL8W3pwUEnPwkg&index=13
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      fan CTP check icon
      oau ce diferite :) henson ok.... dar ce facem cu syd barrett?
      sau cu
      https://www.youtube.com/watch?v=LQUXuQ6Zd9w&list=RDLQUXuQ6Zd9w&start_radio=1
      dupa care cum tot zici urmeaza (de fapt e)
      https://www.youtube.com/watch?v=0qanF-91aJo&list=RD0qanF-91aJo&start_radio=1
      si chair urmeza (ar trebui)
      https://www.youtube.com/watch?v=DwONREoWjBs&list=RDDwONREoWjBs&start_radio=1



      • Like 0
  • Bună tema aleasă, un pas înainte. Până va ajunge la Academia Română mai e mult.

    Fie ce-o fi! Ce să-i faci, dacă așa a vrut <Academia>!

    Totuși simt că vă legați doar de zicerile fără autor, nu prevăd curajul să vă legați de academicieni.
    • Like 0
    • @ Valentin C
      Francisc check icon
      Ca să facem un pas înainte trebuie să ne uităm la ce-am lăsat în urmă, domnule Valentin C.

      Recomand să ascultați „cântarea” lui Alexandru Andrieș din 1991:

      https://www.youtube.com/watch?v=lldUIIqW0jY
      • Like 0
    • @ Valentin C
      Iar îi dai cu Academia Română (castravetele)?!? Hai și cu Ion Creangă :-) :-)
      • Like 0
    • @ Valentin C
      fan CTP check icon
      :) fa-l tu ca eu nu vreau
      Orice sut in fund este un pas inainte
      Am turul plin, sunt general :)
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Încep să cred că susțineți academia; altă persoană, chiar spunea că se închină ei...
      • Like 0


Îți recomandăm

Imagine Micul Geniu

„În acel moment, tânărul din familie, un băiat de 17 ani, ne-a spus cu voce joasă: „Știți… am 17 ani și până acum nu am văzut niciodată cum arată lumina în casa mea.”

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Grădina Dedesign

Atunci când locuiești la casă sau ai acces la o curte ori o terasă, ai deja o resursă valoroasă pe care mulți o invidiază: un spațiu sub cerul liber, care poate deveni o adevărată extensie a casei tale. Dar cum îl transformi într-un loc în care să te simți cu adevărat bine, să-ți încarci bateriile și să te bucuri de vară așa cum ai face-o într-o stațiune cochetă? Răspunsul stă în câteva alegeri inspirate de design, un pic de planificare și mai ales, în dorința de a crea o atmosferă care să-ți semene.

Citește mai mult