Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Nimeni nu vrea să moară”. Teama de necunoscut, la fel de puternică precum teama de moarte

coronavirus - spital - Italia

Foto Guliver/Getty Images

Lumea este înghețată de un virus ce pare să fi apărut de nicăieri. Panica a pus stăpânire pe oameni și, indiferent de canalul de comunicare ales pentru informare, auzim sau vedem același tip de informație: criza coronavirus.

Cum orice criză poate fi și o oportunitate, asistăm la o avalanșă de sfaturi și soluții despre orice. De la gestionarea unei crize de imagine, până la cum să lucrezi de acasă. Toată lumea știe atât de bine ce este de făcut, încât ne lasă senzația că au mai trecut prin 2-3 pandemii.

Acest articol nu este despre cum să gestionezi criza coronavirus. Sincer, nu am un răspuns la o astfel de întrebare. Mai mult decât atât, coronavirsul în sine nu este o criză propriu-zisă, cât un declanșator de crize.

Dar să revenim...

Criza coronavirus: a luat naștere un virus

Nu am putut să nu analizez modul în care coronavirusul a ajuns pe buzele tuturor oamenilor de pe acest glob. Probabil că toată lumea rostește cel puțin o dată pe zi cuvântul „coronavirus”.

Cum s-a ajuns aici? Să aruncăm o privire...

Despre coronavirus nu s-a discutat direct. Nu a spus nimeni: „Ce virus periculos!”. Au fost folosite alte instrumente însă...

Este despre oameni și ale lor instincte

Au fost analizate instinctele și temerile oamenilor. 

Una dintre temerile noastre este, logic, teama de moarte. Ideea că totul se poate încheia brusc, gândul că cei dragi rămân în urmă, regretele că am fi putut face mai mult. Toate aceste trăiri sunt mai mult decât comune oamenilor normali. Teama de moarte este un declanșator extrem de puternic. Cum spunea Steve Jobs: „Nimeni nu vrea să moară”.

S-a trecut apoi la teama de necunoscut. O teamă poate la fel de puternică precum teama de moarte. Una dintre nevoile primare ale omului este nevoia de certitudine. Sigur, avem nevoie și de incertitudine, dar într-o doză mult mai mică. Ne dorim să fim în control, iar necunoscutul ne omoară. Astfel, avem un virus necunoscut, care se transmite prin metode necunoscute și care nu are, încă, formă de tratament.

Apoi, mai avem și instinctul nostru combativ. Dușmanul? Coronavirusul. Oamenii tind a se grupa în jurul „dușmanilor”. Am văzut acest lucru și în alte situații „Băsescu este de vină” sau „Soros ne vrea răul”.

Nu în ultimul rând, nevoia de apartenență la grup. Suntem toți împreună, suntem toți în această situație.

Această analiză a stat la baza strategiei ulterioare, dar și a planului de acțiune. 

Storytelling, cea mai utilizată tactică

Din start, și-au propus sa vorbească despre îmbolnăviri și decese.

Criza coronavirus a fost construită prin povești ce au atins instinctele de mai sus. Moartea, necunoscutul, puterea grupului, Dușmanul.

Întâi a apărut în China și oamenii au spus că, într-un mediu precum acela, este normal. Apoi au început oamenii să moară și a fost construit un spital în 2 zile. Din nou, era acolo...acel mediu.

Dar apoi s-a manifestat și către alte zone. Povestea cu vasul de croazieră a fost genială deoarece a „atins” o anumită categorie de public: cei care merg în croaziere.

Ulterior, Dușmanul a ajuns peste tot și am asistat la multe alte povesti. Despre mâncare, despre măști, despre medici, despre pacienți neascultători și lista poate continua.

Astfel, au fost atinse componentele emoționale.

Dar a intervenit și rațiunea

Cifrele. În fiecare zi ni se spune câți s-au mai îmbolnăvit, câți sunt în stare critică și câți au murit. O poveste bună are nevoie de ambele componente: și de emoție și de rațiune.

Nu voi intra în zona de teorii ale conspirației. Nu știu cum și de ce a apărut acest virus și o astfel de analiză nu ar fi de competența mea. Dar modul prin care i s-a construit o imagine de dușman al globului este destul de interesant...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult