Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

„Parcă toate-mi merg pe dos. Lucrez 16 ore pe zi, trag în toate direcțiile și, la final de lună, care e răsplata?” De ce ai nevoie ca antreprenor pentru a ieși din acest scenariu

Florin Somodi - curs

- Parcă toate-mi merg pe dos. Lucrez 16 ore pe zi, trag în toate direcțiile și fac de toate: contabilitate, muncă administrativă, management plus treaba mea de specialist. La final de lună care e răsplata? Clienții nu plătesc sau întârzie cu nemiluita, angajații trebuie plătiți la timp, iar eu sunt într-o continuă alergătură, într-un stres permanent și cu deadline-uri cât cuprinde. Eram freelancer și îmi mergea bine. Am deschis o firmă ca să pot crește, am angajat oameni. Afacerea crește încet, dar e mult sub potențial. Asta înseamnă să fii antreprenor? Pentru ce atâta stres, agitație? Unde greșesc?

Am auzit de multe ori durerile de mai sus. De la oameni care sunt buni în domeniul lor și care decid să treacă la nivelul următor: antreprenoriat. O vreme treaba merge bine, dar după ce business-ul începe să crească, parcă totul se schimbă. Apar multe zone în care rezultatele lasă de dorit, se îngroapă în prea multe task-uri (de tot felul), pierd parcă controlul asupra cârmei și de aici până la supraaglomerare, epuizare și performanțe slabe e doar un pas. Foarte mic.

Unde e buba

De ce unora „le iese”, iar altora nu?

Am observat un lucru, în cei 15 ani în care am încercat să ajut manageri si antreprenori să-și dezvolte și să-și crească proiectele și afacerile. De fapt, am observat mai multe, dar despre un aspect aș vrea să scriu aici. Despre CLARITATE. Claritatea e esențială într-un business. Și foarte puține afaceri cu care am lucrat în acești 15 ani aveau claritate. Pe direcție, pe scop, pe why-ul din spate, pe obiective. De multe ori e nevoie de un om din afară, care să-i ghideze prin coaching și facilitare pe cei din echipă în așa fel încât oamenii din întreaga organizație să se alinieze, să lucreze și să-și definească direcția pe termen mediu. Pentru că e nevoie de claritate nu doar la antreprenor, ci și la echipa de management și la execuție. 

De ce două zile de teambuilding nu ajung

- Am mers la Predeal, am stat acolo un weekend în teambuilding, ne-am făcut planificarea pe tot anul, ar fi trebuit să meargă totul ceas, nu? Doar am planificat...nu?

Sigur că planificarea făcută între o baie la piscină și o tură de schi ajută și ea. Cam cât ajută un Algocalmin atunci când ai fractură deschisă. Dar e, oare, suficient? Mi-am dat seama că nu. Echipele care vor să crească și sunt în impas au nevoie de sesiuni de ghidare în planificare strategică, prioritizare, definirea valorilor, workshopuri pe diverse teme, consultanță și consiliere timp de mai multe luni ca să ajungă la rezultate palpabile. Și, foarte important, urmărirea constantă a rezultatelor, nu doar la final de an. Ce le-aș putea garanta clienților mei după 2 zile de planificare strategică? Ce rezultate le pot promite? Hmm...o să fie mai bine. Serios?

Am stat mult și m-am gândit cât ar trebui să dureze programul de consultanță și planificare strategică în așa fel încât să mă simt confortabil cu promisiunea de valoare și să fiu sigur că îl pot ajuta cu adevărat pe acel antreprenor. Am ajuns la concluzia că 12 luni e un termen realist. De-asta l-am și numit Vision 12. De ce? Pentru că e ușor să PREDICI. Să ții teorii și să le zici altora ce să facă. Dar dacă vrei rezultate, e important să fii acolo și să le spui/să le arăți și CUM să facă. Să-i ghidezi. Și să le fii alături când dau de greu, nu doar la teambuilding, când poate au mai consumat și 2-3 beri în piscină, înainte de sesiunea de lucru.

Clienții mei chiar se bucură când aud că le sunt alături un an. 12 luni întregi în care îi ajut practic să facă un buget și să se țină de el, să nu mai facă micro-management, ci să lucreze la zonele cu adevărat importante, să elimine bug-urile și să dezvolte produse.

Am o vorbă. Când nu știi unde vrei să ajungi sau nu știi de ce vrei să fii acolo, e greu să te urnești. Când primești claritate și știi ce te așteaptă, te apuci și faci. Adevărul e că 12 luni e o investiție de timp, bani, energie, mobilizare a echipei. E un angajament. Dar rezultatele se văd. Iar când antreprenorii știu de la început că e vorba despre un angajament serios, se triază foarte bine cei care chiar sunt dispuși să muncească de cei care vor soluții rapide. Nu cred în soluții rapide, nici în soluții magice, care-ți cresc business-ul de azi pe mâine, fără să faci nimic. Dar cred în planificare, follow up, delegare, management eficient, consultanță. Și în puterea clarității.

Dublarea cifrei de afaceri

Ioana Dănilă, proprietara unei firme de contabilitate, a pornit de la o cifră de afaceri de 65.000 euro în 2018. Am lucrat cu ea tot anul trecut și a reușit să treacă de 150.000 euro în 2019 (deși obiectivul era de 100.000 euro în 2019). Am întrebat-o, desigur, ce simte că a ajutat-o cel mai mult în cele 12 luni. Ioana mi-a spus că a simțit că se organizează mult mai bine, că știe acum să-și seteze cadrul de lucru, să întocmească un buget și să-l respecte, să-și valorizeze corect munca, să-și coordoneze echipa, să aibă o comunicare mai bună cu clienții. Și după cele 12 luni, Ioana mi-a spus: „Florin, hai să continuăm.” Așa că lucrăm și azi împreună, îi sunt ghid și consultant. Sigur că nu peste tot creșterile sunt atât de spectaculoase, dar ele vin atunci când echipele au claritate și știu încotro vor să meargă. Cheia e la ei, eu sunt ghidul, consultantul, omul care îi ajută și îi consiliază. 

Business-ul Ioanei Dănilă e dovada clară că se poate. Deși dovezi sunt multe. Dar e adevărat și că piața abundă de „specialiști” în consultanță.

În urmă cu 20 ani am furat meserie de la alții. Pe vremea aceea la noi treaba asta nu se prea făcea (sau nu era așa de...virală), iar apoi m-am specializat internațional. Acum, e plin de traineri, coach și facilitatori de business. Unii n-au nicio treabă cu domeniul, dar strică piața „cu succes”.

Indiferent de consultantul pe care ți-l alegi, de expertul cu care alegi să lucrezi, un lucru e important: adu în afacerea (și în viața) ta claritate, obiective concrete și proceduri ca să poți să te miști înainte cu încredere și să te transformi dintr-un business mic într-unul mare, cu impact.

Economia are nevoie de antreprenori, e păcat să-i pierdem doar pentru că ideile lor geniale nu au claritate și o strategie concretă în spate.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Leo check icon
    Lipsește indicativul [P] în fața articolului ca să știm că-ți faci reclamă, dragă autor.
    Ai tot dreptul să o faci, doar că și noi avem dreptul să fim informați în privința aceasta.
    Și, dacă tot am citit articolul, am să scriu ceva pe tema abordată.
    Oamenii se împart în două categorii: în manageri și în executanți; degeaba îi dai indicații unui executant - fie 2 zile, fie 10 ani - că el nu se va transforma niciodată în manager.
    • Like 1
  • vai ce advertoriale jalnice pe republica.ro. auto-lauda penibila
    • Like 0
  • Ai platit sa faci reclama sau ce? Unde Este semnul de P?

    • Like 2
  • Buna informatia.
    • Like 0


Îți recomandăm

Scoala de asistenti

Săli mari de curs, coridoare largi, încăperi care simulează la detaliu saloane de spital, manechine și roboți care vorbesc și sunt conectați la senzori ce transmit profesorilor supraveghetori dacă manevrele sunt efectuate corect. Dar- dincolo de teorie și practică- cei care trec pe aici își însușesc una dintre cele mai importante comportamente ale unui cadru medical: cum să arate empatie față de bolnavii pe care îi tratează.

Citește mai mult