Sari la continut
Republica
Sustenabilitate

Maria Mihai, Head of Corporate Affairs Lidl România: Ca să oferi cel mai bun raport calitate-preț, trebuie să folosești resursele inteligent. Automat, adopți un comportament sustenabil: consumi mai puțin, optimizezi procese, reduci risipa. Noua direcție internațională de brand, „Știi că merită”, reflectă asta foarte clar

A vorbi despre sustenabilitate a devenit un trend. A o integra, însă, în fiecare fibră a modelului de business, de la fundația unui magazin și până la produsul de pe raft, este o abordare total diferită. Pentru retailerul Lidl, sustenabilitatea e un mecanism complex, construit 360 de grade, ale cărui fire se împletesc natural. Viziunea companiei, de la nivel internațional și până la acțiunile din plan local, se subsumează din această toamnă unei noi strategii de comunicare, sub sloganul „Știi că merită”- un fel de a spune că fiecare alegere responsabilă a oricăruia dintre noi este de fapt o investiție în viitor.

Conform unui studiu realizat de KPMG în 2024, operațiunile Lidl au generat în economia românească o valoare adăugată brută totală (directă, indirectă și indusă) de 2,31 miliarde de euro, echivalentul a 0,65% din PIB-ul țării. Același studiu spune că fiecare loc de muncă creat direct de Lidl susține alte peste șase locuri de muncă în economie.

„Dacă vrei să fii sustenabil, nu să faci greenwashing, trebuie să te aliniezi la demersuri cu bază științifică. Lidl a aderat la inițiativa Science Based Targets. Ne asigurăm astfel că obiectivele noastre, și, în consecință, măsurile luate pentru reducerea emisiilor de noi și partenerii noștri sunt validate de experți și au un impact real în limitarea încălzirii globale”, spune, într-un interviu pentru platforma Republica, Maria Mihai, Head of Corporate Affairs Lidl România.

Iată cele mai importante idei din cadrul discuției:

● “Sustenabilitatea e în ADN-ul nostru. Nu e doar un slogan- vine din nevoia de eficiență a unui model de business bazat pe cel mai bun raport calitate-preț.”

● Obiectivul Net Zero 2050 este structurat pe trei arii majore, de la emisii directe la colaborarea cu furnizorii.

● Producătorii locali primesc mai mult decât comenzi pentru a aduce marfa lor pe rafturi. Sunt sprijiniți cu know-how, sesiuni de training și parteneriate care-i ajută să investească și să-și crească business-ul pe termen lung.

● Un euro generat de Lidl produce trei în economie. Iar fiecare job susține alte șase. În total, peste 90.000 de locuri de muncă sunt influențate direct sau indirect de Lidl.

● Programele precum „Cu Apele Curate”, ca parte a strategiei „REset Plastic” au impact real și măsurabil, nu doar simbolic.

● Susținem accesul la educație în zonele cu locuitori vulnerabili an de an - am donat în ultimul an 2,9 milioane de euro pentru inițiative concrete cu rezultate concrete. În total, am susținut educația echitabilă cu peste 18,9 milioane de euro.

Interviul realizat cu sprijinul Lidl România, pe larg, mai jos:

Net Zero e un obiectiv ambițios asumat de Lidl- mai ales într-un context global în care discuțiile despre efortul de a proteja mediul par să piardă din energie. Vă păstrați această țintă?

Operăm în principal în Uniunea Europeană, unde sustenabilitatea rămâne o prioritate recunoscută și reglementată. Activitatea noastră principală e aici, iar strategia noastră e aliniată cu politicile europene. Nu vorbim despre o direcție nouă, ci despre consecvența față de o strategie stabilită, care deja dă rezultate. Sustenabilitatea e în ADN-ul nostru. Mulți spun asta, dar la noi e plină de sens. Business-ul nostru e construit pe eficiență. Ca să oferi cel mai bun raport calitate-preț, trebuie să folosești resursele inteligent. Automat, adopți un comportament sustenabil: consumi mai puțin, optimizezi procese, reduci risipa. Acest crez este integrat inclusiv în ceea ce promitem clienților noștri. Noua direcție internațională de brand, „Știi că merită”, reflectă asta foarte clar.

Ce presupune strategia Net Zero?

Până în 2050, Lidl își propune să atingă obiectivul de emisii nete zero (Net-Zero) la nivel internațional, ca parte a strategiei sale globale de sustenabilitate. În această direcție, în septembrie 2024, am făcut un pas esențial, prezentând un angajament oficial privind atingerea neutralității climatice în conformitate cu criteriile stabilite de inițiativa Science Based Targets (SBTi).

Cum participă operațiunile din România la aceste demersuri?

Lidl România și-a asumat o serie de angajamente concrete. Astfel, ne-am propus să reducem cu 80% emisiile rezultate din operațiuni de gaze cu efect de seră (Scope 1 și 2) până în anul 2034. În prezent, Lidl se află într-un proces activ de reducere a acestor emisii cu 70% până în 2030, raportat la nivelul anului 2019.

Pentru a atinge aceste obiective, am început să înlocuim treptat echipamentele de răcire cu unele care funcționează pe bază de refrigeranți naturali. Deși inițial ne stabilisem ca, până la sfârșitul anului financiar 2030, 100% dintre centrele logistice și 40% dintre magazine să utilizeze agenți frigorifici naturali, acest obiectiv a fost deja atins. La finalul anului financiar 2024, toate centrele logistice și 81,7% din magazine foloseau deja această tehnologie sustenabilă.

În paralel, montăm sisteme de panouri fotovoltaice pe magazinele și depozitele nou construite și achiziționăm energie regenerabilă atunci când este posibil pentru a reduce amprenta de carbon generată de consumul de energie electrică. În acest moment, avem sisteme de panouri solare funcționale în 108 magazine și 2 depozite din rețeaua Lidl România.

Partenerii Lidl sunt chemați să participe la atingerea acestor obiective?

În ceea ce privește emisiile indirecte din lanțul valoric (Scope 3), ne-am stabilit obiectivul de a reduce, până în 2034, emisiile de gaze cu efect de seră cu 42,4% în agricultură, silvicultură și alte utilizări ale terenurilor, respectiv cu 35% în sectoarele energetic și industrial.

Pentru a avansa în această direcție, da, îi încurajăm pe furnizorii care sunt responsabili pentru 75% din emisiile legate de produsele noastre să își stabilească, până în 2026, propriile obiective climatice în conformitate cu metodologia Science Based Targets initiative (SBTi). În plus, avem un angajament în ceea ce privește alimentația conștientă printr-o aliniere și mai consecventă a gamei noastre de produse la Dieta Alimentară Pentru Sănătate Planetară (PHD), așa că lucrăm la extinderea sortimentului nostru de produse vegane și vegetariene, propunându-ne să creștem până în 2030 proporția surselor de proteine pe bază de plante la 20%.

Aderarea la Science Based Targets initiative (SBTi), înseamnă că obiectivele noastre sunt validate științific. Nu e doar despre business, ci despre responsabilitate colectivă. Ținta de 1,5°C nu e doar a Lidl- e a omenirii.

Maria Mihai, Head of Corporate Affairs Lidl România

Când vorbim despre reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră ne referim și la creșterea intensivă a animalelor pentru consum?

Așa cum povesteam, Lidl își consolidează angajamentul față de o alimentație conștientă, prin alinierea tot mai riguroasă a gamei sale de produse la principiile Dietei Alimentare pentru Sănătate Planetară (Planetary Health Diet – PHD), cu un orizont de implementare până în 2050. Până în 2030, Lidl va crește la nivel internațional, cu 20% față de 2023, ponderea alimentelor pe bază de plante, cum ar fi sursele vegetale de proteine, cerealele integrale, fructele și legumele.

Lidl este, de altfel, primul retailer care asigură transparență totală pentru toate categoriile de produse din sortimentul său în cele 31 de țări europene în care este prezent. Pentru a realiza acest demers, utilizăm metodologia dezvoltată de WWF, oferindu-le astfel clienților posibilitatea de a face alegeri mai informate, mai sănătoase și mai prietenoase cu mediul.

La ce-ar trebui să mă aștept eu, client care ajunge în magazinele retailerului Lidl, să găsesc diferit la rafturi, concret?

Până în 2030, Lidl România va crește proporția de cereale integrale la 20% în produsele sale și va asigura cel puțin o opțiune pe bază de cereale integrale în toate categoriile relevante. În ceea ce privește fructele și legumele, continuăm să oferim zilnic o gamă diversificată de produse proaspete, ca parte din angajamentul pentru o alimentație conștientă.

Concret, veți constata că aveți o ofertă mai variată de produse din această gamă. Până în 2030, sursele de proteine vegetale - precum leguminoasele, nucile, semințele și alternativele vegane pentru carne, ouă și pește - vor ajunge la 15% din totalul proteinelor din sortiment.

Maria Mihai, Head of Corporate Affairs Lidl România

Începând cu 2022, compania calculează anual „distribuția proteinelor” și, din 2026, va publica raportări anuale pentru a asigura transparența.

Vorbeați mai devreme despre reducerea emisiilor care impactează negativ mediul. Aici se înscrie și consumul de combustibil?

Optimizarea logisticii este un alt pilon important: ajustăm rutele de transport și mixul de vehicule pentru transportul de marfă. Avem parteneriate cu transportatori care folosesc motoare Euro 6 sau electrice, precum și camioane care funcționează cu CNG. Ținem cont de impact și de fiecare kilometru parcurs.

Am cunoscut, în ultimii ani, parteneri care furnizează produse alimentare pentru lanțul pe care-l reprezentați. Am constatat că apreciază mult relația cu Lidl. Cum vedeți această colaborare?

În primul rând, avem peste 500 de producători locali de fructe și legume cu care lucrăm constant. Relația cu ei merge dincolo de aprovizionare. Oferim sesiuni de formare, workshopuri, resurse pentru ca ei să înțeleagă ce înseamnă sustenabilitatea și cum pot să se alinieze. E un domeniu tehnic și nou pentru mulți dintre ei. În plus, scurtăm rutele de transport - e mai bine pentru mediu și pentru produs.

Le oferim predictibilitate și respect. Mulți au crescut împreună cu noi - în volum, în capacitate de producție, în angajați. Iar faptul că le oferim predictibilitate și acces la o rețea stabilă de vânzare le permite să investească și să se dezvolte. Acest mod de a face business are efecte bune în lanț. Un euro generat de Lidl produce trei în economie. Iar fiecare job susține alte șase. Lanțul nostru are acum peste 14.000 de angajați la nivel național, dar în total, peste 90.000 de locuri de muncă sunt influențate direct sau indirect de Lidl în economie.

Cum arată magazinul Lidl sustenabil?

Marfa e produsă cât mai local și venită de aproape, atunci când este posibil și tipul de produs permite producția locală, deci e mai proaspătă. Transportul e făcut cu mașini cât mai eficiente energetic. Magazinul are panouri solare, sisteme LED, circuite de refrigerare moderne și, mai ales, consumă cât mai puțin.

Din septembrie, Lidl și-a actualizat sloganul global în comunicarea publică: „Știi că merită.” Ce semnifică?

„Știi că merită.” reflectă promisiunea brandului față de oameni și mediu și subliniază angajamentul de a aduce valoare în viețile celor din jur.

Lidl contribuie activ la protejarea resurselor planetei prin reducerea risipei alimentare, inovații în ambalaje, diminuarea plasticului și susținerea bunăstării oamenilor și animalelor. Produsele eco-friendly, bio și plant-based ocupă un loc tot mai important în ofertă, iar trasabilitatea și standardele etice devin criterii esențiale în selecție.

Angajamentul „Știi că merită.” se regăsește și în acțiuni concrete: de la reducerea plasticului din ambalaje, la prețuri anti risipă, de la un tool digital pentru optimizarea inventarului, până la campanii de educare a clienților privind consumul responsabil.

Lidl susține comunitățile prin parteneriatul cu Rețeaua Băncilor pentru Alimente și donații direcționate către educație, sănătate și mediu, domenii-cheie pentru societatea românească. Ne implicăm concret în inițiativele care facilitează accesul copiilor la educație în zonele vulnerabile. Am donat 2,9 milioane de euro pentru aceste programe de CSR în ultimul an.

Maria Mihai, Head of Corporate Affairs Lidl România

Am citit despre inițiativele „Cu Apele Curate” sau „Reset Plastic”. Ce urmăriți prin implicarea în aceste acțiuni?

Au impact real. „Cu Apele Curate”- aici vorbim despre bariere împotriva PET-urilor care opresc tone de deșeuri să ajungă în râuri. Ca parte a strategiei „REset Plastic”, reducem cantitatea de plastic folosită în ambalaje, înlocuim cu carton unde se poate și unde este sigur pentru consum, colectăm și refolosim. Nu totul e vizibil, dar se întâmplă. Avem ambalaje ce conțin plastic reciclat, avem produse etichetate special pentru a marca conținutul vegetal, produse certificate, avem inițiative care schimbă comportamente - și toate acestea contează.

Dacă ar fi să rezumați într-o singură frază strategia de sustenabilitate a Lidl, care ar fi aceea?

Înseamnă grija pentru ziua de mâine. O grijă pentru mediu, pentru oameni, pentru planetă. Obiectivul Net Zero este parte din această strategie, care este complexă și are cinci arii de acțiune tocmai pentru că și business-ul nostru este complex.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult