Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„Constelații” este una dintre cele mai puternice piese pe care le-am văzut în ultimele luni

Ana Ularu

Foto: Teatrul Act

Inițial am crezut că e o prostie. Oricât de multă răbdare ai avea, să auzi același lucru reluat de patru ori e un pic cam mult. Sigur, ajută faptul că o replică este rostită și de EA, și de EL în moduri diferite: tăios, cald, trist și jucăuș. Timpul alternează și alterează emoțiile. Multiversul cuantic. E-n regulă, dar tot pare ciudat.

Apoi intri în universurile paralele. Te duci în trecut, te întorci în prezent, încep să prindă contur contextele. Hawking spune că evenimentele din trecut nu ar trebui să le afecteze pe cele din prezent. Existența lor poate fi ignorată dacă nu există consecințe… cuantificabile.

Stai puțin: timp, Hawking, întâmplări, emoții, consecințe. Ok, las-o baltă, urmărește piesa.

Începi să zâmbești. Ba chiar să râzi.

Textul te duce din nou în trecut.

Te mai foiești puțin pe scaun și vezi cum singurul perete gol din sala Teatrului Act, lăsat voit în întuneric, se transformă în suport pentru recuzită. Interesantă idee a regizorului: să prinzi în arici tot felul de accesorii scenografice pe care le muți de pe scenă pe perete și de pe perete pe scenă e o găselniță bună.

Apare boala EI. Aparent din senin, ca orice boală care transmite semnale pe care toată lumea le ignoră. Când ai timp să le detectezi?! E cheia de rezolvare a enigmei, e drama care te face să-ți regreți amarnic hohotul de acum douăzeci de minute. Și te gândești ce naiba se întâmplă de oamenii deștepți sunt diagnosticați în floarea vârstei cu niște boli nedrepte. Și îți amintești de băiatul care a murit ieri din cauza unui stop cardiac. Avea 34 de ani. Cum? Timpul nu contează? Evenimentele din trecut nu le afectează pe cele din prezent? 

Îți alungi gândurile și te holbezi la încercările disperate ale personajului de pe scenă. Oricine ar fi în locul LUI ar face la fel: ar urla de deznădejde, ar sparge, ar da timpul înapoi. Dar de ce își varsă frustrarea pe EA, când ar trebui să umple clipele rămase de căldură și mângâieri? Cine știe cât timp mai poate să se bucure de atingerea EI?! Timpul… inamicul tuturor.

Când EA începe să-și piardă controlul asupra cuvintelor, gândul din trecut, cel legat de moartea mamei EI, este clar și rostit impecabil. Timpul nu vindecă.

Avem tot timpul pe care l-am avut dintotdeauna. Tu ai încă timpul nostru.

„Constelații” este una dintre cele mai puternice piese pe care le-am văzut în ultimele luni. Ana Ularu și Radu Iacoban reușesc să transmită emoțiile aparent fără niciun efort. Spectatorii pierd pe rând războiul cu lacrimile, care curg nestingherit pe pomeții dați cu fond de ten sau pe obrajii nebărbieriți. Când sună telefonul, Ana tace câteva secunde și își reia rolul de acolo de unde l-a intrerupt melodia aia nesimțită.

Finalul, care este al fiecărui spectator, te îmbie să ieși pe ușa sălii Teatrului Act cu o decizie:

Dacă nu suntem complet extenuați, am putea să mergem să bem ceva. E un loc drăguț foarte aproape de aici. Iar dacă ajungem acolo și tu te răzgândești, am putea să-i punem punct și n-o să trebuiască să mă mai vezi niciodată.

„Constelații” este una dintre cele mai puternice piese pe care le-am văzut în ultimele luni. La sfârșit se aplaudă mult; oamenii simt că timpul nu a trecut degeaba.

* * * * *

Text de Nick Payne.

Cu: Ana Ularu și Radu Iacoban

Regia: Radu Iacoban

Scenografia: Tudor Prodan

Din echipă: Video: Tudor Prodan, Light design: Bogdan Gheorghiu

Restricție vârstă: 16 ani

Preț bilete:

Cat. I – 45 lei

Cat. II – 40 lei

Articol publicat pe site-ul autoarei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult