Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„Parcă toate-mi merg pe dos. Lucrez 16 ore pe zi, trag în toate direcțiile și, la final de lună, care e răsplata?” De ce ai nevoie ca antreprenor pentru a ieși din acest scenariu

Florin Somodi - curs

- Parcă toate-mi merg pe dos. Lucrez 16 ore pe zi, trag în toate direcțiile și fac de toate: contabilitate, muncă administrativă, management plus treaba mea de specialist. La final de lună care e răsplata? Clienții nu plătesc sau întârzie cu nemiluita, angajații trebuie plătiți la timp, iar eu sunt într-o continuă alergătură, într-un stres permanent și cu deadline-uri cât cuprinde. Eram freelancer și îmi mergea bine. Am deschis o firmă ca să pot crește, am angajat oameni. Afacerea crește încet, dar e mult sub potențial. Asta înseamnă să fii antreprenor? Pentru ce atâta stres, agitație? Unde greșesc?

Am auzit de multe ori durerile de mai sus. De la oameni care sunt buni în domeniul lor și care decid să treacă la nivelul următor: antreprenoriat. O vreme treaba merge bine, dar după ce business-ul începe să crească, parcă totul se schimbă. Apar multe zone în care rezultatele lasă de dorit, se îngroapă în prea multe task-uri (de tot felul), pierd parcă controlul asupra cârmei și de aici până la supraaglomerare, epuizare și performanțe slabe e doar un pas. Foarte mic.

Unde e buba

De ce unora „le iese”, iar altora nu?

Am observat un lucru, în cei 15 ani în care am încercat să ajut manageri si antreprenori să-și dezvolte și să-și crească proiectele și afacerile. De fapt, am observat mai multe, dar despre un aspect aș vrea să scriu aici. Despre CLARITATE. Claritatea e esențială într-un business. Și foarte puține afaceri cu care am lucrat în acești 15 ani aveau claritate. Pe direcție, pe scop, pe why-ul din spate, pe obiective. De multe ori e nevoie de un om din afară, care să-i ghideze prin coaching și facilitare pe cei din echipă în așa fel încât oamenii din întreaga organizație să se alinieze, să lucreze și să-și definească direcția pe termen mediu. Pentru că e nevoie de claritate nu doar la antreprenor, ci și la echipa de management și la execuție. 

De ce două zile de teambuilding nu ajung

- Am mers la Predeal, am stat acolo un weekend în teambuilding, ne-am făcut planificarea pe tot anul, ar fi trebuit să meargă totul ceas, nu? Doar am planificat...nu?

Sigur că planificarea făcută între o baie la piscină și o tură de schi ajută și ea. Cam cât ajută un Algocalmin atunci când ai fractură deschisă. Dar e, oare, suficient? Mi-am dat seama că nu. Echipele care vor să crească și sunt în impas au nevoie de sesiuni de ghidare în planificare strategică, prioritizare, definirea valorilor, workshopuri pe diverse teme, consultanță și consiliere timp de mai multe luni ca să ajungă la rezultate palpabile. Și, foarte important, urmărirea constantă a rezultatelor, nu doar la final de an. Ce le-aș putea garanta clienților mei după 2 zile de planificare strategică? Ce rezultate le pot promite? Hmm...o să fie mai bine. Serios?

Am stat mult și m-am gândit cât ar trebui să dureze programul de consultanță și planificare strategică în așa fel încât să mă simt confortabil cu promisiunea de valoare și să fiu sigur că îl pot ajuta cu adevărat pe acel antreprenor. Am ajuns la concluzia că 12 luni e un termen realist. De-asta l-am și numit Vision 12. De ce? Pentru că e ușor să PREDICI. Să ții teorii și să le zici altora ce să facă. Dar dacă vrei rezultate, e important să fii acolo și să le spui/să le arăți și CUM să facă. Să-i ghidezi. Și să le fii alături când dau de greu, nu doar la teambuilding, când poate au mai consumat și 2-3 beri în piscină, înainte de sesiunea de lucru.

Clienții mei chiar se bucură când aud că le sunt alături un an. 12 luni întregi în care îi ajut practic să facă un buget și să se țină de el, să nu mai facă micro-management, ci să lucreze la zonele cu adevărat importante, să elimine bug-urile și să dezvolte produse.

Am o vorbă. Când nu știi unde vrei să ajungi sau nu știi de ce vrei să fii acolo, e greu să te urnești. Când primești claritate și știi ce te așteaptă, te apuci și faci. Adevărul e că 12 luni e o investiție de timp, bani, energie, mobilizare a echipei. E un angajament. Dar rezultatele se văd. Iar când antreprenorii știu de la început că e vorba despre un angajament serios, se triază foarte bine cei care chiar sunt dispuși să muncească de cei care vor soluții rapide. Nu cred în soluții rapide, nici în soluții magice, care-ți cresc business-ul de azi pe mâine, fără să faci nimic. Dar cred în planificare, follow up, delegare, management eficient, consultanță. Și în puterea clarității.

Dublarea cifrei de afaceri

Ioana Dănilă, proprietara unei firme de contabilitate, a pornit de la o cifră de afaceri de 65.000 euro în 2018. Am lucrat cu ea tot anul trecut și a reușit să treacă de 150.000 euro în 2019 (deși obiectivul era de 100.000 euro în 2019). Am întrebat-o, desigur, ce simte că a ajutat-o cel mai mult în cele 12 luni. Ioana mi-a spus că a simțit că se organizează mult mai bine, că știe acum să-și seteze cadrul de lucru, să întocmească un buget și să-l respecte, să-și valorizeze corect munca, să-și coordoneze echipa, să aibă o comunicare mai bună cu clienții. Și după cele 12 luni, Ioana mi-a spus: „Florin, hai să continuăm.” Așa că lucrăm și azi împreună, îi sunt ghid și consultant. Sigur că nu peste tot creșterile sunt atât de spectaculoase, dar ele vin atunci când echipele au claritate și știu încotro vor să meargă. Cheia e la ei, eu sunt ghidul, consultantul, omul care îi ajută și îi consiliază. 

Business-ul Ioanei Dănilă e dovada clară că se poate. Deși dovezi sunt multe. Dar e adevărat și că piața abundă de „specialiști” în consultanță.

În urmă cu 20 ani am furat meserie de la alții. Pe vremea aceea la noi treaba asta nu se prea făcea (sau nu era așa de...virală), iar apoi m-am specializat internațional. Acum, e plin de traineri, coach și facilitatori de business. Unii n-au nicio treabă cu domeniul, dar strică piața „cu succes”.

Indiferent de consultantul pe care ți-l alegi, de expertul cu care alegi să lucrezi, un lucru e important: adu în afacerea (și în viața) ta claritate, obiective concrete și proceduri ca să poți să te miști înainte cu încredere și să te transformi dintr-un business mic într-unul mare, cu impact.

Economia are nevoie de antreprenori, e păcat să-i pierdem doar pentru că ideile lor geniale nu au claritate și o strategie concretă în spate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Leo check icon
    Lipsește indicativul [P] în fața articolului ca să știm că-ți faci reclamă, dragă autor.
    Ai tot dreptul să o faci, doar că și noi avem dreptul să fim informați în privința aceasta.
    Și, dacă tot am citit articolul, am să scriu ceva pe tema abordată.
    Oamenii se împart în două categorii: în manageri și în executanți; degeaba îi dai indicații unui executant - fie 2 zile, fie 10 ani - că el nu se va transforma niciodată în manager.
    • Like 1
  • vai ce advertoriale jalnice pe republica.ro. auto-lauda penibila
    • Like 0
  • Ai platit sa faci reclama sau ce? Unde Este semnul de P?

    • Like 2
  • check icon
    Buna informatia.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult