Mii de oameni revoltaţi de caricatura deja celebră a celor de la Charlie Hebdo au reacţionat joi şi vineri, lăsând comentarii şi recenzii negative pe pagina revistei de satiră. În dimineaţa în care am văzut caricatura, nu mi-a atras atenţia în mod special. Eram ocupată şi îmi dădea cafeaua în foc. Până după amiază, deja se pornise un adevărat taifun în social media şi pe canalele de ştiri. Caricatura era subiectul principal de discuţie, sute de voci din toate colţurile îi înfierau pe cei de la Charlie Hebdo şi aminteau de atacul terorist din ianuarie 2015, justificând acţiunile teroriştilor. Pe măsură ce orele treceau, subiectul lua amploare din ce în ce mai tare, iar până seara, deja toată lumea nu doar că ştia despre ce e vorba, dar avea şi o opinie vehementă în acest sens.
Am învăţat în facultate că nu ai cum să prezici dacă un tip de conţinut va deveni viral. Ce-i drept, au trecut mulţi ani de atunci şi e posibil ca lucrurile să se fi schimbat. În privinţa caricaturii cu Simona Halep, ceea ce m-a interesat pe mine a fost să înţeleg de ce s-a viralizat şi de ce a produs reacţii atât de viscerale. Aşa că mi-am luat puţin timp să citesc recenziile şi comentariile de pe pagina celor de la Charlie Hebdo şi am ajuns la o concluzie. Cei mai mulţi români au fost deranjaţi de caricatura respectivă pentru că o reprezenta pe Simona Halep ca fiind ţigancă.
Dacă vrem să ne simţim jigniţi de o caricatură, putem găsi două detalii jignitoare aici – asocierea dintre trofeu şi fier vechi şi, în mod evident, asocierea dintre ţigani şi ciori. Românii, însă, au inventat un al treilea detaliu, acela care este şi centrul revoltei – campioana Halep, mândria naţională să fie comparată cu o ţigancă?
Pe pagina Charlie Hebdo, în secţiunea dedicată recenziilor, cineva spune „A star for the sketch with Simona Halep. She’s Romanian, not gipsy”. Altcineva merge mai departe şi scrie „You should be ashamed. You compared a champion with other kind of people!”. Bineînţeles, există multe comentarii şi recenzii în stilul acestora două, iar ironia frumoasă este că, la final, unii dintre autori adăugă şi un „racists”.
Există voci care susţin că aceasta caricatură nu era adresată Simonei Halep sau românilor, ci era o ironie la adresa rasismului şi xenofobiei francezilor. Însă până să lovească în rasismul francezilor, cei de la Charlie Hebdo au nimerit la fix în cel al românilor. Adevărul incomod este că cei mai mulţi români s-au revoltat nu din solidaritate cu ţiganii (categoria ironizată, de fapt, în această caricatură) şi nu din solidaritate cu Simona Halep, ci din rasism. Internalizat până în punctul în care avem o serie de expresii („ţiganul tot ţigan”, „nu fi ţigan”, „te fură ţiganii”, „se ceartă ca ţiganii”) care desemnează fapte sau atitudini negative, rasismul românilor faţă de ţigani atinge apogeul în momentul în care, în loc să identifice corect adevăraţii jigniţi din acea caricatură, românii confiscă jignirea. O transformă într-una adresată lor şi reacţionează visceral, exprimându-şi şocul şi scârba profundă pentru că Simona Halep a fost portretizată ca fiind ţigancă.
În momentul în care mi-am dat seama de acest lucru, am provocat o discuţie pe Facebook. La nici zece minute de la postare, a apărut primul individ care m-a insultat în comentarii iar, ulterior, mi-a trimis un mesaj în privat prin care mă anunţa că sunt o ţărancă. Iată, deci, o altă categorie de oameni – armă folosită în încercarea de a jigni. Când insultele uzuale sunt prea blânde, românii inventează „insulte” precum „ţiganule”, „ţiganco”, „ţăranule”, „ţăranco”. Însă acestea vorbesc mai mult despre autorul lor decât despre cel vizat.
Românii care învestesc aceste cuvinte cu valenţe negative sunt aceiaşi care ieri le-au amintit francezilor că turnul Eiffel a fost construit cu oţel provenit de la Reşita (o legendă urbană asupra căreia nu are niciun sens să insist). Sunt aceiaşi care susţin că, fără contribuţia din 44-45’ a României, Aliaţii nu ar fi câştigat cel de-al Doilea Război Mondial şi că tot românii au inventat computerul modern. Teoriile de acest gen sunt multe, însă importantă aici este corelaţia dintre legendele născute pentru a mângâia egoul românilor şi fragilitatea acestuia atunci când percepe o ameninţare la adresa „purităţii rasei” sale.
Pe de o parte, mulţi români au nevoie să creadă într-un rol definitoriu al României (şi al Daciei) în evoluţia omenirii, iar pe de alta au nevoie de categorii sociale sau etnice pe care să le privească cu dispreţ. Care este corelaţia aici? Dacă noi suntem aceia care au dat omenirii marile sale invenţii de ce nu suntem astăzi cea mai dezvoltată ţară, un paradis al civilizaţiei? Ei, iată de ce. Pentru că ne „înecăm ca ţiganu’ la mal”. Pentru că „ne certăm ca la uşa cortului”. Pentru că „nu ştie ţăranu’ ce-i şofranu’”. Cu alte cuvinte, pentru că în această ţară de genii, există categorii sociale şi etnice care ne trag în jos. Avem nevoie să credem în inferioritatea lor pentru a justifica lipsa superiorităţii noastre.
Astfel, atunci când suntem comparaţi cu oamenii care, în mentalul colectiv au devenit simboluri ale inferiorităţii, reacţionăm violent şi visceral. Doar am petrecut atâţia ani spunându-ne cât de buni suntem prin comparaţie cu ei.
Subiectul caricaturii de ieri nu a fost Simona Halep, nu pentru cei mai mulţi dintre români. Subiectul au fost ei înşişi, iar Simona Halep a fost pretextul pentru un display de rasism la adresa ţiganilor. Sigur că cei de la Charlie Hebdo au toată libertatea să publice ce doresc. Sigur că şi românii au toată libertatea să fie revoltaţi. Dar mi-ar fi plăcut că această revoltă să fi fost provocată de atacul la adresa unei întregi comunităţi etnice. Mi-ar fi plăcut să văd solidaritate în locul încercărilor disperate de disociere. În definitiv, mi-ar fi plăcut ca aceia care sunt spectatori pe mal şi notează cu înţelepciune în carneţelul propriilor prejudecăţi, să arunce colacul de salvare ţiganului care se îneacă.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
exista o categorie tot mai importanta de oameni care ajung la concluzii uluitor de departe de esenta
...desi te ai astepta ca omenirea sa devina mai dibace
Ati constatat perfect ipocrizia situatiei.
Sint roman si caricatura m-a distrat.
Cred ca ziaristi precum CTP au suficient spirit si inteligenta in pixul lor pentru a da o replica pe masura la adresa mitocaniei comise de respectiva revista.
In ceea ce priveste problema tiganilor, nu trebuie sa uitam ca de cateva ori pe an, Germania si Franta, desi se pretind campioane ale tolerantei si democratiei, ne trimit inapoi cateva loturi de tigani veniti din Romania, probabil ca o dovada de dragoste si de lipsa de discriminare fatza de etnia tiganeasca.
Pe de alta parte, pentru asocierea imaginii romanilor cu tiganii nu sunt vinovati doar occidentalii; este o realitate statistica faptul ca un numar semnificativ de ilegalitati sunt comise in tarile vest-europene tocmai de catre tiganii romani.
Si sa nu uitam ca tocmai Statul roman a decis ca tiganii sa fie re-botezati cu numele unei bauturi, adica rom ( romi ), iar similaritatea dintre cuvintele ""rom"" si ""roman"" era inevitabil sa duca la confuzie .
Mai mult, o alta consecinta a acestei decizii imbecile a conducatorilor Romaniei de a-i re-boteza pe tigani cu numele de romi, a dus la o alta confuzie inevitabila: semantic vorbind, Romania devine astfel in mod natural patria romilor, adica a tiganilor, la fel cum Franta este in mod firesc patria francezilor, Finlanda este patria finlandezilor, etc.
Ca atare, inainte de a-i acuza pe francezi ca ne confunda cu tiganii si ca astfel ne ""discrimineaza", sa ne re-amintim ca noi insine, prin conducatorii nostri, i-am re-botezat pe tigani in romi, iar Romania este numele tarii noastre...
Şi Antonescu a fost patriot, este?!
"...Adevărul incomod este că cei mai mulţi români s-au revoltat nu din solidaritate cu ţiganii (categoria ironizată, de fapt, în această caricatură) şi nu din solidaritate cu Simona Halep, ci din rasism...
Subiectul caricaturii de ieri nu a fost Simona Halep, nu pentru cei mai mulţi dintre români. Subiectul au fost ei înşişi, iar Simona Halep a fost pretextul pentru un display de rasism la adresa ţiganilor..."
Se pare că tu nu înţelegi că pe actul de identitate (buletin, paşaport, whatever) emis de autorităţile române, la rubrica Cetăţenie / Nationalité / Nationality scrie "Română", nu "Ţigănească". Un cetăţean român e român indiferent de etnie.
<Nu intelegi ca suntem singura tara din Europa in care tiganilor nu li se spune tigani?>
Fals.
<Asta cu rasismul..lasati-o mai moale. Nu stiti ce inseamna.>
Bwahahahaha :) Venită tocmai din partea ta, observaţia e priceless!
<Nicaieri in lume tiganii sau alte minoritati nu au locuri separate la admiterea in diferite institutii de invatamant superior.>
Complet fals. Primele care îmi vin în minte sunt Slovacia, Macedonia, Cehia, Ungaria, Suedia, dar sunt convins că multe alte ţări (în special din UE) aplică politici de “affirmative action” în acest domeniu. Spania, de exemplu, are o politică de facilitare a admiterii în universităţi pentru candidaţi de origine romă. Este evident că măsurile care implică discriminarea pozitivă sunt în conformitate cu principiul egalității de șanse implementat de instituțiile europene pentru a asigura o egalitate reală, în ideea principiului general al nediscriminării stabilit de Curtea de Justiţie a UE.
Şi pentru că te-ai referit şi la <alte minorităţi>, mai amintesc aici de SUA. De exemplu, Medical School of the University of California at Davis organizează admitere pe 100 de locuri, dintre care 16 sunt rezervate pentru minorităţi. La fel şi University of Washington’s School of Law (din statul Washington), unde candidaţii din partea minorităţilor beneficiază de măsuri anti-discriminare ce stabilesc cote pe bază de rasă/etnie.
<Vrei egalitate dar daca se poate tu sa fii "mai egal", nu?>
Nu ai înţeles nimic. Rolul politicilor de discriminare pozitivă este tocmai de a reduce distanţele dintre grupuri inegale prin desemnarea anumitora ca beneficiare ale măsurilor respective. Sunt măsuri preferenţiale care în mod automat iscă controverse pentru că sunt văzute ca metode de asistenţă socială sau ca favoritisme. Ideea este că tocmai MAJORITATEA este “mai egală”, de unde şi necesitatea unor astfel de măsuri.
Shalom.
mnezeule mare
Dnă Burcescu, în ce mă privește, fac distincția între țigan și altă etnie conlocuitoare pe baza OBICEIURILOR acestora. Pt mine ”țigan” prin definiție e peiorativ căci întotdeana se referă la obiceiuri (și nici în vreun fel la culoarea pielii): ”hai, nu fi țigan”, ”nu te țigăni” - se referă ÎNTOTDEAUNA la obiceiurile majorității acestei etnii (de fapt, eu cred că-s mai multe, dar noi, majoritatea, simplificăm lucrurile reducînd-o la una singură: cea rromă!).
Cred că soluția este educația (iar în rîndul rromilor asta este FOARTE dificil tocmai din cauza obiceiurilor lor), însă e singura cale.
Cred că istoria se răzbună: așa cum s-a întîmplat mai pretutindeni (vezi SUA), urmașii celor care au fost folosiți ca robi (sclavi) necesită și merită programe SPECIALE de educare.
Zic, de educare, nu de trai!
Punctul pe i, pus foarte bune! Deci, felicitari autoarei.
Cine se simte vizat de caricatura, sau cu musca pe caciula, n-are decat sa se dea peste cap de-a berbleacul, daca nu cumva are altceva mai bun de facut.