Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Cum am devenit ținta bullyingului pentru că aveam pistrui". Gabriela Alexandrescu, Salvați Copiii: „Am fost martoră, inițiatoare și victimă"

Gabriela Alexandrescu

Gabriela Alexandrescu, președinta executivă a organizației Salvați Copiii România, vorbește deschis despre bullying, dintr-o perspectivă personală și profesională. Discutăm despre cum s-a transformat fenomenul în epoca digitală, care sunt soluțiile reale pentru prevenție și cum inteligența artificială poate deveni oglinda durerii copiilor. Un interviu care traversează de la suferințele copilăriei la strategii instituționale pentru combaterea abuzurilor acordat lui Radu Pilat, pentru platforma Republica. Noua campanie Salvați Copiii, construită în jurul agentului AI Alex, transformă mărturiile copiilor români într-un mesaj digital cu forță emoțională reală, pentru a sensibiliza și a genera schimbări în atitudinile adulților.

Salvați Copiii oferă informare, sprijin emoțional și consiliere psihologică gratuită pentru copiii afectați de bullying: farabullying.ro. Dialogul cu Alex nu e doar un exercițiu tehnologic, ci o oglindă tulburătoare a realității trăite de mulți copii: bullying-ul lasă cicatrici emoționale adânci, uneori mai dureroase decât ne putem imagina. Iar adevărul greu de digerat este că nimeni nu este complet protejat.

Copiii care suferă adesea nu vorbesc, nu cer ajutor, de teamă că nu vor fi înțeleși. Dacă vrei să simți – chiar și pentru câteva minute – povara acestor experiențe, intră în dialog cu Alex aici.

Principalele declarații ale Gabrielei Alexandrescu pe scurt:

  • „Am fost în toate cele 3 roluri: martor, inițiator, țintă."
  • „Bullying-ul nu se mai termină odată cu încheierea orelor de curs, ci continuă online, într-un mod invizibil pentru adulți."
  • „Dacă un AI poate fi afectat atât de profund, e greu de imaginat impactul asupra unui copil."
  • „Sancțiunile singure nu reduc bullying-ul, ci pot accentua marginalizarea și vulnerabilitatea copiilor implicați."

Interviul pe larg:

Ce parere aveti despre bullying? Cum este el diferit de bullying-ul de acum 10, 20 sau chiar 40 de ani?

Bullying-ul este o problemă profundă, cu efecte majore asupra dezvoltării emoționale, sociale și chiar educaționale a copiilor. Nu este un fenomen nou – copiii au fost dintotdeauna expuși formelor de agresiune verbală, fizică sau de excludere socială – însă ceea ce s-a schimbat semnificativ este modul în care bullying-ul se manifestă în societatea actuală.

Acum 10, 20 sau 40 de ani, bullying era, în general, limitat la contexte directe – curtea școlii, pauzele dintre ore, grupurile restrânse de copii. Era mai ușor de observat și, uneori, mai ușor de gestionat.

Astăzi, însă, odată cu dezvoltarea tehnologiei și a mediilor digitale, vorbim despre o formă mult mai complexă și mai invazivă de bullying: cyberbullying. Agresiunea nu se mai termină odată cu încheierea orelor de curs, ci continuă online, în rețelele sociale sau prin mesaje private, adesea într-un mod invizibil pentru adulți. În plus, amploarea expunerii – faptul că suferința unui copil poate deveni virală – amplifică trauma și izolarea trăită de victimă.

Gabriela Alexandrescu, președinta executivă a organizației Salvați Copiii România

În prezent, copiii sunt tot mai des expuși și altor riscuri corelate, precum accesul necontrolat la platforme de jocuri de noroc, conținut dăunător, substanțe periculoase sau o utilizare excesivă a ecranelor care poate afecta sănătatea mintală.

Totodată și modul în care bullying-ul este adresat s-a schimbat. Cercetările din ultimul deceniu ne arată că bullying-ul nu este cauzat de caracteristici individuale ale copiilor, că poate apărea în orice grup în care copiii se simt nesiguri în relație cu ceilalți, acolo unde nu există interese comune sau unde diversitatea nu este valorizată. La Salvați Copiii, lucrăm activ pentru a combate bullying-ul prin intervenții integrate: programe de educație emoțională în școli, sesiuni de informare și prevenire, consiliere psihologică pentru copii, sprijin pentru cadrele didactice și părinți, precum și prin promovarea unei culturi a respectului, empatiei și toleranței. Credem că fiecare copil are dreptul să se simtă în siguranță – atât la școală, cât și în mediul online – și avem, noi adulții, responsabilitatea comună de a construi un climat în care agresiunea nu este tolerată, iar vocea copiilor este auzită și respectată.

Ați suferit în anii copilăriei din punct de vedere al bullying-ului?

Bullying-ul este o experiență pe care, din păcate, mulți dintre noi au întâlnit-o în copilărie, indiferent dacă am fost direct afectați sau am fost martori. Este o problemă care lasă urme profunde și care ne arată cât de important este să construim medii sigure pentru copii.

Am fost în toate cele 3 roluri: martor, inițiator, țintă.

În copilărie am primit multe porecle pornind de la faptul că sunt pistruiată. Încercam să par indiferentă la porecle, dar căutam în secret să aflu „rețete” pentru a scăpa de pistrui.

Am fost martoră la multe situații de bullying, nu știam că se numește așa, dar simțeam nedreptatea care i se face unui coleg, mă gândeam la strategii să nu ajung în acea situație. Uneori interveneam, când simțeam că pot să schimb ceva, dar nu de puține ori, din teamă, rămâneam tăcută, iar abia apoi mă apropiam de cea care suferea pentru a îi spune că îmi pare rău pentru situația prin care trece.

În copilărie se fac și se desfac prietenii, este o fluiditate a relațiilor pe care nu o regăsim mai târziu, pentru că este un timp al creșterii și al învățării din experiențe. De aceea, cred cu tărie că adulții au datoria de a oferi cât mai multe experiențe și exemple pozitive.

Exista cadru legal pentru combaterea bullying-ului? Ar fi nevoie de asa ceva?

În prezent, România dispune de un cadru legal care include prevederi în Legea Educației și în Codul Penal, sancționând agresiunile fizice și psihice. De asemenea, există protocoale școlare care stabilesc proceduri de prevenire și intervenție. Totuși, în practică, aplicarea acestor prevederi rămâne uneori inconsistentă.

Legislația pune accent pe intervenție: Ordinul 4343/2020 al Ministerului Educației Naționale prevede obligația școlilor de a elabora planuri de acțiune pentru prevenirea fenomenului și de a desemna profesioniști care să gestioneze cazurile de bullying. De asemenea, în 2022, Ministerul Educației a emis o procedură operațională privind managementul cazurilor de violență care detaliază pașii de identificare a cazurilor, intervenția rapidă și măsurile de sprijin pentru victime și agresori. Această abordare în care sistemul educațional este mai degrabă reactiv și punitiv, neglijează prevenirea – cea mai eficientă formă de reducere a fenomenului.

Modelul Grupurilor de Acțiune Antibullying, promovat de Salvați Copiii România și validat de Ministerul Educației și ANPDCA, rămâne un instrument esențial în prevenirea și gestionarea fenomenului de bullying, tocmai prin caracterul său participativ, informal și voluntar. Aceste grupuri reunesc copii, părinți și profesori care lucrează împreună pentru a construi un climat bazat pe empatie, cooperare și incluziune – condiții fundamentale pentru reducerea violenței între egali.

Atragem atenția asupra riscului ca atribuțiile acestor grupuri să fie formalizate excesiv în cadrul unor comisii birocratice, care își concentrează activitatea exclusiv pe măsuri reactive sau punitive. Experiența organizației noastre, susținută de date din intervențiile directe în școli, arată că sancțiunile singure nu reduc bullyingul, ci pot accentua marginalizarea și vulnerabilitatea copiilor implicați.

Soluțiile eficiente se bazează pe prevenție, participare reală și cultivarea unor relații sănătoase în comunitatea școlară. Este esențial ca elevii să aibă un rol activ în crearea unui mediu sigur, alături de adulți care îi ascultă, îi implică și le validează contribuția. Doar printr-un efort comun, empatic și coerent putem răspunde cu adevărat nevoilor copiilor.

Gabriela Alexandrescu, președinta executivă a organizației Salvați Copiii România

Complementar prevederilor legale, este nevoie de o mai bună informare și formare a personalului din învățământ, dezvoltarea și diseminarea unor resurse specifice îmbunătățirii climatului și asigurării participării relevante a copiilor.

Cum este pregatita organizatia Salvati Copiii pentru a interveni in cazurile de bullying?

Salvați Copiii a adus bullying-ul pe agenda publică, lansând în 2016 primul studiu național dedicat acestui fenomen în școli și elaborând programe evidence-based, cu impact dovedit asupra copiilor cu vârste între 3 și 17 ani. Prin aceste inițiative, organizația a contribuit decisiv la recunoașterea gravității bullying-ului și la dezvoltarea unor soluții concrete și validate științific, centrate pe siguranța și bunăstarea copilului.

În 2025, am creat Centrul de Resurse AntiBullying pentru a sprijini copiii, profesorii și părinții în schimbarea atitudinilor și comportamentelor prin creșterea gradului de conștientizare, informare și dobândirea de competențe care să le permită prevenirea, identificarea și corectarea comportamentelor de bullying.

Intervențiile derulate sub umbrela Centrului de Resurse Antibullying contribuie la crearea unui climat pozitiv în familii și la nivelul unităților de învățământ care utilizează instrumentele propuse. Dezvoltăm programe de prevenire a situațiilor de bullying care încep încă de la grădiniță și continuă până la liceu și implică direct copiii și întreg ecosistemul din jurul lor: familia, școala, comunitatea per ansamblu și instituțiile responsabile.

Gabriela Alexandrescu, președinta executivă a organizației Salvați Copiii România

Pe termen lung, urmărim să avem impact social relevant, contribuind la promovarea unei culturi sociale non-violente în România.

Investim mult în dezvoltarea și adaptarea unor metodologii bazate pe dovezi științifice și în formare profesională a cadrelor didactice, consilierilor școlari și psihologilor. Cea mai mare parte a programelor noastre au ca scop prevenirea bullying-ului și crearea unui mediu educațional sigur. Complementar, derulăm intervenții preventive în școli, precum ateliere interactive (în care elevii învață empatia), campanii de conștientizare și activități care implică comunitatea școlară într-un demers activ antibullying.

De asemenea, sprijinim implementarea unor proceduri clare de raportare și gestionare a cazurilor, creând canale de raportare directe (la școală, online sau telefonic) și recomandând formarea unor echipe mixte — școală, familie, ONG și autorități locale — pentru o cooperare eficientă. Când apar situații de bullying, oferim sprijin individualizat: consiliere psihologică pentru copiii implicați, precum și activități de mediere și de dezvoltare a abilităților sociale, menite să prevină recurența.

Suntem consecvenți, intervențiile sunt gândite pe termen lung și monitorizate. Vrem să știm ce impact avem, vrem să fim eficienți. Monitorizarea fenomenului, legislației, modificărilor climatului școlar și dialogul permanent cu copiii, profesorii, părinții și specialiștii stau la baza activităților noastre de advocacy și colaborare instituțională, care includ parteneriate cu Inspectoratul Școlar, DGASPC, primării și implicare în inițiative legislative pentru consolidarea politicilor antibullying la nivel național.

Noua dvs campanie se învârte în jurul unui agent AI care a suferit acte de bullying. Ne povestiti puțin mai multe despre ea?

ALEX, un agent AI creat cu profilul unui copil de 9 ani – curios, vesel, pasionat de fotbal și jocuri video, cu o viață echilibrată și sprijin familial – a fost „hrănit” cu peste 5.000 de relatări autentice ale copiilor din școlile din România care au trăit experiențe de bullying. Pe măsură ce aceste experiențe au fost integrate în sistemul său, comportamentul lui ALEX s-a schimbat dramatic: de la deschidere și entuziasm la anxietate, retragere și tăcere. Chiar și pasiunile sale, cândva surse de bucurie, au devenit puncte sensibile, asociate cu umilințele trăite.

Campania desfășurată de Salvați Copiii în parteneriat cu Heist Industries aduce în prim-plan acest fenomen grav printr-o inițiativă care combină tehnologia cu empatia. Alex, copilul AI, a fost creat tocmai pentru a arăta, în mod vizibil și tangibil, cum poate fi transformat un copil de cuvintele celor din jur.

Bullyingul se petrece departe de ochii adulților, este ascuns și este ținut ascuns de către copii pentru că nu au încredere că vor fi crezuți, sprijiniți. Copiii care trec prin situații de bullying, indiferent de rol, simt teamă, umilință, rușine. ALEX este un experiment dureros, dar necesar. Este o simulare a unui copil real care a devenit oglinda miilor de mesaje pe care copiii reali le primesc zilnic. Nimeni nu este imun la bullying, dacă un AI poate fi afectat atât de profund, este greu de imaginat impactul asupra unui copil. Copiii au nevoie de adulți responsabili în școli, în familii și în comunități, au nevoie ca acești adulți să creeze rețele de încredere și suport, mecanisme clare și simple de prevenire a bullyingului, nu mecanisme care amplifică teama și neîncrederea.

Gabriela Alexandrescu, președinta executivă a organizației Salvați Copiii România

Copiii au nevoie de siguranță și empatie pentru a învăța și a se dezvolta. Salvați Copiii oferă informare, sprijin emoțional și consiliere psihologică gratuită pentru copiii afectați de bullying.

Invit adulții să ia parte la acest experiment, alex.farabullying.ro și să privească cu mai multă empatie la copiii din jurul lor, să îi observe cu atenție, au schimbări comportamentale care ascund durere, teamă, brusc au performanțe școlare scăzute sau refuză să meargă la școală? Dacă da, să caute, cu blândețe, să afle care sunt cauzele, fără a adăuga și mai multă presiune pe copiii care deja au o povară emoțională grea. Și nu în ultimul rând, să fie un exemplu de reziliență, de grijă față de ceilalți, să arate copiilor că până și problemele cele mai complicate pot fi abordate cu calm și încredere.

Cum vedeți situația bullying-ului în România peste 5 ani?

În următorii cinci ani, sperăm să asistăm la o schimbare semnificativă în abordarea bullyingului în România. Prin implementarea unor programe educaționale eficiente, colaborarea strânsă cu autoritățile și implicarea activă a comunității, ne dorim ca bullyingul să fie recunoscut ca o problemă serioasă și tratat ca atare.

Ne propunem ca, până în 2030, să reducem semnificativ cazurile de bullying în școli și să creștem nivelul de conștientizare și empatie în rândul elevilor, părinților și cadrelor didactice. Prin educație, suport psihologic și campanii de sensibilizare, credem că putem construi o societate mai responsabilă și mai empatică.

De asemenea, este esențial ca legislația să evolueze pentru a oferi un cadru legal clar și eficient în combaterea bullyingului, iar instituțiile educaționale să dispună de resurse și formare adecvată pentru a gestiona aceste situații.

Viziunea noastră pentru următorii cinci ani este una de schimbare profundă, în care bullyingul este adresat de fiecare unitate de învățământ într-o manieră în care activitățile care cresc coeziunea de grup sunt integrate în programul zilnic, în modul de predare, în asigurarea unei infrastructuri școlare prietenoase cu copiii. La acestea sperăm să se adauge o implicare reală a copiilor în adresarea problemelor care îi privesc, iar școlile să își asume vizibil valori precum toleranța și grija.

Mai concret, sperăm ca, în următorii ani, modelele de prevenire a bullyingului care s-au dovedit eficiente - „Să fim prieteni - fără bullying” la grădinițe și grupurile de acțiune antibullying din școli să devină norma în instituțiile de învățământ din România.

Despre Salvati Copiii Romania:

Salvați Copiii România a fost fondată în 1990, ca răspuns la nevoia urgentă de protecție a copiilor într-o societate aflată în tranziție. De-a lungul a peste 35 de ani, organizația a sprijinit direct peste 4 milioane de copii prin programe educaționale, sociale și de protecție, reușind să acopere întreg teritoriul național cu filiale active.

Misiunea sa este centrată pe respectarea drepturilor fundamentale ale copilului – viață, protecție, dezvoltare și participare – și se bazează pe valori solide precum responsabilitatea, colaborarea și integritatea. Intervențiile vizează trei direcții strategice: reducerea mortalității infantile, sprijinirea accesului echitabil la educație și prevenirea violenței asupra copilului.

Organizația este membră a rețelei internaționale Save the Children, care are o tradiție de peste un secol în apărarea drepturilor copilului. Acest angajament global conferă Salvați Copiii România un cadru de referință solid și o misiune asumată cu rigurozitate în contextul social local.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Maria Drăghici

Maria Drăghici n-a împlinit nici doi ani și are deja trei operații pe cord deschis. Culmea, e un copil vesel, care știe să se bucure de fiecare moment și, mai mult decât orice altceva, e un copil iubit. De fratele ei și de părinții ei, care, de la nașterea copilei, trăiesc cu ochii deschiși un coșmar adevărat.

Citește mai mult

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult