Bucureștenii pot admira în acest sfârșit de săptămână, la Galeriile Kretzulescu, „The Next Rembrandt”, prima lucrare de artă pictată de un computer.
Realizat la aproape 350 de ani de la moartea artistului, portretul a fost creat de un algoritm ce a descompus, timp de 18 luni, cele 346 de tablouri semnate de Rembrandt, pentru a putea asimila stilul, alegerile și intențiile maestrului olandez.
Operele au fost scanate la înaltă rezoluție 2D și 3D, apoi detaliile au fost amplificate prin algoritmi de deep learning rulând pe platforma de cloud Azure de la Microsoft. O echipă de artiști, programatori, critici de artă, specialiști în date, istorici ai artei și ingineri a obținut la final 168.263 de „unități” vizuale, pe care algoritmul le-a învățat și folosit. Echipa i-a cerut computerului să creeze portretul unui bărbat cu vârsta între treizeci și patruzeci de ani, cu barbă, îmbrăcat în negru, cu guler alb și pălărie.
Algoritmul a creat imaginea folosind tehnicile de geometrie, compoziție, coloristică și detalii învățate din analiza tablourilor maestrului olandez. Rutine software de recunoaștere facială au analizat și clasificat cele mai des întâlnite geometrii folosite de Rembrandt pentru crearea fețelor și le-au aplicat pentru a genera trăsăturile „modelului” pe pânza virtuală a noului tablou.
Odată ce portretul a fost complet, au fost adăugate textură și relief. În urma analizei tehnicii și tușelor tablourilor existente, imaginea creată a fost completată cu informații legate de înălțime pentru a recrea mișcările pensulei și aplicarea culorilor. O imprimantă 3D special dezvoltată pentru reproduceri de artă a aplicat 13 straturi de culoare succesive, recreând realist textura unei picturi clasice pentru cei 148 de milioane de pixeli ai noului Rembrandt.
Emmanuel Flores, specialist în analiza datelor, a prezentat vineri la București modul în care analiza volumelor mari de date - Big Data - și inteligența artificială au influențat chiar și un domeniu presupus intangibil, precum cel al artei.
„Cea mai mare provocare a reprezentat-o cartografierea și realizarea instrumentelor tehnice pentru a ne crea visul. Acest lucru a fost foarte dificil. În special când este vorba de cineva ca Rembrandt, care este un simbol, poți călca ușor „granițele” . Cred că probabil provocarea a fost menținerea unui echilibru”, a precizat pentru Republica.ro Emmanuel Flores.
„The Next Rembrandt” a fost creat de o echipă sub îndrumarea agenției de creație J. Walter Thompson care a utilizat tehnologia Microsoft, cu scopul de a învinge o provocare controversată: a învăța un computer să gândească, să acționeze și să picteze precum Rembrandt.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.