
sursa foto: Richard Constantinescu
E o realitate stranie, dar și profund revelatoare, că în plin secol XXI, în grădina strălucitoare a complexului Palas din Iași, mii de oameni s-au adunat să cânte „Ciobănaș cu trei sute de oi”. Această scenă, care ar fi putut să aparțină fără efort unei cronici din 1800, pare o veritabilă anamneză culturală. Vocea colectivă vibra cu dor, cu blândețe, cu acea tonalitate minoră care străbate istoria noastră pastorală ca un pârâu subteran. Iar cântecul însuși, departe de a fi doar o simplă doină de dragoste, este o pecete a unei mentalități ce străbate generațiile fără să-și răzlețească vreo clipă puterea de seducție.
Dacă însă l-am asculta cu ureche de antropolog, am descoperi în aceste versuri o resemnare aproape totală, o acceptare tăcută a sorții, transmisă fără îndoială din tată-n fiu, din mamă în fiică, ca o genă culturală.
N-am ce-ți face, c-așa-i soarta mea.
Această ultimă frază se prăvale, de fapt, ca un buzdugan pe tot cântecul, concentrând în ea nu doar resemnarea unei iubiri imposibile, ci întreaga filosofie populară românească în fața pierderii, a nedreptății și a vieții însăși. Nu e nici revoltă, nici asumare lucidă – ci o blajină resemnare, o manieră de a evita durerea prin renunțare, de a împăca sufletul cu un univers perceput ca imuabil.
La suprafață, cântecul pare o poveste sentimentală, însă în miezul lui descoperim o viziune metafizică asupra existenței: omul ca ființă minoră în ordinea lumii, incapabilă să o tulbure. Este același refren pe care îl auzim, cu infinite variațiuni, în familie, în relații, în politică. „Așa a fost să fie.” „Asta e.” „Ce să facem, asta e soarta.” Csf. Ncsf.
Ni se pare firesc, fiindcă aceasta este educația afectivă primită de veacuri. În această suavă melancolie a folclorului se ascunde însă, ca un miez tăinuit al nucii amare, o filosofie a neputinței.
Dar, într-o lume care se schimbă sub ochii noștri mai repede decât oricând, mă gândesc la întrebarea esențială ce dăinuie:
Dacă, în loc să spunem „n-am ce-ți face, c-așa-i soarta mea”, am rosti altceva?
Dacă, în loc de resemnare, am întreba: „Ce pot face, totuși, ca să schimb asta?”.
Sper că, într-o zi, vom învăța să scriem compoziții noi, cu versuri despre alegere, despre risc, despre acel răstimp când, în loc să rostești „asta e soarta”, reciți „nu vreau să te pierd, așa că voi încerca”. Evident că va fi mai apăsător, mai dureros, dar cu siguranță vom fi mai vii.
Resemnarea este miasma spiritului, o pomadă care amorțește. Ea ne ocrotește de suferință, dar ne răpește puterea și tăria de a schimba. Poate că soarta este, într-adevăr, așa cum o cântăm de sute de ani. Dar pesemne că este și ceea ce hotărâm să compunem și să cântăm astăzi, ca oameni slobozi ai prezentului.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ea se intitulează "Ciobănași cu 300 de _oaie"..
Îi recunoașteți ușor pe stradă. Din formula lor de întâmpinare nu lipsește niciodată "_oaie", de unde și titlul cântecelului..
"- Salut _oaie !", "- Ce faci _oaie ?"..etc
Semn că românul, deși rămâne un mioritic înclinat spre patetisme, posedă și o doză zdravănă de umor (adesea involuntar..)
Dacă mai pe la-nceputuri or fi fost doar 150, e foarte posibil ca (acum când vorbim) să fie de fapt 150.000, sau 1.500.000. Poate și mai mulți..
Iar titlul cântecelului va trebui "indexat" (odată cu pensiile..), ca să țină și el pasul cu vremurile..
P.S. - c, prietenii știu deja de ce..
Puțin curioasă această logică spirituală după care mai întâi exersăm cum punem mâinile pe piept înainte de a ne întări brațul pentru a ne apăra.
https://www.youtube.com/watch?v=ytJkqX-hN-Y&list=RDEMaNVwAhu4pL8W3pwUEnPwkg&index=32
https://www.youtube.com/watch?v=PNwYsR5GB5s&list=RDPNwYsR5GB5s&start_radio=1
Ne „educăm” copiii din fragedă pruncie că e bine ca baciul moldovan să accepte moartea ca pe o nuntă, că e bine ca Manole să o zidească pe Ana în numele unei „construcții” durabile...
Acceptăm să ne scoatem cușma în fața „boierimii” moderne pentru că așa am fost „dresați” de-a lungul istoriei. Capul plecat sabia nu-l taie.
Poate că un mic citat din versurile lui George Coșbuc ne va trezi la realitate:
Decebal către popor
Viața asta-i bun pierdut
Când n-o trăiești cum ai fi vrut!
Și-acum ar vrea un neam călău
S-arunce jug în gâtul tău:
E rău destul că ne-am născut,
Mai vrem și-al doilea rău?
Din zei de-am fi scoborâtori,
C-o moarte tot suntem datori!
Totuna e dac-ai murit
Flăcău ori moș îngârbovit;
Dar nu-i totuna leu să mori
Ori câine-nlănțuit.
Să fie cea cu care am acceptat să fim bătaia de joc a unora precum Ciolacu? Sau cea cu care îl susținem până în pânzele albe pe unul ca Simion?
Azi sunt ginit pe chitara lui Iancu. N-ar strica să ascultați și dumneavoastră
https://www.youtube.com/watch?v=zCZPYy8SQhE&list=RDEMaNVwAhu4pL8W3pwUEnPwkg&index=13
Un popor nu are numai o singură fața, descrisă printr-un singur epitet. Și noi ca și alte popoare suntem mai complecși decât simplele etichetări pe care le primim, adeseori nemeritat.
Și dacă tot e rost de dedicații, sunt atât de multe variante și se deschide un așa de mare și DIVERS domeniu, încât e incitant. Îndrăznesc și eu să propun pentru început ceva de atmosferă, o voce și o sonoritate minunată. Precizez că nu e nici pe departe singurul stil de muzică pe care îl agreez. Sunt multe, multe altele, diferite ca de la cer la pământ, unele chiar șocante pentru unii. Vedem mai jos niște mici exemple izolate:
https://www.youtube.com/watch?v=7wfYIMyS_dI&ab_channel=enyatv
Un al doilea exemplu, dacă vreți să vedeți un chitarist cu adevărat excepțional (Tim Henson) dar și un baterist la fel de tare:
https://www.youtube.com/watch?v=9_gkpYORQLU&ab_channel=Polyphia
Și ca să revenim la sonoritățile românești tradiționale, mai jos un exemplu de interpretă deosebită, într-o colaborare deosebită, rezultatul fiind atemporal, ceva tradițional și modern în același timp
https://www.youtube.com/watch?v=nXZFXtG_520&ab_channel=PaulaHriscu
https://www.youtube.com/watch?v=Ju9LOZkvdNM&list=RDEMaNVwAhu4pL8W3pwUEnPwkg&index=13
sau cu
https://www.youtube.com/watch?v=LQUXuQ6Zd9w&list=RDLQUXuQ6Zd9w&start_radio=1
dupa care cum tot zici urmeaza (de fapt e)
https://www.youtube.com/watch?v=0qanF-91aJo&list=RD0qanF-91aJo&start_radio=1
si chair urmeza (ar trebui)
https://www.youtube.com/watch?v=DwONREoWjBs&list=RDDwONREoWjBs&start_radio=1
Fie ce-o fi! Ce să-i faci, dacă așa a vrut <Academia>!
Totuși simt că vă legați doar de zicerile fără autor, nu prevăd curajul să vă legați de academicieni.
Recomand să ascultați „cântarea” lui Alexandru Andrieș din 1991:
https://www.youtube.com/watch?v=lldUIIqW0jY
Orice sut in fund este un pas inainte
Am turul plin, sunt general :)