„Zbor mult cu avionul, deși mi-ar plăcea să merg mai mult cu mașina. Aș putea să mă bucur de frumusețea țării, să trec prin sate mici, în loc să fiu nevoit să mă urc în avion pe Otopeni și să cobor în Timișoara, de exemplu", spune Ravinder Takkar, CEO Vodafone România, care găsește că mai supărătoare pentru investitor decât lipsa infrastructurii sunt doar impredictibilitatea legislativă și instabilitatea. Schimbarile din noul Cod Fiscal au ajutat industria, pentru că scăderea taxei pe valoarea adăugată a avantajat clienții, în primul rând. Însă compania a cheltuit resurse importante pentru a integra noile prevederi legislative.
Șeful executiv al Vodafone crede că cel mai mare câștig al primilor doi ani petrecuți în România în cea mai înaltă funcție este echipa de angajați pe care a preluat-o și a întărit-o. Într-un interviu pentru Republica, vorbește despre lipsa infrastructurii de la noi, despre e-guvernare, dar și despre avantajul tehnologic pe care nu îl folosim la adevăratul potențial. România are o agendă digitală, dar nu există continuitate în impunerea ei, este de părere Ravinder Takkar, șeful companiei considerată liderul serviciilor 4G de pe piața locală.
Descrieți piața de telecomunicații din România în 3 atribute.
Competitivă. Dezechilibrată. Cu servicii de foarte bună calitate. E un dezechilibru la nivel de industrie. Este reglementată în ce privește accesul la rețelele de telefonie mobilă și nereglementată pe partea de acces la rețele fixe.
Să ne imaginăm că sunteți unul din liderii importanți ai României. Care sunt cele mai importante trei lucruri pe care credeți că ar trebui să le rezolvați urgent?
Sunt om de afaceri și investitor străin. Îmi este foarte greu să comentez, sunt în țară de doi ani, nu mă pot pronunța în ce privește spre exemplu sistemul public de sănătate. Nu pot, de asemenea, să pretind că ceea ce spun acum este și cel mai important. Dar ca persoană care nu a petrecut suficient timp în România consider că cel mai important lucru este predictibilitatea. Predictibilitatea cadrului legislativ, predictibilitatea taxelor, a recuperării investițiilor. Lucrurile se schimbă foarte frecvent, sunt multe efecte importante, iar asta îi face pe cei care vor să investească în România pe termen lung să nu se simtă confortabil. În al doilea rând, agenda digitală la nivelul țării. Dacă aș fi într-o poziție de conducere în România, aceste lucruri ar fi unele din cele pe care mi-aș concentra atenția. Iar aceastea au impact atât asupra domeniului privat, cât și asupra sectorului public. E-government - este altă temă foarte importantă. Folosirea tehnologiei, automatizarea, ambele sunt importante pentru a deveni lider ca țară. Iar al treilea lucru ține mult de faptul că în România există multe persoane tinere talentate, foarte bine pregătite și inteligente, muncitoare care trebuie mai bine valorificate.
Ce vă place cel mai mult în România?
Oamenii.
Călătoriți? Aveți locuri speciale pe care le îndrăgiți?
Călătoresc mult. Am vizitat orașe mari, București, Iași, Timișoara, Sibiu, Craiova, Bacău, Constanța, am fost pe plajă la Mamaia, am fost la Călărași. Am fost și în orașe mai mici. Am vizitat Brașov, Pitești. Îmi place să întâlnesc oameni și să vizitez țara.
Aveți un loc preferat?
Îmi place Bucureștiul. București este un oraș foarte frumos pentru a trăi aici. Sinaia și Poiana Brașov au o frumusețe spectaculoasă. Îmi place Transilvania, cu legendele sale unice, arhitectura, am fost și pe litoral. Nu aș spune că este un loc preferat.
Trebuie să fie și ceva ce vă place mai puțin în România...
Nu îmi place faptul că durează mult timp să ajungi dintr-un loc în altul. Mi-ar plăcea să merg cu mașina. Aș prefera să merg cu autoturismul, să mă bucur de frumusețea țării, să trec prin sate mici, în loc să fiu nevoit să mă urc în avion pe Otopeni și să cobor în Timișoara, de exemplu. Oamenii sunt foarte ospitalieri, foarte buni, nu am avut decât experiențe plăcute legate de oamenii de aici.
Ce părere aveți de comentariul lui Bernie Sanders care s-a plâns că în SUA conexiunile la internet sunt de calitate proastă, spre comparație cu România și că acest lucru trebuie schimbat?
Adevărul este că România este pe harta țărilor cu cel mai rapid internet din lume. Este un lucru bun pentru România. Problema este dacă acest lucru este de ajuns. Trebuie făcut ceva cu asta.
Ați avut ocazia să vă întâlniți cu înalte oficialități din România, de la miniștri, până la premier. Avem internet de mare viteză, dar informatizarea administrației publice din România nu este cum ar trebui să fie. De ce credeți că este atât de greu acest lucru?
Există o agendă digitală pentru România. Se vorbește despre proiecte precum e-government, există anunțuri despre proiecte de tip smart city. Toate sunt idei și oportunități excelente. Chestiunea-cheie pentru a le putea pune în practică, după părerea mea, ține de continuitate, ceea ce nu există. Este nevoie de predictibilitate și continuitate. Problema este că nu există nici predictibilitate, nici continuitate. Cum te poți aștepta ca lucrurile și afacerile și administrația să crească, dacă totul se schimbă permanent? Uneori, am prefera să avem provocări care țin de cum să muncim și să performăm, decât să consumăm atât de multă energie pentru a o lua de la capăt de fiecare dată.
Am vorbit despre viteză locul de top al României pe harta vitezei de internet. Există competitori pe piața din România care spun că prețurile sunt prea mici pentru calitatea serviciilor și că urmează un moment de ruptură. De exemplu, eu am obținut la un preț de 15 euro aproape 8 GB Internet 4G, minute și mesaje nelimitate. Împărtășiți temerile concurenței?
Strategia noastră are în vedere conexiune la internet, acces la telefoane inteligente și servicii la un preț cât mai bun pentru clienți. Credem că avem oferte care permit românilor să folosească aceste lucruri felul în care doresc, să experimenteze, să exploreze, să încerce lucruri noi. Și să poată să își construiască viața în jurul acestor lucruri, să aibă productivitate și pricepere. Și dacă pentru 15 euro sunt aproape 8 GB Internet 4G, minute și sms nelimitate, asta îți permite să să faci lucrurile de care ai nevoie, să fii productiv, fără să ai motive de îngrijorare. Nu văd care este problema.
Spuneți că unul din pilonii strategici ai dezvoltării companiei pe care o conduceți este conținutul, pe care să-l oferiți clienților.
Clienții noștri consumă mult video, care provine din multe surse. Încercăm să vedem și ce fel de conținut video preferă. Sunt interesați mult mai mult de content unic, content cât mai relevant. Cred că este tot mai puțin vorba despre un obicei - mă așez pe scaun în fața televiziorului la o oră fixă, sau urmăresc, de acasă, de pe un device mobil, un film vechi de 10 ani, timp de câteva ore. Preferă toți multidevice-uri, preferă mobilitatea. Nu spun că nu mai sunt și din cei care stau seara la ora 8.00 la televizor și se uită la știri, doar că aceștia sunt din ce în ce mai puțini. Toată atenția noastră este să oferim clienților ce vor și cum vor și când vor. Privim toate aceste lucruri din cu totul alt unghi.
Vreți să produceți acest conținut video? Aveți în plan să produceți acest conținut, să cumpărați o televiziune, să investiți în această zonă?
Nu acesta este focusul nostru, în acest moment, ci poziția asumată global, acea de distribuitor de conținut. Suntem în poziția in care este posibil să producem un conținut video de nișă, deocamdată, dar distribuția este ceea ce ne interesează. Suntem un jucător onest - eu nu judec ce content vrei să cumperi sau ce vrei să asculți sau cum vrei să îl asculți. Eu vreau să fiu cel mai bun furnizor. Indiferent ce vei vrea, tu vei avea. Vrei să folosești un device Samsung, un iphone sau un LG? Nu e nicio problemă, dar vreau să fii fericit cu ceea ce ai și să fii mulțumit de serviciile pe care ți le ofer. Ultimul lucru pe care vreau să ți-l fac ție, utilizator, este să îți spun: uite, asta trebuie să consumi. Vreau să fiu jucătorul care furnizează cel mai extins conținut, de cea mai bună calitate și care să fie relevant pentru clienții noștri.
„Este incredibil ce se va întâmpla. Va fi revoluționar...”
Vorbiți des despre importanța accesului la tehnologie. Cum vedeți viitorul? Sau mai bine spus, cum va arăta casa dumneavoastră, să spunem, peste câțiva ani?
Sunt convins că ne aflăm în plin proces de transformare către un nivel pe care, sincer, nu putem să-l aniticipăm. Cred cu adevărat că există posibilitatea de a schimba tot ceea ce facem într-un mod în care doar ne putem imagina. Ne aducem aminte vremea când nu aveam acces internet, când nu existau telefoane inteligente. Astăzi nu ne mai imaginăm viața fără HBO, Facebook sau WhatsApp. Cred că va avea loc același tip de „revoluție”. Toate au însemnat șanse pentru noi afaceri, dar și pentru consumatori. Cred că este incredibil ce se va întâmpla. Va fi revoluționar. Revoluția tehnologică ce urmează ar putea fi de și mai mare amploare ca cea de până acum. Mașini fără șofer, comenzi vocale pentru obiectele din casă. Lucrurile se vor lega- de la scaun, masă, prin internet of things și vor comunica între ele.
Care sunt sumele investite prin intermediul Fundației Vodafone și ce strategie aveți?
Sunt 17 ani de când Fundația Vodafone operează în România. Vom sărbători în curând 18 ani. Peste 23 de milioane de euro au fost investite prin intermediul Fundației. În calitate de furnizor de telecomunicații vrem să contribuim, să sprijinim societatea unde operăm. Suntem parte din viața a milioane de abonați și ne dorim să contribuim într-un mod sustenabil la societatea în care operăm. Acesta este crezul nostru fundamental. Al doilea lucru în care credem este că e corect să spunem unde vrem să participăm cu investiții. Ne dorim ca tehnologia și resursele de care dispunem să le punem în slujba acestor idei. Avem multe proiecte, dar ne concentrăm pe introducerea tehnologiei în domeniul sistemului sanitar, în domeniul educației și în sprijinirea activităților de voluntariat. Scopul este introducerea digitalizării în domeniul sănătății și educației. În ceea ce privește voluntariatul, toți angajații noștri au la dispoziție o platformă unde cei care vor să se implice în astfel de activități pot aplica. Fundația Vodafone este cea mai puternică fundație din România- nu numai din punct de vedere al perioadei de activitate, sau al proiectelor și sumelor investite, cât și în ce privește impactul asupra vieților. Iar angajații noștri se mândresc cu acest lucru.
QUICK FACTS- Vodafone România, în primii doi ani de mandat ai lui Ravinder Takkar
Baza posesorilor de terminale smartphone a crescut cu 1,2 milioane față de 2014.
Numărului de abonați a crescut cu peste 1 milion.
Numărul clienților care utilizează serviciile 4G a crescut cu peste 1,1 milioane de persoane.
Numărul țărilor în care clienșii pot folosi serviciile 4G roaming a ajuns la 85.
Consumul de date a crescut cu 100%.
Consumul de voce a crescut cu mai mult de 10%.
Veniturile din servicii au crescut pentru al patrulea trimestru consecutiv, peste media pieței, reprezentând cea mai mare creștere din țările europene în care Vodafone Group are operațiuni (+7,7% în anul fiscal 2015-2016).
Vodafone a blocat peste 3,2 milioane de viruși și a oprit 36 de milioane de tentative de phishing (rețeaua de securitate analizează în fiecare zi 450 de milioane de website-uri împotriva atacurilor malaware.
Număr de angajați: 3.000
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.