Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Nu-mi vând țara pentru simpatia publicului” | Război și pace la Roland Garros

Război și pace la Roland Garros

Foto Profimedia

Câteva idei de la Openul francez, ajuns în faza semifinalelor. Mai întâi despre politica tenisului și tenisul publicului. Așa cum au anunțat și au și făcut, jucătorii ucraineni au refuzat, de-a lungul întregului sezon, să dea mâna la finalul meciurilor cu sportivii din Rusia și Belarus, inclusiv în capitala Franței. Ultima protagonistă, Elina Svitolina. În optimi, a întâlnit-o pe Daria Kasatkina, gay declarat, care a luat o poziție categorică împotriva războiului declanșat de Putin împotriva Ucrainei. La finalul meciului, pierdut de Kasatkina, cele două s-au salutat de la distanță cu respect, iar rusoaica nu s-a apropiat de fileu. Totuși publicul a fluierat-o pe Daria. Probabil a crezut că învinsa refuză formalitățile sfârșitului de meci.

În meciul următor, Svitolina a jucat împotriva bielorusei Sabalenka, dar de data ucraineanca a fost cea învinsă. Spre deosebire de Kasatkina care a avut bun-simț și nu s-a apropiat de fileu, bielorusa s-a sprijinit de el ostentativ, până când Svitolina era aproape la vestiar. De data asta, publicul a fluierat-o pe ucraineancă. Ca pe Kasatkina cu un meci înaine, din aceleași motive. Ulterior, Svitolina a spus, ca și alții, că bielorusa a vrut să inflameze spiritele. „Nu-mi vând țara pentru simpatia publicului”, a zis ea. O declarație care face mai mult decât un titlu de campioană. Și un public insensibil politic. Să nu judecăm prea aspru, oamenii au venit la spectacol, nu au ei timp de finețuri din astea geopolitice. Genul de spectatori pentru care sportul înseamnă doar o minge, între două feluri de brânză și o cupă de Champagne. Să se pupe mirii, cum ar veni. Doar că un mir nu este tocmai pe мир (Mir - în alfabet latin - înseamnă pace, și în limba rusă și în ucraineană). Copiii, femeile, bărbații și teritoriile celuilalt mir nu au parte de prea mult „mir”, zilele astea. 

Elina Svitolina, Ucraina

Arina Sabalenka, Belarus

Mир mai înseamnă și lumea, în rusă. Acum traducerea corectă a romanului Tolstoi ar fi mai ușor de făcut: Război și lumea sau Război cu lumea. Dar doar până la porțile de la Roland Garros, unde e pace, pace pe pământ.

Desigur, cel mai corect ar fi fost ca sportivii din Rusia și Belarus să nu fie acceptați la competiții, așa cum se și întâmplă în fotbal și nu numai. Au încercat englezii anul trecut, dar au fost aspru sancționați. Tenisul are propriul ONU, iar acesta a decis că e ok să capituleze în fața banului care vine din spectacol. Până la urmă nu asta vrem cu toți?! Puțin spectacol să uităm de războaie și alte fleacuri din astea sâcâitoare.

***

Sunt și lucruri mai prozaice de la Roland Garros, cum ar fi absurdul la care se ajunge când rezistența la schimbare strică până și cheful spectatorilor, iute vărsători de fair-play. Eram de părere recent că una dintre cele mai stupide reguli din sport e sancționarea cu „galben" a fotbalistului care își scoate tricoul pentru a oferi suporterilor și un gol de bust, după reușita unui gol cu mingea.

Regula galbenului din fotbal e mic copil însă față de refuzul patronilor din tenis de a introduce arbitrajul electronic de linie, la cele mai mai mari turnee pe zgură. Ditamai Roland Garrosul preferă, încă, să țină la fiecare partidă, 6-8 judecători de linie în toate colțurile terenului și nici măcar nu apelează la verificare televizată, atunci când există contestări. În locul Hawk-eye-ului, coboară arbitrul, ca un cocostârc, din scaunul semeț, unde își are postul de observare. Se duce el însuși să miroasă liniile și să măsoare urmele, așa cum indienii puneau urechea pe șine să afle dacă se apropie sau nu vreun tren. În timpul unui turneu, sute de arbitri iau mii de decizii pe baza evaluării humane, care, se stie, errare est câteodată, nu chiar rar.

Mai sunt unii ca francezul Kader Nouni care nici măcar nu văd că a căzut mingea de două ori, în fața lor, înainte de a fi lovita de către un jucător, să-l numim generic Rune. Respingerea mijloacelor moderne de arbitraj viciază uneori rezultatul de pe teren. Nu mai amintesc de risipa din buget, de frustrarea jucatorilor sau de nervii spectatorilor.

Toate astea se întâmplă în condiții voluntare. Alternativa e la îndemână, e ieftină si precisă: robotul care strigă instant și implacabil: out. Complet absurd. La polul opus, americanii și alții care nu se tem de tehnologie le permit jucătorilor chiar să verifice computerul și să ceară reluări ale fazei. În ideea că speranța moare ultima, dar nu se predă până nu vede cu ochii ei unde a căzut mingea. In concluzie, puteți să vă uitați numai la Swiatek. La meciurile ei nu e nevoie de hawk-eye, ea însăși e un robot. De tenis.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Noe check icon
    Se pare că doriți extinderea conflictului la nivel global. Nu așa se obține pacea, prin polarizare societății se acutizează și se extinde conflictul. Sportivii ar trebui dimpotrivă să se salute și să se respecte, oferindu-le politicienilor o lecție despre modul în care se rezolva problemele. Nu sportivii și nici oamenii de rând au pornit războiul, ci politicienii și acoliții lor. Voi sunteți carnea lor de tun, îmbatăndu-va cu idee de eroi și apărarea patriei. Daca vor război puneti-le cate o armă în mână și să se lupte intre ei.
    • Like 0
  • Nimic nou sub soare, traditiile si cutumele sunt încà bine osificate si cedeazà cu greu în fata schimbàrilor; vezi cât a durat si povestea cu acoperisul retractabil.

    Pânà una alta, business as usual and the show must go on. Pentru cà din pàcate când spunem tenis, ca si în fotbal, am început si aici sà vorbim business mai întâi si pe urmà sport
    • Like 0
  • Foarte bun articolul cu excepția "cel mai corect". Aici intervine și problema erorilor umane. Interzicând obiectivitatea, sigur se face de râs arbitrajul. Rune a câștigat punctul pentru că s-a mișcat copilul de mingi, care văzuse și el dubla, dar nu anticipase eroarea de arbitraj. Păcat că nu pune nimeni accent pe acest fapt consemnat, un copil peste marele arbitru.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult