Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„The Next Rembrandt”, prima lucrare de artă creată de un calculator, expusă la București

The Next Rembrandt

Bucureștenii pot admira în acest sfârșit de săptămână, la Galeriile Kretzulescu, „The Next Rembrandt”, prima lucrare de artă pictată de un computer. 

Realizat la aproape 350 de ani de la moartea artistului, portretul a fost creat de un algoritm ce a descompus, timp de 18 luni, cele 346 de tablouri semnate de Rembrandt, pentru a putea asimila stilul, alegerile și intențiile maestrului olandez.

Operele au fost scanate la înaltă rezoluție 2D și 3D, apoi detaliile au fost amplificate prin algoritmi de deep learning rulând pe platforma de cloud Azure de la Microsoft. O echipă de artiști, programatori, critici de artă, specialiști în date, istorici ai artei și ingineri a obținut la final 168.263 de „unități” vizuale, pe care algoritmul le-a învățat și folosit. Echipa i-a cerut computerului să creeze portretul unui bărbat cu vârsta între treizeci și patruzeci de ani, cu barbă, îmbrăcat în negru, cu guler alb și pălărie.

Algoritmul a creat imaginea folosind tehnicile de geometrie, compoziție, coloristică și detalii învățate din analiza tablourilor maestrului olandez. Rutine software de recunoaștere facială au analizat și clasificat cele mai des întâlnite geometrii folosite de Rembrandt pentru crearea fețelor și le-au aplicat pentru a genera trăsăturile „modelului” pe pânza virtuală a noului tablou.

Odată ce portretul a fost complet, au fost adăugate textură și relief. În urma analizei tehnicii și tușelor tablourilor existente, imaginea creată a fost completată cu informații legate de înălțime pentru a recrea mișcările pensulei și aplicarea culorilor. O imprimantă 3D special dezvoltată pentru reproduceri de artă a aplicat 13 straturi de culoare succesive, recreând realist textura unei picturi clasice pentru cei 148 de milioane de pixeli ai noului Rembrandt.

Emmanuel Flores, specialist în analiza datelor, a prezentat vineri la București modul în care analiza volumelor mari de date - Big Data - și inteligența artificială au influențat chiar și un domeniu presupus intangibil, precum cel al artei.

„Cea mai mare provocare a reprezentat-o cartografierea și realizarea instrumentelor tehnice pentru a ne crea visul. Acest lucru a fost foarte dificil. În special când este vorba de cineva ca Rembrandt, care este un simbol, poți călca ușor „granițele” . Cred că probabil provocarea a fost menținerea unui echilibru”, a precizat pentru Republica.ro Emmanuel Flores.

„The Next Rembrandt” a fost creat de o echipă sub îndrumarea agenției de creație J. Walter Thompson care a utilizat tehnologia Microsoft, cu scopul de a învinge o provocare controversată: a învăța un computer să gândească, să acționeze și să picteze precum Rembrandt. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Pe când un computer care sã gåndeascã, picteze precum Vermeer? O rreproducere dupã tabloul "Fata cu cercel de perlã" mi-ar face viata mult mai frumoasã! Hehe,pasãrea mãlai viseazã!
    • Like 0


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult