Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„O comunitate sănătoasă începe la școală”. Patru ONG-uri și-au unit forțele pentru a transforma 10 școli din România

Începe la școală

Ce învață copiii este important, dar la fel de important este cum învață și unde învață. Patru ONG-uri, Școala Încrederii, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE), CSR Nest și Asociația De-a Arhitectura, au lansat, cu susținerea ING România, programul „Începe la școală”, un demers comun de îmbunătățire a experienței școlare.

Timp de 2 ani, între 2024-2026, 10 școli incluse în proiect vor beneficia de o intervenție integrată, cu inițiative și moduri de lucru complementare, care vizează spații sigure, moderne și sustenabile, o infrastructură de bază și eficiență energetică, relații sănătoase și educație psihoemoțională, se arată într-un comunicat.  

O transformare durabilă a școlilor nu poate fi realizată de un singur actor, ci mai degrabă de mai mulți, care înțeleg cu adevărat punctele nevralgice și complexe ale sistemului de educație. De aceea ONG-urile din programul „Începe la școală” vor acționa într-un consorțiu. Acesta va implementa în cele 10 școli un proces care le îmbunătățește infrastructura și eficiența energetică, integrează noi metode de predare, mai ales a științelor, care contribuie la calitatea educației, implică elevii în decizii care au legătură cu mediul construit al școlii lor și stabilește un dialog deschis între adulți pentru bunăstarea elevilor. Școlile selectate pentru acest program fac parte din rețeaua de școli a organizației Școala Încrederii din județele Timiș, Cluj, Sibiu, Dolj și Vâlcea. Programul „Începe la școală” a fost lansat în cadrul evenimentului Dare to Learn, într-un panel prezentat de ING și moderat de Cătălin Striblea.

Pe lângă inițiativa integrată a celor 4 organizații, programul găzduiește sub aceeași umbrelă o abordare diferită a matematicii, condusă și implementată de CEAE, care își propune să extindă abordarea din cadrul proiectului „Fizica Altfel” și să inițieze programul „Matematica Altfel”. Cu ajutorul acestuia, se dorește, pe termen lung, construirea unei fundații solide pentru a duce educația financiară în școli într-un mod sistematic, matematica fiind cea mai evidentă poartă către înțelegerea noțiunilor despre finanțe.

„Acest program este o oportunitate pentru noi să testăm un nou mod de lucru colaborativ, care poate deveni o metodă de bună practică pe care să o adoptăm pe termen lung. O perspectivă multidisciplinară ne permite să adresăm simultan diferite unghiuri care afectează bunăstarea oamenilor la școală, un spațiu formator atât de important. Infrastructura, procesul de învățare, relațiile sănătoase și implicarea elevilor sunt 4 dintre nevoile cele mai pregnante pe care noi le-am identificat și care au devenit definiția noastră pentru o școală sustenabilă. Ne bucurăm că cele 4 organizații au acceptat invitația noastră de a lucra împreună, aducând experiența lor în acest proces transformativ. Abia așteptăm să vedem ce învățăm din acest proces, în rolul nostru de partener și finanțator, și să înțelegem mai multe despre impactul pe care îl poate avea o astfel de abordare”, a spus Maria Cristina Matei, Director Operațiuni la ING Bank România.

„Este important ca profesorii de fizică și chimie din programul „Începe la școală” să le trezească, la ore, curiozitatea elevilor. La fel de important este ca aceste ore să aibă loc în spații confortabile și plăcute. Acest lucru se întâmplă prin colaborarea celor 4 ONG-uri care fac parte din consorțiu. Misiunea CEAE este creșterea gradului de alfabetizare științifică și matematică. De aceea, după ce am reușit să pregătim 3.100 de profesori pentru a preda fizica prin investigație, ne vom concentra pe felul în care este predată matematica în școlile din România. În acest sens, am început, cu sprijinul ING Bank România, programul „Matematica Altfel”. Prin acest program, propunem un alt mod de abordare a matematicii la clasă, care să îi ajute pe copii să își dezvolte capacitatea de a raționa și de a înțelege în profunzime materia studiată. Scopul este ca ei își poată folosi cunoștințele în situații diverse, astfel încât să găsească soluții la o gamă largă de probleme noi”, a declarat Cristian Hatu, Președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE).

„Clădim educație bazată pe încredere, pentru că fiecare copil, din fiecare școală, contează. Am pornit în 2020 cu acest gând și cu 54 de școli, iar azi, ducem încrederea către 284 de școli incluse în programul Școala Încrederii, transformând peisajul educațional din România într-unul potrivit dezvoltării elevului. Educația este responsabilitatea tuturor. De aceea, fiecare adult din jurul copilului e nevoie să se implice pentru a deveni un model de urmat. Oferim un program de 2 ani pentru școlile de stat, care vine în întâmpinarea cadrelor didactice și auxiliare cu modele educaționale recunoscute la nivel internațional, centrate pe elev, care să ajute în starea de bine a copilului. Pentru că fiecare copil, din fiecare școală, contează”, crede Mihai Zoican, Director de program și formator în Școala Încrederii.

„Ne bucură să vedem că tot mai mulți oameni și organizații înțeleg și susțin dorința elevilor de a-și personaliza spațiile școlii și de a moderniza procesul de învățare. Noi credem că elevii, utilizatorii de zi cu zi ai școlilor, sunt cei mai în măsură să ne informeze despre cum și-ar dori să fie școala care să-i pregătească pentru viață. De aceea, am realizat programul educațional „My School Can Be Cool”, un proces de învățare prin proiect, conectat la realitate, cu rezultate concrete, unde materiile se îmbină, iar elevii colaborează. Ne dorim ca toate școlile din România să devină cool prin implicarea elevilor și un prim pas este „Începe la școală”. Suntem încrezători că, unindu-ne forțele cu partenerii noștri în acest proiect comun, ne va fi mai ușor să arătăm importanța adoptării unui proces participativ atunci când vorbim despre intervențiile în spațiul școlii și beneficiile metodelor de învățare contemporane”, a afirmat Mina Sava, Preşedintele Asociaţiei De-a Arhitectura.

„Din perspectiva obiectivelor de dezvoltare durabilă, accesul la condiții adecvate de educație este esențial pentru construirea de comunități sustenabile. Pentru Asociația CSR Nest, intervențiile în domeniul eficienței energetice în școlile din România, precum și cele cu scopul de a contribui la diminuarea sărăciei energetice în comunitățile vulnerabile au devenit o direcție de acțiune prioritară. De aceea, lucrările de îmbunătățire a gradului de eficiență energetică ce vor fi realizate de Asociația CSR Nest în cadrul școlilor care fac parte din programul pilot „Începe la școală” întăresc misiunea noastră de a contribui la construirea a cât mai multor comunități durabile și reziliente la nivel național”, a declarat Anda Sebesi, Director de Comunicare Asociația CSR Nest.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult