Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Ne dorim să transformăm bicicleta într-un mijloc de transport, nu doar într-un mijloc de relaxare”. Povestea I’Velo by Green Revolution

 I’Velo

Uniunea Europeană și-a propus ca până în anul 2050 să reducă până aproape de zero emisiile de carbon ale țărilor din blocul comunitar. Planul ambițios, care propune schimbări radicale în toate domeniile economiei și societății, are nevoie pentru a deveni realitate de alegeri mai bune făcute de toți cetățenii atunci când vine vorba de mijloacele de transport folosite. Iar o astfel de alegere este transportul cu bicicleta, pe care proiectul I'Velo derulat de Green Revolution vrea să îl popularizeze în marile orașe ale României.

I’Velo își propune să îi ajute pe oameni să depășească principalele obstacole logistice care îi descurajează să folosească bicicleta și face demersuri pe lângă autorități pentru a le convinge să facă drumurile sigure pentru bicicliști. Să deții biciclete nu e un lucru tocmai simplu pentru o familie care locuiește la bloc. Unde le ții? Și cât efort trebuie să depui pentru a le transporta câteva etaje până în stradă? 

„Ne dorim să transformăm bicicleta într-un mijloc de transport, nu doar într-un mijloc de relaxare și le oferim oamenilor un acces facil la biciclete. Ideea nu este să deții mai multe lucruri, ci să ai acces la ele când ai nevoie. Noi am început mai întâi cu centrele Relax, apoi am continuat cu stațiile automatizate, care sunt deschise 24 de ore din 24 de ore”, explică Mădălina Chirbea, PR & Marketing Specialist Green Revolution.

  • Green Revolution/ I’Velo este una dintre cele patru organizații non-guvernamentale - alături de Let’s Do It, Romania!, Teach for Romania! și Asociația Adi Hădean- beneficiare ale campaniei naționale cu impact social „Deschide Lay’s. Dăruiește zâmbete!”. Prin intermediul acestei inițiative, participanții la campanie sunt invitați să aleagă pe Lays.ro o cauză pentru care zâmbesc în perioada 01 iunie - 30 septembrie, urmând ca, la final, toate zâmbetele să se transforme în donații. În săptămânile care urmează, veți citi pe Republica poveștile organizațiilor pentru care au zâmbit, deja, mii de români. Cum s-au născut, care este impactul muncii lor, cum le susțin oamenii, care sunt rezultatele, dar mai ales provocările și ce planuri au pentru viitor, veți afla din campania „Deschide Lay’s. Dăruiește zâmbete!”.

La nivelul țării există 27 de stații de închiriere I'Velo cu peste 900 de biciclete și peste 250 de trotinete electrice, care funcționează în 10 orașe. Ultima dintre ele a fost deschisă chiar vineri în fața sediului Ministerului Mediului.

În București, pe lângă stațiile automatizate, funcționează trei centre Relax la intrările a trei mari parcuri - Herăstrău, Tineretului și IOR, de unde oricine poate închiria biciclete cu cartea de identitate, acestea putând fi returnate la oricare centru I'Velo. Pentru închirierea bicicletelor de la stațiile automatizate, utilizatorii trebuie să își descarce aplicația I'Velo. Prin intermediul ei, beneficiază atât la biciclete, cât și de un call center, care funcționează de dimineață de la ora 9 până la 12 noaptea, iar dacă sunt în București și de un service. „Avem un service în București, dacă se întâmplă ceva ne deplasăm oriunde ar fi și rezolvăm problema sau luăm bicicleta și îți dăm alta”, spune Mădălina Chirbea (foto).

Trasee mai sigure pentru ciclism de-a lungul Dunării

Din cauza traficului haotic, mulți români se tem încă să meargă pe bicicletă. „În special femeile au o senzația de frică legată de traficul auto din București, de traficul auto în general. De când am început proiectul, am făcut în paralel acțiuni de advocacy prin care am încercat să facem autoritățile să vină în sprijinul acestui mijloc de transport”, explică reprezentanta Green Revolution.

Avem contracte cu companii și le oferim posibilitatea de a instala stații de biciclete în zona clădirilor”

Asociația este parte dintr-un proiect internațional finanțat cu fonduri europene, SABRINA, al cărui scop este acela de a crea trasee mai sigure pentru ciclism de-a lungul Dunării. La proiect participă toate statele europene străbătute de Dunăre. „Există o autoritate europeană care se ocupă de asta, există un interes mare la nivel european pentru promovarea transportului cu bicicleta în condițiile în care UE își propune să reducă până aproape de zero amprenta de carbon până în 2050”, explică Mădălina Chirbea.

De la an la an, românii devin din ce în ce mai deschiși înspre a folosi bicicleta.

„Există o creștere a numărului oamenilor care își schimbă mentalitatea și se gândesc la impactul lor asupra naturii. Avem contracte cu companii și le oferim posibilitatea de a instala stații de biciclete în zona clădirilor pentru a-și încuraja angajații să folosească această alternativă de transport. Încercăm să educăm populația pentru a alege un transport alternativ nepoluant. Păstrăm legătura cu autoritățile pentru a crea un mediu sigur pentru biciclete. În acest sens am organizat și anul acesta la cel mai înalt nivel Ziua Mondială a Bicicletei, alături de președintele țării, ministrul Mediului și Primarul Capitalei, încercând în continuare să ne facem treaba legat de siguranța bicicliștilor în traficul din România”, spune ea.

Anul trecut, după terminarea stării de urgență, mulți au ales bicicleta ca modalitate de relaxare și de a se ține în formă. 

„Este cunoscut că mersul pe bicicletă contribuie la starea de bine și la sănătate”, spune Mădălina Chirbea, care îi încurajează pe români să trimită zâmbete către I’Velo by Green Revolution pe pagina campaniei „Deschide Lay’s. Dăruiește zâmbete!” „Oferim o oră gratuită de bicicletă persoanelor care votează cu cauza noastră”, spune ea.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Alex Mag check icon
    Sunt si eu mai mult decât de acord. Dar deocamdată asistam la cozi de zeci de mașini rulând cu 10 km pe ora în spatele unei biciclete care nu poate fi depășita din motive de siguranța.
    Toate aceste mașini poluează de 5 ori mai mult deoarece motorul consuma aproape la fel si la 10 km/ora ca la 50 de km/ora.
    Parafrazându-l pe Stalin, în acesta situație în care nu exista piste speciale, pot spune ca atunci când bicicleta își va câștiga locul meritat va trebuie sa pedalam în costume autonome de scafandru
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult