Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum îi facem pe copii să zâmbească. Lecția Teach for Romania

Teach for Romania

„Este una să predai într-un colegiu dintr-un mare oraș din România și alta să predai într-o comună izolată unde se termină drumul”, spune Mara Niculescu, care de aproape doi ani face parte din echipa organizației Teach for Romania. Pe drumul spre România săracă vezi rar profesori cu experiență, servicii sanitare, resurse, oportunități. Pentru un copil născut într-un astfel de loc există rar o cale sigură de ieșire la liman, iar drumul său spre viitor e mereu plin de pericole și eșecuri.

Înspre astfel de zone se îndreaptă an de an profesorii din programele Teach for Romania, cu misiunea de a le oferi copiilor din comunitățile vulnerabile șansa la o educație de calitate.

Unele estimări făcute în timpul pandemiei arată că aproape jumătate de milion de copii nu au avut acces la educație în timpul școlii online, ceea ce nu pare deloc surprinzător, având în vedere faptul că o treime din copiii din România sunt la risc de sărăcie și excluziune socială. „A fost un an extrem de provocator pentru copiii din comunitățile vulnerabile, unde lucrăm noi, care mergem în școlile cu gradul cel mai mare de defavorizare. Sunt niște povești sfâșietoare care nu fac decât să ilustreze imaginea aceasta a sărăciei care afectează o bună parte din copiii din țării”, spune Mara Niculescu. Mulți copii nu au putut să se conecteze.

Teach for Romania este una dintre cele patru organizații non-guvernamentale - alături de Let’s Do It, Romania!, I’ Velo by Green Revolution și Asociația Adi Hădean- beneficiare ale campaniei naționale cu impact social „Deschide Lay’s. Dăruiește zâmbete!”. Prin intermediul acestei inițiative, participanții la campanie sunt invitați să aleagă pe lays.ro o cauză pentru care zâmbesc în perioada 01 iunie - 30 septembrie, urmând ca, la final, toate zâmbetele să se transforme în donații.

În săptămânile care urmează, veți citi pe Republica poveștile organizațiilor pentru care au zâmbit, deja, mii de români. Cum s-au născut, care este impactul muncii lor, cum le susțin oamenii, care sunt rezultatele, dar mai ales provocările și ce planuri au pentru viitor, veți afla din campania „Deschide Lay’s. Dăruiește zâmbete!”.

„Am văzut la profesorii noștri o inventivitate extraordinară, alimentată de o dorință foarte mare de a ajuta”

Mulți copii care locuiau într-o cameră sau două cu părinții și mai mulți frați au fost nevoiți să iasă afară și să stea sub streașina casei în ploaie și frig pentru a putea înțelege câte ceva din ceea ce le spunea profesorul la oră. Unii profesori Teach for Romania s-au dus din casă în casă cu fișele de lucru și, în lipsă de alte mijloace, mulți au făcut lecții cu copiii și au citit cu ei în fiecare zi la telefon. În multe localități, magazinul sătesc a devenit centru de resurse de învățare: profesorii lăsau aici fișele trase la Xerox, părinții sau chiar copiii le luau și le aduceau rezolvate. „Am văzut la profesorii noștri o inventivitate extraordinară, alimentată de o dorință foarte mare de a ajuta. A contat extrem de mult relația dintre elev și profesor. Fără o relație bună construită înainte e foarte dificil să predai online, fără o relație stabilită cu părinții era foarte greu să faci ceva în comunitatea respectivă, trebuia să-ți fi dat silința înainte ca să-i convingi”, explică Mara Niculescu, Private Donors Manager la Teach for Romania.

„Noi vedem elevi de gimnaziu care nu suferă de analfabetism funcțional, ci de analfabetism primar”

În opinia sa, pandemia a funcționat ca o substanță de contrast pentru problemele uriașe care au existat întotdeauna acolo. „S-au văzut mai bine niște lucruri care însă erau disfuncționale și profund grave și înainte de pandemie. Elevii din comunitățile vulnerabile nu au avut acces la școală în pandemie, însă în mod real elevii din comunitățile vulnerabile nu au avut acces la educație de calitate nici înainte. Noi vedem elevi de gimnaziu care nu suferă de analfabetism funcțional, ci de analfabetism primar, au dificultăți la scris-citit

La țară avem numai 70% din elevi care termină gimnaziul, asta de dinainte de pandemie chiar”, explică reprezentanta Teach for Romania.

În fiecare an, organizația selectează candidați care, fie că au sau nu experiență didactică, au dovedit calități de leadership în domeniile lor. Apoi îi pregătește pentru a preda în școli din ruralul sărac, unde adesea nu există niciun absolvent care să fi luat peste nota 5 la Evaluarea Națională. În acest an, 165 de profesor pregătiți de Teach for Romania au ajuns la 150 de școli din 22 de județe, arată organizația, care, din toamnă va deschide un birou regional în Moldova și va plasa profesori, educatori și învățători în toate județele regiunii. „Printre profesorii noștri, sunt tineri care se întorc din diaspora, tineri absolvenți care au un potențial foarte mare. Îi selectăm foarte riguros, în cadrul unui proces în care trebuie să treacă prin multe încercări și totul culminează cu Academia de Leadership și Pedagogie, bootcamp-ul pe care îl organizăm pentru generațiile noi de profesori ca să îi pregătim să meargă la școală. Programul e foarte specific construit pentru provocările și specificul copiilor din comunitățile vulnerabile”, spune Mara Niculescu. 

„E foarte nedrept să pui în seama copilului dificultatea de învățare, pentru că nu ține de el”

Programul îi ajută pe profesori să îi întâlnească pe copiii cu rezultate slabe la învățătură acolo unde se află și să se raporteze la nevoile lor personalizate de învățare și la stilul lor de lucru. De multe ei sunt numiți copii „slabi”, o etichetă pe care Mara Niculescu o găsește nedreaptă.

„E foarte nedrept să pui în seama copilului dificultatea de învățare, pentru că nu ține de el. Vezi un copil de gimnaziu care are nevoie de scris-citit și îți dai seama că el a pornit cu câțiva pași în spate, încă din clasa zero, față de colegii lui. E foarte posibil ca familia lui să aibă un nivel de literație scăzut, poate e primul copil care știe să scrie din familie. Poate că nu a văzut cărți acasă, poate nu i s-a citit, poate nu i s-a vorbit foarte mult. Acest copil a pornit cu un dezavantaj de la bun început, nu este vina sa că nu știe să scrie în clasa a opta. Trebuie să-i pregătim pe profesori să știe cum să lucreze cu tipul acesta de elev, că să poată să-l identifice, să simtă obligația de a ajuta fiecare copil din clasa lor,să simtă că trebuie să îi ridice pe toți. Începând cu anul școlar viitor vom începe să formăm și alți profesori din sistem, profesori care nu sunt din Teach for Romania, ca să știe să aplice niște metode foarte simple, care aduc rezultate și să lucreze individualizat cu copiii lipsuri mari pe partea de literație. Urmărim dezvoltarea abilităților de a preda strategic, astfel încât să se ghideze nu după nevoia de a galopa din manual, ci după nivelul și ritmul pe care îl are elevului”, spune reprezentanta organizației.

„Profesorii bine pregătiți au dat un răspuns mai bun pentru elevi la criză. Profesorii nepregătiți, nemotivați, nestimulați au răspuns anevois și deficitar”

Mara Niculescu spune că politicile publice eficiente axate pe pregătirea profesorilor sunt cele care dau măsura calității unui sistem de educație, O demonstrează studiile făcute de organizații precum Banca Mondială și OECD. „Studiile făcute în timpul pandemiei au relevat că în învățământ calitatea și nivelul de antrenament al profesorilor au fost foarte strâns legate de cât de rapid și de eficient au reacționat sistemele de învățământ în beneficiul elevilor. Profesorii bine pregătiți au dat un răspuns mai bun pentru elevi la criză. Profesorii nepregătiți, nemotivați, nestimulați au răspuns anevois și deficitar”, subliniază ea.

Este critic pentru România să crească calitatea educației, iar acest lucru poate fi făcut crescând nivelul de pregătire și motivația profesorilor.

„Pentru noi, poate subiectul cel mai vulnerabil este acela de a înțelege cât de critic este să ai niște profesori buni și, mai ales, bine pregătiți, care știu să-și facă treaba atunci când ajung în mediile vulnerabile, mai ales că mediile vulnerabile nu înseamnă 5 copii, ci o treime din copiii din România. E o problemă foarte mare, sistemică. E foarte important de înțeles asta pentru că e una din cele mai complicat de soluționat probleme, este despre munca cu oamenii și cultivarea și formarea lor, dar fără asta nu aveam șanse de a îmbunătăți nivelul educației. Un lucru foarte importante este că lumea trebuie să aibă încrederea și certitudinea că se poate. Noi am arătat că se poate și în comunități în care nu este electricitate în toate casele, că, dacă ai profesori care vor să fie acolo, care știu ce să facă și sunt susținuți, vei avea rezultate foarte bune, vei crește nivelul”, subliniază Mara Niculescu.

Ca să ajungi acolo, ai însă nevoie de susținere. „Un zâmbet poate să schimbe vieți. Pentru că asta face un dascăl dedicat. În fiecare an Teach for Romania atrage, pregătește și susține profesori inspiraționali pentru mii de copii din medii vulnerabile, oferindu-le o educație relevantă astăzi și mai multe opțiuni de viață în viitor. Acum ajungem la 15.000 de copii. Știm că putem să facem mai mult împreună. Mulțumim tuturor celor care aleg să zâmbească pe lays.ro, cu încredere în potențialul fiecărui copil din România, indiferent de unde s-a născut”, spune ea.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult